Sv: Daddy

Grundtanken med elhalsband var inte pirrande, nej. Men tekniken går framåt tackgudskelov.

Jag är definitivt ingen förespråkare av halsbandet, däremot är det intressant att ifrågasätta varför så många direkt avskriver dem som "djurplågeri" (och ibland utan att veta hur de ens fungerar).

Ska hundträningen gå framåt måste man ju granska och diskutera även de "tråkiga" metoderna.

Men jag har sett använding av elshalsband och det var inga små pirrande vill jag lova. Vill man ge sin hund små pirrningar så väljer man ett utav dessa redskap som bara ger pirrningar inte ett elhalsband som ger elshocker.

Mvh

Tora

Men jag har sett använding av elshalsband och det var inga små pirrande vill jag lova. Vill man ge sin hund små pirrningar så väljer man ett utav dessa redskap som bara ger pirrningar inte ett elhalsband som ger elshocker.

Mvh

Tora

Nu får du hejda dig, inget elhalsband ger elchocker nu överdriver du till det så det blir löjligt.

Ont och ont? Gör det inte ont att rycka i ett vanligt halsband? Eller strypkoppel? Vet vi om det inte gör ont med citronsprayhalsband? Det kanske gör svinont i nosen...

Det låter som jag är ordförande i Hunduppfostringsredskapspartiet, men det är jag inte.

För övrigt anser jag att det (som en tidigare talare sa) används fan så mycket mer "elaka" saker till hästar....

Så bara för att man använder elakare metoder på något annat djur så är det rättfärdigar det att använda mindre smärta på ett annat djur?

Om du har missat det så gillar jag inga hjälpmedel men om det är sådana som inte tillfogar djuret någon smärta så är det väl okej om man nu känner att man absolut måste ha något sådant.

Mvh

Tora

Jag skulle inte titta i den papperskorgen igen. Vet inte om det var det svaret du ville ha?

Däremot har jag bara bränt mig på plattan en gång då jag var ung (och dum) och ville veta hur det kändes. Gjorde inte om det igen. (Olyckor är en annan sak.)

varför blir människor spelberoende tror du? därför att de inte reagerar som du. ditt logiska resonemang säger dig att chansen för att hitta en hundring på samma plats är mycket liten. men hunden, och många människor, tänker inte så. de låter reptilhjärnan göra jobbet.

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har sett en del program med denna killen.

Och han har ett fantastiskt öga och känsla för hundar, det kan ingen ta ifrån honom. Jag tror inte det finns många som kan få en flock på 20 hundar eller vad han har med så olika yppfostran/bakgrund att gå ihop så bra som dom gör, till och med när han släpper in en annan aggressiv hund i flocken. Det är ingen tvekan om vem som är ledare där.
Sedan kan en del metoder tyckas vara hårda, men jag tycker att hellre ta i en gång än att ha ett helvete flera gånger. Ofta handlar det om hundens/andras säkerhet och då ser jag hellre att man tar i en gång än att olyckan fakitskt händer, om det så är att bli biten av en orm eller bita någon annan.

Du undrar hur många som får återfall, ja det beror helt på ägarna. Är dom bara konsekventa och fortsätter på det spåret som fungerade så löser det sig. Men men får inte glömma att tyvärr får hundar inlärda beteenden som kan ta år att fixa, ibland går det inte att göra något åt heller.
Det den här killen gör är att gå in och avbryta beteendet och sedan få ägarna att förstå och jobba på egen hand. Han kan inte stanna hos allas hundar och ta hand om dom.

Så det är okej att tillfoga hundar smärta även om det finns andra metoder?

Vi hade en hundträff för några veckor sedan. Det var över 10 hundar som inte sett varandra innan. Inga hundar var kopplade och inte blev det något bråk heller. Jag tycker faktiskt inte att det är så otroligt fanstastikt att ha hundar i flock.

Mvh

Tora

Nu får du hejda dig, inget elhalsband ger elchocker nu överdriver du till det så det blir löjligt.

Nej det är ett litet finger som kommer upp från halsbandet och killar hunden lite under hakan och därför piper hunden till för att det är så skönt.

Mvh

Tora

jag provade ett sådant träningsredskap i förrgår. det gjorde ont! jag började på lägsta styrkan och tryckte mig upp till nivå 4 (av 10), sedan gjorde det för ont. då provade jag bara på magen och armen, inte på halsen.

Vi hade en hundträff för några veckor sedan. Det var över 10 hundar som inte sett varandra innan. Inga hundar var kopplade och inte blev det något bråk heller. Jag tycker faktiskt inte att det är så otroligt fanstastikt att ha hundar i flock.

Jag törs gissa att ingen av de hundarna var i samma kaliber som hundarna han har i sin flock. Pitbulls som fått kampa, hundar som sprungit vilt ute, hundar som vanvårdats, hundar som suttit fastkedjade på en bakgård hela sitt liv?
Det är jag det, men nog är jag lite impad av hans harmoniska flock och hur han inför en ny hund med full kontroll i den.

Hunden tänkte och tittade på dig med andra ord när den fick smällen..
Hehe hunden dresserade sig själv att du var illa illa. Hehe..

Därav att man måste jobba med tajming när man använder el dressyr.

Men vägen kan fortfarande inte komma upp på din veranda eller i värsta fall, inne i vardagsrummet.

Det visar hur illa det kan bli om det går fel. Och det var absolut inget roligt. Att ha en hund som skrek om jag rörde vid henne och kissade på sig för att hon var så rädd. Det var mycket jobbigare att jobba bort det än något annat problem som mina hundar har haft. Så du kan sluta med ditt hehe.

Men vägar finns där överallt i samhället även om de förhoppningsvis inte kommer upp på min veranda och att bli påkörd av en bil är inte alltför ovanligt.

Mvh

Tora

varför blir människor spelberoende tror du? därför att de inte reagerar som du. ditt logiska resonemang säger dig att chansen för att hitta en hundring på samma plats är mycket liten. men hunden, och många människor, tänker inte så. de låter reptilhjärnan göra jobbet.

Och reptilhjärnan kopplar snabbt att obehag/smärta = fly.

Liksom detta nu då egentligen säger att hunden inte fattar genom positiv förstärkning eftersom den saknar logiskt resonemang?

Men vägar finns där överallt i samhället även om de förhoppningsvis inte kommer upp på min veranda och att bli påkörd av en bil är inte alltför ovanligt.

Och har dina hundar förstått att undvika alla vägar och håller sig i dikena även om du inte är med?

Anledningen till att de inte lärt sig är för att de vet inte varifrån bestraffningen kommer ifrån. De kan inte göra en korrekt koppling.
tror nog att hon är så smart att hon inser att det är fel att gå in i hagarna, men hon är klåfingrig. Det kan ju gå. För hon tycker det är omåttligt roligt att leka med pållarna, sen vad de tycker är en annan femma.
Så det räcker inte bara att orsaka hunden smärta en endaste gång utan man måste göra om det med jämna mellanrum. Och detta är alltså något som du tycker är okej. Att man torterar en hund med elshocker då och då?

Mvh

Tora

Så du tränar inte din hund mer än en gång? Sen sitter det resten av livet?
Så du själv behöver aldrig plugga in något mer än en gång?
Man övar ju hela tiden i vardagen, men saker som inträffar sällan behövs ju tränas på då och då. Så att det inte faller i glömska.

Det där var väl ändå helt onödigt?

Allvarligt, tycker du inte att det är att gå lite över gränsen?

Så det är okej att tillfoga hundar smärta även om det finns andra metoder?

Mvh

Tora

Det är skillnad på en träff och faktiskt leva och åldras/bli könsmogna ihop.

Jag törs gissa att ingen av de hundarna var i samma kaliber som hundarna han har i sin flock. Pitbulls som fått kampa, hundar som sprungit vilt ute, hundar som vanvårdats, hundar som suttit fastkedjade på en bakgård hela sitt liv?
Det är jag det, men nog är jag lite impad av hans harmoniska flock och hur han inför en ny hund med full kontroll i den.

Nej det hoppas jag verkligen inte att de är.

Men vad jag menar är att det inte är så otroligt fantastikt som folk vill utmåla det till. De hundar som är i flocken är rehabiliterade eller är på väg att rehabilitera. Han är också väldigt noga med att välja ut olika individer i sin flocken beroende på vad han vill korrigera med den icke rehabilterade hunden. I de program jag har sett han göra så så är det inte bara att han släpper ihop en hund hur som helst med flocken utan det är mycket planerande och funderande vilka individer man skall använda och i vilken ordning.

Nu menar jag inte att förringa hans hundflock och påstår att alla klarar av det men det är inte riktigt så unikt som hans anhängare vill få alla att tro.

Mvh

Tora

Det visar hur illa det kan bli om det går fel. Och det var absolut inget roligt. Att ha en hund som skrek om jag rörde vid henne och kissade på sig för att hon var så rädd. Det var mycket jobbigare att jobba bort det än något annat problem som mina hundar har haft. Så du kan sluta med ditt hehe.

Mvh

Tora

Hehe jag kan fortfarande skratta. :D:cool:
HUnden lärde sig detta själv, helt utan förarens inblandning, därav Hehe. För att jag tycker det var lite roligt, för den lärde sig något utan din hjälp. Men visst var hunden inte rädd för någon annan än dig?
Same shit whith the snake.

tror nog att hon är så smart att hon inser att det är fel att gå in i hagarna, men hon är klåfingrig. Det kan ju gå. För hon tycker det är omåttligt roligt att leka med pållarna, sen vad de tycker är en annan femma.

Så du tränar inte din hund mer än en gång? Sen sitter det resten av livet?
Så du själv behöver aldrig plugga in något mer än en gång?
Man övar ju hela tiden i vardagen, men saker som inträffar sällan behövs ju tränas på då och då. Så att det inte faller i glömska.

Skillnaden är att jag inte tillfogar min hund någon smärta (med vilje) när jag tränar.

I ditt fall så har tydligen inte smärta fungerat speciellt bra och hon fortsätter att jaga hästarna. Kanske dags att prova någon annan metod?

Mvh

Tora

Nej, men en ORM rör på sig, vilket vi får hoppas att vägarna inte börjar göra.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka