Sv: Daddy
Som vadå?
Men vid skallerormsträningen handlar det inte om att lära hunden undvika ormar för att vara tränaren till lags. Det handlar om att lära hunden undvika ormen så pass att han även håller avståndet till den när ingen tränare med godis i fickan finns i närheten att belöna.
Kanske för att han kan förklara/visa hur han gör och du inte kan det?
Det finns många sätt att träna en hund, vem tror att Millan inte behärskar "vanlig" hundträning med positiv förstärkning? Jag har sett honom träna så många gånger i sina program. Det är inte enbart "ryck, slit och elchocker..." Däremot har han, och hans bekanta, valt att använda den här metoden för den här situationen.
Om man nu är ute efter ett pirrande så kan man lika gärna använda sig utav andra hjälpmedel än elhalsband.
Som vadå?
Cillamuffins: varför skulle en hund som utsatts för smärta ha ett tydligare minne och en större vilja av att vara till lags, än en som tränats med smärtfria metoder?
Men vid skallerormsträningen handlar det inte om att lära hunden undvika ormar för att vara tränaren till lags. Det handlar om att lära hunden undvika ormen så pass att han även håller avståndet till den när ingen tränare med godis i fickan finns i närheten att belöna.
Tora: Det är inte så att jag har något hemligt knep utan det är bara frågan om vanligt hundträning. Det är lite på samma sätt som om någon ber mig förklara hur jag får hästen att gå på tygeln. Hur exakt förklarar man det?
Men om jag som inte är någon expert på hundar klarar av en sån sak varför klarar då inte en som försörjer sig på hundträning det?
Kanske för att han kan förklara/visa hur han gör och du inte kan det?
Det finns många sätt att träna en hund, vem tror att Millan inte behärskar "vanlig" hundträning med positiv förstärkning? Jag har sett honom träna så många gånger i sina program. Det är inte enbart "ryck, slit och elchocker..." Däremot har han, och hans bekanta, valt att använda den här metoden för den här situationen.