Sv: Daddy

Jag citerar mig själv:

En fjärrstyrd massageapparat och en rulle eltejp att fästa den med funkar säkert lika bra.

Dåså då har du ett hjälpmedel där som inte tillfogar hunden någon smärta. Inte behövs det några elhalsband som gör ont där inte.

Mvh

Tora

Skrämt upp hunden? Hur har de gjort då? Har de piskat hunden med ett ridspö? Eller har de skrämt upp den utan att använda smärta?

Mvh

Tora

Utan att använda smärta, och återigen skriver jag att jag inte anser att ett pirrande elhalsband (eller en fasttejpad vibrator) orskakar smärta....

Dåså då har du ett hjälpmedel där som inte tillfogar hunden någon smärta. Inte behövs det några elhalsband som gör ont där inte.

Mvh

Tora

Nu skriver jag i fetstil så det går in: jag har aldrig pratat om ett elhalsband som ger smärta, jag har pratat om ett elhalsband som ger ett pirr så som det beskrevs i det millan-avsnitt vi pratar om.

Dessutom undrar om hundarna lärt sig att hålla sig inom tomtgränsen, eller om de har lärt sig att stora trafikerade vägar är farliga och ska alltid undvikas oavsett var de finns.

tror inte det.
Lika lite som bella har lärt sig att eltråd gör ont på olika ställen i sverige, inte bara där hon fått sig en pärla.

Ang handen på spisen, jovist har man gjort det, och det ligger i minner färskt ett bra tag framöver. Tills man blir ouppmärksam och gör om det... Träning behöver även uppdateras.

Mvh

Tora

Men det ger ju inte smärta....? Det ger vibrationer, pirrande, så som de s.k. träningsredskap man ser på tv-shop...

large_image_SE.jpg

Det var så det beskrevs och det är det jag har utgått ifrån.

Senast ändrad:

Mvh

Tora

Ont och ont? Gör det inte ont att rycka i ett vanligt halsband? Eller strypkoppel? Vet vi om det inte gör ont med citronsprayhalsband? Det kanske gör svinont i nosen...

Det låter som jag är ordförande i Hunduppfostringsredskapspartiet, men det är jag inte.

För övrigt anser jag att det (som en tidigare talare sa) används fan så mycket mer "elaka" saker till hästar....

Jag vill att han ska ta en omväg och hålla sig därifrån. Hur lär jag honom det?

det har jag redan svarat på.

Hur lär ni hundarna i stallet att visa respekt för hästarna? De flesta jag hört berätta om det har "skrämt upp" hunden för hästen genom en framkallad situation så att hunden själv inser faran och håller avståndet.
Är det också förkastligt?

för att få fram ett önskat beteende att förstärka kan man behöva ge "ledtrådar", eller med diverse redskap framkalla en situation där hunden sannolikt uppvisar det önskade beteendet. det är inget konstigt med det. men att ge hunden elchocker är att gå ett rejält kliv för långt.

obs att jag pratar preventiv träning, inte problembeteendeträning. har hunden ett väl befäst felbeteende kan det kanske i vissa fall vara nödvändigt att bryta detta med en rejäl överraskning. men så långt ska det inte behöva gå.

För att en skallerorm inte är någon väg?
En väg kan inte plötsligt dyka upp som en rolig leksak på promenaden eller kanske tom på din veranda!!

//
Interessant tråd. Tror att jag skulle dressera mina med el för att få ha dem vid liv. Finns liksom inte i min värld att jag skulle chansa..
"Hoppas han inte springer fram, hoppas hoppas träningen gick bra"
Utan man ska tänka, "han går inte fram, han kastar sig undan!"

Mina hundar har spruningit på eltrådar en massa gånger. Märkligt en sak ändå, antagligen är de riktigt korkade, för det har ju hänt flera gånger, men aldrig på precis samma ställe.
Sen som någon skrev-hunden slog lock för öronen och pep iväg, gick på en tråd och kom snällt tillbaka, matte är ju tryggheten.
Bella fjant har lyssnat exemplariskt på allt jag sagt de gånger hon klantat sig och gått mot en eltråd. (Hon är med i olika stallar varje dag) Varför vet jag inte, då det absolut inte varit med mening att hon fått sig en pärla, men hon har blivit mycket mer observant på allt innan känslorna lagt sig. Rätt roligt, för att hon vet att hon inte får vara i närheten av hagar, men klåfingerheten i henne har straffat henne. ibland flera gånger i veckan. Envisa jycke. :angel:

Mina hundar har inte heller kopplat elen med tråden. En gång så kopplade tiken ihop elen med mig. Fast jag stod långt därifrån och höll på med något annat. Jag hörde henne skrika till och såg henne springa därifrån. Det var allt. Hon blev så rädd för mig att hon skrek när jag rörde vid henne i länge efteråt. Det tog flera månader innan hon var som vanligt igen.

Djur kopplar inte alltid smärta och orsak på samma sätt som vi. Det kan bli väldigt fel ibland.

Du vet aldrig om träningen med elhalsband ger någon effekt förren du har provat och precis så fungerar all träning.

Tja mina hundar har aldrig sprungit över någon väg alls. Fastän de har lekt med barn och busat. Du vet väl att man kan lära hunden att inte gå ut från trotoaren (och ja det går faktiskt att lära dem det utan att använda el)?

Så länge man inte är säker på att hunden inte springer ut över vägen eller jagar en skallerorm så kan den helt enkelt inte vara lös eller så får den bara vara lös där dessa risker inte finns.

Mvh

Tora

Hunden tänkte och tittade på dig med andra ord när den fick smällen..
Hehe hunden dresserade sig själv att du var illa illa. Hehe..

Därav att man måste jobba med tajming när man använder el dressyr.

Men vägen kan fortfarande inte komma upp på din veranda eller i värsta fall, inne i vardagsrummet.

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har sett en del program med denna killen.

Och han har ett fantastiskt öga och känsla för hundar, det kan ingen ta ifrån honom. Jag tror inte det finns många som kan få en flock på 20 hundar eller vad han har med så olika yppfostran/bakgrund att gå ihop så bra som dom gör, till och med när han släpper in en annan aggressiv hund i flocken. Det är ingen tvekan om vem som är ledare där.
Sedan kan en del metoder tyckas vara hårda, men jag tycker att hellre ta i en gång än att ha ett helvete flera gånger. Ofta handlar det om hundens/andras säkerhet och då ser jag hellre att man tar i en gång än att olyckan fakitskt händer, om det så är att bli biten av en orm eller bita någon annan.

Du undrar hur många som får återfall, ja det beror helt på ägarna. Är dom bara konsekventa och fortsätter på det spåret som fungerade så löser det sig. Men men får inte glömma att tyvärr får hundar inlärda beteenden som kan ta år att fixa, ibland går det inte att göra något åt heller.
Det den här killen gör är att gå in och avbryta beteendet och sedan få ägarna att förstå och jobba på egen hand. Han kan inte stanna hos allas hundar och ta hand om dom.

Men det ger ju inte smärta....? Det ger vibrationer, pirrande, så som de s.k. träningsredskap man ser på tv-shop...

large_image_SE.jpg

Fast jag tror knappast att tanken med ett elhalsband är att ge hunden lite pirrande. Då hade man lika gärna kunnat använda en sådan apparat som finns på bilden.

De gånger jag har sett användadet av helhalsband så har det alltid varit så att det har gjort ont, inte bara vibrerat lite. Skall du använda dig av endast vibrationer och ingen som helst smärta så är det väl okej för all del. Men det finns faktiskt redan sådana hjälpmedel som avger vibrationer men inte ger hunden elshocker.

Mvh

Tora

varför skulle en stark smärta vid ett enstaka tillfälle göra så att hunden bättre minns vad den ska/inte ska göra?

För att det går snabbare.

Men det säger sig själv också att det talar emot "ett litet pirr". Vore det ett litet pirr så skulle det aldrig få den effekten... Det behövs något som pirrar lite mer än så för att man ska få den snabba utsläckningen...

Nu skriver jag i fetstil så det går in: jag har aldrig pratat om ett elhalsband som ger smärta, jag har pratat om ett elhalsband som ger ett pirr så som det beskrevs i det millan-avsnitt vi pratar om.

Alltså jag vet inte om jag tyckte det var bara pirr det rörde sig om. Men jaja.....

Mvh

Tora

Grundtanken med elhalsband var inte pirrande, nej. Men tekniken går framåt tackgudskelov.

Jag är definitivt ingen förespråkare av halsbandet, däremot är det intressant att ifrågasätta varför så många direkt avskriver dem som "djurplågeri" (och ibland utan att veta hur de ens fungerar).

Ska hundträningen gå framåt måste man ju granska och diskutera även de "tråkiga" metoderna.

large_image_SE.jpg

De halsband jag sett han använder är DOGTRA o det ger då inte bara pirr det kan jag garantera.

Finns film på nätet hur man lär detta o det ska ju vara ett stort obehag för hunden ska vara rädd för ormen.

tror inte det.
Lika lite som bella har lärt sig att eltråd gör ont på olika ställen i sverige, inte bara där hon fått sig en pärla.

Ang handen på spisen, jovist har man gjort det, och det ligger i minner färskt ett bra tag framöver. Tills man blir ouppmärksam och gör om det... Träning behöver även uppdateras.

Anledningen till att de inte lärt sig är för att de vet inte varifrån bestraffningen kommer ifrån. De kan inte göra en korrekt koppling.

Så det räcker inte bara att orsaka hunden smärta en endaste gång utan man måste göra om det med jämna mellanrum. Och detta är alltså något som du tycker är okej. Att man torterar en hund med elshocker då och då?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka