Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

J

jumanji

Hur har du gjort, du som har tonårsdöttrar? När man märker att 15-åriga dottern har "killkompisar" hon följer ofta med killen hem efter skolan och de umgås även på helgerna ibland. Hon har börjat tjata om att få sova över:eek:
Hon är ju alltså 15 år och då "får man ju" ha sex enlig lagen. Är det bättre att vara förutseende som jag och beställa tid på preventivmedelsrådgivningen? Eller?
De ska ha en träff nu på lovet som kommer, där en sjuksköterska (tror jag) skulle informera om vad som händer i kroppen när man tar p-piller och lite annat smått och gott.
Det är jobbigt när den här tiden kommer men samtidigt måste det vara bättre att göra något än att som förälder stoppa huvudet i sanden.
Berätta hur ni har gjort.
jumanji
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Min mamma tvingade på mig P-piller i 15 årsåldern, Mycket kränkande eftersom jag dessutom var minst sagt lite efterbiliven vad det gällde killar och sex.

Det bästa tror jag vore om ni kunde ha en diskussion om sex och dyl. Kanske din dotter inte ens har en tanke på att ha sex med sina killkompisar, utan att de bara är just kompisar?

Har ni bra kontakt borde det ju gå att prata om även om det i den åldern är minst sagt pinsamt att prata om sådant med sina föräldrar.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag tycker att det är jättebra av dig - hon blir ju inte tvingad att ta dem utan du öppnar ju bara en dörr! Super tycker jag. Men man måste vara jättenoga med att hon måste ha kondom OCKSÅ! För sjukdomar och sånt.
När min mamma hade p-pillerpratet med mig hade jag redan skaffat :D
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jag kan berätta hur min mamma gjorde. När jag första gången talade om att sova över hos pojkvän (16 år) så pratade hon helt enkelt med mig.
Hon sa: Du tänker väl på att skydda dig?
Hon visste nog att jag redan begrep sånt, men ville väl ändå vara klar över att jag förstod det hela. Jättepinsamt tyckte jag och sa att jag absolut inte tänkte ha sex (vilket jag heller inte hade; det dröjde 1,5 år ytterligare). Hon berättade att hon fått höra av en kille när hon var ung att det inte kan bli barn om han drar ut den i tid eller om tjejen sitter ovanpå, men påpekade att detta inte var sant.

Så; mitt råd är: tala med dottern! Fråga om hon tänker på det där med skydd och om hon varit på ungdomsmottagningen själv (kanske har hon redan det). Om inte så kan du hjälpa henne att boka en tid!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vi har pratat, och när jag sa att det kanske är dags för p-piller så trodde hon att en läkare bara skrev ut dom. Jag berättade då om att man måste gå igenom en gyn-undersökning - då rynkade hon på näsan....och sa -ja men beställ en sån tid då. Hon påminde mig t.o.m i bilen på väg till skolan idag, -ringer du gyn idag då....
Tolkar det som att det är dags:crazy:

jumanji
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Jamen det låter ju jättebra.

Låter som om du har en klok dotter :)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vi har pratat, och när jag sa att det kanske är dags för p-piller så trodde hon att en läkare bara skrev ut dom. Jag berättade då om att man måste gå igenom en gyn-undersökning - då rynkade hon på näsan....och sa -ja men beställ en sån tid då. Hon påminde mig t.o.m i bilen på väg till skolan idag, -ringer du gyn idag då....
Tolkar det som att det är dags

Ja men då så...då har ni ju pratat igenom det,det tycker jag låter toppenbra.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Tolkar det som att det är dags:crazy:

Säger som bananabambi: Kanon! Din dotter vet redan att hon bör vara försiktig och skydda sig!! Du kan vara stolt över att ha fostrat en ung kvinna/flicka som är försiktig! Egentligen kanske kondom är att föredra; det är ju inte bara barn man kan behöva skydda sig emot.....
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Får väl köpa ett paket kondomer åt henne också:idea:
Som sagt sjukdomarna är inte att leka med:(

jumanji
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

När jag var i 16-års åldern och skaffade kille som jag sov över hos så frågade min mamma mig rakt ut
- ska vi kanske fixa p-piller till dig.
Då hade jag redan bokat en tid på ungdomsmotagningen.

tycker det är bra att du för en dialog med din dotter. Du kan ju välja ett bättre ställe än vad min mor gjorde bara, busshållplatsen:crazy::o

Låter dessutom som att du har en smart dotter, men kom ihåg att förklara vikten av kondom oxå.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Får väl köpa ett paket kondomer åt henne också:idea:

Det kan nog vara en bra idé! Förhoppningsvis är inte heller killen ifråga så erfaren och då är ju sjukdomsrisken ganska liten, men man vet ju aldrig.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Fast att man måste göra en gyn undersökning är fel. Det måste man inte alls göra, jag har aldrig gjort det när jag var på ungdomsmottagningen utan frågade själv om de inte kunde ta en titt så allt ser bra ut när mitt recept hade gått ut.

Mina föräldrar har aldrig pratat om p-piller och kondomer med mig och jag minns hur jag skämdes när jag fick be mamma hämta ut mina p-piller en gång :o
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Gynundersökning är inte alls obligatoriskt, & om amn blir frågad om man vill ha en sån kan man tacka nej.
Alltså är det inget man blir tvingad till, vet att många tonåringar ogillar sånt & då är det ingen fara att vänta med det tills de blir äldre.
Däremot frågar de om blodproppar i släkten, vissa andra sjukdomar samt tar blodtrycket.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Det är ju mkt ni kan behöva prata om; inte bara preventivmedel o sjukdomar. Sexet i sig o tankar o känslor kring det är väl underbart om ni kan ha en dialog om. Lycka till! :)
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Vi har pratat, och när jag sa att det kanske är dags för p-piller så trodde hon att en läkare bara skrev ut dom. Jag berättade då om att man måste gå igenom en gyn-undersökning - då rynkade hon på näsan....och sa -ja men beställ en sån tid då. Hon påminde mig t.o.m i bilen på väg till skolan idag, -ringer du gyn idag då....
Tolkar det som att det är dags:crazy:

jumanji

Nej, det behöver man inte. Jag gick till mödravårdscentralen helt enkelt, så fick jag ett recept på p-piller. Man behöver inte gå till gynekolog eller genomgå en undersökning, om man nu inte vill det förståss.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Man får ha sex innan man är 15 år också och för att skaffa preventivmedel behöver man inte göra gynundersökning. Bra att ni pratar om det! Det gjorde aldrig jag med mina föräldrar men fixade p- piller med mera själv, dock när jag var i 15- årsåldern och då hade jag redan haft sex regelbundet under ganska lång tid men skyddade mig endast med kondom innan. Personligen tycker jag att skolans sexualundervisning kommer alltför sent och iaf när jag var yngre informerades det för lite om sjukdomar osv, bra att prata om sånt!
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Kom på en sak till.

I åk.8 fick alla tjejer i min klass komma på besök hos ungdomsmottagningen. då informerade de om allt som har med sex och samlevnad att göra och vi fick kondomer :p
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Gynundersökning är inte alls obligatoriskt, & om amn blir frågad om man vill ha en sån kan man tacka nej.

Där jag bor skriver de inte ut recept på peventivmedel utan undersökning och klamydiatest.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Där jag bor skriver de inte ut recept på peventivmedel utan undersökning och klamydiatest.

Det var samma sak när jag fick p-piller första ggn.
Först fick jag recept för 3 månader. Ville jag sen ha mer recept så fick jag komma tebax och göra en undersökning + klamydiatest.

Tycker att det är bra att dom gör det på rutin och kollar upp tjejerna. Bättre att få första undersökningen gjord än att gå och vänta och vänta tills att man måste göra en av någon "tråkig" anledning.
 
Sv: Dags att skaffa P-piller till dottern?? eller??

Annars kan du ju förse henne med en rejäl omgång kondomer och spermiedödande medel.
Personligen tycker jag att det är ett bättre alternativ än att stoppa i sig hormoner. Både för kroppen och miljöns skull.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 817
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 971
Senast: Och_Aye
·
O
  • Låst
Övr. Barn Fyfarao... Det är minsann inte lätt att vara tonårs förälder, har jag märkt... :cry: Min grabb på 13 år har under 5 månaders tid...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 260
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp