Sv: Daddy

Jag har fått hört massor efter som ex att jag skulle fått betala sjukhus räkningen själv att man får skylla sig själv o.s.v.

Tror tyvärr att det har att göra med att din hobby innefattar otäcka, vidriga, snuskiga, livsfarliga ormar istället för snuttegulliga, ursnälla pluttehästar. Folk är inte intresserade av objektiva risker, då hade de inte varit livrädda för mobiltelefonmaster men gladeligen åkt bil till stan för att köpa cigg...

Himla tur att du klarade dig iallafall, hundforumet hade blivit så mycket tråkigare utan dig. ;) :bump:

Jo visst är det så men stod massor i tidningen som var rena lögner att det var förmodligen en smuggelorm sen att det var i lägenhet ormen var i bara för o smutskasta både mig o hobbyn.

De fattar inte vilka otroliga summor jag har handlat dessa ormar för och hur många år man letat o åkt i hela sverige o hämtat även Tyskland Holland o.s.v.

Jag valde till och med en lokal på ett industri område samt det var nära USÖ. det komiska det var nog mycket det som gjorde att man klara sig för jag låg i resperator på 20min så mycket längre hade inte gått.
var på sjukhus från det jag blev biten 6min. Då fick jag lägga in ormen igen i sitt terrarium, hämta artskylt låsa o stänga lokalen sen åka in med Boan i ilfart in till akuten.

Jasså hade det blivit tråkigt utan mig här det trodde jag inte snarare tvärt om lugnt o skönt trodde ja.Kul o höra det iaf.

Senast ändrad:

För att lugna ner lynchstämningen lite så kanske det var en förflugen kommentar helt enkelt? Jag hade nog kunnat vräkt ur mig samma sak om mig själv om inte annat... Mozilla kanske försökte sig på lite galghumor och är man ny på forumet så är det inte så lätt att veta att smirk får nästan alla att tappa humöret fullständigt.

Så ja det var en dum kommentar, men det kanske inte var så mycket mer tanke än så bakom det heller? Det är svårt att skriva på ett forum och formulera det man vill få fram och det tar ett tag att få rätt känsla. Jag säger saker IRL med ett leende eller skratt och kroppsspråk som inte alls skulle kunna fungera nedskrivet. Man har heller inte någon chans att se andras reaktion omedelbart och kunna förklara sig.

I övrigt så anser jag nog att elhalsband kan vara till nytta i dyl situationer, att Ceasar har vettiga idéer men att man måste vara införstådd i att de är i USA där en helt annan hundkultur råder på gott och ont.

man måste vara införstådd i att de är i USA där en helt annan hundkultur råder på gott och ont.

En av Sveriges mer kända Labradoruppfödare/domare gjorde ett reportage om hur de använde el i USA för att få hundarna att apportera :crazy: Det var riktigt vidrigt faktiskt. Hon var mycket illa berörd också i sin artikel. Dvs. ett syfte som jag hoppas att inte många i Sverige skulle anse som acceptabelt. En helt annan sak än t.ex. ren-renhet osv.

KAN få ja. Kruxet med skallerormarna är att du inte får ha ett enda misstag. Om jag bodde i ett sånt område hade jag lätt valt en hårdare metod som jag annars inte behövt använda på min hund. För du får inte två chanser i regel. Sen kan man moralpredika hur mkt man vill.

du får nog bara en chans när du har hunden lös vid motorvägen också. menar du att hårdare metoder = säkrare resultat? hur resonerar du då?

Jag vet inte det jag. Mellan valet elhalsband som pirrar eller bett av skallerorm är valet glasklart.

Men det är inte så att antingen använder man elhalsband eller så blir hunden biten av en skallerorm. Det finns andra metoder att träna på än med våld.

Mvh

Tora

Kan bara instämma till fullo.

En del här inne är så jäkla trångsynta så det liknar inget jag sett förut.:smirk:

Kan ju bara meddela att få hundar överlever ett skallerormsbett.

En västlig diamantskallerorm som jag blev biten av, kan leverera en dos på 200mg med gift dödlig dos för människa är 100mg men för hund är det 35mg.

Det räcker med en lite juvenil för hunden ska dö.

Så räcker det med ett par elstötar o hunden inte ens tittar åt en orm så skulle jag göra det direkt.

Den träning med elhalsband jag har sett räcker för min del. Det är inget jag skulle någonsin använda på min hund. Bara för att jag inte är så tekniskt insatt i hur konstruktionen är gjord betyder det inte att jag inte sett hur det används. Det jag fick känna på var inte något litet pirr och de hundarna som utsattes för det gnällde till högt. Inte är det frågan om något litet pirr där inte.

Skall man bara använda sig utav lite pirr så finns det andra metoder som inte har något med ström att göra överhuvudtaget. Det finns bara en anledning till att använda elhalsband och det är för att det gör ont.

Om man är så duktig att man kan använda sig utav elhalsband så är man så pass duktig att man inte behöver använda sig utav dessa metoder.

Där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Det finns andra sätt att träna hunden på än med våld. Men som sagt våldsamma träningsmetoder kommer alltid att tilltala vissa.

Mvh

Tora

Då kanske du skulle lära dig mer om det inna du fördömer det och de som använder det.

Enligt uppgift är det ingen smärtsam "elchock", utan en pirrning som ger obehag. Så fungerar de moderna elhalsbanden.

När du "antar" en massa så faller dina argument ganska platt.

Och varför är en nypning bättre/likvärdigt med ett pirrande? Om det nu är same-same kan man lika gärna använda ett halsband.

Oavsett hur det känns blir det svårt att få till en nypning med lika bra precision som ett pirr.

Det är inte själva pirret i sig som gör situationen obehaglig för hunden, det är tajmingen och överaskningseffekten.

Det är det tekniska jag inte är så insatt i. Själva användningen har jag sett tillräckligt utav.

Vill man bara ha pirreffekten så kan man välja alternativ som inte har något med ström att göra. Det finns bara en anledning till att använda sig av ström och det är för att det gör ont.

Jämförelsen med nypning var om man nu känner att man måste använda våld så kan man lika gärna använda all annan slags våld också.

Att träna med hjälp av elhalsband är djurplågeri i Sverige och efter att ha läst folks åsikter här så måste säga att den är väldigt tur att det är så.

Mvh

Tora

kan inte du berätta för mig då hur du skulle lära din hund att undvika skallerormar??? :idea:

"men lilla gubben - de är faktiskt farliga, så snälla rör dem inte. då ska du få en godis om du är lydig!!"

Jag bor precis brevid en stor trafikerad väg. Mina hundar går lösa på gården och har aldrig sprungit ut på vägen och jag har inga staket. Inte har jag behövt använda el för det. Fast det är klart det kräver en del kunskap att klara av att träna utan el.

Mvh

Tora

Hellre ett halsband än att nypa hunden för då slipper hunden den sociala bestraffningen från dig som förare.

Fast om du nu är så duktig på elhalsbandsdressyr som du påstår så vet du också att det kan gå väldigt fel. De kan lika gärna bli rädda för sin ägare eller något som de inte skulle bli rädda för.

Det är inte alltid djur kan göra samma logiska kopplingar som oss.

Mvh

Tora

Det vi pratar om är att använda el för att lära en hund att ta stor omväg runt skallerormar. Som någon annan skrev, där får man bara en chans. Och ja, tanken är att det ska ge obehag. I den situationen anser jag det vara helt berättigat.

Jag har aldrig använt el och kommer troligtvis heller att behöva göra det.

Jag bara förklarar varför han gör mig illamående och jag kan inte se de programen. Jag har försökt, men det går inte.

Jag kommer aldrig att falla på knä framför honom som de flesta verkar göra.

Har inte läst hela tråden än skall tilläggas...

Faller på knä kanske jag inte gör, men för en människa som har varit så hundrädd att jag inte kunnat vistas i samma rum som en, tycker jag att med enkla förklaringar och bra upplägg och inget tjafs, att Cesar är en mycket vettig människa.
Det tog nästan trettio år, och det var väl fan att det var ett amerikanskt tvprogram som fick mej att hajja att hundar (liksom hästar) har ett eget språk som går att tyda.
Tioöringen ramlade ned. Man behöver inte proppa hunden full med godis för att den inte skall äta upp en, det går att kommunicera med dem.
Jag kanske låter nyfrälst, men Cesars fiosofi var sista pusselbiten för att bli av med min hundfobi, och jag tror inte att mina två jyckar far illa av det.
Bondförnuft. Fins inte så mycket av den varan i dag....

Kan tillägga att på en av våra lydnadskurser gick en tant med en schäfer som hon piskade med sin käpp när den inte lydde (har det på film.. ). Och inte tusan blev hon utesluten eller åthutad rejält. Och hon piskade många gånger varje tillfälle. Så SBKs dubbelmoral är ju nästan komisk ibland.

För att inte tala om dessa "kedjehelstryphalsband" vi svenskar verkar tycka är ett bra "hunduppfostringsredskap".
Varför finns det inga protestgrupper mot dem? Snacka om att de måste göra ont...
Men hur läbbigt elhalsband än verkar, kan de nog i rätt händer vara ett bra redskap, för hundens egen säkerhet, och dessutom just för att de inte kopplar ihop det med föraren per se.
Jag måste erkänna att jag log i mjugg när Vov-vov for iväg över vägen och jagade grannens häst - med påföljd att han fick en duktig kyss av elstaketet....
Sen var det bara att kalla in honom till "tryggheten", dvs mej som han fullkomligt hade ignorerat innan....
Så går det när man inte lyssnar på mamma!!! Hoppas bara att han nu lärde sej något.

Det vi pratar om är att använda el för att lära en hund att ta stor omväg runt skallerormar. Som någon annan skrev, där får man bara en chans. Och ja, tanken är att det ska ge obehag. I den situationen anser jag det vara helt berättigat.

Jag har aldrig använt el och kommer troligtvis heller att behöva göra det.

Fast jag har lärt mina hundar att inte gå ut på våran stora hårt trafikerade väg utan att använda el. Så nog allt går det att lära hundar utan att använda våld.

Mvh

Tora

Hur gjorde du då och menar du att ingen av dina hundar någonsin varit i närheten av vägrenen?

Jag har aldrig påstått att det INTE går utan "våld" (vilket jag inte räknar ett pirrande halsband som). Men när det gäller skallerormar skulle iaf jag vilja ha ett omedelbart och hårt befäst beteende hos hunden.

Senast ändrad:

"men lilla gubben - de är faktiskt farliga, så snälla rör dem inte. då ska du få en godis om du är lydig!!"

Det där är så typiskt!!! Även om det var skrivet med ironi, har jag tidigare uppfattat att det är så hundar uppfostras - varpå hundrädda har ännu mer att vara rädd för....
"Sluta bit tanten nu skall du få godis!!!"

Nu har vi massor av underbara hundägare i Sverige, så jag vill inte stöta mej med någon, men fördomen kommer ju någonstans ifrån...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka