Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Kul om du fixar kort!
Min har fått vila sen i sön, då vi var och löshoppade för en "löshoppnings domare".
Fick endel bra tips för utvecklingen. Men han var lite matt då oxå, tycker jag. Fast han gör vad han skall o brallar lite ...:)
Men han har mognat ändå måste jag säga....känns mer " vuxen ". Så det kanske är en utvecklings fas fr Emil i Lönneberga till en lite mognare ungdom;)
Han skall få vila tills på lör.

Jag har en liten b-ponny som jag har lånat som sällskapsponny åt min tävlingsponny:) När vi fick ta bort vår gamla sällskapsponny pga ålder så var det en bekant som hade denna ponny och inte riktigt hade plats för den, så vi fick låna henne. Hon fyller 3år i maj och är en mycket social och välhanterad ponny:laugh: Ägarna har vant henne vid träns och suttit på henne lite, och det hade gått jättebra. Detta är ingen ponny som dom har lagt ner jättemkt tid på, utan mest lärt henne "grunderna" för en oinriden 3-åring. Hon sa att jag gärna fick rida in/utveckla henne om jag hade tid och lust. Jag har lust, men jag vet inte riktigt om jag har jättemkt tid, men jag ska försöka:)
Igår så tyckte jag att det var dags att börja, då hade hon varit här i en och en halv vecka och gjort sig hemmastad. Jag tog på henne träns och övade först lite från marken med rösten och tyglarna. Halt, skritt, svänga, trav m.m och det funkade super, hon lyssnade bra på rösten och tyglarna. Sedan så hängde jag lite på henne medans min mamma gick brevid, gick också super och hon fick mkt beröm:laugh: Sedan provade jag att även sitta på henne lite lätt vilket också gick bra ända tills jag snuddade lite för mkt med skänklarna för så fick hon lite bus-ryck. Hon är antagligen inte alls van vid det, vilket iofs inte är så konstigt eftersom de inte har gjort så mkt med henne. Så till min fråga, vad är nästa steg? Vad ska jag göra nu? Hur ska jag få henne att inte tycka det är obehaglig när något "trycker" henne i sidorna? Jag har som sagt aldrig ridit in en häst från början utan bara från det att den redan varit riden lite i alla gånarter, så tips och råd mottages gärna :laugh:

Marina95

vad är nästa steg? Vad ska jag göra nu? Hur ska jag få henne att inte tycka det är obehaglig när något "trycker" henne i sidorna?

Jag hade vant henne vid det från marken = lagt på henne sadel och tagit ner stigbyglarna och låtit dom dingla, gärna gå ut och gå med sadel och stigbyglarna nere så hon vänjer sig vid att det rör sig vid magen när hon går. Då brukar det vara lättare att vänja dom vid skänklarna för då är dom redan vana vid att stigbyglarna finns där och rör dom vid sidorna.

Lycka till :bow:

Jag hade också gjort som du. För att minimera risken att hon skulle bli skrämd så hade jag satt ett snöre lite löst under magen mellan stigbyglarna i början så att de inte slänger runt allt för mycket om hon skulle börja bocka eller så. :) (Dock får det inte vara för löst så hon kan fastna i det.)

Okej, har nog ingen sadel som passar henne perfekt men går det med i stort sätt vilken sadel som helst eftersom jag bara ska gå med henne? Inte riktigt vilken sadel som helst kanske, men en som inte skaver/gör ont någonstans på henne men kanske inte heller ligger helt perfekt? Har nämligen en prestige pony sadel 16tum och ganska vid i bommen till min d-ponny, skulle man kunna lägga på den på en liten b-ponny?
Nu ser jag fram emot det här jättemkt, ska verkligen bli roligt att försöka utbilda henne :love:

Så länge sadeln ligger så pass bra att den inte trycker någonstans så spelar det ingen roll om den inte ligger perfekt så länge man inte lägger tyngd i den. Det är min åsikt i alla fall. Lycka till!

Åhhhhh! vilken rolig tråd!:)
Jag har ett sto efter icke godkänd hingst med Phaeton på mödernet. Med VÄLDIGT mycket temperament:devil:. Vi har kommit så långt så att vi skrittar själva i paddocken och travar ett par steg när det känns bra. I Lördags rullade hon in i galopp och galoppperade en bit och saktade snällt av när matte bad om det:D. Så långt har vi kommit....

jag följer allas inlägg med stort intresse så fortsätt skriv!

Då fortsätter jag då...:)
Var iväg till ridhus idag. Skulle rida men valde att jobba honom från marken istället.
Det var nämligen mycket blöt tung snö på taket som höll på att rasa ner pga töväder. Eftersom jag åkt av rejält för inte så länge sen så valde jag att inte utmana ödet. Det visade sig dock att han verkade inte bry sig om raset. Men jag har varit med om med en annan häst att det började glida av massor med snö från ridhustaket och den kusen blev väldigt rädd.
Hursomhelst så jobbade vi med att flytta undan bogen i igångsättningen för att därigenom gå in och bära med bakbenet. Det blir också lydnad med att inte gå på mig. Han är ju lite tuff så det var jättenyttigt.
Mollemars-09006.jpg

Mollemars-09002.jpg

Här har jag en kompis som hjälper mig.

Har precis kommit hem från löshoppningen, gick jättebra. :laugh: Tills jag satte i kameran i datorn. Det måste ha hänt något med den. Bilderna är gryniga och jätte suddiga, men jag lägger med dem som såg bäst ut.
Om ni väljer att inte förstora dem, så kan man urskilja en häst, bland allt sudd :(

DSC00597.jpg

DSC00600.jpg

DSC00600.jpg

DSC00580.jpg

Bonus bild från i förrgår.

Ursäkta bildbomb, med så dålig kvalitet :(

Vet Ni vad? Något som är bra!! Fick provat ut en sadel som låg perfekt, :bump: idag!! :D Det är en Jacson Santa Cruz Celine Hoppsadel 17" xx-vid. Någon som testat innan?!??

Då fortsätter jag då...:)
Var iväg till ridhus idag. Skulle rida men valde att jobba honom från marken istället.
Det var nämligen mycket blöt tung snö på taket som höll på att rasa ner pga töväder. Eftersom jag åkt av rejält för inte så länge sen så valde jag att inte utmana ödet. Det visade sig dock att han verkade inte bry sig om raset. Men jag har varit med om med en annan häst att det började glida av massor med snö från ridhustaket och den kusen blev väldigt rädd.
Hursomhelst så jobbade vi med att flytta undan bogen i igångsättningen för att därigenom gå in och bära med bakbenet. Det blir också lydnad med att inte gå på mig. Han är ju lite tuff så det var jättenyttigt.
Mollemars-09006.jpg

Mollemars-09002.jpg

Här har jag en kompis som hjälper mig.

Söt kille :d

*kl*

Vad kul att det går så bra för er! Härligt!

Sedan jag fick hem min dam i november har vi mest övat på grundsaker som hon aldrig varit med om innan. Bla har hon lärt sig att stå uppbunden i stallet, det går superbra, hon har tömkörts 4-5 gånger, utan anmärkning, gått promenader med och utan sadel, flytta kroppsdelar hit och dit och hon har lärt sig att lyfta på tassarna, och i Jan var hovis här och verkade henne, han blev mäkta impad över vilken snäll kuse jag hade skaffat mig :love:

Nu väntar vi mest på att isgatan kan försvinna, nu har det varit såhär sen i mitten på januari och det börjar bli liite tråkigt!

Här är en liten bild på underverket

26469013.jpg

*kl*

I helgen var jag o min lilla iväg i ett nytt ridhus. Cool lugn hela tiden, tittar men ingenting mer, trots hästar som brallade i hagen precis jämte där vi lastade ur. En kompis till mig som jobbar som ridlärare skulle prova henne, första gången nån annan sitter upp. Inga problem där heller: S blev glatt överraskad o tyckte att hon kändes större när hon kom upp än vad hon är när man ser henne från marken. Gillade takten o tyckte att hon var ganska välbalanserad. Bjudningen var det lite si o så med men det visste jag redan :p
Va väldigt stolt o nu förstår jag hur föräldrar känner när deras barn gör sitt första mål i knattelaget eller nåt. Stod där i ridhuset o tittade när min lilla tjej snällt travade runt med en helt okänd människa på ryggen o blev alldeles tårögd!:cry:

Nu i veckan har vi klarat av vår första tur ute. Är lite feg efter att jag slog ryggen rätt illa för 3½ år sen eftersom jag fortfarande har ont så jag har dragit ut på det rätt länge... Det gick iaf bra det med. I helgen blir det löshoppning en dag och sen ridning den andra, efter det får hon en välförtjänt vila i 12 dagar. Då hinner vi komma igång igen tills vi ska ner till Flyinge på kurs!

Kul att det går så bra för alla & tack för att ni delar med er. Det är verkligen roligt att läsa om alla äventyr! :banana:

Tack :) Tänk det tycker jag med.:p

gillar den dara skarpt, vilken snygging!!!:D

TJOHOOO!!!!! :bump: Jag köpte sadeln idag!!! Skitsnygg!! Blev den som jag skrev om i tidigare inlägg. Fick den dessutom billigare, alla priser hade höjts med ca 1000kr på Jacson sadlarna men jag fick köpa min för 7990kr!! :laugh:
Imorgon ska jag rida riktigt skönt :banana:

Hur går det för Er andra?!?

kl

Satte upp på Thengilya i hagen idag, tränade på att hon skulle stå stilla då jag ska hoppa upp. Hon är lite tjurig på mig men gör inga stora grejer.. Satte upp och hon har nog fattat det helt fel. Istället för att gå frammåt så backar hon i stället. Hur sjutton får man dom att gå frammåt? Hoppade av då mitt äldsta sto kom, var lite rädd att hon skulle jaga bort henne så jag tyckte det var säkrast. Några fler som känner sig lite skakig när dom sitter på sina unghästar. Min har sån smal hals så gör hon nått dumt med baken så drattar jag i backen direkt...usch..hihi..peppning tack!

kl

Nu börjar min lilla tjej få lite väl mycket framåtbjudning:crazy: Idag exploderade hon gång på gång, vet inte hur många gånger jag höll på att ramla av. Hon är jätteduktig och framåt, sen utan förvarning far hon i luften och försöker skena iväg. Hon har blivit lite övermodig på åkern tror jag, vi har tränat galoppfattningar där några gånger nu som hon tycker är jättekul, så hon vill nog mest galoppera hela tiden. i morgon åker vi iväg till ridhuset och försöker få någon ordning på allt... wish me good luck!

I morgon ska jag och min tokponnie flytta, är ett halvår sen han stod i en transport senast, men ska nog förhoppningsvis gå bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 570
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 041
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar