En av mina närmaste vänner - kanse DEN närmaste vännen - har en hög position i kyrkomötet. Vi har varit vänner länge och vi pratar aldrig religion. Även om hen på skoj kallar mig för ogudaktig.
Jag är övertygad ateist och har svårt för religion i alla dess former. Men jag älskar min vän. Hen kallar ig sin vapendragare. Vi hänger ihop i många sammanhang och på många arenor.
Så jag tror att man mycket väl kan dejta en person med position i kyrkan. Beroende på hur den människan beter sig och agerar.
Det tvivlar jag inte en sekund på, jag säger bara att jag själv nog inte skulle vilja göra det. Ha ett kärleksförhållande med alltså, vara nära vän ser jag annorlunda på. Jag vill gärna prata om allt, livet och döden och politik och etik och universum och allt möjligt. Och jag vill nog göra det i ett förhållande med någon som har någorlunda samma grundsyn som jag. Men det är när det kommer så nära som pillow talk nakna i sängen eller till frukostkaffet. När det kommer till vänner så ser jag gärna att det finns olika perspektiv till högre grad!