Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror de är uppväxta med en annan attityd till epidemier och infektionssjukdomar också
Det var något som bara fanns och drabbades så drabbades man liksom. De har förmodligen upplevt att barn de kände blev livshotande sjuka i polio eller lunginflammation utan att det var någon samhällskris.
Jag tror inte alls att det är orsaken och jag tycker att det är att förminska människors lidande att tänka så. Man sörjde inte mindre förr och man led inte mindre förr även om döden då fanns mer närvarande. Jag tror snarare att det handlar om det gamla vanliga "det drabbar inte mig" och med tillägget, "dör jag så dör jag" och "jag är mig själv närmast", så hamnar vi i en situation där människor gör som de vill utan någon tanke på att deras agerande kan göra att andra drabbas hårdare än nödvändigt. För självklart vill även "dör jag så dör jag" människorna ha all tänkbar vård den dagen det behövs och det utan en tanke på att deras agerande har inneburit att så många andra behöver vården med att det inte finns tillräckligt utan att vården måste prioritera. Jag hörde någon säga att 40-talisterna uppfann ordet solidaritet och det gäller alla utom de själva och min erfarenhet är tyvärr att det stämmer ruskigt bra på alldeles för många.
 
Ren och skär självbevarelsedrift, företag vill visa att de tar det på allvar och när ett stort företag börjar måste alla andra följa efter annars får de en massa skit som inte "kommenterat situationen" eller "fortsatt som vanligt utan info".

Löjligt.
Beror på internet fenomenet "syns inte, finns inte".
Om du specifikt inte skrivit något/ uppdaterat om ämnet, betyder det att du inte gör något och inte bryr dig. Hur många nya rutiner ni skapat kommer inte "internetfolket" tro dig. :meh:
Precis så är det! Jag har just blivit ombedd att skriva ihop något för företaget jag jobbar för... Jag vill verkligen inte eftersom jag har samma erfarenhet som ni av att ha blivit bombarderad med mail från företag som vill visa hur mycket de bryyyr sig. De flesta raderar jag utan att ens läsa klart första meningen.

Men tyvärr har vi inte råd att inte säga något, ifall det skulle leda till att folk tycker att vi inte tar ansvar, inte bryr oss, och liknande. Tyvärr. 🙄
 
Precis så är det! Jag har just blivit ombedd att skriva ihop något för företaget jag jobbar för... Jag vill verkligen inte eftersom jag har samma erfarenhet som ni av att ha blivit bombarderad med mail från företag som vill visa hur mycket de bryyyr sig. De flesta raderar jag utan att ens läsa klart första meningen.

Men tyvärr har vi inte råd att inte säga något, ifall det skulle leda till att folk tycker att vi inte tar ansvar, inte bryr oss, och liknande. Tyvärr. 🙄
Jag raderar mailen utan att ens öppna. Det är bara irriterande. Bättre isf att ha info på hemsida eller liknande som folk själva kan söka upp om de undrar.
 
Ganska liten fransk studie men verkar som att hydroxychloroquine (malariamedicin) ihop med azithromycin (antibiotika) kanförkorta sjukdomsförloppet.
Studien är gjord på patienter som samtliga var testade covid-positivt (6 st hade inga symptom, 22 hade ÖLI-symptom och 8 NLI-symptom).

Hydroxychloroquine_final_DOI_IJAA-24-1038x553.jpg


https://www.mediterranee-infection....G7aRMRvYxetZEJx2yknlZOjr8FyAg09S4tie-gI82IBNQ
 
Jag tror inte alls att det är orsaken och jag tycker att det är att förminska människors lidande att tänka så. Man sörjde inte mindre förr och man led inte mindre förr även om döden då fanns mer närvarande. Jag tror snarare att det handlar om det gamla vanliga "det drabbar inte mig" och med tillägget, "dör jag så dör jag" och "jag är mig själv närmast", så hamnar vi i en situation där människor gör som de vill utan någon tanke på att deras agerande kan göra att andra drabbas hårdare än nödvändigt. För självklart vill även "dör jag så dör jag" människorna ha all tänkbar vård den dagen det behövs och det utan en tanke på att deras agerande har inneburit att så många andra behöver vården med att det inte finns tillräckligt utan att vården måste prioritera. Jag hörde någon säga att 40-talisterna uppfann ordet solidaritet och det gäller alla utom de själva och min erfarenhet är tyvärr att det stämmer ruskigt bra på alldeles för många.
Nej, men jag menar inte alls att man sörjde eller led mindre.
Men otvivelaktigt så var mentaliteten annorlunda. Skulle väl vara konstigt om inte den förändrades med att sjukvård blev allmänt tillgängligt, vad de kunde göra utvecklats så kraftigt som skett och att epidemier slutade vara något regelbundet förekommande i det allmänna medvetandet.

Och just för att man aktivt agerat för att skapa den samhällsservicen, och inte såg den som en självklarhet så har man en högre insikt om att det handlar om resursfördelning och inte bara rättigheter.
Och jag menade det inte heller som enda orsak, utan som ytterligare en bland de faktorer som nämnts innan.
 
Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.

För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort :crazy:
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande
 
Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.

För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort :crazy:
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande

Det funderar jag också på, är det verkligen värt att samhället kollapsar helt? Är riskerna så stora? Jag vet ju ingenting om detta och känner att jag måste lita på myndigheterna men det känns som att konsekvenserna blir så enorma med alla dessa nedstängningar.
 
Det funderar jag också på, är det verkligen värt att samhället kollapsar helt? Är riskerna så stora? Jag vet ju ingenting om detta och känner att jag måste lita på myndigheterna men det känns som att konsekvenserna blir så enorma med alla dessa nedstängningar.
Alltså om man lyssnar på varåt ekonomin barkar så börjar jag tvivla. Risken för att vi hamnar i något liknande krisen på 30-talet känns överhängande .
 
Att man inte träffar folk och bara handlar när man måste...
Edit: givetvis inkluderas inte barnbarnen i folk.
Det där känner jag igen. Föräldrarna vill inte vabba så en gamling passar ständigt förkylda småttingar. Men det gör inget för "jag går ju aldrig någonstans"
 
Den här insändaren tar upp en sak jag funderat på några dagar.

För mig känns det som att det här håller på att gå över styr på ett sätt som kommer skapa mer dödsfall och förstörda liv än vad en ohämmad epidemi hade gjort :crazy:
Nu när allt stänger ner kommer arbetslösheten stiga till gigantiska tal, det medför att skatteintäkter försvinner vilket medför att samhället inte kan upprätthålla sin basala service i form av sjukvård och äldreomsorg.
Risken att vi vinner slaget men förlorar kriget känns för mig som överhängande

Ja det är skrämmande och fascinerande på samma gång.

Omställningen mot klimatmålen har gått trögt, men att dra proppen ur hela ekonomin gick rasande snabbt när det dök upp ett annat typ av hot.
 
Tror de är uppväxta med en annan attityd till epidemier och infektionssjukdomar också
Det var något som bara fanns och drabbades så drabbades man liksom. De har förmodligen upplevt att barn de kände blev livshotande sjuka i polio eller lunginflammation utan att det var någon samhällskris.
Nja, både polio och TBC togs på största allvar, även spanska sjukan när den grasserade i början av 1900-talet. Det fanns sanatorier och hemmen gasades vid TBC så nog tror jag att många äldre minns hur fasansfullt det var för många och att många dog. Min morfar var inlagd på sanatorium utanför Umeå i många månader och hemmet gasades, de visste inte om han skulle komma hem mer. Mormor stod ensam med två små barn och en fjällgård med häst och mjölkkor som skulle mjölkas, hö skördas och ta hem ved från skogen. 🥺
 
Det där känner jag igen. Föräldrarna vill inte vabba så en gamling passar ständigt förkylda småttingar. Men det gör inget för "jag går ju aldrig någonstans"

Precis... Tyvärr verkar inte barnens föräldrar förstå hur allvarligt det är heller. Barnbarnen har gett mina föräldrar flera smittor genom åren. Så nu är det tyvärr bara att vänta på att de får denna också. Känner mig frustrerad och maktlös, men jag kan ju inte bestämma över deras liv.
 
Det där känner jag igen. Föräldrarna vill inte vabba så en gamling passar ständigt förkylda småttingar. Men det gör inget för "jag går ju aldrig någonstans"

Vi använde våra föräldrar ganska ofta till barnpassning av sjuka barn, mina föräldrar var det aldrig några problem med de höll sig friska - men vi upptäckte att svärmor blev lätt sjuk så henne frågade vi aldrig
 
Nja, både polio och TBC togs på största allvar, även spanska sjukan när den grasserade i början av 1900-talet. Det fanns sanatorier och hemmen gasades vid TBC så nog tror jag att många äldre minns hur fasansfullt det var för många och att många dog. Min morfar var inlagd på sanatorium utanför Umeå i många månader och hemmet gasades, de visste inte om han skulle komma hem mer. Mormor stod ensam med två små barn och en fjällgård med häst och mjölkkor som skulle mjölkas, hö skördas och ta hem ved från skogen. 🥺
Återigen, jag menar inte att man inte tog det på allvar eller upplevde det som hemskt när många dog.
Attityd var nog inte det bästa ordvalet, det är mer en förändring av mentaliteten, vad man har nära kunskap och erfarenhet av etc. jag tänkte på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 387
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 249
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp