Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Verkligen, har också fått den känslan sista dagarna.Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.
För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande
Vi läser inlägget på olika sätt. Jag kan inte läsa att det söks alternativ till flockimmuniteten utan frågan är vad flockimmuniteten kommer kosta när man försöker uppnå den på det sätt som görs nu.Och priset att inte skydda riskgrupperna (och alla andra som blir allvarligt sjuka och behöver vård) är att sjukvården kollapsar.
Det handlar inte om att stoppa längre utan om att minska antalet sjuka till hanterbar nivå.
Vad skulle vara alternativet till flockimmunitet? Vi kan inte stoppa sjukdomen, vi har ingen medicin eller något vaccin. Kanske kommer det, kanske inte, men oavsett kommer det att ta tid innan vi kan se en effekt av det efter det kommit fram en lösning.
Fråga om han tycker att sjukvårdens resurser ska räcka till de som behöver. Det finns ju även folk som behöver sjukvård av andra orsaker än covid-19. Ju fler som blir sjuka desto mer ansträngt blir det för vårdpersonalen.Det har vi gjort, men han lyssnar inte. Jag tror att han köper stor risk att dö, då han har övervikt, hjärtsjukdom, haft stroke, är rökare och 65+.
Hans ursäkt: jag är inte över 70!
Jösses. Har det gått så långt.Jag som lyssnat på sagda presskonferens och framför allt dess inledning, gissar att det kan ha ett samband med näthat. Ordet ovärdigt användes i sammanhanget.
På apoteket var det en som hade tyghandskar och den andra vinyl/plast. På mataffären hade kassörskan blå vinyl/plasthandskar, inte tyg som de brukar ha.Vet inte hur det är på apoteket men det är standard att personal på butiker har handskar. Om det är sådana vanliga tyghandskar du menar? Det har nog inget med smitta att göra utan beror mer på att man hanterar mycket kartonger osv som både kan vara smutsiga och lite vassa.
Jösses. Har det gått så långt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hatet-mot-tegnell-ar-ovardigt (klipp på 1 min för den som vill höra)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...brott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/16 döda, enligt Worldometer, som hänvisar till en inofficiell sida.
Samma inofficiella sida pratar om 194 nya fall hittills idag.
Så himla illa! Så ska det inte vara, vuxenmobbning i princip juJösses. Har det gått så långt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hatet-mot-tegnell-ar-ovardigt (klipp på 1 min för den som vill höra)
Jag lyssnade till presskonferensen med FHM idag och enligt deras chef kommer inte smittan som nu sprids i landet från de som åkte till Italien under sportlovet, varifrån den kommer sa han dock inte. Det verkar minst sagt underligt men så uppfattade jag honom i varje fall och han var tydlig på den punkten.För Sverige lär man väl säga att "skidturistande Stockholmare" är en motsvarande "förstapopulation" (lite förenklat eftersom det kom flera olika importer) Tänker mig att de kan sprida till ganska många genom arbete, socialt umgänge och rörlighet. Men inte så många riskmiljöer direkt i början, och vi hann väl få koll på vilka de var i tid?
I finland stängs alla skidorter från och med helgenNu har FHM även adresserat skidorterna ytterligare gällande att om folk åker och utsätter sig för risken får de tex ta hand om sig själva att komma därifrån om de blir sjuka, och att After Ski med all sannolikhet blir förbjudet (stängt). Mer besked på måndag enl uppgift.
I finland stängs alla skidorter från och med helgen
Ja, och då har vi mycket mindre spridning än i Sverige.Det enda rätta kan jag tycka.
Finns väl få aktiviteter som är så tydligt avrekommenderade på både kriterierna icke-nödvändiga resor och undvika folkanhopningar. Men med tanke på rusningen av interna vinterturister som blev i Norge så kan man väl (tyvärr) inte lita på att det räcker med de mer allmänna pekpinnarna för att alla ska avstå genom egenansvar.Det enda rätta kan jag tycka.
Stänger man allt, alltså försöker göra som Kina, så kommer man inte att nå flockimmunitet.Ja, och då har vi mycket mindre spridning än i Sverige.
Skolor stängda, de som kan jobbar hemifrån, folk sätts ganska lätt i karantän, nattklubbar och sk onödiga affärer stängs.
Jag är mest orolig för ekonomin faktiskt