Sv: Daddy

OOps ser det nu :D Jaja du fattar vem jag menade ;)

Tora: Ja jag tycker du sätter dig på höga hästar. Det skrevs en rad om att vi människor behöver en massa lagar för att hålla rätt på 10 budord för att vi människor överlag är så dumma som vi är- du skriver då att du minsann inte är dum bla bla. Bättre än mänskligheten i stort alltså. Rena helgonet :cool:

det finns egentligen bara en gren där våld fortfarande är vanligt i träningssammanhang. i resten har man gått ifrån det.
Så då gills det inte? Folk i skyddet (som du med största säkerhet menade) har fortfarande glada hundar som vinner på tävlingar. Det är bevis nog.

igen, vad vill du att hunden ska göra när den ser hästarna? vi säger att hunden ska komma och sitta vid din sida. då börjar du med det, utan hästar. när hunden sedan tycker att det är skitkul att komma och sätta sig vid din sida lägger du till hästarna. hästarna ska sedan bli retningen som framkallar beteendet att komma och sitta vid din sida, istället för kommandot sitt. exakt hur detta befästs beror givetvis på hunden, men grundtänket kan användas på alla hundar.

har du en riktigt lydig och genomdresserad hund utan så mycket drifter som ska läras avstå från något nytt kan det räcka med "nej, det är ajaj" eller liknande. man måste inte göra det krångligare än det är.
Igen, metoden du beskriver är en metod som tar tid att lära in.
Vad gör man om beteendet behöver brytas på mycket kort tid?

Hur sällar du dig till metoder som: Bryt beteendet först-jobba sedan på relation och lydnad?

Det verkar nämligen vara precis så du har jobbat med din schäfer.

Jag förstod det inte heller... Vad spelade det för roll huruvida om ormen vad dold om man använde sig av positiv eller negativ försträkning?

Han som letar hasselsnok på Gotland markerar ju ormarna vare sig de är dola eller ej.

Hur sällar du dig till metoder som: Bryt beteendet först-jobba sedan på relation och lydnad?

Det verkar nämligen vara precis så du har jobbat med din schäfer.
Jag måste faktiskt lägga mig i och svara trots att det inte är min hund. Men vi var ju många som följde detta. Hennes quick fix hade inget med utgången av resultatet att göra. Dvs. hon kunde lika gärna ha skitit i det och kört steg två direkt.

Om man som förare inte ser ormen, hur ska man då kunna använda positiv förstärkning för att få hunden att undvika ormar??

När man trampar på dem, så är det ju liksom försent...Jag antar att man inte har hunden lös i det läget, med den metoden?

Senast ändrad:

nä jag vet inte - de va så jag förstod det utifrån pirus inlägg

men det borde du kanske förstått utifrån tonen på mitt svar till honom, att han inte riktigt har pejl på läget. han har fått alla fakta, men bara tagit till sig de bitar han tycker är roliga. dessa kastar han sedan in i de diskussioner där jag deltar, för att försöka påstå att jag ljuger/undanhåller fakta/för att försöka förlöjliga mig. jag sticker inte under stol med att jag har gjort många misstag i min träning av mina hundar, och detta var ett av dem. men till mitt försvar var omständigheterna var ganska extrema.

Aha du menar när man tränar i det. Ja man får väl leta upp en bra orm att träna på. Är man riktigt seriös så tror jag att de till och med använder doftämnen.

Men om man inte ser ormen som förare så vet jag inte hur man skulle hinna med den negativa förstäkningen heller?? Hur tänker du nu?Men helt klart så krävs det ju en annan typ av upplägg på träningen om man vill lösa det på annat sätt.

Hur som, det jag inte fick ihop var huruvida man såg den eller ej kom in i resonemanget.

Jag måste faktiskt lägga mig i och svara trots att det inte är min hund. Men vi var ju många som följde detta. Hennes quick fix hade inget med utgången av resultatet att göra. Dvs. hon kunde lika gärna ha skitit i det och kört steg två direkt.

tack :bow:.

detta kommer upp i varenda tråd där hårda vs mjuka metoder diskuteras. och i varenda tråd förklarar jag mitt tänkande kring detta. jag kanske borde ela bukefalisterna så de minns bättre tills nästa tråd *fniss*.

jag förstår inte heller. hur lär man in ett önskat beteende utan att veta vad man påverkar? med eller utan el? finns det automatiska elhalsband som reagerar på ormens doft, eller hur menar du??

Vet inte om "ett litet pirr" skulle hjälpa faktiskt ;) Vi får nog dra upp några steg så att det blir som handen på en het platta istället.

Varför då? Varför får den inte löpa fritt på gården. Jag VILL ju att den ska kunna det?

*öh*

Ibland tycker jag att folk kan bli lite blinda över vad de vill, eller vad grannens hund klarar, eller vad deras förra hund klarade av och bara vill att det ska vara likadant med alla hundar bara "för att". Fast det kanske inte alls passar hunden eller den har inte fått rätt manual för att klara av situationen.

fast seriöst. brandgul har följt min kamp med min hund sedan jag blev medlem här. hon har läst hur jag förklarar mig gång efter gång, hur, varför, när och med vem. det är bra märkligt att jag ska behöva dra hela historien en femtielfte gång för gamla bukefalister.

Varför då? Varför får den inte löpa fritt på gården. Jag VILL ju att den ska kunna det?

*öh*

Ibland tycker jag att folk kan bli lite blinda över vad de vill, eller vad grannens hund klarar, eller vad deras förra hund klarade av och bara vill att det ska vara likadant med alla hundar bara "för att". Fast det kanske inte alls passar hunden eller den har inte fått rätt manual för att klara av situationen.

nu härmar jag de 20-åriga piruanhängarna, men jag kan bara inte låta bli. :bow: till dig!

fast seriöst. brandgul har följt min kamp med min hund sedan jag blev medlem här. hon har läst hur jag förklarar mig gång efter gång, hur, varför, när och med vem. det är bra märkligt att jag ska behöva dra hela historien en femtielfte gång för gamla bukefalister.

Jag har, så vitt jag kan minnas, inte hört talas om en aggressiv schäfertik som du har haft. Nu har jag förvisso dåligt minne och än värre blir det när jag inte träffat personen/hunden IRL, så har du berättat och jag glömt så ber jag om ursäkt. Men jag har ingen aning om vad det är för hund, vad den hade för problem eller hur du löste det (utom det som framkom i tråden).

Jag tycker också det är märkligt att av folk som följt min kamp med Billie få läsa att man tror att jag var/är kapabel att använda elchocker själv...? Så vi är nog lika bestörta båda två.

Det enda jag ville var att diskutera ett intressant ämne och få klart förklarat VARFÖR folk automatiskt och benhårt säger nej och fy till elhalsband.

Tillägg: att jag frågar "varför?" eller "hur?" betyder inte att jag inte kan/vill/vet själv utan att jag helt enkelt vill veta hur någon annan tänker. Men det tycks inte alla förstå.

Senast ändrad:

nu härmar jag de 20-åriga piruanhängarna, men jag kan bara inte låta bli. :bow: till dig!

Vilka är de då? Jag gör :bow: ibland & tycker att PIRU har rätt ibland. Men jag är 24. Får jag inte vara med i klubben då? Jag gjorde nyss :bow: år Aliche, är jag med i även Aliche-klubben då? Nu är du bara töntig.

Det enda jag ville var att diskutera ett intressant ämne och få klart förklarat VARFÖR folk automatiskt och benhårt säger nej och fy till elhalsband.

Tillägg: att jag frågar "varför?" eller "hur?" betyder inte att jag inte kan/vill/vet själv utan att jag helt enkelt vill veta hur någon annan tänker. Men det tycks inte alla förstå.

Så tänker jag med. Men man verkar inte få fråga efter folks argument utan att man räknas som eldig anhängare av deras antagonister.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?