Sv: Daddy

Ja naturligtvis ska man alltid ha koll på hunden i stallet, men om man vill kunna lita på att hunden inte jagar hästar/går på skallerormar även när den är oövervakad. Hur gör man då?
Då måste ju hunden förstå det själv att det är olämpligt, och inte bara göra så för att matte vill det.

Men ibland så finns det hundar som inte klarar det och då får man gilla läget. Eller som en tränare sa till mig lite krasst: Ett skott i pannan. Alla hundar går ju inte att ha till allting. Det kanske inte är en hund som passar att vara lös under eget ansvar på en gård. Min ena hund går aldrig ut genom en ytterdörr vare sig jag är hemma eller någon annanstan. Hon kan lägga sig på tröskeln och bara darra när hon ser andra hundar leka utanför, men hon kliver inte ut.

Jag har sagt NEJ åt henne att hon aldrig får gå ut. Den metoden tror jag inte passar alla hundar :) Därför tycker jag också att det är svårt att bara beskriva en universalmetod som får alla hundar att uppföra sig perfekt på stallgården. Jag skulle "helt enkelt" sagt att hagen är förbjudet område. Säger jag "inte dit" barskt åt henne så går hon inte dit och det vet hon. Bra metod? Nja knappats för alla hundar. Men jag skulle kunna påstå att det fungerar ;)

Speciellt gårdshundar under eget ansvar är inte var och en hund. Det krävs speciella hundar för det. Men jag tycker å andra sidan om att göra det enkelt för mig. Jag hade inte tagit (som i exemplet som någon annan drog) en omplaceringshund och släppt lös den och förutsatt att det fungerade rakt av. Det kan ligga många månaders arbete bakom om hunden inte har det naturligt i sig och det är naivt att tro något annat. För det första måste den lära sig NEJ. Finns det inget nej så har hunden inte lös på gården att göra. Kan hunden nej så finns det något att börja med och då kan man förbjuda beteenden. Men det är fortfarande väldigt naivt att tro att det ska fungera när man lämnar hunden.

Så nej är mitt svar. Du löser det inte på två dagar och jag tycker inte att det är el som är lösningen för att lösa det på två dagar heller.

jag hade ett förslag. men när det blir tillräckligt snävt på krav för att få lov att lösa problemet, ja då blir det svårt.

Men det är ju det det inte blir egentligen om man kör med obehag. Frågan i det stora hela handlar ju egentligen om folks moral-ska eller bör man/inte tillfoga smärta för att bryta ett beteende.

Min fråga var väl mer "går det att lösa problem snabbt med mjuka metoder".

tja, diskussionen var redan nere på sandlådenivå vid det laget och jag gav mig in i leken. jag tycker att jag ganska ofta blir kallad lögnare med meshundar, så även i denna diskussion. ibland känns det bara kul att sänka sig till den nivån ett ögonblick.

Nej, du ska ju såklart inte heller behöva bli påhoppad.

Att lösa problem med lydnad behöver ju inte alltid vara mjuka metoder. Använder man inte el så får man lösa det med lydnad. Sen om det innebär att man hämtar hunden i örat eller förbud på annat sätt måste ju anpassas efter hunden. Bara för att man vill lösa det snabbt så tycker jag inte att det berättigar en till att använda el. Hur lång tid det tar med lydnad beror ju på hunden. För en del på en dag och för en del aldrig. I det sistnämnda så tycker jag att man har fel hund. Måste man ela hunden för en sådan basal sak som att ha lös den på gården så kommer man att stöta på småsaker hela tiden som inte fungerar. Jag kanske kan ela den att inte jaga hästarna, men sen kommer katterna *bzz*, det kommer främmande *bzz* Vart ska gränsen gå för en "icke gårdshund". Jag tror inte för ett ögonblick att du har elat dina vovvar för att kunna ha dem på gården som du har. De hundarna passar för det och det är nog rätt så bekvämt för er alla. Det är väl så det ska vara? Jag ser inte "till varje pris".

Jag tycker faktiskt det där var ett jättebra inlägg. Jag skulle tex. inte ela en hund för att den inte kommer när jag vill. Och i de flesta fall är jag övertygad om att ren och skär lydnadsträning (att nypa i örat, ge godis, klicka osv.) fungerar på de flesta hundarna som inte kan gå lösa på gården.

För min del handlar det om att ormskrället likagärna kan ligga och lura i hundens vanliga kissbuske. En springande häst vet man ju att den finns där den är, vilket är perfekt att träna på. I långlina eller hur man nu väljer. Klart att hunden kan dö om den blir i hjälsparkad av hästen den jagar, men nu VET man att hunden ska gå lös på en gård med massor av hästar. En skallerorm ligger knappast på ett och samma ställe jämt.

Minhundar får en enorm utbildning från grunden, dom släpps ju inte på riktiga minor första träningen direkt...
Men om man riskerar att träffa på skallerorm första gången man tar ut sin hund när man fått hem den så har man inte riktigt så många år att träna på som med en tex. minhund.

Nu finns det ju inga skallerormar här i landet. Inte ute i naturen i alla fall. Våra huggormar är ju inte livsfarliga, klart beror det på vad bettet tar nånstans. Snokarna är ju ofarliga. Har vi egentligen några livsfarliga djur i den svenska naturen?

Så enligt dig är det ok att skada andras hundar men inte dina egna? mkt skumt.. då jag är helt säker på att det är lika mkt "djurplågeri" och slå något som inte är "ditt"

Fast nu vet jag inte riktigt vad du diskuterar, eftersom att jag och cilla aldrig diskuterade el.

Du hade en hypotetisk fråga om hur man skulle lösa det jättesnabbt om en hund inte kunde bara lös på en hästgård och att koppla inte var alternativet.

Vad anser du själv att det finns för alternativ?

*kl*

varför i hela friden skulle ett "lätt obehag" eller en "liten pirrning" ge en sådan stark effekt? det är ju ganska givet att det måste på lite styrka på strömmen för att hunden ska bli tillräckligt chockad av händelsen.

Därför att olika hundar är också olika känsliga.
Vissa hundar reagerar på "lätt pirr".
Det beror helt på hur "hård" hunden är fysikt och mentalt.
En fysiskt "hård" hund kan dock vara vek psykiskt.

Du hade en hypotetisk fråga om hur man skulle lösa det jättesnabbt om en hund inte kunde bara lös på en hästgård och att koppla inte var alternativet.

Vad anser du själv att det finns för alternativ?

Men läs diskussionen mellan mig och Cilla från första början så ser du att frågan är ställd utanför "elfrågan" och ifrågasätter Cillas menande på att träning med obehag inte är effektivt. Jag har nämligen andra erfarenheter. Min fråga till henne var om "quickfix" var möjligt ur "mjukmetodsperspektiv". Frågan du ställt till mig frågade jag alltså till henne för att jag inte känner till någon sådan metod. Förstår du vad jag menar då? (läs diskussionen så hajjar du sammanhanget)

ja det är väl ganska lämpligt om hunden riskerar att dö om den gör fel. obs inte snorkigt menat.

När man börjar träna dom med levande orm så är den i glaskula så den inte kan komma åt hunden så när man lärt den där början man med utan kula men glasskiva för då kan dom även känna doft. för sen utan skiva framför så det går i steg i inlärningen hur man ska få dom och bli "rädda" för ormen.

Men det är ju det det inte blir egentligen om man kör med obehag. Frågan i det stora hela handlar ju egentligen om folks moral-ska eller bör man/inte tillfoga smärta för att bryta ett beteende.

men det är en omöjlig fråga! det går nämligen att svara både ja och nej på den frågan. för min tik går det på några minuter, medan jag kanske fått lägga några timmar på hanen.

det är ju samma sak som med obehag. en del hundar behöver obehag en gång, sedan är de tillräckligt hämmade. andra försöker om och om och om igen.

en motfråga; varför ska man använda sig av obehag?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 439
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka