Sv: Daddy

Jag håller inte med någon till 100%.
Men det gör väl ingen? Inom något?

Jo. Jag. Mej.
:)

Nä, men att det var så starka åsikter runt detta med elhalsband hade jag ingen aning om, ej heller att hunduppfostran kan få känslorna att svalla så....
Men det vore ju stagnerande och skittrist om vi alla tyckte likadant och vägrade lära oss av varandra.
Eller inte.

Haha ska jag tolka det som om jag håller med dig till 100%?:rofl:

Ja vad vore det utan egna åsikter.

men det är en omöjlig fråga! det går nämligen att svara både ja och nej på den frågan. för min tik går det på några minuter, medan jag kanske fått lägga några timmar på hanen.

det är ju samma sak som med obehag. en del hundar behöver obehag en gång, sedan är de tillräckligt hämmade. andra försöker om och om och om igen.
Det är det ju inte? Kortsiktigt menar jag inte "på en timme". Kanske mer två-tre dagar.

en motfråga; varför ska man använda sig av obehag?

För att det är effektivt.

Det är det ju inte? Kortsiktigt menar jag inte "på en timme". Kanske mer två-tre dagar.

ja det går och nej det går inte. det beror dels på hur skicklig du är, och dels på hur smart/vek hund du har.

varför fungerar det inte på min labbe? det borde det ju göra om det nu är så effektivt. har det några bieffekter?

hur mycket obehag får man ge innan man bryter mot djurskyddslagen?

Det hade då rakt inte varit effektivt på min hund. Det hade bara slutat med att han hade blivit rädd för mig. Han är en vek kille som inte är alltför smart. Han ahde mycket väl kunnat göra om samma misstag om och om igen.

Nu använder vi ett träningssätt som gör att han tycker det är kul. Mycket bättre än använda sig av ett sätt som gör att han tycker det är obehgligt. Meningen är ju att det ska vara kul att träna. Annars har man ju mist en rolig bit av hundägandet och i samspelet.

ja det går och nej det går inte. det beror dels på hur skicklig du är, och dels på hur smart/vek hund du har.
Givetvis, men du kunde inte ge mig ett svar på frågan. Och det var bara det jag var ute efter. Om du visste och kunde förklara.

varför fungerar det inte på min labbe? det borde det ju göra om det nu är så effektivt. har det några bieffekter?
Jag har inte sagt att det fungerar på alla hundar, men på många hundar gör det det. Att det finns bieffekter vet både du och jag.
Jag kan tex inte köra obehag mer än att höja rösten på min hund. Han är vek och tappar självförtroende på två röda om jag skulle använda det i lydnaden. Jag höjer dock rösten om det gäller vardagsgrejjer, där är det en fördel då han lär sig snabbt iom sin vekhet.

hur mycket obehag får man ge innan man bryter mot djurskyddslagen?
Det vet jag faktiskt inte på rak arm. Jag skulle tro att det kallas djurplågeri när det blir väldigt fysiskt och påtagligt och dessutom är dåligt tajmat (ex att bestraffa tio min efter att en hund gjort fel).
Däremot finns det ju psykisk misshandel också som är lika hemsk tycker jag.Ta exempelvis på det här programmet "top dog" som gick.
En karl och hans spaniel, den hunden fick tamejfasen aldrig vetaatt den gjorde rätt. Det var antingen likgiltighet eller obehag-och ordentligt sådant. Hans intagningsprov gick ut på att visa sin hunds reaktion när han morrade åt den och att få den att apportera en kexchoklad till honom medan han åt upp den alldeles själv. Sistnämnda i sig var kanske inte direkt plågeri. Men hela grejjen hur han hanterade sin hund var bara renodlad psykisk misshandel, och tydligen var det inte tillräckligt starkt för att kunna göra något åt.
Oerhört sorgligt var det iallafall.

Givetvis, men du kunde inte ge mig ett svar på frågan. Och det var bara det jag var ute efter. Om du visste och kunde förklara.

fast det ÄR ju svaret på frågan ;).

Jag har inte sagt att det fungerar på alla hundar, men på många hundar gör det det. Att det finns bieffekter vet både du och jag.
Jag kan tex inte köra obehag mer än att höja rösten på min hund. Han är vek och tappar självförtroende på två röda om jag skulle använda det i lydnaden. Jag höjer dock rösten om det gäller vardagsgrejjer, där är det en fördel då han lär sig snabbt iom sin vekhet.

när jag höjer rösten mot mina hundar behöver de inte uppfatta det som bestraffande, utan det ger dem information om vad de ska göra.

jag syftar mer på hur mycket obehag (styrka och frekvens) som behövs för att ett beteende ska upphöra. vi kan ta koppeldragande som ett exempel, här är det jättevanligt att folk använder sig av bestraffningar. hur många gånger ska man rycka i kopplet/snärta hunden över rumpan/kasta en skrammelburk bakom den innan den slutar dra? hur lång tid tar det att lära hunden gå fint i koppel?

Det vet jag faktiskt inte på rak arm. Jag skulle tro att det kallas djurplågeri när det blir väldigt fysiskt och påtagligt och dessutom är dåligt tajmat (ex att bestraffa tio min efter att en hund gjort fel).
Däremot finns det ju psykisk misshandel också som är lika hemsk tycker jag.Ta exempelvis på det här programmet "top dog" som gick.
En karl och hans spaniel, den hunden fick tamejfasen aldrig vetaatt den gjorde rätt. Det var antingen likgiltighet eller obehag-och ordentligt sådant. Hans intagningsprov gick ut på att visa sin hunds reaktion när han morrade åt den och att få den att apportera en kexchoklad till honom medan han åt upp den alldeles själv. Sistnämnda i sig var kanske inte direkt plågeri. Men hela grejjen hur han hanterade sin hund var bara renodlad psykisk misshandel, och tydligen var det inte tillräckligt starkt för att kunna göra något åt.
Oerhört sorgligt var det iallafall.

jag vet inte heller. men jag tycker att det är lämpligt att ta upp för diskussion. för det som visades när jeppe tränade hundar, och det som visas när CM tränar hundar ÄR helt klart djurplågeri. av någon outgrundlig anledning är det dock okej när det kommer till hundar? (hade du satt på en katt ett halsband och svingat kattstackarn genom luften några gånger hade du säkert blivit dömd, men för att få hundar att gå fint i koppel är det okej?).

håller med om att psykisk misshandel som i top dog-fallet är minst lika illa. jag blir fortfarande arg när jag tänker på den idioten :mad:

när jag höjer rösten mot mina hundar behöver de inte uppfatta det som bestraffande, utan det ger dem information om vad de ska göra.
Självklart.

jag syftar mer på hur mycket obehag (styrka och frekvens) som behövs för att ett beteende ska upphöra. vi kan ta koppeldragande som ett exempel, här är det jättevanligt att folk använder sig av bestraffningar. hur många gånger ska man rycka i kopplet/snärta hunden över rumpan/kasta en skrammelburk bakom den innan den slutar dra? hur lång tid tar det att lära hunden gå fint i koppel?
Dom jag har hjälpt få ordning på sina hundar i koppel har det gått ganska fort med, men där har det nästan sett annorlunda ut för allihop. En jämte behövde man bara vara tydlig mot "det är här du ska gå" och då använde jag mig bara av positiv förstärkning. Den behövde inte annat. En annan (stor ridgebackhane) blockerade sig och blev förbannad när han såg andra hundar. Honom använde jag stryp på, men i kombination med positiv förstärkning. Jag bröt, och när hunden var "ur" blockering övade vi på kontakt osv. Dom gårngern ahar det inte tagit mer än någon dag eller två för att få grunden. Men sen förutsätter de tju att ägaren faktiskt övar ibland. Det vet jag inte om dom har! Sen hur pass mycket styrka man behöver eller liknande beror ju helt på hunden. Min egna skulle jag aldrig använda min fysiska styrka på tex. Det är alltså kortsiktiga lösningar. När man inte har möjlighet att träffa ägaren mer ä någon gång ibland och den behöver ett verktyg NU-och det är helt okej tycker jag sålänge man inte missbrukar ordet "bestraffning"..vilket tyvärr många gör.

jag vet inte heller. men jag tycker att det är lämpligt att ta upp för diskussion. för det som visades när jeppe tränade hundar, och det som visas när CM tränar hundar ÄR helt klart djurplågeri. av någon outgrundlig anledning är det dock okej när det kommer till hundar? (hade du satt på en katt ett halsband och svingat kattstackarn genom luften några gånger hade du säkert blivit dömd, men för att få hundar att gå fint i koppel är det okej?)håller med om att psykisk misshandel som i top dog-fallet är minst lika illa. jag blir fortfarande arg när jag tänker på den idioten :mad:

Ja, där är det nästan så att jag tyckte top dog fallet var värst. Men jag håller med dig ang CM (och i vissa fall jeppe). Det är ofta jag får slå över till en annan kanal för att jag sitter och blir så förbannad på hur folk klappar honom på axeln. Visst, han må lösa problemen. Men jag tror dom flesta lyckas få sina hundar att gå fint i koppel med stackel om man säger så. Det värsta var däremot den gången han skulle få bort en russels fixering vid husses motorcykel. Med stackel givetvis...ujujuj... :crazy:

Vad var det du menar Jeppe gjorde som inte kändes ok? Var det någon särskild episod som var med i Hundkoll eller?

//Diskurs, följer intresserat diskussionen:)

Vad var det du menar Jeppe gjorde som inte kändes ok? Var det någon särskild episod som var med i Hundkoll eller?

//Diskurs, följer intresserat diskussionen:)

(svarar på det jag sett).

Dom skulle träna en tysk jaktterrier att möta andra hundar genom koppelryck. Bara det att rycket var så kraftigt att hunden bokstavligen for genom luften och hann slå flera kuller byttor på vägen. Det var att ta i något för mycket tycker jag.:crazy:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 439
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka