Sv: Daddy

Om man nu är ute efter ett pirrande så kan man lika gärna använda sig utav andra hjälpmedel än elhalsband.

Som vadå?

Cillamuffins: varför skulle en hund som utsatts för smärta ha ett tydligare minne och en större vilja av att vara till lags, än en som tränats med smärtfria metoder?

Men vid skallerormsträningen handlar det inte om att lära hunden undvika ormar för att vara tränaren till lags. Det handlar om att lära hunden undvika ormen så pass att han även håller avståndet till den när ingen tränare med godis i fickan finns i närheten att belöna.

Tora: Det är inte så att jag har något hemligt knep utan det är bara frågan om vanligt hundträning. Det är lite på samma sätt som om någon ber mig förklara hur jag får hästen att gå på tygeln. Hur exakt förklarar man det?

Men om jag som inte är någon expert på hundar klarar av en sån sak varför klarar då inte en som försörjer sig på hundträning det?

Kanske för att han kan förklara/visa hur han gör och du inte kan det?
Det finns många sätt att träna en hund, vem tror att Millan inte behärskar "vanlig" hundträning med positiv förstärkning? Jag har sett honom träna så många gånger i sina program. Det är inte enbart "ryck, slit och elchocker..." Däremot har han, och hans bekanta, valt att använda den här metoden för den här situationen.

Jo den är bra den också. Den körde jag med i morse när vi gick ut :) Hon till och med galopperade tillbaka till porten ;)

Men vid skallerormsträningen handlar det inte om att lära hunden undvika ormar för att vara tränaren till lags. Det handlar om att lära hunden undvika ormen så pass att han även håller avståndet till den när ingen tränare med godis i fickan finns i närheten att belöna.

igen, varför skulle hunden minnas bestraffning bättre än förstärkning?

Halsbadet sitter ju på kroppen - inte i öronen. Kanske lite luddigt, men jag har tentat i natt.... Lite trött i mössan...
En hund som blir irriterad p en annan hund, stöter till den hunden, med kroppskontakt eller med munnen - utan att göra illa.
Det var så jag menade.
Kanske skulle säga "tala fysiskt" istället för kroppsspråk...?!
Jag är välsignad med relativt (hmmm) lydiga hundar, och väldigt lite giftormar, förvisso.....

Jag har aldrig sett eller hört talas om någon flockledare bland djur som använder sig utav elhalsband. Ser faktiskt inte hur elhalsband skulle kunna jämföras med kroppspråk.

Faktum är att om jag någon gång känner mig tvungen att ta till elhalsband för att dressera mina hundar så kommer jag att vara en väldigt misslyckad hundägare. Med största sannolikhet så kommer jag att ha lagt ner hundägandet innan dess.

Mvh

Tora

Faktum är att om jag någon gång känner mig tvungen att ta till elhalsband för att dressera mina hundar så kommer jag att vara en väldigt misslyckad hundägare. Med största sannolikhet så kommer jag att ha lagt ner hundägandet innan dess.

:bow::bow::bow:

Håller helt och hållet med. När man tar till våld har man misslyckats med hundägandet och bör nog skaffa sig en annan hobby.

Som vadå?

Kanske för att han kan förklara/visa hur han gör och du inte kan det?
Det finns många sätt att träna en hund, vem tror att Millan inte behärskar "vanlig" hundträning med positiv förstärkning? Jag har sett honom träna så många gånger i sina program. Det är inte enbart "ryck, slit och elchocker..." Däremot har han, och hans bekanta, valt att använda den här metoden för den här situationen.

Om man nu känner sig tvingad till att använda hjälpmedel så finns det ju hur många som helst som avger ljud, ljus, sprayar med olika saker osv. Det är bara att kolla på nätet.

Jag personligen ser på dessa hjälpmedel som på hjälptyglar på hästar. Nämligen "för att kunna använda hjälptyglar på ett korrekt sätt så måste man vara duktig och är man så duktigt så behöver man inga hjälptyglar". Att behöva använda sig av diverse hjälpmedel/tyglar ser jag som ett personligt misslyckande eftersom mina kunskape inte räckte längre.

Men jag fattar fortfarande inte hur det kan vara skillnad på en skallerorm och min väg. Mina hundar går lösa på gården. Hade de viljat gå över vägen så hade de kunnat göra det utan problem. Det är tex ofta som det ligger överkörda harar och liknade men aldrig har det hänt att mina hundar sprungit över vägen för att hämta detta (ja framför allt en av mina hundar är ett otroligt matvrak och han skulle älska att sätta tänderna i en mör hare).

Men om han är så duktig varför klarar han inte av att träna hunden utan att använda sig utav något så förlegat som ett elhalsband när till och med jag klarar av det?

Så om jag hade kunnat förklara i skrift exakt hur jag tränar en hund så hade mina metoder varit bättre än elhalsband? Det var väldigt långsökt. Jag är ingen tränare och har aldrig utgett mig för att vara det. Däremot så skulle jag kunna rekommendera tränare som jag har lärt mig från om någon är intresserad men då får det bli via PM.

Mvh

Tora

Tora

Anser ni alla att ett pirrande halsband är att utöva våld på hund?
Och att man aldrig ska träna med obehag (även för att undvika att hunden råkar illa ut)?

Ibland undrar jag om det någon slags heroisk inställning om att den som lägger ner mest tid och energi på att träna sin hund är en bättre hundägare än den som löser det på ett snabbt sätt även om resultatet blir likvärdigt.

Så om jag hade kunnat förklara i skrift exakt hur jag tränar en hund så hade mina metoder varit bättre än elhalsband? Det var väldigt långsökt.

Nej. Men jag, personligen, har svårt att lyssna på någon som förkastar en metod och påstår att det minsann funkar precis lika bra för henne fast hon gör på ett bättre sätt - när hon inte kan förklara hur hon gör. Inte någonstans har du berättat hur du gör. Bara att "det alltid funkat" och ingen hund någonsin sprungit över vägen.

Ingenstans i denna tråd har jag velat bli personlig utan tycker att det är en intressant diskussion. Inte heller menar jag att hoppa på dig men jag misstänker att det kanske tolkas så, ber isf om ursäkt. Har också påpekat att jag aldrig använt elhalsband och heller aldrig kommer att göra det, just för att jag inte anser mig kunnig nog. Lustig nog har jag samma inställning till hjälptygar vid ridning som du, men det utesluter inte att jag direkt fördömer en mer erfaren ryttare för att han/hon använder dem.

Men om någon säger att "det där är fel!" - då vill jag gärna höra vad personen anser vara rätt också.

vad vill du att hunden ska göra när den ser en orm? förstärk det beteendet, och arbeta med utsläckning av övriga, oönskade beteenden.

varför skulle en stark smärta vid ett enstaka tillfälle göra så att hunden bättre minns vad den ska/inte ska göra?

För att en skallerorm inte är någon väg?
En väg kan inte plötsligt dyka upp som en rolig leksak på promenaden eller kanske tom på din veranda!!

//
Interessant tråd. Tror att jag skulle dressera mina med el för att få ha dem vid liv. Finns liksom inte i min värld att jag skulle chansa..
"Hoppas han inte springer fram, hoppas hoppas träningen gick bra"
Utan man ska tänka, "han går inte fram, han kastar sig undan!"

Mina hundar har spruningit på eltrådar en massa gånger. Märkligt en sak ändå, antagligen är de riktigt korkade, för det har ju hänt flera gånger, men aldrig på precis samma ställe.
Sen som någon skrev-hunden slog lock för öronen och pep iväg, gick på en tråd och kom snällt tillbaka, matte är ju tryggheten.
Bella fjant har lyssnat exemplariskt på allt jag sagt de gånger hon klantat sig och gått mot en eltråd. (Hon är med i olika stallar varje dag) Varför vet jag inte, då det absolut inte varit med mening att hon fått sig en pärla, men hon har blivit mycket mer observant på allt innan känslorna lagt sig. Rätt roligt, för att hon vet att hon inte får vara i närheten av hagar, men klåfingerheten i henne har straffat henne. ibland flera gånger i veckan. Envisa jycke. :angel:

varför skulle en stark smärta vid ett enstaka tillfälle göra så att hunden bättre minns vad den ska/inte ska göra?

Om du lägger handen på en varm spisplatta, kommer du då ihåg att inte göra om det igen?

vad vill du att hunden ska göra när den ser en orm? förstärk det beteendet, och arbeta med utsläckning av övriga, oönskade beteenden.

Jag vill att han ska ta en omväg och hålla sig därifrån. Hur lär jag honom det?

Hur lär ni hundarna i stallet att visa respekt för hästarna? De flesta jag hört berätta om det har "skrämt upp" hunden för hästen genom en framkallad situation så att hunden själv inser faran och håller avståndet.
Är det också förkastligt?

Senast ändrad:

För att en skallerorm inte är någon väg?
En väg kan inte plötsligt dyka upp som en rolig leksak på promenaden eller kanske tom på din veranda!!

Dessutom undrar om hundarna lärt sig att hålla sig inom tomtgränsen, eller om de har lärt sig att stora trafikerade vägar är farliga och ska alltid undvikas oavsett var de finns.

Anser ni alla att ett pirrande halsband är att utöva våld på hund?
Och att man aldrig ska träna med obehag (även för att undvika att hunden råkar illa ut)?

Ibland undrar jag om det någon slags heroisk inställning om att den som lägger ner mest tid och energi på att träna sin hund är en bättre hundägare än den som löser det på ett snabbt sätt även om resultatet blir likvärdigt.

Men varför då andvända sig utav ett elhalsband om det bara är pirrandet man är ute efter? Varför är det så att man kan höja detta pirrandet till att göra riktigt ont? Klarar man inte av att träna sin hund utan lite ofarligt pirrande?

Du bara motsäger dig själv. Om man bara är ute efter ett litet ofarligt pirrande så kan man köpa en massagestav och sätta runt halsen på hunden.

Jag tycker det är en heroisk om kan träna sin hund utan smärta, våld och "pirrande elhalsband". Varför i hela friden ta till en metod som borde vara under våran värdighet om man kan få samma resultat med ickevålds metoder?

Mvh

Tora

hur lång tid det tar att träna en hund beror dels på hur duktig tränaren är, men också på hur vek/hård hunden är.

tävlingsförare borde vara mycket intresserade av att få bästa resultaten på kortast tid. vilken metod är på ingående och vilken är på utgående? och varför?

om jag hittar en hundring i en papperskorg, kommer jag titta i den papperskorgen igen?

och ja, jag har bränt mig på varma plattor mer än en gång.

Men varför då andvända sig utav ett elhalsband om det bara är pirrandet man är ute efter? Varför är det så att man kan höja detta pirrandet till att göra riktigt ont? Klarar man inte av att träna sin hund utan lite ofarligt pirrande?

Du bara motsäger dig själv. Om man bara är ute efter ett litet ofarligt pirrande så kan man köpa en massagestav och sätta runt halsen på hunden.
Tora

Jag citerar mig själv:

Det är inte själva pirret i sig som gör situationen obehaglig för hunden, det är tajmingen och överaskningseffekten.

En fjärrstyrd massageapparat och en rulle eltejp att fästa den med funkar säkert lika bra.

Nej. Men jag, personligen, har svårt att lyssna på någon som förkastar en metod och påstår att det minsann funkar precis lika bra för henne fast hon gör på ett bättre sätt - när hon inte kan förklara hur hon gör. Inte någonstans har du berättat hur du gör. Bara att "det alltid funkat" och ingen hund någonsin sprungit över vägen.

Ingenstans i denna tråd har jag velat bli personlig utan tycker att det är en intressant diskussion. Inte heller menar jag att hoppa på dig men jag misstänker att det kanske tolkas så, ber isf om ursäkt. Har också påpekat att jag aldrig använt elhalsband och heller aldrig kommer att göra det, just för att jag inte anser mig kunnig nog. Lustig nog har jag samma inställning till hjälptygar vid ridning som du, men det utesluter inte att jag direkt fördömer en mer erfaren ryttare för att han/hon använder dem.

Men om någon säger att "det där är fel!" - då vill jag gärna höra vad personen anser vara rätt också.

Jag har skrivit att jag använder mig av vanlig normal hundträning. Ingen hokuspukus eller några pantentlösningar. Jag kanske till och med skall döpa metoden till "Vanlighundträningmedsuntförnuftochickevåld metoden" så kanske det blir bättre. Jag har till och med sagt att om någon är intresserad via PM namge de tränare jag har tränat för så att de kan förklara sin metod på ett korrekt sätt av den enkla anledningen att jag inte är en tränare.

Men jag tycker att en duktig ryttare som känner sig tvingad till att ta till hjälptyglar har misslyckats. Då var man inte så duktig som folk kanske trodde.

Mvh

Tora

om jag hittar en hundring i en papperskorg, kommer jag titta i den papperskorgen igen?

och ja, jag har bränt mig på varma plattor mer än en gång.

Jag skulle inte titta i den papperskorgen igen. Vet inte om det var det svaret du ville ha?

Däremot har jag bara bränt mig på plattan en gång då jag var ung (och dum) och ville veta hur det kändes. Gjorde inte om det igen. (Olyckor är en annan sak.)

Hur lär ni hundarna i stallet att visa respekt för hästarna? De flesta jag hört berätta om det har "skrämt upp" hunden för hästen genom en framkallad situation så att hunden själv inser faran och håller avståndet.
Är det också förkastligt?

Skrämt upp hunden? Hur har de gjort då? Har de piskat hunden med ett ridspö? Eller har de skrämt upp den utan att använda smärta?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka