Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

*kl*

Jaha, idag var det dags att rida för första gången i nya stallet då. Pappa följde med mig och skulle hjälpa till om det behövdes. Ramell tyckte det skulle vara super roligt att stå och snurra när man skulle hoppa upp istället för att stå stilla men efter en stund gick det bra.

Skrittade några varv i båda varven på lång tygel innan vi slutade för dagen. Tar det jätte lugnt med ridningen nu för han är så pass trött i huvudet av alla nya hästar och ny omgivning. Men duktig var han!

2_31873883.jpg

lovelylace & Dahlia: nej fy, det är verkligen pyton :( Men vi hoppas och tror att det blir bättre och förhoppningsvis kan vi se en liten förbättring nästa måndag :)

Åh vad mysigt med all snö! :love:
Här har hästarna lera över kotorna så jag är riktigt avundsjuk! ;)

Hellre snö än lera kanske, men jag bara väntar på att det ska smälta bort :grin: Avskyr vintern :devil:

Åh vad mysigt med all snö! :love:
Här har hästarna lera över kotorna så jag är riktigt avundsjuk! ;)

Det är INTE härligt med snö, inte alls och inte någonstans:devil:!

Nu är jag LESS, kan inte göra någonting med Prutten pga dessa förpillade styltor. Han har dessutom varit hysteriskt överpigg de senaste veckorna sedan hans lekkompis åkte. Stora fullblodet vill inte ställa upp o busa:D.

Men vi har iallafall tränat lite visning vid hand och då sa Pruttskrutt att han minsann inte skulle gå ifrån stalldörren när polarna var kvar där inne. Vi fick faktiskt fightas lite för att han inte skulle tramsa vid varje vändning bort ifrån stallet. ÄNTLIGEN sa matte då hon börjat undra om hästen verkligen var häst och inte bara lydig robot:banana:

Sedan har min son hängt och klättrat och suttit lite på honom men de övningarna har vi fått ta i stallet pga den *:devil:* styltsnön.
Inte har det blivit någon löshoppning heller för jag har inte haft någon som kunde åka med och jag är inte helt säker på att han tänker gå rakt in i transporten på bortaplan....

Hallå, hjälp här va!

Uppsittning och så går bra på min 06:a men jag vet inte hur jag ska få honom att gå framåt. När man har draghjälp ut i skogen går det bra men i corallen rör han sig inte ur fläcken.
Jag vill gärna kunna trava och skritta på honom innan han släpps på bete iaf, för i sommar kommer han mest få leka och sen bara jobbas med någon gång i veckan.
Några knep? Hur har ni gjort? Jag har ett kommando som jag använder på marken "framåt" men icke... funkar inte från ryggen, det är precis som att han är så van att jag leder honom så han fattar inte att han ska gå fast jag sitter på ryggen.

På min smackar jag likadant som när han ska skritta i longerlina. Sen lägger jag samtidigt på skänklarna. Lyssnar han inte så petar jag honom i rumpan med ett ganska långt dressyrspö. Det har funkat för mig, både i paddock och ute. Nu brukar det räcka med att bara lägga till skänklarna. :)

På min smackar jag likadant som när han ska skritta i longerlina. Sen lägger jag samtidigt på skänklarna. Lyssnar han inte så petar jag honom i rumpan med ett ganska långt dressyrspö. Det har funkat för mig, både i paddock och ute. Nu brukar det räcka med att bara lägga till skänklarna. :)

Ja det där med spö kanske är en bra idé, bara lägga på rumpan. Ska testa, han är ju inte direkt spörädd. Ska testa i helgen, och uppdaterar^^

Om han lyssnar bra pa rost kommandos, kan du ha honom pa lina medans nan sitter pa honom och sa kor ni skritt/halt overgangar, den pa hasten lagger till respektive hjalper medans den i mitten som haller lina och spo kor rost kommando samtidigt, da brukar poletten trilla ned ganska snabbt..

lycka till:)

Varför använder du inte snösulor då?

Absolut!men jag kommer inte åt bommen innan hon slänger sig.
Min håller på lite lika, jag försöker träna när vi inte ska iväg; vi går på, står och myser, äter lite havre, backar av på kommando, går på igen, rör mig i spiltan bredvid hästen, klappar på rumpan mm mm. Om jag får på bommen så låter jag honom stå kvar i släpet tills han håller sig lugn. Fortsätter med mys och rör mig fram och tillbaks.
Med min förra som kastade sig bakåt så tränade jag kommandot; stilla. Och så godbit när hon fixade det, typ klickerträning med ord istället för klick. Sen funkade det i transporten också.
Nu när jag lastar och ska iväg så har jag hjälp. En går på med hästen som får lite havre i hink medan jag lägger på bommen. Backar han så går vi på igen och igen och igen...
Han är för tillfället lite krångligare att få på, men det är bara att vänta ut och göra om och göra om....:)
Lycka till!!

För att det är första vintern på typ tio år som vi har ordentligt med snö och när han fick skor på sig för första gången för några veckor sedan så inbillade jag mig att all snö som skulle komma redan hade kommit...........

Gillar inte snösulor nått vidare heller, skorna sitter inte ordentligt och det är så lätt att få skit under sulorna. Ja, jag är van vid klentassade fullblod..............

Min är precis likadan. Tror jag skrivit om det innan...men det är mer vanligt att de inte har framåtbjudning.
Att rida ut m draghjälp tills de satt lite kondition och muskler så kan man pressa dem lite mer i ridhuset. Sedan tror jag mkt är att de inte förstår..Iaf inte i början.
Jag har senaste tiden verkligen satsat på att få honom i galopp i ridhuset. En har suttit på och försökt hålla honom i " slängtravs tempo " ( han vill gärna springa in till mitten och stanna och galoppera på stället ) ute på spåret. En har " jagat " på honom med spö bakom. Det är inte så hetsigt som det låter:laugh: Massa beröm när han gör rätt..Och Ja, det har verkligen gått framåt:bump:
I morgon skall jag åka m honom till killen som skall visa honom. Han skall rida på honom för första gången. Känns kul och spännande. Han är van vid lite nätta tjejer. Men tror det blir jätte bra.
Kul att ha ngn objektiv som hjälper en. Jag har nog lite lätt för att bli " hemma blind ".
/ C

kl

Måste bara fråga er...Sätter ni fötterna i stigbyglarna redan från början...Syrran min tycker inte att jag ska sätta fötterna i stigbyglarna ifall att nått skulle hända så att jag fastnar..själv har jag lytt det men känner nog att jag skulle ha mera balans och kontroll om jag hade föttern i stigbyglarna...

Jag har haft fötterna i stigbyglarna redan från första början. Visserligen så har jag kwick-out stigbyglar men ändå. Känns som om man inte har lika mycket balans utan stigbyglarna som med.

kl

Måste bara fråga er...Sätter ni fötterna i stigbyglarna redan från början...Syrran min tycker inte att jag ska sätta fötterna i stigbyglarna ifall att nått skulle hända så att jag fastnar..själv har jag lytt det men känner nog att jag skulle ha mera balans och kontroll om jag hade föttern i stigbyglarna...

Det ärväldigt olika från häst till häst hur jag gör. Om jag misstänker att det skulle kunna bli rodeo så har jag INGA fötter i byglarna, då vill jag kunna komma av snabbt. Samma sak om hästen har visat tendenser att resa sig. Finns inget som är så vidrigt som när man slagit runt och inte vet om fötterna kommer att vara fria när hästen reser sig.

usch, ja det later inge roligt...

jag har haft stigbyglar pa nar jag har ridit in tidigare och kommer nog att ha det pa lill killen ocksa, va far se..

Kan jag bara fraga ocksa, ar det nan mer som har en valdigt trott unghast..min ar inne i en vaxt period,(hoppas jag) och ar saaaa trott, bara gaspar och orkar inte gora nanting alls nastan....hoppas att han vaxer ur det, vi gor inte sa mycket just nu, bara nan promenad eller lite los skolning pa bana, men han har haft en c=vecka ledigt, men vi far nog ta det lite lugnt ett tag till:)

usch, ja det later inge roligt...

jag har haft stigbyglar pa nar jag har ridit in tidigare och kommer nog att ha det pa lill killen ocksa, va far se..

Kan jag bara fraga ocksa, ar det nan mer som har en valdigt trott unghast..min ar inne i en vaxt period,(hoppas jag) och ar saaaa trott, bara gaspar och orkar inte gora nanting alls nastan....hoppas att han vaxer ur det, vi gor inte sa mycket just nu, bara nan promenad eller lite los skolning pa bana, men han har haft en c=vecka ledigt, men vi far nog ta det lite lugnt ett tag till:)

Lill tjejen är också hur trött som helst. Förra veckan orkade hon knappt inte trava. :confused:
Men nu har hon vilat en vecka så imorgon skall det bli dags för första uteritten..hoppas jag. :crazy:
Stigbyglar har jag haft sedan första dagen med sadel, men om du är osäker så häng på h*n tre-fyra ggr innan du sitter upp. Då kommer du ju (förhoppningsvis) av i tid när det vankas avkastning

Senast ändrad:

skont att andra har trotta unghastar...:)
borjade undra om min kille hade narcolepsy:angel::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 571
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 100
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar