Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.

För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort :crazy:
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande
Verkligen, har också fått den känslan sista dagarna.
Trodde den första vågen av skrik på åtgärder skulle modereras mer och därefter nå rimligare nivåer, istället för att näst intill understödjas genom de många beslut som kom.

Någon sorts (orealistiskt) stoppa-smittan-fokus som blir kortsynt på bekostnad av att minska totala konsekvenserna på samhället (i långsiktigt helhetsperspektiv)

Just sjukvård, omsorg och socialtjänst är redan på gränsen till att inte klara sina uppdrag med den budget som finns idag. I praktiken så går redan att antal människor under av att de hamnar utanför eller mellan stolarna i de sociala skyddsnäten.
Och det pressade normalläget försämrar nivån på beredskap och marginaler som medger flexibilitet att tåla mer belastning, innan en kris gör att man behöver gå in med drastiska åtgärder. Som i sin tur ger fler oönskade bieffekter.
 
Och priset att inte skydda riskgrupperna (och alla andra som blir allvarligt sjuka och behöver vård) är att sjukvården kollapsar.

Det handlar inte om att stoppa längre utan om att minska antalet sjuka till hanterbar nivå.

Vad skulle vara alternativet till flockimmunitet? Vi kan inte stoppa sjukdomen, vi har ingen medicin eller något vaccin. Kanske kommer det, kanske inte, men oavsett kommer det att ta tid innan vi kan se en effekt av det efter det kommit fram en lösning.
Vi läser inlägget på olika sätt. Jag kan inte läsa att det söks alternativ till flockimmuniteten utan frågan är vad flockimmuniteten kommer kosta när man försöker uppnå den på det sätt som görs nu.
Det jag ser är att när vi väl uppnått flockimmuniet genom att stänga allt så kvittar det om Agda 86 överlevde epidemin för hon kommer dö av vanvård inom kort pga resursbrist och hennes barnbarn kommer få ett helvete för att hela samhället är slaget i spillror.

EDIT eller rent klarspråk. Vad skulle det kosta i människoliv att låta epidemin blåsa över utan andra åtgärder än tvätta händerna jämfört med vad det kommer kosta i liv av dagens strategi? (och nej jag vill inte att mina föräldrar ska dö i detta jag heller)
 
Det har vi gjort, men han lyssnar inte. Jag tror att han köper stor risk att dö, då han har övervikt, hjärtsjukdom, haft stroke, är rökare och 65+.

Hans ursäkt: jag är inte över 70! :meh:
Fråga om han tycker att sjukvårdens resurser ska räcka till de som behöver. Det finns ju även folk som behöver sjukvård av andra orsaker än covid-19. Ju fler som blir sjuka desto mer ansträngt blir det för vårdpersonalen.
 
Vet inte hur det är på apoteket men det är standard att personal på butiker har handskar. Om det är sådana vanliga tyghandskar du menar? Det har nog inget med smitta att göra utan beror mer på att man hanterar mycket kartonger osv som både kan vara smutsiga och lite vassa.
På apoteket var det en som hade tyghandskar och den andra vinyl/plast. På mataffären hade kassörskan blå vinyl/plasthandskar, inte tyg som de brukar ha.
 
16 döda, enligt Worldometer, som hänvisar till en inofficiell sida.
Samma inofficiella sida pratar om 194 nya fall hittills idag.
 
Senast ändrad:
Nu skär SL ner på sin trafik. Väntat, men tråkigt. Det betyder sämre arbetstider för oss som jobbar tidig morgon eftersom vi ska köra lördagstrafik och våra bussar börjar gå senare på lördagar.
Utöver det är det nästan overkligt. Inga köer på vägarna, nästan tomt på bussarna. Undrar hur länge det kommer hålla i sig?
 
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/slumpen-avgorande-vid-smittspridningar
Intressant om hur stor roll det spelar var den allra första smittan kommer in, vilket ofta är en slump. Det som händer innan man ens vet att den finns där gjorde att Italien och Sydkorea fick olika svåra utmaningar att hantera.

För Sverige lär man väl säga att "skidturistande Stockholmare" är en motsvarande "förstapopulation" (lite förenklat eftersom det kom flera olika importer) Tänker mig att de kan sprida till ganska många genom arbete, socialt umgänge och rörlighet. Men inte så många riskmiljöer direkt i början, och vi hann väl få koll på vilka de var i tid?
 
Nu har FHM även adresserat skidorterna ytterligare gällande att om folk åker och utsätter sig för risken får de tex ta hand om sig själva att komma därifrån om de blir sjuka, och att After Ski med all sannolikhet blir förbjudet (stängt). Mer besked på måndag enl uppgift.
 
För Sverige lär man väl säga att "skidturistande Stockholmare" är en motsvarande "förstapopulation" (lite förenklat eftersom det kom flera olika importer) Tänker mig att de kan sprida till ganska många genom arbete, socialt umgänge och rörlighet. Men inte så många riskmiljöer direkt i början, och vi hann väl få koll på vilka de var i tid?
Jag lyssnade till presskonferensen med FHM idag och enligt deras chef kommer inte smittan som nu sprids i landet från de som åkte till Italien under sportlovet, varifrån den kommer sa han dock inte. Det verkar minst sagt underligt men så uppfattade jag honom i varje fall och han var tydlig på den punkten.
 
Jag funderar ganska mycket på det här med dom äldre. Min feber sjönk lite i förmiddags och jag började se slutet av tunneln men sen bara skenade den upp igen och jag mår uselt. Men dom där två timmarna med feber men på mer rimlig nivå så började jag fundera på allt jag vill göra när jag är frisk. Låt säga att febern ändå försvinner imorgon, jag går hemma söndag och måndag och sen tisdag kan jag köra på som vanligt och få boendestöd onsdag och fredag och börja handla osv osv. Leva normalt med andra ord och i det innebär ju att träffa dom jag brukar spendera mina dagar med, dom jag älskar och min familj.

Men hur tusan ska man tänka? När jag varit symtomfri två dagar får jag ju lämna hemmakarantänen och jag antar att jag utan fara kan träffa mina föräldrar och friska kompisar. Men mormor och morfar som jag brukar träffa mellan 3 och 4 gånger i veckan som är 73 och 75 år gamla men friska och pigga. Hur ska jag tänka kring dom? Vi brukar åka till skogen när vi ses så då är vi ju tillsammans i bilen men sen är vi i skogen. Men om en smitta trivs någonstans borde det väl vara i en bil? Men å andra sidan kommer jag ju inte åka förrän jag är 100% frisk men så finns ju rådet att inte träffa äldre. Men om det här pågår i månader, ska man inte träffa släkten på obestämd framtid?

Och farfar, han är 95 år. Vi vet inte hur länge han finns kvar. Ska hans sista tid i livet i så fall vara att sitta ensam i sin alldeles för stora lägenhet där han inte klarat att plocka bort minsta lilla sak farmor lämnade när hon dog? Känns ju att när man är så gammal borde ju livskvalitet också räknas in? Men å andra sidan blir han ju troligtvis inte en av dom som bara drabbas av lindriga symtom om han smittas. Men ska jag aldrig mer få träffa min farfar?

Eller tror ni att det inte handlar om så lång tid? Det kommer ju så mycket olika bud på hur länge det kan vara så här och ingen kan ju veta med säkerhet

Är det någon mer som funderar ungefär som jag?
 
Ja, och då har vi mycket mindre spridning än i Sverige.

Skolor stängda, de som kan jobbar hemifrån, folk sätts ganska lätt i karantän, nattklubbar och sk onödiga affärer stängs.

Jag är mest orolig för ekonomin faktiskt
Stänger man allt, alltså försöker göra som Kina, så kommer man inte att nå flockimmunitet.

Konsekvensen av det, är att man måste ha stängda gränser, både ut och in, i mycket lång tid.

Har det demokratiska samfundet i Finland köpt den idén?

Eller är det mer odemokratiska krafter, som längtar efter "en stark ledare", som egentligen bestämmer hur det ska vara?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 374
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 245
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp