Sv: Daddy

Jag måste faktiskt lägga mig i och svara trots att det inte är min hund. Men vi var ju många som följde detta. Hennes quick fix hade inget med utgången av resultatet att göra. Dvs. hon kunde lika gärna ha skitit i det och kört steg två direkt.

Jag läser om det för första gången i tråden.
CM eller du kan svara. Hur vet ni att "obehaget" i sammanhanget inte gav resultat? (I kombination med positiv förstärkning). Typ "gör jag detta blir det obehagligt, men gör jag detta istället blir jag belönad".

Men ibland får man gilla läget. Så är det ju bara. Alltså som jag uppfattar dig, men det är kanske inte så du menar, så ska du dra till med el direkt för det går inte att ha hunden kopplad? Eller tappade jag något på vägen?

För att det förflöt en lång tid däremellan. Det skedde inte under samma tidsperiod eller på samma ställer eller what ever och det fanns ett beteende där emellan också. När de gick på orsaken och inte symtomen så kom förändringen. Det är som att du blir frisk för att du tar hostmedicin. Det blir du inte. Du får bort hostan, men är lika sjuk för det.

Jag tycker också det är märkligt att av folk som följt min kamp med Billie få läsa att man tror att jag var/är kapabel att använda elchocker själv...? Så vi är nog lika bestörta båda två.

Jag förstår inte hur du kan tolka in det så i det jag skrev. Hur som så är det inget jag tänker diskutera eftersom att jag inte har något emot dig på något sätt. Jag tänker inte göra en höna av en fjäder mot någon helt i onödan.

nej inte du kanske. men piru vet varför, hur, när och med vem och jag skulle bli mycket förvånad om mrs scabtree har missat något av det.

man ska inte använda el för att det är förbjudet. det räknas som djurplågeri och sen är det inte mer med det.

måste problemet lösas omedelbart är det bara att koppla hunden. då är risken för att någon olycka ska ske eliminerad. sedan kan man arbeta vidare på en mer långsiktig lösning om man vill.

detsamma borde gälla med el. jag har mycket svårt att tro att alla hundar reagerar med önskvärd reaktion på el. min andra hund är mycket hård/dum som ett tåg och kan utan problem göra om samma misstag gång efter gång, trots att han får stort obehag av sina misstag.

ex. förra veckan hälsade vi på en bekant med en rätt vass tik. hon vaktade det som var hennes med sitt liv och min hund åkte på en rejäl omgång när han försökte stjäla hennes boll. ganska omedelbart efter att hon hade slutat tugga på honom stal han bollen igen.

Senast ändrad:

kl
Elhalsband eller inte?
Om man ser det till att Sverige av någon anledning förbjudit användandet av elhalsband..
Men det förekommer bland jägare som har hundar som bryter sitt spår för att påbörja ett annat spår,då används det..nu är jag inte jägare så jag har inte den kunskapen,men där måste man säkerligen kunna bryta beteendet på annt sätt?
Ingen blev gladare än jag,när min hund sprang in i elstaketet,det gjorde ooont,men sen visade hon inget mer intresse för att gå in i hagen..Visst även där hade jag kunnat gå in och bryta beteendet med träning,men nu fixade hon det själv..innan hon fick hovarna i huvudet!
Och ormar,där blir jag lite kluven..Hade två majsormar förut,som våran hund var livrädd för,om dom lät eller luktade,men nåt var det..och på henne kan man se om det ligger en orm i skogen,hon går inte nära,backar!
Nu är det ju skillnad på orm och orm i Sverige och utomlands,så visst,till viss del kan jag förstå resonemanget utomlands! Men i Sverige har vi ju "bara" huggormen,ja kanske nån utsläppt boa..Så användandet av halsbandet i Sverige för ormträning,nej där kan vi hålla oss till gällande förbud!
Faran kan ju bli att halsbandet används i tid och otid vid olika beteendebrytningar,för det funkade ju med ormen,sen tar vi katten,sen tar vi jagandet av bil..mm

Men ibland får man gilla läget. Så är det ju bara. Alltså som jag uppfattar dig, men det är kanske inte så du menar, så ska du dra till med el direkt för det går inte att ha hunden kopplad? Eller tappade jag något på vägen?

Nej NU har du tappat något ja:D . Jag pratar om obehag rent allmänt.
CM skrev någonstans i den här tråden att obehag inte är effektivt och att hunden inte lär sig på det-så jag utvecklade en diskussion UR det där iom att jag inte håller med. Kom lite avsides från TS egentliga inlägg. Jag får väl skriva här att jag inte är ett fan av elhalsband, men jag vill ändå höra vad folkhar för erfarenheter och hur dom skulle gjort istället. Tyvärr verkar jag inte få svar på det.

måste problemet lösas omedelbart är det bara att koppla hunden. då är risken för att någon olycka ska ske eliminerad. sedan kan man arbeta vidare på en mer långsiktig lösning om man vill.
Det känns lite som att jag måste dikta upp en hel novell här för att ens få en antydan till ett svar. Nu lägger jag in mer detaljer i scenariot:
Låt säga att ägaren precis skaffat hunden, problemet finns från början. Ägaren har dessutom precis fått ett perfekt jobb på ett stall där hon kan ha med hunden. Hunden har det beskrivna problemet med att jaga häst. Stallägaren ställer ett ultimatum. Få bort problemet illa kvickt eller lämna hunden hemma. Eftersom att ägaren vill att hunden ska kunna springa fritt på gården vill denne ha problemet löst fort också. Att "bara" sätta på ett koppel är en tillfällig lösning. Men inte en långsiktig sådan. Lösningen bör bli långsiktig, men tas itu med fort.

Hur menar du att man ska göra?
detsamma borde gälla med el. jag har mycket svårt att tro att alla hundar reagerar med önskvärd reaktion på el. min andra hund är mycket hård/dum som ett tåg och kan utan problem göra om samma misstag gång efter gång, trots att han får stort obehag av sina misstag.
El har jag inte diskuterat hittils vilket jag skrivit i ett tidigare inlägg. Däremot allmänt obehag.

nu härmar jag de 20-åriga piruanhängarna, men jag kan bara inte låta bli. :bow: till dig!

Vilken sandlåda det blev av alltihop. Tydligen gör åldern inte folk mycket klokare:crazy:

För övrigt står jag till hundra procent för att jag håller med om mycket av det PIRU skriver. Däremot är det långt ifrån allt. Liksom håller jag med dig och mycket, men långt ifrån allt.

nej inte du kanske. men piru vet varför, hur, när och med vem och jag skulle bli mycket förvånad om mrs scabtree har missat något av det.
.

Då får du vara förvånad. Jag vet att du har haft problem med din schäfer med bland annat utfall och att hon är en omplacering som missköts. Men inte något i detalj. Jag kan liksom inte hålla reda på alla bukefalisters livshistoria. Förväntar sig folk att jag ska det lär dom nog bli besvikna.Jag koncentrerar mig hellre på att veta saker om folk jag faktiskt har träffat och känner.

Så tänker jag med. Men man verkar inte få fråga efter folks argument utan att man räknas som eldig anhängare av deras antagonister.

Precis,är så trött på att folk ska vara så snabba med att sätta andra i fack för att man vill se två sidor av en sak, speciellt om man ifrågasätter deras egna metoder. Synd på en annars intressant diskussion.

Jag tycker att du också är okunstruktiv och bara förespråkar våld och smärta mot hundar som ett sätt att träna.

Du har verkligen ingen aning om vad PIRU gör och inte. Ta inte upp saker du inte kan stå för och har bevis för. Helt onödigt.:mad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka