Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Min bäbis blev a2 vaccinerad idag. Stod på stallbacken med grimma å grimskaft å han brydde sig inget, veterinären sa att han verkade vara en lugn och cool ponny.. Vilket stämmer utmärkt, iaf emellanåt.. :)

Nu blir det att ta de lugnt några dagar, främst för att han är nyvaccinerad men sen ligger jag sjuk också.. Blää!

Hej! Är ny har i tråden, men tänkte att det kunde vara kul att vara med på ett hörn.

Min häst heter Bianca och är en lusitano.

Longerade henne med sadel här om dagen, och tyckte att det var ett bra tillfälle att hänga på henne för första gången. "Satt upp" halvvägs några gånger med foten i stigbygeln, och lade mig sedan på magen i sadeln. Gjorde om det några gånger, och sedan skrittade medhjälparen med henne några steg med mig liggandes på magen i sadeln. Inte en min, hon var så duktig! Har tyvärr ingen bild på "ridningen".

26757691.jpg

26694978.jpg

och min lilla skata har idag löshoppat för första gången:

skatanhopp.jpg

annars har vi mestadels tömkört, vilket går toppen:laugh:.
på torsdag planerar jag att sitta upp och till helgen är det unghästkurs.

DSC00632.jpg

DSC00638.jpg

Rosie har alltid älskat vatten!!!

Attan vad orättvist. Igår spösnöade det här och vi har flera dm liggande på backen. I morse var det nästan -10 :( Börjar lessna på vintern nu, vill också ha skön vår!!
Har varit iväg till ridhus idag med arbete från marken. Och "Macho" som jag kallar honom nu pga sin tuffhet har efter sista tidens lydnadsträning börjat visa att han lyssnar.
Han gick jättefint i avslappnad trav där man såg ryggmusklerna jobba. Han längde överlinjen fint. Jag kunde nästan känna hur det skulle vara att sitta på honom i den traven, sviktande och elastisk.:love:

KL

Min Prins är så duktigt.
Idag tränade vi för tränaren som ridit in honom, from 1 april så blir han ju min igen (har varit borta sen nov, fast jag har varit där någon gång i månaden och ridit)
Han gick så bra,:bump: så stadig och fin. Hon har verkligen gjort ett toppen :bow: arbete med honom och jag är så stolt.
tyvärr blev det inga bilder idag, men det kommer.

Gudars så fina era små är. Kul att det går så bra med löshoppningen också. Själva så ska vi ut en sväng idag. Blir sista gången jag sitter på henne innan jag skall köra henne till inridningen. :cry: Allt har gått bättre än förväntat så det känns väldigt konstigt att hon skall vara iväg i 2månader.

Jag förstår att du är avundsjuk vad det gäller vädret, men igår chockade världen även oss och gav -9grader. Men ändå strålande solsken..:bump:

Vilken goding :love: En riktigt satt liten dam :d

Vad är det för nån sadel du har? Den var riktigt snygg!
Antar att du rider akademiskt eller liknande?

Slänger med ett par bilder från oss.
Har tagit det rätt lugnt det sista, skrittat ut och ridit ett lätt pass i ridhuset.
Chili har varit så himla redig och igår fick hon vara draghjälp när vi red ut med Chilis fega kompis King ;)
DSCF0077.jpg

DSCF9911.jpg

vad vuxen hon ser ut i kroppen...wow, jatte fin, valdigt harlig och rund tycker jag, far min kille att se valdit tanig ut..lol:D

Vilken goding :love: En riktigt satt liten dam :d

Vad är det för nån sadel du har? Den var riktigt snygg!
Antar att du rider akademiskt eller liknande?
[/IMG]

Vi tackar! :laugh:

Det är en Zaldi Lusitanus, en "modern portugisisk dressyrsadel" eller vad man ska kalla den. Den är uppbyggd som en vanlig engelsk dressyrsadel men har fyrkantiga kåpor, metallutsmyckningar och svanskappehållare.

Lite närmare bilder om du vill se
http://www.pixbox.se/pic_show_id17582301.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17255012.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12597039.html

Och precis, jag rider "akademiskt eller liknande" :D

vad vuxen hon ser ut i kroppen...wow, jatte fin, valdigt harlig och rund tycker jag, far min kille att se valdit tanig ut..lol:D

Tack till dig också!

Jag som trodde att jag skulle få en unghäst att göda upp med en massa mat, men det blev nästan tvärt om med bantning. Det är inte lätt att ha en lättfödd, vrålhungrig krabat. :rofl:

KL
Idag har jag varit duktig!
Lastade Prutten och åkte till ridhuset för lite löshoppning. Han var helt suverän och gick på transporten jättefint både dit och hem. Vad gäller hoppningen så var han FANTSTISK! Han har aldrig löshoppat förut men brydde sig inte om vare sig bommar eller plastband. Efter första vändan igenom så hade han fattad vad det gick ut på och tyckte det var superkul. Hoppade igenom kanske sex gånger och två av de gångerna låg andra hindret på ca 80cm (räcke) och efter det fick han avsluta på typ 20cm för att det skulle kännas lätt.
Jag var ju ensam så det var svårt att fota, det blir ju inte lättare heller av att man har en häst som tror att "ju närmare kameran ju bättre".

Va kul att de går så bra för er alla, vi har lagt allt på is nu då bebis börjat växa igen, känns som om att hans rumpa aldrig kommer sluta växa *skratt*
Men har i alla fall skrittat på honom två gånger utan problem nu, både med och utan sadel.. han är verkligen stört cool :)

såhär ser han ut nu, haha nästan så han ser ut som en 1,5åring.

24mars09006.jpg

Lycka till nu alle sammans!

Lördag, söndag, måndag och tisdag var det full vila. I måndags blev han vaccinerad, A2. Igår va vi ute och gick lite, han va lite seg och gick mest och filosoferade. Lilla Ferdinand.

Idag har bäbisen fått hoppa det tyckte han va riktigt skoj. Först travade vi över lite bommar som var upphöjda i ena änden med en sockerbit, efter lite övertalning så travade han över alla fyra bommar, inte bara över dom två första. Sedan satte vi upp ett litet hinder (en sockerbit stående ca 60cm?) innan vi höjde ungefär 20 cm. Filmklipp ifrån det kommer in förhoppningsvis i morgon, ska bara få fram kamerasladden.

Han tyckte det var jätte roligt att hoppa, ska göras om igen nästa vecka. När vi gick tillbaks till stallet passade han på att gå i ALLA vattenpölar han kunde hitta, knäpp ponnie. :)

Hej allihopa! trånat en hel del i denna tråden, men tänkte, att jag kanske ska sätta en fotavtryck jag med, eftersom även ja har en liten 06a.. haft honom i tre mån på fredag! han är efter Okeanos - warsteiner.
vi har inte kommit så långt, tar det lugnt framåt så vi lär känna varandra... har dessutom ingen sadel ännu, så vi longerar, är ute och går och lite annat.. några andra bra förslag man kan göra? tömkörningen tänkte jag börja med till helgen.. om vädret tillåter!
tyvärr har vi ju inga bra skogar här nere i platta skåne, så ut o gå i skogen är inte det lättaste, för att komma dit, måste man först gå på en massa stora trafikerade vägar, inget jag känner för just nu...

Kom nyss på att högerklicken på denna datormusen inte funkar, så läger in en länk, och hoppas på de flesta orkar sig klicka och se ! :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26171839.html

Idag tömkörde jag Bianca i paddocken för första gången. Hon kändes lite vilsen emellanåt när hon inte hade någon väg att följa, men det gick bra ändå.

26787670.jpg

Åhh, så fina de är!!

Själv är jag redan jättenervös :crazy: och ledsen för att jag ska köra iväg med Rosie. Känns som om en bit av en försvinner.
Är det någon annan som har haft eller ska ha iväg sin häst/ponny på inridning? Ska åka imorgon bitti, kommer stanna till i Tibro, är 20 mil dit, där ska hon lastas ur och få ta det lugnt i några timmar. Sedan åka de 20 resterande...

Det var längesedan jag skrev något i den här tråden. Fina hästar ni har allihop. Kul att läsa om vad ni/de tränar på och hur de växer och frodas.
Lite uppdatering: Vilda har fortfarande sina vargtänder kvar, tränar därför mest med Duallygrimma. Vi tömkör en del, även om det varit lite sämre nu pga snö och halt på vägarna. Hon har lärt sig en massa kommandon bla. TRAAVA. och är otroligt lyhörd för alla röstkommandon, förutom "nu räcker det;)" När hon vill äta hela tiden.

Hon är nu sutten på några gånger, men reagerade inte nämnvärt så därför var nästa steg "att börja åka med samt pröva hjälperna" helt naturliga.

Min dotter har ridit henne mha mestadels vikthjälper i paddocken. Till min dotters förvåning klarade hon att svänga slalom mellan koner och byta varv. Jag gick bredvid men lät ryttaren bestämma vägen. Jag blev otroligt stolt. Min dotter som tidigare sagt "Hur ska du kunna rida in en häst mamma?", var förvånad över följsamheten.

Hon är nu ca 137cm över manken, men fårn att ha sett väldigt proportionerlig ut en längre tid har hon nu blivit lite högre bak igen, så hon blir nog lite högre:)

Själv hade jag ridit på henne en gång med medhjälpare och blev då helt förstummad när jag upptäckte hur följsam hon var.
I lördags satte jag upp utan medhjälpare(kunde inte låta bli) i paddocken och red en liten stund, men spände mig nog litet och hade svårt att få framåtbjudning, svänga gick bra, men hon stannade vid staketet och åt. Nästa gång får jag ha min sambo med så jag vågar kräva litet mer.

Den 2/4 har vi beställt tid för att dra vargtänderna(känns litet taskigt när det funkar så bra utan bett:(). Sen får vi se om det blir inkörningskurs i sommar, missade den förra sommaren.

En bild från gårdagens hoppning:
filmklippet kommer!!
liten_33503351.jpg

Det blåste storm ute idag, tänkte passa på att longera busponnien inspänd idag men han var totalt okoncentrerad så kändes inte som om det var så stor idé. Vet inte vad han hade för sig när jag sadlade idag, innan jag kom med sadeln var han lite små dryg, skulle krafsa och greja. Men så fort jag hade sadlat och spände gjorden så stod han blickstilla med öronen spetsade, hela tiden. När tränset kom fram stod han också med öronen spetsade hela tiden. Knäpp ponnie! Fjäsk på högsta nivå!

Väl nere i paddocken var han riktigt seg och okoncentrerad, longerade en liten stund i båda varven inspänd innan jag spände loss snoddarna och bara gjorde övergångar skritt - trav - skritt - trav. Som avslutning övade vi lite på att gå, att han svänger höger innan mig och när vi svänger vänster så går han "runt" mig osv.

På väg tillbaka till hagen så mötte vi två rådjur i lilla skogsdungen, han tvärstannade och tittade på dem, sen var det bara att fortsätta gå. Sen att det prasslade och flög om en presenning vid huset osv de struntade han fullkomligt i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar