Sv: Daddy

Det behöver inte vara något som helst fel på grundlydnaden. Hunden kan ha en fixering, vilket är oerhört svårt att bryta. Då kvittar det va fan man har tränat eller va man gapar. Hunden blir totalt fixerad. Detta är något man får jobba för sig med och har inget med lydnad att göra utan beteende. Man måste få hunden att bryta beteende och inte olydnad.

"Men allvarligt alltså tränar ni ingen vanlig grundlydnad alls med era hundar?"
Snälla.. kliv ner från hästarna nu.. SKÖNT för dig att du verkar ha bättre lydnad på dina hundar än folk som vinner VM i lydnad. O dom verkar ju inte ha några "problem" med något. Att du inte stratar egen tv show?

Så för att bryta en fixering så måste man använda sig utav el, fast det finns andra metoder som inte kräver att man tillfogar hunden smärta?

Mina hundar är inte perfekta men jag arbetar inte bort de problem som jag har genom att använda elhalsband.

Mvh

Tora

Fråga:

Hur skulle du lära en hund att inte gå i närheten av en dödlig orm, som oftast är väl kamoflerad i omgivningen och alltså inte syns innan det är för sent??

Det är ju det tråden handlar om och inte hur man får hundar att inte jaga hästar..

Bäst att tillägga att jag inte anser el eller annat elände är något som hör hemma i normal hunduppfostran, men som kanske måste vara ett alternativ om det hänger på liv och död.

Det behöver inte vara något som helst fel på grundlydnaden. Hunden kan ha en fixering, vilket är oerhört svårt att bryta. Då kvittar det va fan man har tränat eller va man gapar. Hunden blir totalt fixerad. Detta är något man får jobba för sig med och har inget med lydnad att göra utan beteende. Man måste få hunden att bryta beteende och inte olydnad.

"Men allvarligt alltså tränar ni ingen vanlig grundlydnad alls med era hundar?"
Snälla.. kliv ner från hästarna nu.. SKÖNT för dig att du verkar ha bättre lydnad på dina hundar än folk som vinner VM i lydnad. O dom verkar ju inte ha några "problem" med något. Att du inte stratar egen tv show?

:rofl::rofl::bow::bow:
tal på sak!! :d

Hon borde inte jaga hästarna överhuvudtaget.

Mvh

Tora

Nej det borde hon inte, för hon jagar dem typ tre meter och vänder, för HON vill bli jagad av DEM. *bankar huvudet i marmorbordet*

Sen var det inte hästjagandet jag skrev om i början, utan att hon hr gått mot eltråden in till hagen ett flertal gånger. Men sen är hon lite pantad med ibland mitt lilla hjärta. :love:
Eller så är hon förbannat smart och vet att elen inte är på på alla ställen. :cool:

Så för att bryta en fixering så måste man använda sig utav el, fast det finns andra metoder som inte kräver att man tillfogar hunden smärta?

Mina hundar är inte perfekta men jag arbetar inte bort de problem som jag har genom att använda elhalsband.

Mvh

Tora

men jag antar att du inte har pitbulls som hämtats från gatan som använts till kamp hela livet och är sjukt aggressiv?? eller slår du dina hundar först så du kan glänsa med din träning sen??

I normalfallet, nej, men när det gäller liv och död kanske det är ett alternativ som ska tas i beaktande.

Fråga:

Hur skulle du lära en hund att inte gå i närheten av en dödlig orm, som oftast är väl kamoflerad i omgivningen och alltså inte syns innan det är för sent??

Det är ju det tråden handlar om och inte hur man får hundar att inte jaga hästar..

Bäst att tillägga att jag inte anser el eller annat elände är något som hör hemma i normal hunduppfostran, men som kanske måste vara ett alternativ om det hänger på liv och död.

Jag fågade det med, men har inte fått svar heller..

Bella bus vill bli jaaaaaagad. :D

Mvh

Tora

Har jag någonsin sagt att man bör använda el?
Jag förklarade bara att din teori om grundlydnad inte löser allt, bla. inte en fixering.

Men vad vill du ha mer? Jag har svarat på frågan att jag håller hunden kopplad till dess att grundlydnaden sitter så pass bra att hunden lyssnar. Du vet tränar på det vanliga hederliga sättet utan el. Enkla saker som hit, stanna, sitt kvar osv. När det sitter så kommer inte hunden att jaga hästarna. Det är inga spektakulära metoder eller flashiga träningsmetoder. Utan bara vanlig hederlig grundlydnad.

Mvh

Tora

Dels riktar du svaret till mig personligen trots att jag tydligt skrivit att historien om hunden var uppdiktad. Min hund jagar inte hästar och jag mycket bra lydnad på honom i alla situationer. Sedan börjas det om elhalsband, jag skrev obehag och att det inte är synonymt med stryk och liknande alla gånger. Ett obehag kan vara socialt, men utan handpåläggning.

För att du ska förstå frågan bättre:

Hur får man en annars lydig dock fixerad hund att sluta jaga hästar?
Även om ägaren inte är där.'

Och för att du inte ska bli personlig förklarar jag mig.
En hund som inte finns längre sprang efter hästar det första han gjorde första gången han kom till stallet. "Olyckligt" nog fick han sig en riktigt fet kyss av elstängslet och höll sig därefter från hästar (inom rimliga avstånd). (inte min hund)

Min/mina hundar har iof inte jagat hästar, men varit tankspridda och gått bakom hovar och dylikt . Numera (har bara en kvar) flyttar sig hunden för "akta". Det har jag fått fram genom både obehag (som inte är el eller stryk) och positiv förstärkning.

Nej det är ett litet finger som kommer upp från halsbandet och killar hunden lite under hakan och därför piper hunden till för att det är så skönt.

Mvh

Tora

nej aldrig sagt nu gör du dig löjlig igen.

Men inte får hunden elchocker!!!!

Fråga:

Jag har skrivit det flera gånger att jag inte är någon hundtränare men att jag gärna via PM lämnar ut namn på de som har hjälpt mig med mina hundar så kan de själva berätta hur man kan gå tillväga. Jag är inte tillräckligt duktig för att förklara exakt hur det fungerar och risken är stor för att jag förklarar fel. Men vad jag bla tillämpar är possitiv förstärkning (tror jag det kallas för) och att hundarna faktiskt lyssnar på mig (som jag har lyckats med genom träning).

Mvh

Tora

Nej det borde hon inte, för hon jagar dem typ tre meter och vänder, för HON vill bli jagad av DEM. *bankar huvudet i marmorbordet*

Sen var det inte hästjagandet jag skrev om i början, utan att hon hr gått mot eltråden in till hagen ett flertal gånger. Men sen är hon lite pantad med ibland mitt lilla hjärta. :love:
Eller så är hon förbannat smart och vet att elen inte är på på alla ställen. :cool:

Men då förstår jag inte ditt problem överhuvudtaget. Mina springer inte alls efter hästarna.

Mvh

Tora

men jag antar att du inte har pitbulls som hämtats från gatan som använts till kamp hela livet och är sjukt aggressiv?? eller slår du dina hundar först så du kan glänsa med din träning sen??

Om du hade läst mina inlägg så förstår du att jag inte tycker att hunduppfostran genom smärta är korrekt.

Okej så pittbulls och andra misshandlade hundar är det okej att använda el på då alltså?

Mvh

Tora

nej aldrig sagt nu gör du dig löjlig igen.

Men inte får hunden elchocker!!!!

Men förklara då för mig vad det är den får av ett elhalsband. För nog tyckte jag att det kändes som en elshock de gånger jag har provat elhalsband på min arm för min del så var det samma känsla som när jag råkar få en stöt av staketet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka