Sv: Daddy

Skillnaden är att jag inte tillfogar min hund någon smärta (med vilje) när jag tränar.

I ditt fall så har tydligen inte smärta fungerat speciellt bra och hon fortsätter att jaga hästarna. Kanske dags att prova någon annan metod?

Mvh

Tora

okej ta det en gång till, jag fattarr inte, svaret hänger inte ihop med texten?

ang att hon jagar hästarna, hon vill bli jagad..
Och den metod som funkar på henne är -HIT!
Men jag är ju inte alltid precis vid henne.
(OH nej jag har henne inte kopplad, så pass litar jag på henne!)

Det program jag såg valdes det inte ut några speciella hundar. Han öppnade grinden och gick rätt in med en oerhört aggressiv schäferhane. Han gjorde utfall direkt men havet av hans hundar gjorde ingenting, de lät honom säga åt den nye. Du får ursäkta mig men jag VET att jag sannerligen inte skulle klara att hålla ett sådantledarksap med så psykiskt sargade hundar, och tror faktiskt inte du skulle det heller. På den punkten är han oerhört duktig.

Och reptilhjärnan kopplar snabbt att obehag/smärta = fly.

Liksom detta nu då egentligen säger att hunden inte fattar genom positiv förstärkning eftersom den saknar logiskt resonemang?

den omedelbara reaktionen sköter reptilhjärnan, ja. men vad händer sedan? var lagras minnet? hur lagras det? vad lagras längst? obehag eller tillfredställelse? varför vinner hundar vars förare inte använder sig av obehag i sin träning?

med logiskt resonemang kan man förstå att den omedelbara tillfredställelsen kanske var en engångsföreteelse, men hundar tänker inte så.

Nu menar jag inte att förringa hans hundflock och påstår att alla klarar av det men det är inte riktigt så unikt som hans anhängare vill få alla att tro.

Mvh

Tora

Nu vet jag inte om du pekar på mig när du skriver så. Men någon anhängare är jag inte, jag gillar bara när jag ser hur väl en del kan läsa och känna av hundar. Och jag vill nog nästan påstå att dte är lite unikt, för jag har då aldrig hört talas om någon som antar sig så många problemhundar och tar dem till sitt hjärta och får dom att fungera i en stor flock i ett bra liv.

den omedelbara reaktionen sköter reptilhjärnan, ja. men vad händer sedan? var lagras minnet? hur lagras det? vad lagras längst? obehag eller tillfredställelse? varför vinner hundar vars förare inte använder sig av obehag i sin träning?

med logiskt resonemang kan man förstå att den omedelbara tillfredställelsen kanske var en engångsföreteelse, men hundar tänker inte så.

Det stämmer iof inte alls överens med mina erfarenheter.
Kan du inte utveckla det svaret mer i detalj?

Hehe jag kan fortfarande skratta. :D:cool:
HUnden lärde sig detta själv, helt utan förarens inblandning, därav Hehe. För att jag tycker det var lite roligt, för den lärde sig något utan din hjälp. Men visst var hunden inte rädd för någon annan än dig?
Same shit whith the snake.

Men du förstår inte problemet. Om jag vill att en hund skulle vara rädd för mig så vill jag inte lära den det genom smärta. Ingen här har påstått att metoden med smärta inte fungerar. Utan vad vi diskutera är att vi människor borde ha utvecklast så pass långt över djuren att vi kan träna hundar utan att att använda oss av smärta.

Men tanke på att du tycker det är roligt att min hund skrek av rädsla när jag rörde henne så kan jag förstå att du tilltalas av sådana metoder som elhalsband.

Som sagt det kommer alltid finnas människor som tycker det är okej att tillfoga djur smärta och att försvara det genom att kalla det för träning.

Men jag upprepar igen det gamla ordspråket "Där kunskapen tar slut tar våldet vid". Igentligen är det allt som behövs sägas.

Men människor är som de är. Tänk bara på att det krävs hur många 100 lagar som helst för att hålla efter tio budord.

Mvh

Tora

hundar i stora flockar reagerar i regel mindre aggressivt än ensamma hundar. det har inget med hur duktig ägare de har, det bara är så. dessutom stärker det min teori att hundar som ofta får prata hundspråk blir mindre aggressiva än hundar som sällan träffar andra hundar, eftersom de flesta bråk beror på missförstånd.

Det program jag såg valdes det inte ut några speciella hundar. Han öppnade grinden och gick rätt in med en oerhört aggressiv schäferhane. Han gjorde utfall direkt men havet av hans hundar gjorde ingenting, de lät honom säga åt den nye. Du får ursäkta mig men jag VET att jag sannerligen inte skulle klara att hålla ett sådantledarksap med så psykiskt sargade hundar, och tror faktiskt inte du skulle det heller. På den punkten är han oerhört duktig.

Om han nu är så duktig så är det synd att han använder sig av sådana metoder som elhalsband. Det sänker hela intrycket. Det är föresten det som denna tråden har handlat om om det är okej att använda el på sin hund eller inte när det finns andra icke smärtsamma metoder.

Mvh

Tora

Det är ett tankeväckande inlägg som jag måste fundera mer på.

Dock måste jag hävda att när det gäller något så allvarligt som att undvika skallerormar ser jag hellre att minnet går via reptilhjärnan rakt ner i ryggraden, s.a.s.
Om jag nu bott i skallerormstätt område vill säga.

Att träna inför lydnadstävling är givetvis inget jag anser att man behöver tillhyggen för, annat än leksaker och godis möjligtvis.

Om han nu är så duktig så är det synd att han använder sig av sådana metoder som elhalsband. Det sänker hela intrycket. Det är föresten det som denna tråden har handlat om om det är okej att använda el på sin hund eller inte när det finns andra icke smärtsamma metoder.

Mvh

Tora

Nä men oj, ursäkta, men jag antog att det var ok att prata lite runt om eftersom du inte sagt åt de som prata om elstängsel? Eller så kanske du inte hade något mer att klaga på?

(ber om ursäkt för min sarkasmen men jag är trött på folk som inte kan disskutera utan att ge efter en tum på dina åsikter. Man ska väl disskutera på sådana här ställen och inte bara stå fast vid att man har absolut helt rätt, då kommer man väl ingen vart?)

Senast ändrad:

varför tränar inte vinnarna av diverse tävlingar med obehag, om det nu är så effektivt? varför vinner svartberg & co år efter år, utan att prygla skiten ur sina hundar? för om obehag är det mest effektiva, då borde väl den som slår mest vinna mest?

Mvh

Tora

jag skulle vilja se dig ta sig an vissa av de hundar han få hem och du ska fostra dem med godis...

varför tränar inte vinnarna av diverse tävlingar med obehag, om det nu är så effektivt? varför vinner svartberg & co år efter år, utan att prygla skiten ur sina hundar? för om obehag är det mest effektiva, då borde väl den som slår mest vinna mest?

kan vara för att de tränar sina hundar från scratch.. ceasar får en hund som är så jäkla illa tilltagen så han måste bryta sig genom nån stans. han får hundar som ingen annan velat ta hand om eller klarat av. det är en väsentlig skillnad!!!

hade de vart hundar som ingen förstört som alla du snackar om har så hade han nog inte haft ett problem i världen..

du får nog bara en chans när du har hunden lös vid motorvägen också. menar du att hårdare metoder = säkrare resultat? hur resonerar du då?

I just detta exakta fall så tror jag det ja. De ledde fram daddy till ormen, var det 2 eller 3 gånger minns ej- och sen skydde han den som pesten, även flera veckor efter. Av nån anledning tror jag inte att ett "fy" de 2-3 gångerna fått hunden att reagera på samma sätt. Tror du verkligen det?

Varför uppfostrar man med godis direkt man inte pryglar hundarna? Finns det inget där emellan? Pryglar du din hund alltså?

Det är ett tankeväckande inlägg som jag måste fundera mer på.

Dock måste jag hävda att när det gäller något så allvarligt som att undvika skallerormar ser jag hellre att minnet går via reptilhjärnan rakt ner i ryggraden, s.a.s.
Om jag nu bott i skallerormstätt område vill säga.

Att träna inför lydnadstävling är givetvis inget jag anser att man behöver tillhyggen för, annat än leksaker och godis möjligtvis.

det är det som är hela poängen, att belöningar går rakt ner i ryggmärgen. se hur en klickertränad hund reagerar på ett klick. tänker den på vad den nyss hörde? eller är reaktionen omedelbar?

hur reagerar din hund när ni går förbi en plats som det igår låg en hög med godis på? sniffar den lite extra? hur reagerar den när du går förbi en plats där du igår råkade trampa den på tassen? hoppar den till?

Nej, men en ORM rör på sig, vilket vi får hoppas att vägarna inte börjar göra.

Alltså om det ligger en död hare på andra sidan vägen så kan jag säga att den utgör en bra större lockning för min hund än vad ett rörande djur gör.

Så att vägen inte rör sig har för min del ingen betydelse. Det finns vägar överallt i samhället och precis som jag skrev förut så har unghunden stannat vid vägkanten när han lekte med barnen och de sprang över vägen.

Mvh

Tora

Nä men oj, ursäkta, men jag antog att det var ok att prata lite runt om eftersom du inte sagt åt de som prata om elstängsel? Eller så kanske du inte hade något mer att klaga på?

(ber om ursäkt för min sarkasmen men jag är trött på folk som inte kan disskutera utan att ge efter en tum på dina åsikter. Man ska väl disskutera på sådana här ställen och inte bara stå fast vid att man har absolut helt rätt, då kommer man väl ingen vart?)

Och jag är trött på folk som hoppar in i tråda utan att ha läst hela tråden.

Jag håller absolut fast vid att man inte skall träna sin hund med smärta. Det är ingen som kan ändra mig när det kommer till det.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka