Sv: Daddy

Fråga:

Hur skulle du lära en hund att inte gå i närheten av en dödlig orm, som oftast är väl kamoflerad i omgivningen och alltså inte syns innan det är för sent??

Det är ju det tråden handlar om och inte hur man får hundar att inte jaga hästar..

Bäst att tillägga att jag inte anser el eller annat elände är något som hör hemma i normal hunduppfostran, men som kanske måste vara ett alternativ om det hänger på liv och död.

om nu ormen är så väl kamouflerad att hunden varken ser, luktar eller hör den, då hjälper väl ändå inget obehag i världen?

men måste man vänta tills hunden blir blockerad innan man tränar den?

Nej det måste man inte. Men det är relativt få hundar som som får en riktigt blockering/fixering. Och som jag sagt, lydnad hjälper sällan som första åtgärd vid dessa beteende problem. Utan det handlar om att bryta beneende, sedan använda besfäst lydnad.
Ofta handlar det om över-/understimulerad hund, dålig lydnad. Vid dessa tillfällen handlar det inte om beteende, men vid en fixering gör det det. Så det är skillnad.

Men jag har skrivit hur jag går tillväga. Det är inte så enkelt som att gör så så blir det så. Det är ett jobb som har tagit lång tid och involverat flera personer. Jag skulle behöva en hel bok på mig för att beskriva hur jag tränade och vad jag tränade osv.

Det är just det... Bor du i ett skallerormstätt område och vill kunna rasta din hund lös MÅSTE du få till detta snabbt och säkert. Du har inte "lång tid" på dig att få till det så det sitter. Därav halsbandet (misstänker jag) istället för klickerträning i CM:s program.

om nu ormen är så väl kamouflerad att hunden varken ser, luktar eller hör den, då hjälper väl ändå inget obehag i världen?

Inte om ormen biter innan hunden hinner uppfatta. Men hinner hunden uppfatta så är det ju bra om första reaktionen är obehag/fly och inte intresse.

Cilla vet också om det men verkar förträngt det att hon själv inte lyckades vända sin hund utan fick ta till obehag för o få hunden på andra tankar.

å där kom den. har väntat länge på det.

ja, jag använde mig av ett stort obehag i träningen av min högaggressiva tik (som farit illa, varit inblandad i slagsmål och hela baletten. en typisk CM-hund?). men det fungerade inte hälften så bra som förstärkningsträningen. den det fungerade bäst på var mig, eftersom jag återfick tron på en lösning på vårt problem.

efter obehagsträningen kunde hon, kopplad och med det som gav obehaget, gå förbi hundar på en 20 m avstånd.

efter förstärkningsträningen kan hon, lös och utan något hot eller lockelse, ligga plats på tävling.

efter förstärkningsträningen kan hon, lös och utan något hot eller lockelse, ligga plats på tävling.

:love:

Och jag menar, hur många gånger har vi sett Cesar använda elhalsband egentligen....?
För det mesta är det ju sådan träning Cilla kriver om - positiv förstärkning, om inte jag har missuppfattat allting....

å där kom den. har väntat länge på det.

ja, jag använde mig av ett stort obehag i träningen av min högaggressiva tik (som farit illa, varit inblandad i slagsmål och hela baletten. en typisk CM-hund?). men det fungerade inte hälften så bra som förstärkningsträningen. den det fungerade bäst på var mig, eftersom jag återfick tron på en lösning på vårt problem.

efter obehagsträningen kunde hon, kopplad och med det som gav obehaget, gå förbi hundar på en 20 m avstånd.

Alla hundar fungerar olika. Men du tror inte att obehaget kan ha fungerat som en brytning på både ditt o hundens beteende? För bara man får ett bryt på det så fungerar vanlig träning oftast sen. Men just att få ett bryt på beteendet är ofta enormt svårt med vanlig träning. (positiv, beröm när dom gör rätt och ignorans vid fel)

precis. använder han stackel eller el så är det för att bryta första blocken - sen använder han sig av ledarskap och positiv förstärkning. precis som jag uppfattat att cilla gjorde. men för det behöver väl man inte gorma djurplågeri och smärta :crazy:

Har öppnat ny tråd under Hund!
Angående kuperingar och sådant....

nu har ju jag en sådan hund som blev fullständigt blockerad. hon är vek, men mindes ändå inte det stora obehaget särskilt länge.

precis. använder han stackel eller el så är det för att bryta första blocken - sen använder han sig av ledarskap och positiv förstärkning. precis som jag uppfattat att cilla gjorde. men för det behöver väl man inte gorma djurplågeri och smärta :crazy:

Visst kan man tyvärr få ta i för hårt än vad man vill och man mår illa efter åt och mår dåligt. (inte sagt nu att jag någonsin slagit en hund, men för mig känns det illa att bara skälla på hunden) Men man får ju samtidigt ställa sig frågan, vad mår hunden sämst av? att ständigt bli enormt stressad/arg/rädd vid varje hundmöte, eller att det blir väldig obehagligt en gång och efter träning så behöver hunden aldrig mer känna något av varken jobbigt beteende eller elak matte.

nu har ju jag en sådan hund som blev fullständigt blockerad. hon är vek, men mindes ändå inte det stora obehaget särskilt länge.

Ja, det är verkligen ingen lätt uppgift att lösa och det finns inga snabba vägar. Och ingen kan säga vad som är rätt eller fel. Men ni lyckades ju lösa det och det är stakrt gjort för det är lätt att tappa tron på sig själv i sådana lägen och hundägandet blir jobbigt. Och en vek/rädd hund mkt svårare än en aggressiv tycker jag. För där har ledarrollen nästan en ännu större del i hundens välmående.
Vad fick henne att bryta?

men du va tvungen att använda obehag för att kunna börja använda förstärkningsträningen..

var jag? det visste jag inte. det var alltså två olika tränare. när jag började för tränare 2 var jag tvungen att ständigt hota min hund med mer obehag, annars fungerade inte tränare 1's metod.

för min egen skull var det kanske ganska viktigt, jag behövde veta att det gick att bryta blockeringen, och med avlivninshotet hängande över henne var sättet att bryta den på mindre viktigt.

Ja, det är verkligen ingen lätt uppgift att lösa och det finns inga snabba vägar. Och ingen kan säga vad som är rätt eller fel. Men ni lyckades ju lösa det och det är stakrt gjort för det är lätt att tappa tron på sig själv i sådana lägen och hundägandet blir jobbigt. Och en vek/rädd hund mkt svårare än en aggressiv tycker jag. För där har ledarrollen nästan en ännu större del i hundens välmående.
Vad fick henne att bryta?

det var en rädd OCH aggressiv hund. vi fick henne att inse att hon inte behövde vara rädd och att det var trevligt att uppföra sig trevligt.

det var en rädd OCH aggressiv hund. vi fick henne att inse att hon inte behövde vara rädd och att det var trevligt att uppföra sig trevligt.

Nä men vad trevligt.
Min fars schäfer var enbart rädd och gjorde därför utfall. I han fall så kallade vi allt han gillade (katter, barn m.m.) bebis. Så bebis är en trevlig grej för honom. Så mötte vi en hund så sa vi att det är en bebis. Och det hjälpte. Det hade aldrig hjälpt på min förra hund, där fick man gå in och bryta hårt och sedan träna. Så det är så olika.

var jag? det visste jag inte. det var alltså två olika tränare. när jag började för tränare 2 var jag tvungen att ständigt hota min hund med mer obehag, annars fungerade inte tränare 1's metod.

för min egen skull var det kanske ganska viktigt, jag behövde veta att det gick att bryta blockeringen, och med avlivninshotet hängande över henne var sättet att bryta den på mindre viktigt.

nä jag vet inte - de va så jag förstod det utifrån pirus inlägg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka