Klart man behöver ha lite sunt förnuft, särskilt när man reser själv. Men de allra flesta man stöter på är trevliga, vanliga människor. Jag har rest en del själv på olika sätt. Jag älskar det, samtidigt som jag älskar att resa ihop med någon. Är man sällskapssjuk så finns det nästan alltid saker att hoppa på/utflykter och man är sällan enda ensamresenären och att bo på hostel är att föredra eftersom att det är mer socialt (och oftast billigare). En del hostel anordnar aktiviteter och rundturer - perfekt att knyta nya kontakter att göra egna utflykter med. Eller någon typ av anordnad grupputflykt så får man iaf sällskap på den. Den senaste jag var på var vi två ensamresenärer och två par. Delar av utflykten var guidad och delar var fri och då kunde man ju välja om man ville vara själv. Vi hade en toppendag som avslutades med vinprovning. Fördelen med ensamresor är att man får göra vad man vill och behöver inte anpassa sig. De två negativa grejerna är att det är kul att dela sina minnen med någon i efterhand ich att jag personligen tycker det är trist att äta middag själv (övriga mål har jag inga problem med). I övrigt gillar jag att resa själv och jag är på inget sätt någon överdriven utåtriktad person och kan tom vara ganska blyg vid tillfällen. Man växer så mycket som människa av att resa själv tycker jag.Kul att du rest själv, har också funderat på det nu när jag är singel. Men skulle nog vara orolig för att träffa på någon skum människa eller så (tyvärr), vilket inte är något jag tänker på normalt om jag går själv.