Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

det ar ratt vanligt att dom har lite "stickyness" eller seghet nar dom ar i den har aldern, min kille ar ratt trott for tillfallet han vaxer just nu och ar ratt seg..

han piggnar till nar han ar ute i skogen sa att rida ut ar val en grej som motiverar och ar kul..
mycket viloperioder och ut i skogen med en kompis:laugh: s ablir det nog battre nar dom vaxer till sig lite

Min tok är ganska pigg och glad av sig nu när man rider/tömkör/longerar osv. Han brukar mest försöka busa till det lite
med små bocksprång.. Men emellanåt när han växer så gör han egentligen inget annat än sover, å dom påstår
att han är lik sin matte... :angel:

Ett litet filmklipp från senaste ridningen..

Bus i hagen...
:banana:

*kl*

Idag longerade jag mitt sto med sadel och träns för första gången och trots att hon bara haft sadel på en gång tidigare så brydde hon sig inte ett dugg om det. Hon är så cool denna häst även om hon är ett sto med stort S.

Saker som en vanlig häst reagerar över bryr hon sig inte ett dugg om men gud nåde dig om du ska borsta hennes man eller svans... det är ju SÅ obehagligt tycker hon. Lyfta hovarna börjar fungerar först nu... vad hon tyckte om det innan ska jag vara tyst om :angel:

Kul att se och mkt bra musik:laugh: Vem sjunger?

Vad är hon för ras?
Såg i ett inlägg att hon visst är en cob? Ser mkt trevlig ut.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för ras på din häst då? Det är så kul att se så mkt olika
hästar. Den är jättefin.:)

Ang. hur länge jag rider så varierar det mellan 20 - 40 min. Sist gjorde vi en längre skrittrunda med sällskap av hästkompisen och då var vi säkert ute en timme. Lite långt blev det, och han var trött på slutet så jag hoppade av och gick. Men det kändes också bra att han fick trötta ut sig lite. Bli av med överskottsenergi.

Senast ändrad av en moderator:

Var ute och tittade pa min kille just nu och han har ju en valdans liten rumpa i forhallande till framdelen;) Han ar ju iochforsig en PRE men anda...det blir nog klattring och lite cavalleti arbete for honom, nan som har nagra andra bra ideer?

Jag frågade dig:) Jag såg efter att jag gjort inlägget att någon annan pratade med dig om cob, så jag antar att hon är cob.

*kl*
Idag mätte vi Fackellilja (e.Topaasch - Don Primero - Tip Top) =). För 3 månader sedan var hon 160 hög - idag 165!(167 enligt mätpinnen, men den lägger till lite, ca 2cm).
Nu är hingsten bestämd (eftersom hon aldrig kan ridas in pga sin skada) - Till våren ska hon betäckas med Rosevelt :love:.

Tackar :) Det är R.Kelly - The worlds greatest.. Brukar kalla låten för ponniens låt för att det stämmer så bra ;)

Jag frågade dig:) Jag såg efter att jag gjort inlägget att någon annan pratade med dig om cob, så jag antar att hon är cob.

:o
Jo hon är en cob, tyvärr har hennes pappa ingen hingstlicens i Sverige så hon är registrerad som korsningponny. Lite tråkigt med tanke på att hon är Welsh cob egentligen.
Hon är superfin :) :love: Hade hemma en sadelprovare igår och hon tyckte jag var dum som inte ställt ut henne... Får väl se om jag kommer iväg någon gång.

När jag ändå provade sadlar igår passade jag på att ta ett ridpass, hon skötte sig exemplariskt trots att det var två andra hästar i ridhuset. :D Imorgon är det dags för löshoppning nr2, får tro att hon förstår lite bättre denna gången, hon har ju fått upp kondisen också så förhoppningsvis ska det blir lite längre än 10min :grin:

jag ar suuper forkyld och har inte gjort nanting med min lilla gris sen i lordags..usch..men men, nagrda vilodagar ska val inte sitta fel kanske...hoppas man mar battre i helgen da blir det promenad och klattring pa lordagen , plus lite loshoppning eller cavaletti vid hand pa sondagen..

jatte fint fux sto det dar forresten det ar klart hon skall stallas ut!!:)

jag ar suuper forkyld och har inte gjort nanting med min lilla gris sen i lordags..usch..men men, nagrda vilodagar ska val inte sitta fel kanske...hoppas man mar battre i helgen da blir det promenad och klattring pa lordagen , plus lite loshoppning eller cavaletti vid hand pa sondagen..

jatte fint fux sto det dar forresten det ar klart hon skall stallas ut!!:)

Tack! :laugh: Tyvärr av det jag har hört så är det i princip onödigt att ställa ut häst utan stam?!? Någon som vet? :confused:

Allt är ju relativt!

För det första så är det ju skitkul med utställningar och det är suverän miljöträning för hästarna. Alla fina hästar man får se och all trevliga människor man träffar gör att det är värt det även om man får "skitpoäng"!!!
Sen är det ju så att bedömningen du får är en bra värdemätare på henne om du någongång skulle vilja ta föl efter henne.

Har du kollat med welshponny&cob föreningen om det skulle gå att fixa rena papper på henne på något sätt? Av vad som syns på bilderna så är hon ju en riktig fining och det kanske är synd att inte ha papper på henne.

Eller går det inte att regga henne i det land där pappan har licens (om han har det)?
Är helt okunnig på vad som gäller numera med alla EU regler osv men man tycker ju inte att det skulle vara omöjligt.

Senast ändrad:

tja, har i england staller folk ut manga hastar som inte ar reggade...
det ar ju bra miljo traning och aven om hon inte ar reggad sa kan du ju fa papper pa att det ar ett mycket bra sto, med fin exterior, och bra gangarter, och det ar ju alltid kul att ha, :D och kolla upp med forening om hon pa nat satt kan reggas, hon ar ju valdans vacker tycker jag:)

:o
Jo hon är en cob, tyvärr har hennes pappa ingen hingstlicens i Sverige så hon är registrerad som korsningponny. Lite tråkigt med tanke på att hon är Welsh cob egentligen.

Då kan hon reggas som Welsh Cob Partbreed. Kostade ca 700kr att regga om om hästen redan har pass i annan förening.
Jag han nämligen en welsh cob korsning som jag kollade om jag kunde regga om som welshcob partbreed och det gick för hans pappa hade licens, mamman korsning tinker/fullblod.
Vilket då innebär att din oxå går att regga som Welsh Cob partbreed.

Sen har dom något som kallas 9000-registret som hon borde gå in under

"Ponny/cob e. ej kvalificerad hingst eller ej har styrkt härstamning:
Dessa hästar registreras i 9000-serien.
Följande handlingar insändes till registrator:
• Intyg från hingstägaren på att betäckning skett tillsammans med kopia på hingstens registreringsbevis.
• Intyg från stoägaren (uppfödaren) på att fölning skett samt datum för detta tillsammans med kopia på moderns registreringsbevis.
• Signalementsbeskrivning utförd av behörig ID-kontrollant. (mer info om ID-kontroll längre ner på sidan)
• Härstamningsverifiering via DNA av hingst, sto och avkomma. registreras med känd far och okänd mor. Information om detta längre ner på sidan.
Ej kvalificerad hingst – hingst ej visad för avelsvärdering eller hingst som ej löst betäckningslicens.
"

Läs mer HÄR titta under registrering och pass för mer info. Väldigt trevliga med hyfsat snabba svar för övrigt..... :)

Senast ändrad:

kl

Liten uppdatering från oss.
Red för tränaren i söndags för första gången. Det var inga problem, hon skötte sig utmärkt. Fick i varje fall lite bra tips om hur jag ska fortsätta träningen.

Just nu håller vi på att träna galoppfattningar. Första galopperna jag gjorde med henne blev det mest bocksprång. Nu har hon kommit på att det är skitkul att galoppera fort fort fort, så bocksprången har hon lagt av med. Fattar galopp riktigt bra, för det mesta rätt också, och sen bär det iväg. Vill ju inte bromsa alltför mycket heller, utan uppmuntra att hon vill framåt och berömma att hon galopperar, så jag suger fast i manen och försöker proa lite med rösten. Framåtbjudningen är det definitivt inget fel på just nu, men sånt kan ju gå lite i vågor.

Nu rider vi mest på ängen, hon har inga skor, så det blir för halt att rida på vägen. Ska nog åka in en sväng till ridhuset i helgen bara för att kontrollera att galoppfattningarna och framåtbjudningen fungerar där också. Förhoppningsvis kanske hon inte galopperar lika fort där:crazy: Matte tycker att det är liiite otäckt

Oj :laugh: Vad många bra svar jag fått!!! Älskar när man kommer in på buke och ser alla inbitna hjälpare. :D
Ska kolla upp om det finns möjlighet att få henne reggad, men jag har hört att det ska vara svårt då hingsten ej är licensierad. Försöka gå ju alltid..
TACK!! Hon är en liten ängel :love:, en riktig linslus också. Ska löshoppa imorgon, ska se om jag kan fixa kort. :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 570
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 042
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar