Det kan självklart diskuteras och jag tycker verkligen inte att operant betingning är den ultimata eller kompletta förklaringsmodellen i alla lägen, men nu kom vi ju att diskutera positiv bestraffning kontra negativ förstärkning, och jag vidhåller att det inte är samma sak.
R+ är ju bara ett annat sätt att skriva positiv förstärkning (positive reinforcement)? Undvika vilka diskussioner?
Vet inte riktigt vad du menar med detta? Jag har inte påstått att man inte får ta i hästen (eller hunden eller vad det nu är för djur), bara att det inte behöver vara eskalerande tryck för att vara negativ förstärkning och att jag personligen inte använder eskalering (om djuret inte förstår brukar jag försöka göra på något annat sätt istället för att bara öka trycket).
Men det är väl ingen som har sagt heller? Säger jag ”sitt” till hunden brukar han få en godis när han satt sig och då är det ju det som är den positiva förstärkningen, inte ordet. Om jag ska lära hästen att gå undan för skänkeln brukar jag stå vid sidan av hästen och trycka med handen i skänkelläget - och så fort hästen går undan tar jag bort trycket. Hästen brukar snabbt lära sig det även utan annan form av förstärkning, i det här fallet då negativ förstärkning.
Instämmer I att positivt straff och negativ bestraffning inte är samma term, menade mer samma skit. Alltså obehag när djuret gör fel.
De här diskussionerna om det går att använda positiv förstärkning utan att låta det göra som det vill tills det gör rätt.
Ffa med häst vid ridning måste en ju använda tryck, det blir det om jag tittar åt sidan. Då skulle en ju kunna lägga ner och säga att det är samma sak att titta med blicken och dra i ett pelham.
Jag belönar bara vid inlärning, de som kan sitt sitter utan godis efter det. De som inte gillar att sitta behöver inte
Som jag skrev ovan krävs det helt annan träning att stanna med röst och med bett eller koppel, någon skillnad är det. Jag hävdar att rösten inte är negativ förstärkning om jag inte skriker.
Du lär hästen gå från tryck med negativ förstärkning, helt korrekt. Jag gör det med godis. Inte alls samma behov av eftergift heller eftersom det inte är ngt som ska undvikas. Behåller lätta tryck så länge som det behövs (typ lång tygel lite åt sidan eller blicken åt sidan)