Sv: Daddy

Är det verkligen det? Jag trodde det var tillåtet.

Nu när jag har funderat ett tag på din fråga så måste jag erkänna att jag inte är riktigt säker vilken del som är förbjuden. Den kan vara försäljningen som är förbjuden och att användningen utav det är på förslag att det också skall bli förbjudet. Det var ett tag sedan jag intresserade mig för detta. Om det är någon som vet exakt så får ni gärna rätta mig. Rätt skall vara rätt.

Men även om det är förbjudet eller inte så är det ändå så att ordspråket "Där kunskapen tar slut tar våldet vid" är något som man borde ha i bakhuvudet jämt när man håller på med djur.

Mvh

Tora

Men även om det är förbjudet eller inte så är det ändå så att ordspråket "Där kunskapen tar slut tar våldet vid" är något som man borde ha i bakhuvudet jämt när man håller på med djur

Nu har du skrivit det tre gånger och jag skriver nu för andra gången att jag inte anser ett pirrande halsband vara för våld.

Är det verkligen det? Jag trodde det var tillåtet.

nej! det är INTE tillåtet! INGA redskap som alstrar ström, förutom staket, är tillåtna i djurhantering. det var ett ramaskri från bönderna då, de som hade sina kor fastbundna fick plocka ner sina kodressörer, och det skulle göra dem skitigare och sjukare och blabla. minns du inte? det måste ha varit kring sekelskiftet som elen förbjöds.

Hur gjorde du då och menar du att ingen av dina hundar någonsin varit i närheten av vägrenen?

Jag har aldrig påstått att det INTE går utan "våld" (vilket jag inte räknar ett pirrande halsband som). Men när det gäller skallerormar skulle iaf jag vilja ha ett omedelbart och hårt befäst beteende hos hunden.

Det är inte så att jag har något hemligt knep utan det är bara frågan om vanligt hundträning. Det är lite på samma sätt som om någon ber mig förklara hur jag får hästen att gå på tygeln. Hur exakt förklarar man det?

Den enda hunden fick vi när hon var 5 år och den andra har vi haft som valp så det är inte så att det fungerar bara från det att hunden är valp.

Men om jag som inte är någon expert på hundar klarar av en sån sak varför klarar då inte en som försörjer sig på hundträning det?

Det kan vara så att det är kulturella skillnader som gör det + att det gör sig bättre på tv. Men det är synd att folk tar till sig sådant och tycker det är bra när det så tydligt finns andra metoder som inte innefattar något våld eller smärta för hunden.

Hade mina hundar inte kunnat låta vägen vara ifred så hade de inte kunnat gå lösa de hade blivit överkörda direkt. Vi har verkligen vägen och även tåget precis brevid huset.

Mvh

Tora

det verkar vara en spridd uppfattning att våldsamma metoder ger säkrare resultat. vad beror det på? varför skulle en hund som utsatts för smärta ha ett tydligare minne och en större vilja av att vara till lags, än en som tränats med smärtfria metoder?

nej! det är INTE tillåtet! INGA redskap som alstrar ström, förutom staket, är tillåtna i djurhantering. det var ett ramaskri från bönderna då, de som hade sina kor fastbundna fick plocka ner sina kodressörer, och det skulle göra dem skitigare och sjukare och blabla. minns du inte? det måste ha varit kring sekelskiftet som elen förbjöds.

Jag har för mig att det var så men jag blev lite osäker då det var ett tag sedan jag intresserade mig för denna frågan. Man får tex inte heller ha ström i skrittmaskinen för hästar.

Mvh

Tora

Nu har du skrivit det tre gånger och jag skriver nu för andra gången att jag inte anser ett pirrande halsband vara för våld.
Förvisso är det som Tora skriver att där kunskape... osv, men det går ju inte att resonera med en hund, även om vi alla fösöker!Hundar talar med kroppsspråk, så då får vi ta skeden i vacker hand och göra det vi med.Man skall naturligtvis aldrig GÖRA ILLA sin hund, men att kommunicera via tryck/eftergift på hundars vis är väl bättre än att tjata öronen av dem, när de inte ens förstår varför vi låter.Nu skenar ju inte hundar omkring och burrar varandra med elhalsband, men ve den jycke i flocken som inte lyder flockledaren.... DÄR kan vi snacka våld...

Förvisso är det som Tora skriver att där kunskape... osv, men det går ju inte att resonera med en hund, även om vi alla fösöker!Hundar talar med kroppsspråk, så då får vi ta skeden i vacker hand och göra det vi med.Man skall naturligtvis aldrig GÖRA ILLA sin hund, men att kommunicera via tryck/eftergift på hundars vis är väl bättre än att tjata öronen av dem, när de inte ens förstår varför vi låter.Nu skenar ju inte hundar omkring och burrar varandra med elhalsband, men ve den jycke i flocken som inte lyder flockledaren.... DÄR kan vi snacka våld...

så lägre stående varelsers våld rättfärdigar vårt våld? sen när då, i alla andra avseenden än hundträning?

Fast vad har elhalsband med kroppspråk och flockledare att göra?

Mvh

Tora

jaså? menar du att lek på 200 m avstånd har något med jakt att göra?

Jag tänkte också på det, men orkade inte komentera :rofl: Men du gjorde det själv :p

Här om dagen så var det en stor hund som lekte med en häst ca 200 meter från sin ägare. Häststackarn galopperade med vagnen efter sig, hunden efter och ägaren som ett fån. Mitt i ett naturreservat :crazy: Dessutom iakttagen av rätt så många fågelskådare. Pinsamt. Tydligen så var han där dagligenmed sina hundar lösa. De skulle prata med honom sen när våren börja komma.

så lägre stående varelsers våld rättfärdigar vårt våld? sen när då, i alla andra avseenden än hundträning?

Nej det var absolut inte så jag menade!!!!
Vi skall naturligtvis ta ansvar för att inte göra våra hundar illa, då försvinner ju hela poängen med att ha hund, ju!!!!!
Jag bara menar att vissa saker kanske inte ÄR våld, även om det verkar läbbigt för oss människor....
Jag skulle personligen ALDRIG använda elhalsband, jag är alldeles för rädd att göra fel, men när det gäller erfarna hunddressörer och skallerormar är det en annan sak.
Jag tycker annars om Cesar Millans filosofi just därför den inte inbegriper vidare mycket våld, mycket mindre än det jag sett på BHK i alla fall....
Man skall tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin.
Inte slå dem på käften.

det verkar vara en spridd uppfattning att våldsamma metoder ger säkrare resultat. vad beror det på? varför skulle en hund som utsatts för smärta ha ett tydligare minne och en större vilja av att vara till lags, än en som tränats med smärtfria metoder?

Jag tänker ofta på dig när det dyker upp sk. quick fix.

Jag har själv gått helgkurser med resultat som får en att bli lyrisk över hur lätt allting är. Men riktigt så lätt är det ju inte i längden... Man har ju en bakomliggande relation med hunden också.

Men det ligger väl där någonstans. Att man lyckas med något väldigt snabbt och tänker att "waow att jag inte gjort det tidigare".

Med just el har jag själv en jävla dubbelmoral, så den behöver jag inte dra här ;)

Fast vad har elhalsband med kroppspråk och flockledare att göra?

Mvh

Tora

Halsbadet sitter ju på kroppen - inte i öronen. Kanske lite luddigt, men jag har tentat i natt.... Lite trött i mössan...
En hund som blir irriterad p en annan hund, stöter till den hunden, med kroppskontakt eller med munnen - utan att göra illa.
Det var så jag menade.
Kanske skulle säga "tala fysiskt" istället för kroppsspråk...?!
Jag är välsignad med relativt (hmmm) lydiga hundar, och väldigt lite giftormar, förvisso.....

men det går ju inte att resonera med en hund, även om vi alla fösöker!Hundar talar med kroppsspråk, så då får vi ta skeden i vacker hand och göra det vi med.Man skall naturligtvis aldrig GÖRA ILLA sin hund, men att kommunicera via tryck/eftergift på hundars vis är väl bättre än att tjata öronen av dem, när de inte ens förstår varför vi låter.

:rofl:

Jag ska hälsa min jycke det! :idea:

*skyndadigattkissanuförviskaåkabil*

Jävlar vad fort hon rusar upp i skogen, kissar, och rusar till bilen ;)

Eller så har du helt enkelt inte träffat på rätt hundmänniskor. Man behöver inte åka så långt bort för att få kunskap.

Nej, det har jag tydligen inte. Med undantag för vissa tycker jag överlag att det är en underlig syn på hundhållning... MEN jag hoppas bli överbevisad!! :)
Klart att man inte skall köpa allt för att det är med på TV.
Men det här tilltalade mej. Egen åsikt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?