Sv: Daddy

Hur många trådar ger jag inte kontruktiva svar på hur man ska göra.Hur många frågor tror du inte jag ger till folk via privat meddelanden som inte innehåller nåt våld alls.

men dom kanske du missat de trådarna?

Suck. Vad jag tycker är fel är att du tycker det är helt okej med elhalsband.

Mvh

Tora

när man jämför positiva och negativa minnen får man nog hålla sig till en jämn skala åt båda hållen. att klämma svansen är inget som händer varje dag, men det inte är helt ovanligt att man råkar trampa hunden på tassen. obehaget att klämma svansen borde alltså vara långt mycket större än att bli trampad, även om graden av smärta kanske är densamma.

på samma sätt reagerar inte en mätt och hungrig hund på samma sätt när den hittar maten, även om mängden mat är densamma.

lite OT men, min hund klämde också svansen (eller jag klämde hans svans) i dörren. det var glömt på en sekund. här kommer hundens mentalitet in i bilden. olika hundar minns olika länge.

Här är lite bilder på Daddy
Klicka sen på länk längst ner så kommer det flera bilder på Daddy( [See My DogsterPlus Photo Book] )

Klockren
456424_1170043185.jpg

de va en jävla bit! :d

Men jag har skrivit hur jag går tillväga. Det är inte så enkelt som att gör så så blir det så. Det är ett jobb som har tagit lång tid och involverat flera personer. Jag skulle behöva en hel bok på mig för att beskriva hur jag tränade och vad jag tränade osv. Det finns en hel bok som i grund och botten bara handlar om inkallning. Det går inte att sammanfatta en komplicerad träning på bara några rader. Det blir fel och missvisande. Se själva vad det blev när jag försöket.

Men det är också därför jag tror att elhalsband är så populärt som det verkar vara här. Det är bara att sätta det runt halsen och trycka lite på knappen så vipps är hunden botad. Enkelt, kort och snabbt. Men det rimmar illa med min djurhållningsfilosofi. Nämligen att träning och smärta hör ihop.

Som jag skrivit i en tidigare tråd så ja visst kan det säkert fungera med el om man tycker det är okej att använda smärta när man tränar sin hund. Men jag tycker inte det.

Mvh

Tora

Det är väl ingen här som förespråkat el? Bara med sunt förnuft håller med om att får man välja på död eller en stöt kanske inte en stöt är hela världen?

Jag skall tala om för dig att jag har jobbat mycket med min hunds fixering så jag vet vilket enormt jobb det är bakom. Men under all denna tiden så (även om det ibland har varit lockande) så har jag använt mig av redskap som elhalsband. För jag tycker det är fel träna en hund med hjälp av smärta.

oooh?? dubbelmoral?? :p

Suck det har aldrig slagit dig att det fattas ett litet ord? Nämligen ordet aldrig? Dvs så har jag aldrig använt mig av redskap som elhalsband.

Mvh

Tora

ja öronen var riktigt fula.. tänk om de kunde låta dem va istället.. amstaff och pit ska ha sina flygande öron :love:

Det är väl ingen här som förespråkat el? Bara med sunt förnuft håller med om att får man välja på död eller en stöt kanske inte en stöt är hela världen?

Fast det finns ju andra metoder än att använda el. Det är ju det som det hela rör sig om.

Mvh

Tora

Jag skall tala om för dig att jag har jobbat mycket med min hunds fixering så jag vet vilket enormt jobb det är bakom. Men under all denna tiden så (även om det ibland har varit lockande) så har jag använt mig av redskap som elhalsband. För jag tycker det är fel träna en hund med hjälp av smärta.

Suck det har aldrig slagit dig att det fattas ett litet ord? Nämligen ordet aldrig? Dvs så har jag aldrig använt mig av redskap som elhalsband.

Mvh

Tora

:rofl::rofl: måste man tända till för det?? om du fortsätter och läser (vilket du inte verkar göra) så har jag skrivit att jag antog att du missat ett inte.

MEN hur fasen kan du kräva att vi ska fatta vad du skriver när du glömmer ord?? det är för guds skull din skyldighet att skriva så vi förstår vad du vill - inte våran skyldighet. :mad:

Åh så söt!
(Men hade varit sötere med öron, riktigt ful kupering.. )

Jänke och deras kuperingar....vad trött man blir...
I samma program fanns äve en amputerad chihuahua.... Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när det lilla livet skumpade runt på bröstkorgen.... Är liv viktigare än livskvalitet.....?!
Off Topic, jag vet.
Daddy är så ball!!!!:love:

Fast det finns ju andra metoder än att använda el. Det är ju det som det hela rör sig om.

Mvh

Tora

Ja det finns det, och det har jag och även andra skrivit i hela tråden, det kallas obehag. Men du tycks ju inte kunna läsa dom raderna för du förtsätter bara att försvara dig att el är djurplågeri.

Jo jag såg det avsnittet.. Hade det varit min hund så ahde den inte levt idag.. :(
Men men offtopic.
Öronen ska vara kver på bull hundarna, mycket snygagre, anant är det på dobbisar. :angel:

offtopic i know. Sorry.

:rofl::rofl: måste man tända till för det?? om du fortsätter och läser (vilket du inte verkar göra) så har jag skrivit att jag antog att du missat ett inte.

MEN hur fasen kan du kräva att vi ska fatta vad du skriver när du glömmer ord?? det är för guds skull din skyldighet att skriva så vi förstår vad du vill - inte våran skyldighet. :mad:

I ett tidigare inlägg så var det någon som missade ett ord så att det blev lite tokigt. Men vet du vad jag kunde faktiskt gissa mig till vad det var h*n menade utan några som helst problem.

Fast det är klart jag har heller inga som helst problem med att klara av att träna utan elhalsband som tillfogar hunden smärta.

Nu har jag tröttnat på denna tråden. Det är bara larv och trams och ingen diskussion om något. Att det alltid skall spåra ut. Tänk att det är så svårt för vissa att hålla sig till en saklig diskussion utan att hålla på och tramsa och ha sig.

Jag är glad och tacksam för att jag har folk omkring mig som har kunnat hjälpa mig med mina hundar utan att ta till våld. Först nu efter denna tråden så börjar jag förstå hur sällsynt det igentligen är.

Mvh

Tora

Ja,varför vinner folk som använder sig av obehag i träningssammanhang? För det gör dom.Jag kan räkna upp fler än en världsmästare och inte bara inom hunderiet.Och hur kom obehag upp i slag och "prygla skiten ur"? Måste man alltid överdriva?

det finns egentligen bara en gren där våld fortfarande är vanligt i träningssammanhang. i resten har man gått ifrån det.

Men jag fick inte svar på min första fråga. Jag kan dikta upp ett scenario.

Hunden A är en hund som föjer med matte till stallet. På stallet finns det diverse hästar som inte gillar hundar och inte är rädda för att försvara sig och sitt om jyckarna blir för närgågna. Hunden A är just en närgången hund, hästar är skitkul! Lite för kul kanske. Hunden A är mycke lydig för övrigt, men när det kommer till hästar ska det vallas, jagas och hälsas och varför inte busas. Hästarna blir förbannade och har redan visat misstycke genom att veva med hovar och huggit efter hunden som inte förstår.

Hunden A måste sluta upp med beteendet omedelbart för att inte riskera att bli illa tilltygad av hästarna som är riktigt förbannade.
Beteendet ska alltså bort fortast möjligt.

Hur skulle du gjort?

igen, vad vill du att hunden ska göra när den ser hästarna? vi säger att hunden ska komma och sitta vid din sida. då börjar du med det, utan hästar. när hunden sedan tycker att det är skitkul att komma och sätta sig vid din sida lägger du till hästarna. hästarna ska sedan bli retningen som framkallar beteendet att komma och sitta vid din sida, istället för kommandot sitt. exakt hur detta befästs beror givetvis på hunden, men grundtänket kan användas på alla hundar.

har du en riktigt lydig och genomdresserad hund utan så mycket drifter som ska läras avstå från något nytt kan det räcka med "nej, det är ajaj" eller liknande. man måste inte göra det krångligare än det är.

Jo jag såg det avsnittet.. Hade det varit min hund så ahde den inte levt idag.. :(
Men men offtopic.
Öronen ska vara kver på bull hundarna, mycket snygagre, anant är det på dobbisar. :angel:

offtopic i know. Sorry.

Mja, så off kanske det inte är, i och med att vi diskuterar Cesar, och många av de hundar han tränar och även en del av hans egna är ju kuperade...
Hela synen på hund är lite tokig i USA enligt min mening, när man tittar på Cesar (det var någon som skrev "Va? Ska man ta ut hunden varje dag?") och Djurpolisen på Animal Planet.
Det går bra att binda fast hunden på bakgården hela livet, eller hälla motorolja på den när den har skabb, men inte att låta ett svårt skadat djur som inte har några framben, somna in....
Och sen undrar vi varfr de tycker att det är helt normalt att använda elhalsband.....?!

mitt svar var riktad till mrs scabtree, vars fråga inte handlade om ormar.

du försvarade CM's elanvändning med att hans hundar var illa tilltygade. jag ser inte kopplingen.

I ett tidigare inlägg så var det någon som missade ett ord så att det blev lite tokigt. Men vet du vad jag kunde faktiskt gissa mig till vad det var h*n menade utan några som helst problem.

Fast det är klart jag har heller inga som helst problem med att klara av att träna utan elhalsband som tillfogar hunden smärta.

Nu har jag tröttnat på denna tråden. Det är bara larv och trams och ingen diskussion om något. Att det alltid skall spåra ut. Tänk att det är så svårt för vissa att hålla sig till en saklig diskussion utan att hålla på och tramsa och ha sig.

Jag är glad och tacksam för att jag har folk omkring mig som har kunnat hjälpa mig med mina hundar utan att ta till våld. Först nu efter denna tråden så börjar jag förstå hur sällsynt det igentligen är.

Mvh

Tora

Disskuterat är väl ändå exakt det vi gjort? Men inte du,för du har haft fullt upp att försvara en enda åsikt när detta i slutet handlade om mer än din åsikt om el. Så tyvärr måste jag nog påstå att det är du som brister i denna diskussionen. Du får ha vilka åsikter du vill, men disskutera kan du inte, för då talar man för/emot och får nya infallsvinklar. Du har inte öppnat dig en milimeter.

Mja, så off kanske det inte är, i och med att vi diskuterar Cesar, och många av de hundar han tränar och även en del av hans egna är ju kuperade...
Hela synen på hund är lite tokig i USA enligt min mening, när man tittar på Cesar (det var någon som skrev "Va? Ska man ta ut hunden varje dag?") och Djurpolisen på Animal Planet.
Det går bra att binda fast hunden på bakgården hela livet, eller hälla motorolja på den när den har skabb, men inte att låta ett svårt skadat djur som inte har några framben, somna in....
Och sen undrar vi varfr de tycker att det är helt normalt att använda elhalsband.....?!
Jovar, det kanske det inte är, men vi kan starta en egen tråd om det, så vi inte förstör den som är?
Jänkarna e inte riktigt kloka ibland..

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka