Sv: Daddy

kan vara för att de tränar sina hundar från scratch.. ceasar får en hund som är så jäkla illa tilltagen så han måste bryta sig genom nån stans. han får hundar som ingen annan velat ta hand om eller klarat av. det är en väsentlig skillnad!!!

hade de vart hundar som ingen förstört som alla du snackar om har så hade han nog inte haft ett problem i världen..

nu förstår jag inte alls hur du resonerar. vi pratade om skallerormsträning. vad har det med illa tilltagna hundar att göra? måste en illa tilltagen hund elas för att förstå att ormen är farlig?

den omedelbara reaktionen sköter reptilhjärnan, ja. men vad händer sedan? var lagras minnet? hur lagras det? vad lagras längst? obehag eller tillfredställelse? varför vinner hundar vars förare inte använder sig av obehag i sin träning?

Smärta brukar lagras bättre än trevliga minnen, i de studier jag sett iaf. Finns massa sånt gjort på människor också. Alla minnen lagras på samma ställe i princip. Dock sitter de såklart olika "hårt". Hur det lagras vill du inte att jag ska ta här för det blir ett gäng A4 :p

Har inte sett några bevis på att enbart positiv förstärkning vinner över dem som blandar pos & neg. Visa gärna bevis på det.

det är det som är hela poängen, att belöningar går rakt ner i ryggmärgen. se hur en klickertränad hund reagerar på ett klick. tänker den på vad den nyss hörde? eller är reaktionen omedelbar?

hur reagerar din hund när ni går förbi en plats som det igår låg en hög med godis på? sniffar den lite extra? hur reagerar den när du går förbi en plats där du igår råkade trampa den på tassen? hoppar den till?

Har hon hittat en godis på ett stället tittar hon igen - ja, en kanske två gånger.

När hon råkade klämma svansen i porten en dag så kröp hon genom trapphuset i två veckor efteråt med svansen mellan benen.

En klickertränad hund tänker väl - vad gjorde jag för att få höra klicket?

Men du förstår inte problemet. Om jag vill att en hund skulle vara rädd för mig så vill jag inte lära den det genom smärta. Ingen här har påstått att metoden med smärta inte fungerar. Utan vad vi diskutera är att vi människor borde ha utvecklast så pass långt över djuren att vi kan träna hundar utan att att använda oss av smärta.
Hur skulel du lära hunden av vara tillräckligt rädd för dig att aldrig komma dig nära? Med en orm finns det lixon inte flera chanser..
Men tanke på att du tycker det är roligt att min hund skrek av rädsla när jag rörde henne så kan jag förstå att du tilltalas av sådana metoder som elhalsband.

För att förtydliga för dig, jag tycker inte det var roligt att hunden var rädd för dig, utan att den lärde sig själv!!!!! Den fick en lärdom som bet ordentligt och i dett fallet råkade det vara ett elstängsel i komb med att den fokuserade på dig. El kom orm=inte vara i närheten av orm.
Som sagt det kommer alltid finnas människor som tycker det är okej att tillfoga djur smärta och att försvara det genom att kalla det för träning.
Men djuren själva lär sig genom smärta,redan som små valpar när de biter varandra lär dom sig gränder hur hårt det är ok att bita, så de vet hur hårt de ska bita för att göra ont.
Men jag upprepar igen det gamla ordspråket "Där kunskapen tar slut tar våldet vid". Igentligen är det allt som behövs sägas.
Det va ett ***tjat. Men skaffa mer kunskap inom området el så fattar du att det inte blir VÅLD.
Men människor är som de är. Tänk bara på att det krävs hur många 100 lagar som helst för att hålla efter tio budord.

Mvh

Tora
Människan är urbota korkad med egen vilja och dålig empati, inte så konstigt att man behöver massa lagar.

Senast ändrad:

okej ta det en gång till, jag fattarr inte, svaret hänger inte ihop med texten?

ang att hon jagar hästarna, hon vill bli jagad..
Och den metod som funkar på henne är -HIT!
Men jag är ju inte alltid precis vid henne.
(OH nej jag har henne inte kopplad, så pass litar jag på henne!)

Men mina jagar inte hästarna alls. Jag behöver inte ens ropa hit för att de skall sluta jaga hästarna.

Din har fått en stöt när hon skulle in och jag hästarna. Trots att hon har fått denna stöt så fortsätter hon att jaga hästarna (du måste ju ropa hit).

Är det så att din hund jagar hästar så kanske det är dags att träna henne på att låta bli så att du slipper ropa på henne för att hon inte skall jaga.

Mvh

Tora

Och jag är trött på folk som hoppar in i tråda utan att ha läst hela tråden.

Jag håller absolut fast vid att man inte skall träna sin hund med smärta. Det är ingen som kan ändra mig när det kommer till det.

Mvh

Tora

Nu har jag läst hela tråden och det gjorde varken till eller ifrån om man tittar till det jag skrev då det inte finns någon ytterligare information om det jag skrev.
Och vad jag vet har du och jag inte disskuterat smärta, inte jag i alla fall. Jag har bara sagt att jag tycker han är en riktig hundmänniska. Så du behöver inte upprepa din åsikt ang. smärta.

kan vara för att de tränar sina hundar från scratch.. ceasar får en hund som är så jäkla illa tilltagen så han måste bryta sig genom nån stans. han får hundar som ingen annan velat ta hand om eller klarat av. det är en väsentlig skillnad!!!

hade de vart hundar som ingen förstört som alla du snackar om har så hade han nog inte haft ett problem i världen..

För att hålla sig till grunddiskussionen så är det användandet smärta som träningsredskap som en del av oss inte gillar eftersom det finns andra metoder som inte innebär smärta. Vi pratar alltså inte om alla hans metoder.

Mvh

Tora

Så bara för att man använder elakare metoder på något annat djur så är det rättfärdigar det att använda mindre smärta på ett annat djur?

Om du har missat det så gillar jag inga hjälpmedel men om det är sådana som inte tillfogar djuret någon smärta så är det väl okej om man nu känner att man absolut måste ha något sådant.

Mvh

Tora

Jag är intresserad av att tillfoga något djur någon smärta alls, om det är någon som har missat det.....

Diskussionen rörde sej om om man kan använda okonventionella metoder för att "rädda jycken från sin egen nyfikenhet=död".

Hur skulel du lära hunden av vara tillräckligt rädd för dig att aldrig komma dig nära? Med en orm finns det lixon inte flera chanser..

Som sagt det kommer alltid finnas människor som tycker det är okej att tillfoga djur smärta och att försvara det genom att kalla det för träning.
Men djuren själva lär sig genom smärta,redan som små valpar när de biter varandra lär dom sig gränder hur hårt det är ok att bita, så de vet hur hårt de ska bita för att göra ont.

Det va ett ***tjat. Men skaffa mer kunskap inom området el så fdatatr du att det inte blir VÅLD.

MÄnniskan är urbota korkad med egen vilja och dålig empati, inte så konstigt att man behöver massa lagar.

Jag kan tillräckligt mycket om elhalsband och sett tillräckligt mycket av användandet för att ta den ståndpunkten att det är våld mot djur. Att det tillfogar hundar smärta.

Återigen är det ingen som har påstått att el inte fungerar. Frågan är om det är rätt att använda sig utav smärta om det finns andra metoder som inte tillfogar hunden någon smärta?

Vet du vad? Jag anser mig inte vara urbota korkad och med dålig empati för jag har insett att man kan träna hundar utan att använda sig av smärta och våld.

Mvh

Tora

varför tränar inte vinnarna av diverse tävlingar med obehag, om det nu är så effektivt? varför vinner svartberg & co år efter år, utan att prygla skiten ur sina hundar? för om obehag är det mest effektiva, då borde väl den som slår mest vinna mest?

Ja,varför vinner folk som använder sig av obehag i träningssammanhang? För det gör dom.Jag kan räkna upp fler än en världsmästare och inte bara inom hunderiet.Och hur kom obehag upp i slag och "prygla skiten ur"? Måste man alltid överdriva?

Men jag fick inte svar på min första fråga. Jag kan dikta upp ett scenario.

Hunden A är en hund som föjer med matte till stallet. På stallet finns det diverse hästar som inte gillar hundar och inte är rädda för att försvara sig och sitt om jyckarna blir för närgågna. Hunden A är just en närgången hund, hästar är skitkul! Lite för kul kanske. Hunden A är mycke lydig för övrigt, men när det kommer till hästar ska det vallas, jagas och hälsas och varför inte busas. Hästarna blir förbannade och har redan visat misstycke genom att veva med hovar och huggit efter hunden som inte förstår.

Hunden A måste sluta upp med beteendet omedelbart för att inte riskera att bli illa tilltygad av hästarna som är riktigt förbannade.
Beteendet ska alltså bort fortast möjligt.

Hur skulle du gjort?

Jag är intresserad av att tillfoga något djur någon smärta alls, om det är någon som har missat det.....

Diskussionen rörde sej om om man kan använda okonventionella metoder för att "rädda jycken från sin egen nyfikenhet=död".

Nej diskussionen rörde sig om det är korrekt att använda sig utav smärta när det finns andra smärtfria metoder. Det är inte så att det är antingen så elar jag hunden eller så dör den av skalleromsbett. Det finns som sagt andra smärtfria metoder, men det är klart de gör sig inte lika bra i tv.

Mvh

Tora

Ja,varför vinner folk som använder sig av obehag i träningssammanhang? För det gör dom.Jag kan räkna upp fler än en världsmästare och inte bara inom hunderiet.Och hur kom obehag upp i slag och "prygla skiten ur"? Måste man alltid överdriva?

Men jag fick inte svar på min första fråga. Jag kan dikta upp ett scenario.

Hunden A är en hund som föjer med matte till stallet. På stallet finns det diverse hästar som inte gillar hundar och inte är rädda för att försvara sig och sitt om jyckarna blir för närgågna. Hunden A är just en närgången hund, hästar är skitkul! Lite för kul kanske. Hunden A är mycke lydig för övrigt, men när det kommer till hästar ska det vallas, jagas och hälsas och varför inte busas. Hästarna blir förbannade och har redan visat misstycke genom att veva med hovar och huggit efter hunden som inte förstår.

Hunden A måste sluta upp med beteendet omedelbart för att inte riskera att bli illa tilltygad av hästarna som är riktigt förbannade.
Beteendet ska alltså bort fortast möjligt.

Hur skulle du gjort?

Kopplat hunden tills den är så pass tränad att den lyder.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 444
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka