Då var det bekräftat-autistiska drag...

RIA

Trådstartare
Idag var vi för första gången på habiliteringen med Tim.
Vi skulle träffa en överläkare och en barnpsykolog klockan 13.00.

Genast började hon fråga om en massa saker om Tim som jag vet gällde autism. Hon sa inget först utan frågade på och jag svarade så gott jag kunde.

Efter en stund så sa hon att hon tyckte att vi skulle söka vårdbidrag på en gång och att hon skulle ordna så kuratorn hör av sig till oss för att boka en tid hos henne. Sedan så kom det-hon sa att hon skulle skriva på det pappret sen som kuratorn och vi föräldrar skriver ihop sen men att hon måste skriva ett utlåtande och skriva där att Tim har autistiska drag...Hon frågade om jag förstår varför hon måste skriva med det och jag svarade att det gör jag.
Självklart måste hon nämna ett ord för vad han är, även om det är autustiska drag och det kanske inte låter alltför roligt i en förälders öra att höra att ens barn inte är normalt.
Han ska få träffa en logoped och någon mer, kommer inte ihåg vad hon sa.

Tror hon ville få fram det så smidigt och lättsamt som möjligt-att nämna vad det är för fel på honom.

Men jag visste ju redan, skönt bara att ha fått det bekräftat även om jag önskar att vi hade blivit utslängda därifrån för att dom tyckte att "han är det inget fel på, hem med er!", men så visste jag att det inte skulle bli...

Hopp...då var det bekräftat-han har autistiska drag.

Å hur många gånger jag än säger det så fattar jag det inte...
Inte min lilla kille :cry:

Sv: Då var det bekräftat-autistiska drag...

Usch, förstår att det känns jobbigt. Det är ju en sorg i sig att inse att man inte har ett "normalt" barn även om ens barn är världens bästa som man självklart älskar över allt annat.

Skickar en styrkekram!

Sänder mina tankar till dig och beklagar att ni fått detta negativa besked. Och samtidigt ändå så var det ju bra att ni fått det - så att ni VET och kan få förståelse och hjälp med er situation.

*kram*

Jag kan ingenting om autism, kanske finns det andra här med erfarenhet.

Ville mest ge en styrkekram och dela med mig av en generell erfarenhet jag har av diagnoser. För mig har det alltid känts värst just när jag har fått dem. Jag har ett par kroniska sjukdomar och när jag fick veta det kändes det som om allt skulle bli svårt och problematiskt. Men sen har det dels blivit mycket lindrigare än jag trodde och dels har jag hittat sätt att leva med det så att det inte stör mig det minsta.

Som du själv skriver är det bra att få det på pränt trots allt, något att förhålla sig till, bättre möjligheter att stötta och hjälpa er pojke att bli bättre. Många med autistiska drag har ju inte fått veta på vilket sätt de är "annorlunda" förrän som vuxna och känt sig missförstådda under sin uppväxt.

Stort varmt lycka till, det kommer säkert att gå bra!

det kanske inte låter alltför roligt i en förälders öra att höra att ens barn inte är normalt.

Han är visst normal - han är bara lite annorlunda! :)

Det känns jobbigt nu, men jag tror att det blir bättre med tiden. Nu kan ni alla få det stöd ni behöver, och det känns alltid jobbigast i början.

Vill mest bara skicka en stöttkram, och tänk på att er kille har inte förändrats. Han har bara fått en diagnos. Han är samma kille som ni lärt känna, nått sånt där kommer ju inte över en natt.

Stor peppkram!

Har du läst en bok som heter "Älskade Indigobarn", skriven av Agneta Bentsen?

Kanske kan den ge en del tips?

RIA!
Jag har skrivit till dig förut, och även skickat pm. Du och jag sitter i samma båt sas. För oss kom chocken och insikten om att vår son är autistisk då vi läste boken "Det räcker inte med Kärlek" Väldigt bra bok, pojken i boken skulle kunna vart vår son, så lika var de.

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med andra barn som har autistiska drag i samma ålder som vår son (2 år). Är du intresserad så får du gärna skicka pm.

Har han blivit riktigt utredd så att du fått en utvecklingsprofil på honom? Det är väldigt bra för då vet man exakt vilka områden som man bör jobba mer med. Vår son har en väldigt ojämn utvecklingsprofil. Denna utredning gjordes av BNK (BarnNeuropsykiatriska Kliniken).
Just nu väntar vi på att få komma till habiliteringen.

Hej på dig... Jag förstår vad du går igenom men du ska inte sörja på något vis...Din grabb är annorlunda men det behöver inte vara av ondo... Jag är mamma till 6 underbara "huliganer":p varav 2 av dessa är grabbar... Min äldstefick sin diagnos ADHD när han var 4 år efter en stor utredning... När så sedan grabb nr 2 visade sig ha problem trodde vi att det kunde röra sig om nån variation på just ADHD men det visade sig att killen var Högfungerande Autistisk...(eller som han själv sa då han var liten "turbo-autistisk"):D Visst, det var tungt att få ett besked, men med facit i handen hade jag inte gjort annorlunda... Vi kunde genom detta få adekvat hjälp till bägge pojkarna och idag så har den äldre pojken på 16 år gått ut grundskolan och kommit in på gymnasium med god marginal... han är inte hyperaktiv som han var när han var yngre men har fortfarande vissa tydliga problem....

Den yngre har nu efter 3 år i särskola börjat vanlig grundskola och klarar det bra... Han är underbart härlig i sin humor, go som en sockertopp och kramas gärna(men man måste fråga om lov innan:p) och klarar sig med sitt handikapp väldigt bra... Han har sedan ganska tidig ålder vetat att han inte alltid ser och uppfattar verkligehten på samma sätt som oss alla andra och vi har fått jobba väldigt mkt med att få honom att använda sig av sitt underbara stora ordföråd (han tycker ibland att ord är onödiga, vi ska ju kunna läsa tankar:cool:) men överlag så är han precis som andra, förutom då med sina rutiner:eek:dom är på BLODIGT ALLVAR:cool: Summa sumarum, ta en dag i sänder, jobba framåt men glöm inte nuet... Ni kommer grejja detta... Jorden har inte gått under... och er pojke har alla chanser i världen till ett fantastiskt vuxenliv (bara på lite andra promisser:angel:) Jättemånga kramar till er från mig...

Har jobbat med barn med autism och vet att i Halmstad har de en jättebra skola, har de en bra skola brukar ju sånt "smitta" av sig så att annan verksamhet också blir bra. Lycka till med er kille och även om det ibland kommer att kännas mörkt så finns det många ljuspunkter.

Det är tungt att få en diagnos, även om man egentligen visste redan innan.

Jag hoppas att ni får allt stöd och hjälp ni behöver så att ni kan ge er lille kille det han behöver mest.
En mamma och en pappa som älskar honom.

Ta en dag i taget och gläds åt det lilla.

Många kramar

Har en 7 årig autistisk son, fråga gärna om du undrar om något.
Min som har haft EXTREMT stor hjälp av IBT (intensiv beteende träning) på BUP.

Vill svara er alla å tacka för era varma ord såhär i mörkret.

Har inte haft så mycket tid att svara innan då Tims lillasyster behöver en del uppmärksamhet för tillfället, men nu fick jag en ledig stund :)

Just nu vet jag inte vad jag känner för allt detta, det enda som jag kan se som positivt just nu är att vi vet på riktigt att han inte är som alla andra, att jag inte inbillat mig att han är annorlunda. Det är väl det positiva...

Jag försöker att inte se på detta helt bäcksvart men det är inte lätt.

Min man var inte med på habiliteringen för han jobbade (utomlands) så jag fick sitta där själv å försöka få in allt dom sa till mig. Att sedan berätta för honom vad det är för "fel" på vårat barn var inte lätt...

Vet inte ännu hur jag ska kunna berätta för alla andra, Tims farmor/farfar/faster och mormor...
Hur säger man det?

I ena sekunden så känner jag mig så ledsen, å i den andra så har det vänt å jag känner mig arg istället. Alla känslor är helt upp och ner nu och jag är rädd att lite av det går ut över Tim. Vet att det inte får göra det men hur lätt är det att styra upp vardagen med ett barn som inte fattar ett ord av vad jag säger...Å nu känns det värre i å med att han troligtvis aldrig kommer fatta vad jag säger eller vill. Sen kan ju det kanske ändras? vad vet jag...

Har du läst en bok som heter "Älskade Indigobarn", skriven av Agneta Bentsen?

Kanske kan den ge en del tips?

Tack för tipset, ska se om den finns på bibblan så ska jag läsa den när jag får tiden till det.

RIA!
Jag har skrivit till dig förut, och även skickat pm. Du och jag sitter i samma båt sas. För oss kom chocken och insikten om att vår son är autistisk då vi läste boken "Det räcker inte med Kärlek" Väldigt bra bok, pojken i boken skulle kunna vart vår son, så lika var de.

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med andra barn som har autistiska drag i samma ålder som vår son (2 år). Är du intresserad så får du gärna skicka pm.

Har han blivit riktigt utredd så att du fått en utvecklingsprofil på honom? Det är väldigt bra för då vet man exakt vilka områden som man bör jobba mer med. Vår son har en väldigt ojämn utvecklingsprofil. Denna utredning gjordes av BNK (BarnNeuropsykiatriska Kliniken).
Just nu väntar vi på att få komma till habiliteringen.

Hej!

Vill börja med att ursäkta att jag inte svarade på ditt pm, hade tänkt göra det när jag hade mer svar att ge. vilket jag har nu kanske.

Vi har inte fått någon utvecklingsprofil på honom men gissar att det är nästa steg på habiliteringen. Vi ska få hembesök så dom ser hur han är här hemma och så ska han få träffa en logoped för språket. Han pratar inte alls...

Sen så ska vi i första hand jobbamed kommunikationen för hans del, och våran del. Han kommunicerar inte på något sätt så jag vet aldrig vad han vill :crazy:

Pratar gärna via PM :)

Hej på dig... Jag förstår vad du går igenom men du ska inte sörja på något vis...Din grabb är annorlunda men det behöver inte vara av ondo... Jag är mamma till 6 underbara "huliganer":p varav 2 av dessa är grabbar... Min äldstefick sin diagnos ADHD när han var 4 år efter en stor utredning... När så sedan grabb nr 2 visade sig ha problem trodde vi att det kunde röra sig om nån variation på just ADHD men det visade sig att killen var Högfungerande Autistisk...(eller som han själv sa då han var liten "turbo-autistisk"):D Visst, det var tungt att få ett besked, men med facit i handen hade jag inte gjort annorlunda... Vi kunde genom detta få adekvat hjälp till bägge pojkarna och idag så har den äldre pojken på 16 år gått ut grundskolan och kommit in på gymnasium med god marginal... han är inte hyperaktiv som han var när han var yngre men har fortfarande vissa tydliga problem....

Den yngre har nu efter 3 år i särskola börjat vanlig grundskola och klarar det bra... Han är underbart härlig i sin humor, go som en sockertopp och kramas gärna(men man måste fråga om lov innan:p) och klarar sig med sitt handikapp väldigt bra... Han har sedan ganska tidig ålder vetat att han inte alltid ser och uppfattar verkligehten på samma sätt som oss alla andra och vi har fått jobba väldigt mkt med att få honom att använda sig av sitt underbara stora ordföråd (han tycker ibland att ord är onödiga, vi ska ju kunna läsa tankar:cool:) men överlag så är han precis som andra, förutom då med sina rutiner:eek:dom är på BLODIGT ALLVAR:cool: Summa sumarum, ta en dag i sänder, jobba framåt men glöm inte nuet... Ni kommer grejja detta... Jorden har inte gått under... och er pojke har alla chanser i världen till ett fantastiskt vuxenliv (bara på lite andra promisser:angel:) Jättemånga kramar till er från mig...

Eftersom jag inte kommit in i allt ännu, eller läst på allt så undrar jag vad det innebär med högfungerande autistisk?

Har en 7 årig autistisk son, fråga gärna om du undrar om något.
Min som har haft EXTREMT stor hjälp av IBT (intensiv beteende träning) på BUP.

Vad innebär IBT? Vad tränar man och vilka autismbarn är lämpliga för denna träning? (finns ju olika grader av autism, är det någon speciell grad som är bäst lämpad?)

Du får gärna berätta hur din eran vardag ser ut om du vill.
Har massor med frågor som jag vill ha svar på.

Pratar din son? När lärde han sig prata? Om inte, hur kommunicerar ni annars?
Kan han göra saker själv som att klä sig, gå på toa, duscha, äta själv m.m?

Förstår att du sörjer och du får göra det. Det är alltid okej att må dåligt efter ett sådant besked.

Min nu 7 åriga son fick sin diagnos högfungerande autism i april förra året. För mig blev det bara en stor lättnad. Äntligen hade jag svaren på vad som felade honom för att något inte var rätt visste jag. Jag sörjde inte då. Förmig tog det nästan ett år innan jag sörjde. I mars i år så fick min mellanson nu 5½ år diagnosen adhd med misstanke omlindrig utvecklingsstörning. Då vart det lite för mycket och jag sörjde båda på en gång.

Jag kan inte komma på något vettigt att skriva just nu egentligen. Men sök vårdbidrag omgående om du inte gjort det. Får de in ansökan under november får du retroaktivt sedan från novembermånad. Känner du att du inte fixar skriva den själv be om hjälp.

Nu vet jag inte hur gammal din son är men min autismpojk är sju år nu och han går i vanlig skola med en extra resurs och det fungerar alldeles kanon. Mycket förmodligen för att hans specialintressen alltid varit bokstäver och siffror.

Undrar du något så fråga och känner du bara för att skriva av dig är du välkommen att pma. Det brukar kännas lättare efteråt.

Styrkekramar i mängder till dig!

Vad innebär IBT? Vad tränar man och vilka autismbarn är lämpliga för denna träning? (finns ju olika grader av autism, är det någon speciell grad som är bäst lämpad?)

Du får gärna berätta hur din eran vardag ser ut om du vill.
Har massor med frågor som jag vill ha svar på.

Pratar din son? När lärde han sig prata? Om inte, hur kommunicerar ni annars?
Kan han göra saker själv som att klä sig, gå på toa, duscha, äta själv m.m?

Jag kan svara på några av dessa frågor även om de inte var riktade tillmig men min har samma diagnos och är lika gammal.

Min son pratar och nu efter två års hårdträning pratar han bra. Innan han fick diagnosen autism så hade han sin språkförsening och vi har sedan 4 års ålder använt tecken som stöd. Även bilder har varit till stor hjälp. Min son har svårta att ta längre muntliga anvisningar så man får stycka upp allt i korta meningar och nästan lite "order". Jag kan tex inte säga: D kan du gå och klä på dig? Givna svaret blir JA. Sedan händer inget.
Han kan ju klä på sig men jag bad honom inte göra det. Så för att få honom att gå och klä på sig måste jag formulera mig: D gå och klä på dig!

Mycket tråkigt att hela tiden ge order. Ska han hämta den röda bollen under soffbordet och går från köket så får jag ta det i etapper. Först se till att han kommer in i vardagsrummet, sedan kolla så han ser bordet, ser han bollen? Ta bollen, kom hit med bollen. Men allt detta har blivit en vana så det går mer eller mindre på rutin. Det jag har lärt mig också är att passa mig för att lova saker jag inte kan hålla. Han har nämligen ett grymt minne.

Min son kan klä på sig själv men man måste påminna honom hela tiden annars kan han liksom frysa fast med tröjan halvvägs över huvudet. Duscha kan han göra själv så länge han inte ska tvätta håret osv. Toaletten klarar han själv nu äntligen.

Förstår att det känns tungt just nu. Att ta till sig en diagnos är en sorgprocess man måste tillåta sig att gå igenom. Som jag förstår det har du en ny liten bebis också. Mycket på en gång :), men du är en vaken mamma som har vågat se och söka hjälp:bow:. Du kommer att klara detta fint.

Eftersom jag inte kommit in i allt ännu, eller läst på allt så undrar jag vad det innebär med högfungerande autistisk?
Högfungerande autism (HFA) skiljer sig inte nämnvärt från Asperger syndrom(AS). Men för att få diagnosen Asperger ska man inte ha en försenad språkutveckling. Dock så finns det barn som blivit diagnosticerade med AS som inte haft en "normal" språkutveckling och meningarna går isär om dessa ska vara två diagnoser eller inte. På autismforum kan du läsa om olika diagnoskriterier http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier/
Det finns också mycket annan info på dessa sidor.

"Autistiska drag" finns inte som diagnos enligt manualerna, men man använder termen när man kan se vissa symptom på autism. Vanligt är just att små barn får denna diagnos, då det är svårt att sätta en "hel" autismdiagnos på så små barn som Tim. Denna kommer oftast senare. Men det är också ganska vanligt att den består längre upp i åldern om man inte visar fler symptom, men då har man ofta en annan huvuddiagnos, tex ADHD (+ autistiska drag)

Jag passar på att tipsa om en författare: Hilde De Clercq: Mamma är det där ett djur eller en människa? och Autism från insidan
Jag tror att särskilt den första boken kan ge dig något så här i början.

men hur är personen som får högfungerande autism som diagnos?
förstår att det kan vara olika men man får ju diagnosen får att man är på ett visst sätt.
hoppas du förstår hur jag menar.

Ska se om jag hittar böckerna på bibblan, kanske får lite tid att läsa när barnen sover :)
det stämmer om att jag har en ny liten bebis, idag är hon 23 dagar gammal :)
så det är full rulle här hemma...

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
28 468
Senast: Lillefrun
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd