Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Omställningen mot klimatmålen har gått trögt, men att dra proppen ur hela ekonomin gick rasande snabbt när det dök upp ett annat typ av hot.

Fast egentligen är ju detta som händer nu det som behöver göras för att klara klimatmålen. Hänvisar också till @Shaggy ´s inlägg 950.

Människor måste resa/semestra mindre och minska sin överkonsumtion på onödig lyx rejält och det är precis det som händer nu.
 
Nej, men jag menar inte alls att man sörjde eller led mindre.
Men otvivelaktigt så var mentaliteten annorlunda. Skulle väl vara konstigt om inte den förändrades med att sjukvård blev allmänt tillgängligt, vad de kunde göra utvecklats så kraftigt som skett och att epidemier slutade vara något regelbundet förekommande i det allmänna medvetandet.

Och just för att man aktivt agerat för att skapa den samhällsservicen, och inte såg den som en självklarhet så har man en högre insikt om att det handlar om resursfördelning och inte bara rättigheter.
Och jag menade det inte heller som enda orsak, utan som ytterligare en bland de faktorer som nämnts innan.
Men hur gamla människor pratar du om, människor födda på 1800-talet, eller? Just om man har erfarenhet av epidemier så vet man väl exakt hur farliga de är?

Snarare då att folk som haft det gött hela livet kan ha svårt att sätta sig in i vad en kris är. Ungefär som de där festande kidsen i USA som säger att det kan väl inte vara så farligt med Corona.
 
Fast egentligen är ju detta som händer nu det som behöver göras för att klara klimatmålen. Hänvisar också till @Shaggy ´s inlägg 950.

Människor måste resa/semestra mindre och minska sin överkonsumtion på onödig lyx rejält och det är precis det som händer nu.

Ja absolut till det sistnämnda, men klimatmålen har aldrig krävt något så drastiskt som lockdown. Det är den snabba dramatiska omställningen som är både skrämmande och fascinerande.
 
Återigen, jag menar inte att man inte tog det på allvar eller upplevde det som hemskt när många dog.
Attityd var nog inte det bästa ordvalet, det är mer en förändring av mentaliteten, vad man har nära kunskap och erfarenhet av etc. jag tänkte på.
Ja, de har nära erfarenhet av isolering, långa sjukhusinläggningar, hög dödlighet och att många som överlevde blev aldrig helt återställda.

Jag har pratat och tjatat på mamma länge att inte träffa syrran och ungarna utan hon ska hålla sig hemma. Det som verkligen tog skruv tror jag dels är de dagliga konferenserna på TV men även att jag sa att jag vill inte träffa henne en sista gång på hennes begravning i år. Nu håller hon sig snällt hemma och äter själv, syrran och ungarna handlar åt henne men de träffas inte. Vi hörs på telefon och hon har katterna som sällskap.
 
Nja, både polio och TBC togs på största allvar, även spanska sjukan när den grasserade i början av 1900-talet. Det fanns sanatorier och hemmen gasades vid TBC så nog tror jag att många äldre minns hur fasansfullt det var för många och att många dog. Min morfar var inlagd på sanatorium utanför Umeå i många månader och hemmet gasades, de visste inte om han skulle komma hem mer. Mormor stod ensam med två små barn och en fjällgård med häst och mjölkkor som skulle mjölkas, hö skördas och ta hem ved från skogen. 🥺
Fast det var ju på ett annat plan ändå, man stängde inte ner hela samhället, utan bara satte de smittade i karantän.
 
Vet någon varför Sverige inte längre rapporterar aktuella siffror till WHO (samma siffror har varit i situationsuppdateringarna i flera dagar). Om inte ett land som Sverige delar information - hur ska vi då kunna lita på varandra?
 
Ja, de har nära erfarenhet av isolering, långa sjukhusinläggningar, hög dödlighet och att många som överlevde blev aldrig helt återställda.

Jag har pratat och tjatat på mamma länge att inte träffa syrran och ungarna utan hon ska hålla sig hemma. Det som verkligen tog skruv tror jag dels är de dagliga konferenserna på TV men även att jag sa att jag vill inte träffa henne en sista gång på hennes begravning i år. Nu håller hon sig snällt hemma och äter själv, syrran och ungarna handlar åt henne men de träffas inte. Vi hörs på telefon och hon har katterna som sällskap.

Jag tolkade inte @MiaMia s inlägg som en del av er .
Min morfar var en av de första i Sverige som återfrisknade från TBC. Ingen trodde han skulle överleva .

edit: och mormor hade polio. Ett ben som var funktionsnedsatt som resultat.
 
Vet någon varför Sverige inte längre rapporterar aktuella siffror till WHO (samma siffror har varit i situationsuppdateringarna i flera dagar). Om inte ett land som Sverige delar information - hur ska vi då kunna lita på varandra?

hela sidan - dvs inte uppdaterad allmänt. Varför vet jag inte, men worldometer hämtar bla sina uppgifter från WHO så att ”de inte är informerade” blir nog en tankevurpa.
 
Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.

För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort :crazy:
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande
Kan bara hålla med!

:bow:
 
Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.

För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort :crazy:
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande
Ja konsekvenserna av det här känns väldigt allvarliga, och kommer påverka långt många fler än de som dör på ett sätt som jag inte tycker man kan ta så lätt på. Priset att skydda riskgrupper är att göra alla andra arbetslösa. När det här viruset inte längre är ett uttalat hot, hur många självmord och självmordsförsök har vi på vårt bord då? Finns det tillräckligt många psykologer åt alla som mår dåligt? Psykvården är ju inte jättekänd för att ha gott om tider, plats och möjligheter att ta hand om alla som mår akut dåligt. Hur kommer en redan nu överbelastad Arbetsförmedling kunna ta hand om alla som kommer? Har kommunerna råd med fler på försörjningsstöd? Hur många familjer kommer bli vräkta?

Samtidigt är det ju svårt att veta hur man ska skydda de som riskerar att dö av viruset. Vad är rätt och vad är fel. Det är ju trots allt människoliv det handlar om, inget man offrar hur lätt som helst, inga lätta gissningar man behöver göra och ta ansvar för.

Jag funderar dock nu när Sverige stänger ner mer: de länder som började stänga ner före oss, har de stoppat spridningen radikalt? Har de stoppat antal döda? Ger det någon vidare effekt? Är det ett bättre sätt? Det borde man väl kunna se lite av nu?

Och är det inte värt att få den här flockimmuniteten nu? Få in alla i riskgrupperna i isolering och låta andra bli sjuka så att man kan återgå till det normala allt eftersom och slippa risken för samma sak igen i höst eller så?

Det är svårt, och jag är glad att jag inte är den som står där framför kameran var och varannan dag och heter Tegnell eller är statsminister och kommer med råd eller fattar beslut.
 
Jag som lyssnat på sagda presskonferens och framför allt dess inledning, gissar att det kan ha ett samband med näthat. Ordet ovärdigt användes i sammanhanget.
Tragiskt om det är fallet, missade nästan hela presskonferensen idag men reagerade på att tegnell inte var med.
 
Ja konsekvenserna av det här känns väldigt allvarliga, och kommer påverka långt många fler än de som dör på ett sätt som jag inte tycker man kan ta så lätt på. Priset att skydda riskgrupper är att göra alla andra arbetslösa. När det här viruset inte längre är ett uttalat hot, hur många självmord och självmordsförsök har vi på vårt bord då? Finns det tillräckligt många psykologer åt alla som mår dåligt? Psykvården är ju inte jättekänd för att ha gott om tider, plats och möjligheter att ta hand om alla som mår akut dåligt. Hur kommer en redan nu överbelastad Arbetsförmedling kunna ta hand om alla som kommer? Har kommunerna råd med fler på försörjningsstöd? Hur många familjer kommer bli vräkta?

Samtidigt är det ju svårt att veta hur man ska skydda de som riskerar att dö av viruset. Vad är rätt och vad är fel. Det är ju trots allt människoliv det handlar om, inget man offrar hur lätt som helst, inga lätta gissningar man behöver göra och ta ansvar för.

Jag funderar dock nu när Sverige stänger ner mer: de länder som började stänga ner före oss, har de stoppat spridningen radikalt? Har de stoppat antal döda? Ger det någon vidare effekt? Är det ett bättre sätt? Det borde man väl kunna se lite av nu?

Och är det inte värt att få den här flockimmuniteten nu? Få in alla i riskgrupperna i isolering och låta andra bli sjuka så att man kan återgå till det normala allt eftersom och slippa risken för samma sak igen i höst eller så?

Det är svårt, och jag är glad att jag inte är den som står där framför kameran var och varannan dag och heter Tegnell eller är statsminister och kommer med råd eller fattar beslut.
Och priset att inte skydda riskgrupperna (och alla andra som blir allvarligt sjuka och behöver vård) är att sjukvården kollapsar.

Det handlar inte om att stoppa längre utan om att minska antalet sjuka till hanterbar nivå.

Vad skulle vara alternativet till flockimmunitet? Vi kan inte stoppa sjukdomen, vi har ingen medicin eller något vaccin. Kanske kommer det, kanske inte, men oavsett kommer det att ta tid innan vi kan se en effekt av det efter det kommit fram en lösning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 374
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 245
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp