Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så hur kan man då köra tex ett barn till läkarbesök eller liknande? Låter absurt. Menar inte att jag misstror det du skriver - har själv läst det - men tycker beslutet är något absurt.
Barnet får lära sig att köra bil snabbt :D

Eller nu vet jag, kollektivtrafik :idea: för det måste ju vara säkrare än en bil :up::p
 
Vad jag förstått som kan ha varit uppe innan är att många äldre inte bryr sig så mycket som vi anhöriga eller som samhället som helhet. Att gå ut och gå är en sak, det är ju bra men min farfar t.ex. är 95 år, har bronkit, astma, slem i halsen, diabetes, gikt och pacemaker och hade en allvarlig lunginflammation i höstas. Han tog rullatorn och traskade ner till Lidl i tisdags fast han får hem mat från sina söner. Han sa att när man är så gammal som han är så är man ändå alltid sjuk och mår dåligt så något extra spelar ingen roll.

Känner ni igen det från anhöriga? Eller från er själva om ni är över dom där 70 åren eller är i riskgruppen?

Blir lite orolig när farfar traskar runt i affären så där men nu har alla i släkten pratat med honom om det och som pappa sa så lever ju inte farfar under en sten utan han kollar på nyheter och SVT forum och lyssnar på radio plus har papperstidning plus läser på internet så han vet själv vad som gäller och kan ta egna beslut och vi kan ju inte låsa in honom liksom.

En fundering som kanske är helt fel och därav min fråga är att om det är så att gamla är extra utsatta men fortsätter vistas i affärer och dylikt, är det inte en risk för yngre och friska att smittas av just äldre då eftersom det är större risk för äldre att bli sjuka? Eller är det inte procentuellt fler äldre med smittan än hos yngre utan bara graden av sjukdom?
 
Vad jag förstått som kan ha varit uppe innan är att många äldre inte bryr sig så mycket som vi anhöriga eller som samhället som helhet. Att gå ut och gå är en sak, det är ju bra men min farfar t.ex. är 95 år, har bronkit, astma, slem i halsen, diabetes, gikt och pacemaker och hade en allvarlig lunginflammation i höstas. Han tog rullatorn och traskade ner till Lidl i tisdags fast han får hem mat från sina söner. Han sa att när man är så gammal som han är så är man ändå alltid sjuk och mår dåligt så något extra spelar ingen roll.

Känner ni igen det från anhöriga? Eller från er själva om ni är över dom där 70 åren eller är i riskgruppen?

Blir lite orolig när farfar traskar runt i affären så där men nu har alla i släkten pratat med honom om det och som pappa sa så lever ju inte farfar under en sten utan han kollar på nyheter och SVT forum och lyssnar på radio plus har papperstidning plus läser på internet så han vet själv vad som gäller och kan ta egna beslut och vi kan ju inte låsa in honom liksom.

En fundering som kanske är helt fel och därav min fråga är att om det är så att gamla är extra utsatta men fortsätter vistas i affärer och dylikt, är det inte en risk för yngre och friska att smittas av just äldre då eftersom det är större risk för äldre att bli sjuka? Eller är det inte procentuellt fler äldre med smittan än hos yngre utan bara graden av sjukdom?
Ja lite så. Kanske ska tillägga INTE ALLA ÄLDRE!!
 
Vad jag förstått som kan ha varit uppe innan är att många äldre inte bryr sig så mycket som vi anhöriga eller som samhället som helhet. Att gå ut och gå är en sak, det är ju bra men min farfar t.ex. är 95 år, har bronkit, astma, slem i halsen, diabetes, gikt och pacemaker och hade en allvarlig lunginflammation i höstas. Han tog rullatorn och traskade ner till Lidl i tisdags fast han får hem mat från sina söner. Han sa att när man är så gammal som han är så är man ändå alltid sjuk och mår dåligt så något extra spelar ingen roll.

Känner ni igen det från anhöriga? Eller från er själva om ni är över dom där 70 åren eller är i riskgruppen?

Blir lite orolig när farfar traskar runt i affären så där men nu har alla i släkten pratat med honom om det och som pappa sa så lever ju inte farfar under en sten utan han kollar på nyheter och SVT forum och lyssnar på radio plus har papperstidning plus läser på internet så han vet själv vad som gäller och kan ta egna beslut och vi kan ju inte låsa in honom liksom.

En fundering som kanske är helt fel och därav min fråga är att om det är så att gamla är extra utsatta men fortsätter vistas i affärer och dylikt, är det inte en risk för yngre och friska att smittas av just äldre då eftersom det är större risk för äldre att bli sjuka? Eller är det inte procentuellt fler äldre med smittan än hos yngre utan bara graden av sjukdom?
Det senare. De äldre blir inte smittade lättare, de blir bara sjukare om de blir sjuka.

Känner inte igen det du beskriver, men folk reagerar ju olika. De äldre i familjen har satt sig i karantän, andra släktingar hjälper till att handla osv för att minimera risken. Inga familjesammankomster vid födelsedagar och liknande.
 
Det senare. De äldre blir inte smittade lättare, de blir bara sjukare om de blir sjuka.

Känner inte igen det du beskriver, men folk reagerar ju olika. De äldre i familjen har satt sig i karantän, andra släktingar hjälper till att handla osv för att minimera risken. Inga familjesammankomster vid födelsedagar och liknande.
Vi har också ställt in allt, skulle haft födelsedagsfirande när unghunden fyllde ett förra helgen men det blev inget. Mina föräldrar och min bror och hans sambo har varit krassliga och hemma men både min farfar och mormor och morfar och fastrar och farbröder över 70 ger sig ut men det var inte meningen att antyda att alla gör så utan bara en undran då jag upplever det så
 
Absolut, var inte tanken att dra alla över min kam
Det var lite skämtsamt menat :p

Men ja, annars tänker jag att många äldre har varit med om både det ena och det tredje. Betydligt värre saker medan många yngre inte varit det och då blir detta ännu större.
Plus att världen idag ser så annorlunda ut med hur snabbt saker sprids.
 
Angående skidbackarna under påsk så hörde jag en intervju med Anders T igår där han så att han skulle tala enskilt med Ägarna av dessa hur det skulle hanteras på bästa sätt.
 
Några av mina kollegor jobbar nu med handskar för att skydda sig mot viruset tyghandskar :meh: och då vi arbetar en del med touchskärmar har några klippt av två finger toppar O_o
Jag förstår inte riktigt hur tyghandskar utan fingertoppar ska skydda mot något virus
Jag har sett att både apotekspersonalen och de på Coop har handskar. Det betyder att de sprider ev smitta mer eftersom de tar i en massa saker, gissar att de inte spritar handskarna mellan varje kund … :confused:
 
Vad jag förstått som kan ha varit uppe innan är att många äldre inte bryr sig så mycket som vi anhöriga eller som samhället som helhet. Att gå ut och gå är en sak, det är ju bra men min farfar t.ex. är 95 år, har bronkit, astma, slem i halsen, diabetes, gikt och pacemaker och hade en allvarlig lunginflammation i höstas. Han tog rullatorn och traskade ner till Lidl i tisdags fast han får hem mat från sina söner. Han sa att när man är så gammal som han är så är man ändå alltid sjuk och mår dåligt så något extra spelar ingen roll.

Känner ni igen det från anhöriga? Eller från er själva om ni är över dom där 70 åren eller är i riskgruppen?

Blir lite orolig när farfar traskar runt i affären så där men nu har alla i släkten pratat med honom om det och som pappa sa så lever ju inte farfar under en sten utan han kollar på nyheter och SVT forum och lyssnar på radio plus har papperstidning plus läser på internet så han vet själv vad som gäller och kan ta egna beslut och vi kan ju inte låsa in honom liksom.

En fundering som kanske är helt fel och därav min fråga är att om det är så att gamla är extra utsatta men fortsätter vistas i affärer och dylikt, är det inte en risk för yngre och friska att smittas av just äldre då eftersom det är större risk för äldre att bli sjuka? Eller är det inte procentuellt fler äldre med smittan än hos yngre utan bara graden av sjukdom?
Min farmor är lite liknade i beteendet. Hon är 87 år och hade tänkt, trots corona, åka på en kryssning hon hade bokat (kortkryssning för att spela bridge). Nu ställdes som tur var kryssningen in men hade den inte gjort det så hade hon åkt. Hon kläcker gärna ut sig "dör jag så dör jag", tex när vi påpekar att hon måste ha bälte när hon kör bil men det vägrar hon tex. Att hon kan skada sig, bli riktigt dåligt etc. av en krock eller av att få corona det verkar hon inte reflekterar på :meh:.
 
Jag har sett att både apotekspersonalen och de på Coop har handskar. Det betyder att de sprider ev smitta mer eftersom de tar i en massa saker, gissar att de inte spritar handskarna mellan varje kund … :confused:
Ja typ så tänker jag med för de byter ju inte ut handskarna utan har samma tyghandskar hela passet :meh:
Och alltså tyghandskar det drar väl snarare åt sig smuts och basillusker
 
Jag har sett att både apotekspersonalen och de på Coop har handskar. Det betyder att de sprider ev smitta mer eftersom de tar i en massa saker, gissar att de inte spritar handskarna mellan varje kund … :confused:
Vet inte hur det är på apoteket men det är standard att personal på butiker har handskar. Om det är sådana vanliga tyghandskar du menar? Det har nog inget med smitta att göra utan beror mer på att man hanterar mycket kartonger osv som både kan vara smutsiga och lite vassa.
 
Vad jag förstått som kan ha varit uppe innan är att många äldre inte bryr sig så mycket som vi anhöriga eller som samhället som helhet. Att gå ut och gå är en sak, det är ju bra men min farfar t.ex. är 95 år, har bronkit, astma, slem i halsen, diabetes, gikt och pacemaker och hade en allvarlig lunginflammation i höstas. Han tog rullatorn och traskade ner till Lidl i tisdags fast han får hem mat från sina söner. Han sa att när man är så gammal som han är så är man ändå alltid sjuk och mår dåligt så något extra spelar ingen roll.

Känner ni igen det från anhöriga? Eller från er själva om ni är över dom där 70 åren eller är i riskgruppen?

Blir lite orolig när farfar traskar runt i affären så där men nu har alla i släkten pratat med honom om det och som pappa sa så lever ju inte farfar under en sten utan han kollar på nyheter och SVT forum och lyssnar på radio plus har papperstidning plus läser på internet så han vet själv vad som gäller och kan ta egna beslut och vi kan ju inte låsa in honom liksom.

En fundering som kanske är helt fel och därav min fråga är att om det är så att gamla är extra utsatta men fortsätter vistas i affärer och dylikt, är det inte en risk för yngre och friska att smittas av just äldre då eftersom det är större risk för äldre att bli sjuka? Eller är det inte procentuellt fler äldre med smittan än hos yngre utan bara graden av sjukdom?

Jag har precis pratat i telefon med mamma. Hon lät väldigt skyldig när hon svarade... :cautious: Fick lirka lite, men jodå, hon och pappa hade precis varit och handlat mat. Suck och dubbelsuck. Hennes motivering var helt fantastisk "Ja, pappa gick in först och såg att alla såg friska ut". :arghh:

Så nej, mina föräldrar 70+ tar inte det här på allvar. Mest för att de tror att det är en storstadssjukdom och tycker att det är tråkigt med karantän. Jag har gett upp nu, jag har försökt informera dem på olika sätt men når inte fram. Får vara glad att de iaf handlar mycket när de handlar, så de klarar sig längre perioder utan att åka till affären.
 
Jag har precis pratat i telefon med mamma. Hon lät väldigt skyldig när hon svarade... :cautious: Fick lirka lite, men jodå, hon och pappa hade precis varit och handlat mat. Suck och dubbelsuck. Hennes motivering var helt fantastisk "Ja, pappa gick in först och såg att alla såg friska ut". :arghh:

Så nej, mina föräldrar 70+ tar inte det här på allvar. Mest för att de tror att det är en storstadssjukdom och tycker att det är tråkigt med karantän. Jag har gett upp nu, jag har försökt informera dem på olika sätt men når inte fram. Får vara glad att de iaf handlar mycket när de handlar, så de klarar sig längre perioder utan att åka till affären.
40- och 30-talister = den envisa generationen :D
 
Var fö ute och promenerade idag, fick lite feeling och sprang två kortare (ca 1 min) sekvenser. Efter bägge sekvenserna fick jag svårt att få ned luft i lungorna och gäspade massor. Kändes väldigt knepigt. Men jag bestämde mig för att det var för att det var några veckor sen jag sprang senast. Känner mig fullt frisk i övrigt. Får väl hålla mig till promenader tills vidare för säkerhets skull.
 
Den här artikeln är tänkvärd på flera sätt tycker jag, enligt den har de minskade luftföroreningarna som följt i virusets spår lett till att mångdubbelt fler liv räddats än antalet döda av viruset. Bilderna visar utsläpp före och efter virusets spridning:

26082430-8121515-image-a-10_1584466170806.jpg
25943874-8121515-Satellite_images_from_the_European_Space_Agency_and_NASA_show_a_-a-20_1584470098188.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 391
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 251
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp