Sv: Daddy

menar du som denna???
1THORSCROWN.jpg

fyyy fan jag kräks av att titta på dessa bullys..:crazy: undra vad fan de har för liv. stackars arma djur.

american-crocodile-emerging-water.jpg

Precis så menar jag! Som en krokodil. Det är hemskt hur amerikanarna alltid måste förvrida alla exteriöra egenskaper till det extrema. Detta gäller inte bara hundar utan allt de avlar på...

Nejmen fyy stackars dig! Eller stackars hand!
AA då skulle jag nog hellre ta ett par el stötar:angel:

Håller med. Han är grymt fin den hunden.
Är inte så förtjust i elhalsband men i det läget kan jag förstå att dem använde det.

Jag hade nog velat se en svenskt text typ: "förbjudet i sverige" eller nåt sånt. Åtminstone "högst olämpligt som fostringsmedel till normalhunden"

Annars så reagerade han som de flesta gör på el.

Fast det står ju faktiskt att man inte ska utöva det Cesar gör på egen hand. För det mesta alla fall.

Jag pratar inte om ormen. Jag pratar om hans show i stort.

Elar man så får man samma effekt oavsett hur duktig eller dålig man är bara man tajmar rätt. Det krävs ingen pondus eller kunskap för det.

Nog krävs det väl ändå rätt mycket kunskap för att hantera ett elhalsband rätt? Annars skulle ju var och varranan människa kunna använda det?

Meningen med det Cesar gör är ju att ägarna ska fortsätta träna sin hund som han visat. Vilket han också talar om för dem x antal gr.

*knapplån*

I Sverige är elhalsband förbjudna och om man använder det så klassas det som djurplågeri.

Det finns andra sätt att träna hundar än med smärta och våld. Elhalsband gör ont precis på samma sätt som om tar i ett elstaket.

Min favorit är ordspråket "Där kunskapen tar slut tar våldet vid".

Mvh

Tora

Fast i valet mellan en kort smärta av ett halsband och en plågsam död pga av ormbett är valet ganska enkelt.

Förresten varför skrev du det till mig?

Det står *knapplån* i början på mitt inlägg (det är lätt att missa sådant).

Det finns andra sätt att träna hundar på än med elhalsband. Det är inte så att det är antingen så använder man elhalsband eller så blir hunden biten. Det går faktiskt att träna på andra sätt.

Men hela denna grejen runt C.M är väldigt sektbetonat. Kanske inte från honom själv men från hans anhängare. Allt han gör är så bra så vare sig det är tillåtet enligt svensk lagstiftning eller inte. Det finns en anledning till att hundressyr med elhalsband inte är tillåtet.

Men som sagt, smärtsamma träningsmetoder kommer alltid att tilltala en del.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Det står *knapplån* i början på mitt inlägg.

Det finns andra sätt att träna hundar på än med elhalsband. Det är inte så att det är antingen så använder man elhalsband eller så blir hunden biten. Det går faktiskt att träna på andra sätt.

Men hela denna grejen runt C.M är väldigt sektbetonat. Kanske inte från honom själv men från hans anhängare. Allt han gör är så bra så vare sig det är tillåtet enligt svensk lagsfiftning eller inte. Det finns en anledning till att hundressyr med elhalsband inte är tillåtet.

Men som sagt men smärtsamma träningsmetoder kommer alltid att tilltala en del.

Mvh

Tora

:bow::bow::bow:

Elhalsband gör ont precis på samma sätt som om tar i ett elstaket.

inte för att jga är nån förespråkare på el men den el som används på hundar är ju bara en pirrning och alla elstaket jag tagit i är ju en reäl snärt som är obehaglig. så det är ju inte dierkt jämförbart..

inte för att jga är nån förespråkare på el men den el som används på hundar är ju bara en pirrning och alla elstaket jag tagit i är ju en reäl snärt som är obehaglig. så det är ju inte dierkt jämförbart..

Du kan ställa från pirr till en jäkla smäll på ett elhalsband o knappast pirring du kör när du kör förbud med ett elhalsband utan en rejäl smäll så hunden reagerar kaftigt på det.

Finns massor med film hur man lär in detta på nätet med just få hundar rädda för skallerorm.

Tja de elhalsband jag har kommit i kontakt med har gjort ont. Fakum är att det har gjort väldigt ont och absolut inget jag skulle kunna använda på mina hundar. Men det kan vara som Piru säger att vissa går att ställa in olika styrka på men det var det som sagt inte på de som jag har provat. Där var det antingen på eller av.

Mvh

Tora

Tja de elhalsband jag har kommit i kontakt med har gjort ont. Fakum är att det har gjort väldigt ont och absolut inget jag skulle kunna använda på mina hundar. Men det kan vara som Piru säger att vissa går att ställa in olika styrka på men det var det som sagt inte på de som jag har provat. Där var det antingen på eller av.

Mvh

Tora

Det är gammalt skräp du sett då alla nyare går o justera enkelt vilken önskad styrka du vill ha...

Jag tror att hela "millan-sekten" kan hålla med om att det är viss skillnad på att se en erfaren hundtränare använda ett elhalsband där han anser att det behövs/krävs - mot att förespråka och rekommendera samma metod till anonyma tittare.

Inför varje av hans avsnitt och inför varje tillfälle då han börjar träna en ny hund står en stor text över hela tvrutan om att man inte ska försöka sig på teknikerna själv utan att ta hjälp hundtränare.

Det vågar jag inte svara på men det senaste var inköpt för dyra pengar för bara något halvår sedan. Han kanske hade blivit lurad vad vet jag.

Fast om elhaslbanden bara ger en svag pirrning varför då använda de överhuvudtaget? Då kan man lika gärna nypa till hunden eller hanvända sådan där citronspruthalsband. Det är ju också obehagligt utan att göra ont. Men antagligen så är det så att elhalsbandet är inställt på mer än bara "obehagligt pirr".

Du vet säkert mer om detaljerna runt sådana halsband mer än vad jag gör. Elhalsband är inget som jag har intresse av att lära mig något djupare om eller för den delen använda mig av då det rimmar illa med min träningsfilosofi när det kommer till hundar.

Mvh

Tora

Jag tror att hela "millan-sekten" kan hålla med om att det är viss skillnad på att se en erfaren hundtränare använda ett elhalsband där han anser att det behövs/krävs - mot att förespråka och rekommendera samma metod till anonyma tittare.

Inför varje av hans avsnitt och inför varje tillfälle då han börjar träna en ny hund står en stor text över hela tvrutan om att man inte ska försöka sig på teknikerna själv utan att ta hjälp hundtränare.

Det spelar ingen roll vem som använder det. Det är lika illa ändå. Som sagt "Där kunskapen tar slut tar våldet vid".

Mvh

Tora

På exakt samma sätt som jag förklarade lätt smärta med stackel allt så drifthöjande, all lätt smärta är ju uppiggande för en hund. Man använder det för ex få fram aggression,fart eller hårdare bett eller påminna hunden om vad som kan hända.

Finns ju ingen dressör som kan köra med ett elhalsband på högsta hela tiden då får du snart en hund som köper det o vad ska man ta till då?

Jag vet inte det jag. Mellan valet elhalsband som pirrar eller bett av skallerorm är valet glasklart.

Kan bara instämma till fullo.

En del här inne är så jäkla trångsynta så det liknar inget jag sett förut.:smirk:

Kan ju bara meddela att få hundar överlever ett skallerormsbett.

En västlig diamantskallerorm som jag blev biten av, kan leverera en dos på 200mg med gift dödlig dos för människa är 100mg men för hund är det 35mg.

Det räcker med en lite juvenil för hunden ska dö.

Så räcker det med ett par elstötar o hunden inte ens tittar åt en orm så skulle jag göra det direkt.

Du vet säkert mer om detaljerna runt sådana halsband mer än vad jag gör. Elhalsband är inget som jag har intresse av att lära mig något djupare om eller för den delen använda mig av då det rimmar illa med min träningsfilosofi när det kommer till hundar.

Då kanske du skulle lära dig mer om det inna du fördömer det och de som använder det.

Enligt uppgift är det ingen smärtsam "elchock", utan en pirrning som ger obehag. Så fungerar de moderna elhalsbanden.

Fast om elhaslbanden bara ger en svag pirrning varför då använda de överhuvudtaget? Då kan man lika gärna nypa till hunden eller hanvända sådan där citronspruthalsband. Det är ju också obehagligt utan att göra ont. Men antagligen så är det så att elhalsbandet är inställt på mer än bara "obehagligt pirr".

När du "antar" en massa så faller dina argument ganska platt.

Och varför är en nypning bättre/likvärdigt med ett pirrande? Om det nu är same-same kan man lika gärna använda ett halsband.

Oavsett hur det känns blir det svårt att få till en nypning med lika bra precision som ett pirr.

Det är inte själva pirret i sig som gör situationen obehaglig för hunden, det är tajmingen och överaskningseffekten.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens