Sv: Daddy

Och varför är en nypning bättre/likvärdigt med ett pirrande? Om det nu är same-same kan man lika gärna använda ett halsband.

Oavsett hur det känns blir det svårt att få till en nypning med lika bra precision som ett pirr.

Det är inte själva pirret i sig som gör situationen obehaglig för hunden, det är tajmingen och överaskningseffekten.

Hellre ett halsband än att nypa hunden för då slipper hunden den sociala bestraffningen från dig som förare.

Det står *knapplån* i början på mitt inlägg (det är lätt att missa sådant).

Det finns andra sätt att träna hundar på än med elhalsband. Det är inte så att det är antingen så använder man elhalsband eller så blir hunden biten. Det går faktiskt att träna på andra sätt.

Men hela denna grejen runt C.M är väldigt sektbetonat. Kanske inte från honom själv men från hans anhängare. Allt han gör är så bra så vare sig det är tillåtet enligt svensk lagstiftning eller inte. Det finns en anledning till att hundressyr med elhalsband inte är tillåtet.

Men som sagt, smärtsamma träningsmetoder kommer alltid att tilltala en del.

Mvh

Tora

Fast halsbandet är ju reglerbart så nån jättestöt behöver hunden inte få.
Därmed inte sagt att jag är för användandet av det.
Tycker Cesar verkar bra men visst funderar även jag över en del grejer han gör.

Trodde även stackel var olagligt i Sverige fast det var det visst inte.

Hellre ett halsband än att nypa hunden för då slipper hunden den sociala bestraffningen från dig som förare.

:bow:
Om hunden får social bestraffning från föraren, kopplar den då
ihop situationen med just föraren?
I detta fall då att hunden ska undvika orm.
F*n då vad svårformulerat det blev.

Men alltså om man bestraffar med nyp, kopplar hunden då ihop ormen med föraren?
Istället för att koppla ihop att närmar man sig ormen blir det obehag.
Eller har jag rört till det totalt nu?

Då kanske du skulle lära dig mer om det inna du fördömer det och de som använder det.

Enligt uppgift är det ingen smärtsam "elchock", utan en pirrning som ger obehag. Så fungerar de moderna elhalsbanden.

När du "antar" en massa så faller dina argument ganska platt.

Och varför är en nypning bättre/likvärdigt med ett pirrande? Om det nu är same-same kan man lika gärna använda ett halsband.

Oavsett hur det känns blir det svårt att få till en nypning med lika bra precision som ett pirr.

Det är inte själva pirret i sig som gör situationen obehaglig för hunden, det är tajmingen och överaskningseffekten.

Bra där :bow: Och som vanöigt undrar jag i mitt stilla sinne varför det är ok för alla dessa halsbandshatare med el i staket till häst & ko m fl djur, slaktdjur drivs med elgrejjer (glömmer alltid vad de kallas, som pinnar med el.. om de inte förbjudit dem nu?) som inte är några enkla doningar. Och om hunden gör ngt är det ju just som skogstrollet skriver överraskningseffekten som tar, det plötsliga obehaget. Ska man knata fram & nypa hunden får du ju knappast samma effekt.

Funderar på om det är gamla fasor i bakhuvudet på folk som påverlar (elektriska stolen osv ) som gör denna oresonliga rädsla. Ungefär som med vargar som inte angripit barn på hundratals år men lik förbaskat vågar man inte "släppa barnen tillskolan" när det finns varg i närheten. Men inte f-n bryr nånb sig om teddybjörnen fredriksson, även om hans gelikar river människor varje år. Underligt.

Kan tillägga att på en av våra lydnadskurser gick en tant med en schäfer som hon piskade med sin käpp när den inte lydde (har det på film.. ). Och inte tusan blev hon utesluten eller åthutad rejält. Och hon piskade många gånger varje tillfälle. Så SBKs dubbelmoral är ju nästan komisk ibland.

*kl*

varför i hela friden skulle ett "lätt obehag" eller en "liten pirrning" ge en sådan stark effekt? det är ju ganska givet att det måste på lite styrka på strömmen för att hunden ska bli tillräckligt chockad av händelsen.

i valet mellan ett bett och att ela hunden är svaret givet, men självklart går det att träna hunden i att låta bli skallerormar utan obehag. precis som att det går att träna hunden till en massa andra saker utan el. det blir inte svårare än man gör det.

Du kan ställa från pirr till en jäkla smäll på ett elhalsband o knappast pirring du kör när du kör förbud med ett elhalsband utan en rejäl smäll så hunden reagerar kaftigt på det.

Finns massor med film hur man lär in detta på nätet med just få hundar rädda för skallerorm.

jaha, man lär sig nåt nytt varje dag. de jag varit i kontakt med har bara pirrat. men det finns garanterat värre saker med :(

jag är inte heller jätteförtjust i CM. vad är poängen med att visa metoder som kan klassas som djurplågeri på tv? allt medan CM står och smajlar med sina blekta tänder och utmålar sig själv som någon sorts hjälte? varför inte visa hur man undviker att få problembeteenden, eller vanlig enkel vardagslydnad som vanligt folk kan ha någon nytta av?

Jag vet jag har har klappat en, så jag vet att dom inte är o leka med. han kanske kan lära mig låta bli dom med hjälp av El-halsband :idea:

DSC03639.jpg

DSC03587.jpg

Är huvudet dumt får kroppen lida..:smirk:

Det spelar ingen roll vem som använder det. Det är lika illa ändå. Som sagt "Där kunskapen tar slut tar våldet vid".

Mvh

Tora

kan inte du berätta för mig då hur du skulle lära din hund att undvika skallerormar??? :idea:

"men lilla gubben - de är faktiskt farliga, så snälla rör dem inte. då ska du få en godis om du är lydig!!"

Bra där :bow: Och som vanöigt undrar jag i mitt stilla sinne varför det är ok för alla dessa halsbandshatare med el i staket till häst & ko m fl djur, slaktdjur drivs med elgrejjer (glömmer alltid vad de kallas, som pinnar med el.. om de inte förbjudit dem nu?) som inte är några enkla doningar.

dedär har jag åxå funderat över. hur kan folk tycka att det är okej att ha el till hästar bara för att hålla dom inne i en hage men skriker rakt ut om det kommer på tal om el till hund.

jag kan inte tänka mig att elhalsbanden ger en sån kyss som hästarna får om elen har bra kontakt. men det är ju helt okej.. :crazy:

helt stört. snacka om dubbelmoral!! :smirk:

jag är inte heller jätteförtjust i CM. vad är poängen med att visa metoder som kan klassas som djurplågeri på tv? allt medan CM står och smajlar med sina blekta tänder och utmålar sig själv som någon sorts hjälte? varför inte visa hur man undviker att få problembeteenden, eller vanlig enkel vardagslydnad som vanligt folk kan ha någon nytta av?

antagligen för att han alltid får extremfall som ingen annan klraat av. många av dem hundarna är ju inte å leka med. så dem behöver väl en hård metod redan fårn början för att kunna bemästra dem. sen när han kommit innanför skalet så funkar nog vardagslydnad kanon!

om man läser hans bok så får man en bra förståelse om hur hundarna varit som han hjälpt. och det är inget som en svensson skulle klara med sin vardagslydnad. tyvärr är de så hårt åtgångna innan..

eller "nej". ett himla smidigt kommando. eller så lär man hunden markera att den sett skallerormen. t ex.

hur kan du jämföra ett synligt elstaket med chocker som kommer som en blixt från klar himmel? skillnaden är ju milsvid.

Då måste man ha en väldigt bra hörsel och/ eller röngtensyn för att se vad hunden pysslar med exempelvis i en buske eller bakom en sten för att hinna säga nej.

Vad har hans blekta tänder med saken att göra?:crazy: Dessutom så påpekar han ju i princip i varje avsnitt om saker som man ska tänka på i vardagen tex motion, regler och kärlek, att man inte ska förmänskliga hunden utan låta den vara hund osv.

nää cilla har aldrig hunden lös och går bredvid dens huvud hela tiden - då e de ju plättlätt!! :idea:

det är skillnad på oss som låter dem springa lös och leka typ 200m från oss. hökögon var de va?? :D

Eller om man som Cesar har typ 40 hundar ska man då lära alla att komma och markera? Blir lite trångt, haha.

Alltså jag är inte trogen medlem i "Millan-sekten" men i sådana lägen som med skallerormen så skulle även jag använda elhalsband för min hunds bästa.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka