Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alert Synopsis: A malicious website pretending to be the live map for Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkins University is circulating on the internet waiting for unwitting internet users to visit the website (corona-virus-map[dot]com). Visiting the website infects the user with the AZORult trojan, an information stealing program which can exfiltrate a variety of sensitive data. It is likely being spread via infected email attachments, malicious online advertisements, and social engineering.

Saxat från ett annat forum. Så har ingen tillförlitlig källkritik
 
Varför har just Italien drabbats så hårt? Hittade ngn artikel om det på Aftonbladet men man var tvungen att ha plus så jag kunde inte läsa den. Varför dör extra många just där?
 
Fast nej, inte vad jag ser omkring mig, när jag pendlar och på jobbet. Folk är verkligen hemma nu. För minsta lilla. På tåg och buss är friska personer, inte ofta man hör någon hosta och då låter det inte särskilt sjukligt och på jobbet är det ett stort bortfall av personal. Likaså i barnens skolor.

Vad bra att folk är hemma!

Jag hade/har jätteångest för att jag ringde mig sjuk, aldrig gjort det förr. Men det är ju sagt att vi ska göra det vid minsta symtom så... 😕
 
Nu får Åre och skidorterna panik. Snart påsk.


c
Varför har just Italien drabbats så hårt? Hittade ngn artikel om det på Aftonbladet men man var tvungen att ha plus så jag kunde inte läsa den. Varför dör extra många just där?
En teori. De har ett boende där ungdomar ofta bor hemma väldigt, väldigt länge så de äldre blev utsatta för smittan tidigt och så träffade de äldre varandra och så blev tidig smittspridning väldigt hög.
 
I gårdagens program på tv4 (se klippet på tv4play.se, Jag kunde inte länka nu) tycker jag att Tegnell förklarar läget bra.
Han får mycket kritik men man måste nog komma ihåg att han har den position han har just för att han är adekvat utbildad och har erfarenhet av att tolka data och se hela bilden runt epidemier och pandemier. Han berättade också att det givetvis förekommer kontakter och diskussioner mellan drabbade länder, så det är inte direkt så att det finns en svensk modell som skiljer sig från andra. Och att den info han delar med sig av är den senast kända utifrån det man lyckats ta reda på om just detta viruset.

Det är tråkigt när så många självutnämnda experter tror sig veta bättre än erfarna, högt utbildade personer hur detta ska hanteras.
 
Det är tråkigt när så många självutnämnda experter tror sig veta bättre än erfarna, högt utbildade personer hur detta ska hanteras.
Det här! Verkligen.

..men man kan få sin chans att be om ursäkt :D

Säg förlåt till en epidemiolog
”Har du killgissat åtgärdsplaner för Corona-pandemin? Sköt du lite från höften på twitter angående spridningsorsaken? Har du vädrat egna teorier om vem som bär ansvaret för krisen? Eller, fick du en "känsla" som du ville förmedla?

I sånt fall är det här evenemanget för dig!

Vi ställer upp två stolar på torget. I ena stolen sitter en äkta epidemiolog. I andra stolen sitter du, eller någon annan, som har spridit "information" och åsikter om ett ämne som du/ni varken har utbildning eller kunnande inom. Så får du chansen att be om ursäkt och lätta ditt hjärta.
Epidemiologen kommer se dig ömt i ögonen och säga: ”Det är okej, men gör inte om det”.
Sen är evenemanget slut.

Så kanske vi kan se till att lyssna på experter i framtiden och låta bli att sprida en massa skit som bidrar till förvirring och oro.

Obs. Evenemanget är publikfritt för maximal social distansering. ”
 
Har det getts ngn förklaring till varför 12 intensivvårdas i Norge trots inga underliggande sjukdomar? För det är ju ganska mga utav totalen om 34 st. Är det fler som röker i Norge?
 
Har det getts ngn förklaring till varför 12 intensivvårdas i Norge trots inga underliggande sjukdomar? För det är ju ganska mga utav totalen om 34 st. Är det fler som röker i Norge?

En tanke är att de kan ju ha haft problem de inte vetat om. Tex kan ju en del hjärtproblem komma som från en klar himmel när vältränade idrottare kollapsar.
 
Har det getts ngn förklaring till varför 12 intensivvårdas i Norge trots inga underliggande sjukdomar? För det är ju ganska mga utav totalen om 34 st. Är det fler som röker i Norge?
Inte för jag sett någon förklaring, men en rimlig är väl att det är helt logiskt att en viss del av de som intensivvårdas inte tillhör riskgrupperna. Det troliga är att de har större chans att klara sig än de med mer komplexa problem. Det är trots allt fler i befolkningen som inte tillhör riskgrupperna än som gör det. Sen kanske man inte ännu insett att de faktiskt har en oupptäckt sjukdom i grunden för en del.
 
Jag har inte varit på någon restaurang så vet itne hur det ser ut, men beställde hem pizza i går. Normalfallet så låter det när man ringer "det tar ca en timme" men i går var det "vi kommer strax". Det gjorde han också, tog typ 20 minuter. Har nog aldrig fått så snabb hemkörning tidigare! Fick känslan av att de inte har mycket att göra precis....
Vi köpte också pizza igår. Var samma väntetid som vanligt på tillagning och var även andra som handlade enligt sambon (som handlade åt oss).
 
Inte för jag sett någon förklaring, men en rimlig är väl att det är helt logiskt att en viss del av de som intensivvårdas inte tillhör riskgrupperna. Det troliga är att de har större chans att klara sig än de med mer komplexa problem. Det är trots allt fler i befolkningen som inte tillhör riskgrupperna än som gör det. Sen kanske man inte ännu insett att de faktiskt har en oupptäckt sjukdom i grunden för en del.
Tror samma. Plus att det är ganska hård triagering till intensivvård redan innan corona, man lägger inte multisjuka i respirator bara för att man har tillgängliga respiratorer. När det var 10 som hade dött i Sverige för några dagar sedan, var det enbart en av dem som hade vårdats i respirator. Vet inte hur det ser ut med de två nyaste dödsfallen.
 
I gårdagens program på tv4 (se klippet på tv4play.se, Jag kunde inte länka nu) tycker jag att Tegnell förklarar läget bra.
Han får mycket kritik men man måste nog komma ihåg att han har den position han har just för att han är adekvat utbildad och har erfarenhet av att tolka data och se hela bilden runt epidemier och pandemier. Han berättade också att det givetvis förekommer kontakter och diskussioner mellan drabbade länder, så det är inte direkt så att det finns en svensk modell som skiljer sig från andra. Och att den info han delar med sig av är den senast kända utifrån det man lyckats ta reda på om just detta viruset.

Det är tråkigt när så många självutnämnda experter tror sig veta bättre än erfarna, högt utbildade personer hur detta ska hanteras.
Jag antar att han har stor erfarenhet av ebolautbrotten? Där har de haft flera utbrott och provat olika metoder för att stävja dem och artiklar har skrivits i många år. De erfarenheterna ska då föras över till en annan samhällsstruktur. Även nära länder som Norge och Sverige har olika samhällstrukturer och löser situationen lite olika beroende på diverse.
 
Det här med siffror och intensivvård i Norge. Baserat på dom talen som VG delat,

Konstaterade fall ca 1700, 104 i vård, 34 i intensivvård 12 av dom utan andra sjukdomar. Då är det ca 0,6% av dom konstaterade fallen som får intensivvård som inte har några andra sjukdomar utöver Corona. Om vi tar i betraktning att väldigt få i Norge testas för smittan så kan den siffran säkert vara betydligt ännu mindre än det.

Men det är fortfarande tråkig läsning.
 
Några av mina kollegor jobbar nu med handskar för att skydda sig mot viruset tyghandskar :meh: och då vi arbetar en del med touchskärmar har några klippt av två finger toppar O_o
Jag förstår inte riktigt hur tyghandskar utan fingertoppar ska skydda mot något virus
 
Tror samma. Plus att det är ganska hård triagering till intensivvård redan innan corona, man lägger inte multisjuka i respirator bara för att man har tillgängliga respiratorer. När det var 10 som hade dött i Sverige för några dagar sedan, var det enbart en av dem som hade vårdats i respirator. Vet inte hur det ser ut med de två nyaste dödsfallen.
Min fetning. Vad har du för belägg för det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 393
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 252
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp