Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Nu har Min häst blivit min igen, efter 5 månaders inrdining.
Han är så stabli och fin, så härligt...:love:
Tusen tack till dej M, vilket jobb du har gjort.:bow:

Lite bilder på oss

Red in min 3 åring när han va 2.5 år gammal. Har innan dess löshoppat sen han va ett ungefär. Kan rida alla gångarter stabilt och mestadels i form och har hoppat ca 50 cm på han, han ska gå 3 års testen på Grevagården.

Men fy så trist :(
Det låter verkligen som hormoner som spökar. Det låter som att hon inte riktigt förstår vad som händer med henne på nåt sätt. Och därför blir grining/stressad och irriterad.
Vad är det för nåt släp du har köpt? :) Det låter som en bra idé att träna på sånt hon är duktig på så att träningen blir positiv. Det kan ju vara så att hon har en ovanligt lång jobbig period och bara behöver strykas medhårs ett tag. (precis som en annan under vissa perioder:angel:)

Senast ändrad:

Snyggpelle! :love: Han är så himla söt!
Måste kännas underbart nu när han är hemma igen :)

:bow:
Bara att fortsätta, du är på rätt väg!
Jag upplever också att det är skillnad på att rida in egen häst som man känt länge och på andras som man fått enkom för att rida in. Med den egna är allt så himla viktigt och man vill att det ska vara perfekt från början och att kommunikationen ska funka prickfritt i alla situationer.
Med andras så är det lixom inte lika viktigt, där är fokus bara på att hästen ska bli ridbar och man har mer överseende med att det är en grön unghäst och man kanske är mer beredd på att den "okända" hästen ska vara lite svårare och därför inte blir så besviken när det inte går helt enligt planerna.
Med den egna lägger man alldeles för mycket känslor och tar det nästan som ett personligt misslyckande. GÖR INTE DET!!!!!!!

Alla kommer vi att få bakslag, alla kommer vi förr eller senare (helst senare) dimpa i backen. Tänk på att det vi skriver/läser här är bara en liten del av vardagen med våra unghästar. Tror inte alla dagar är rosenröda för någon av oss. För mig är de definitivt inte det men det är roligare att skriva här de dagar allt gått bra än de dagar då det är skit.

Tackar :laugh: från en som oxå behövde höra detta !! :bow:

Ja jag vet inte vad det är...var ut för en stund sen för att sätta på regntäcke då det började regna och skulle fästa bensnörena så höjer hon bakbenet och hotar att sparka. Är inte så kul faktiskt..börjar ju bli van med detta men det är lite jobbigt i längden. Har köpte en Kylinge orion års 03 enaxlad.. väldigt fin å trevlig transport med säkerhetsbommar vilket jag propsade på då hon hoppade över bommen för två år sedan och ramlade och fastnade med båda fötterna över bommen.

Transportträningen tycker både hon och jag är roligt så hon blir duktigare och duktigare för varje gång...sen tömköra är ju kul tycker både hon å jag men det är det tjaffset i stallet som är lite jobbig innan vi kommer iväg.

Ja kanske har hon någon sån period...hon är fortfarande lite tjurig men mer lugnare nu. Hon blir som sin mamma på våren mera lugn å trött och vill inte göra så himla mycket...så vi får se! Jag hoppas på en bättre kommunikation och så i sommar när hon är mer lugnare å vi kanske kan mysa lite tillsammans utan att jag blir biten eller att hon blir tjurig för minsta lilla.

Men tack för råd, stöd och peppning! Behöver det verkligen! Jag älskar denna häst så fruktansvärt mycket och tänker inte ge upp för allt i världen!

*kl*

och vi har idag galopperat uppsuttet för första gången:banana:
det gick toppen, vi tog två galopper i varje varv och de 2 sista kunde hon hålla galoppen genom kortsidorna också och jobbade på när jag bad om det när hon eg ville bryta av.
hon är så otroligt samarbetsvillig och go denna häst:love:

hoppas på film inom kort:laugh:

här kommer korta snuttar från dagens ridning.
7:e passet totalt och andra passet vi galopperar.
vi provade ny sadel men den tyckte ingen av oss om så den åker!

vilken fining:love::love:
och bara sjunde passet uppsuttet, det ar ju helt otroligt!!! fin lagom sokning nedat likasa..:bow:

Igår fick Ramell vila och idag blev det uteritt med nya sadeln. Gick jätte bra, vi skulle trava ifatt S eftersom vi hamnat en bit bakom och jag skänklade på honom och han travar något steg och faller sen över i galopp i två språng innan jag ptroar honom. Jätte mysig galopp faktiskt. :)

10april_34959973.jpg

*kl*

Nu har det bara gått jättebra med Sam det senaste! Det går då verkligen upp och ned med de här små grabbarna...

Vi har backat ett steg, jag blir ledd hängandes över honom istället för sittandes på honom. Om inte annat så känner jag mig lite tuffare då och det känner ju Sam, så nu knallar vi på lugna och fina. Jag tänkte att det är ju bättre att köra såhär tills det känns riktigt riktigt säkert och sedan sitta upp helt igen.

Idag har vi löshoppat, det var längesen sist! Sam tyckte som vanligt att det var jättekul!

Jag och "lille" Sam, han är 171 cm nu (och blir tre år i slutet av augusti... vad ska detta bliii???)
lshoppning017.jpg

lshoppning020.jpg

lshoppning031.jpg

Haha
lshoppning037.jpg

lshoppning049.jpg

lshoppning054.jpg

kl

Min flicka är officiellt 3 år nu. Vi firade hennes födelsedag som var i går med knäckebrödstårta vilket hon smaskade i sig glatt! Dessutom är det inte helt dåligt att dan efter sin födelsedag få gå ut på "bete" med stödutfodring allra redan.. Glad blev man så man tog ett par glädjeskutt!

Usch idag var ingen rolig dag...Corona gav mig en riktig luftfärd. Jag blir så skraj. Vi travade och hon hade jättefin bjudning framåt. Så när vi kom i hörnet så tänkte jag liksom bara rulla in i galoppen. Men istället stannade Coronis och reste och kicka om vartannat tills jag gled av hästen över rumpan på henne. :crazy:precis när jag landade på fötterna bakom henne så kicka hon mig på insidan låret. Jag undrar ibland vad det är jag sysslar med. Unghästar är inte riktigt min grej. Jag borde ha en sån riktig skogsmullehäst som inte gör så mycket väsen av sig;) som Brisall. Jag tog mig iallafall i kragen och satt upp igen. Skrittade ett par varv så att jag kände att jag hade koll och sen travade jag lite till innan vi la av för dagen. Men jag känner att mitt självförtroende inte är på topp just nu!skönt att få skriva av sig lite....

Usch jobbigt när det blir så. Men tänk positivt, nu kan det bara få framåt igen. :)

*kl*

Idag var det dags för första ordentliga ridlektionen på ponnien. Gick helt klart över förväntan. Andra gången jag satt i min nya dressyrsadel, och jag känner ju verkligen skillnaden. Både på mig och min egen sits och på ponnien. Han är villigare att göra som jag vill.

Vi tränade mest på att han ska ställa sig inåt på volterna och på att bli stadigare i formen i skritt och trav. Under avskrittningen på vägen så testade vi på skänkelvikning åt båda hållen också, gick jätte bra åt höger och lite sämre åt vänster. Jätte stolt över ponnien!!

I hagen var det däremot inte lika roligt idag, han var som vanligt jätte snäll att ta i hagen men han vägrade röra sig en meter, efter massa snurrande, backande, traskande och övertalning så ramlade poletten ner och det var som "jaha vi skulle ju gå", tog ju ehrm bara 40 minuter.... Vet inte vad det var med honom, han kanske var sur för att jag väckte honom igår. :P

Bokat massage till honom också, den sista april ska han få lite massage. :)

Usch idag var ingen rolig dag...Corona gav mig en riktig luftfärd. Jag blir så skraj. Vi travade och hon hade jättefin bjudning framåt. Så när vi kom i hörnet så tänkte jag liksom bara rulla in i galoppen. Men istället stannade Coronis och reste och kicka om vartannat tills jag gled av hästen över rumpan på henne. :crazy:precis när jag landade på fötterna bakom henne så kicka hon mig på insidan låret. Jag undrar ibland vad det är jag sysslar med. Unghästar är inte riktigt min grej. Jag borde ha en sån riktig skogsmullehäst som inte gör så mycket väsen av sig;) som Brisall. Jag tog mig iallafall i kragen och satt upp igen. Skrittade ett par varv så att jag kände att jag hade koll och sen travade jag lite till innan vi la av för dagen. Men jag känner att mitt självförtroende inte är på topp just nu!skönt att få skriva av sig lite....

Tänk inte så!!!
Man måste flyga av sin häst, det är ju konstigt om de inte reagerar. De små måste testa och se om det går att bli av med dig.. Trösta dig med att det är något vi alla är med om, mer eller mindre. För att lyckas måste man misslyckas ibland, annars blir man ju inte bättre.
Upp idag igen ta samma runda och testa samma grej.

Heja Dig!! Det klarar du!
:bump:

Det är jobbigt när det blir så här.:( Men det är ju nästan oundvikligt med unghäst. Har själv varit med om att blivit avslängd, tappat självförtroendet och känna osäkerheten. Har då tvingat mig till små turer då jag slutar när det går bra. Jag backar litet alltså. Och undan för undan växer tryggheten igen. Det kan ju vara så att jag haft för bråttom också, för stora krav, lätt att det blir så när allt går bra.
Men -håll i, så släpper det undan för undan. Men var lite snäll mot dig själv och om du känner så, sänk kraven på er ett tag.
Lycka till!!!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 161
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar