Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår till 100% tänket om att fokusera på de som behöver mest.
Men samtidigt så tänker jag att man missar då lätt mörkertalen eftersom man inte testar så brett. Och att människor som har lindriga symptom blir osäkra (pga de inte kan testa sig) och tänker "äsch, inte kan jag ha det", och därmed sprider vidare smittan. Lite cyniskt kanske.
Det finns för- och nackdelar.
Men jag vet såklart inte vilket som väger tyngst, utan det får de som vet bättre bestämma :)
Vad skulle man uppnå med att testa fler menar du, förutom att det stjäl resurser från de som behöver det bättre? Om man misstänker att man är sjuk ska man stanna hemma, man ska inte åka och försöka få ett test. De som ändå inte tror de är sjuka kommer inte testa sig så det gör ingen som helst skillnad.

Kan ni inte bara sluta leka domedagsprofeter och istället läsa och ta till er den fakta som finns? Jag vet inte hur många gånger det behöver sägas, stanna hemma vid misstanke!
 
Här är antal test per 1miljon invånare. Sverige ligger väl vare sig bättre eller sämre än något annat land. Vill tillägga att såna här siffror säkert laggar lite och ska tas med viss nypa salt men ger ändå en liten bild.
Visa bifogad fil 47222

Tidigare i tråden visade jag antal tester. Vecka 10 gjordes 4200 st och vecka 11 gjordes 9100 tester. Vi är i vecka 12 nu och har därmed inga sammanslagna siffror än. Det finns säkert per dag någonstans iom bildens siffra säger fler tester per 1miljon invånare än vad 9100st är vilket är lite mindre än 1000/miljon.
Tack! Det var intressant att få faktiska siffror :up: då tar jag tillbaka min bedömning att Sverige testade mindre än andra länder, my bad!
 
Vem sitter närmast facit då? Det finns som sagt lika många strategier och metoder som det finns drabbade länder.
Vi beter oss olika i olika länder. Jag vet inte var du bor, men här är det tvärtomt på restaurangerna. Skulle andra länder inte tvingats är jag tveksam på om det sett likadant ut. Vi har olika vardagsbeteenden, och vilket land i Europa verkar ha lyckats?
 
Vad skulle man uppnå med att testa fler menar du, förutom att det stjäl resurser från de som behöver det bättre? Om man misstänker att man är sjuk ska man stanna hemma, man ska inte åka och försöka få ett test. De som ändå inte tror de är sjuka kommer inte testa sig så det gör ingen som helst skillnad.

Kan ni inte bara sluta leka domedagsprofeter och istället läsa och ta till er den fakta som finns? Jag vet inte hur många gånger det behöver sägas, stanna hemma vid misstanke!
Jag talar lite utifrån mina egna tankar, och antar att jag troligen inte är den enda som har såna funderingar.
Tex så har jag varit hemma pga vaga små symptom men så verkade min chef stressad och be mig att komma in till jobbet. Och jag var/är osäker (pga det känns så väldigt lite) så jag åkte in till jobbet idag.
Annars hade jag kunnat vara hemma en vecka till. Jag tror inte att jag är den enda med såna tankar.
 
Troligen inte, de har ju varit väldigt noga med patientsäkerheten (eller vad det heter).

12 personer som inte har annan sjukdom i bakgrunden ligger alltså på sjukhus med corona, fast det står inte hur allvarligt sjuka de är om jag uppfattat rätt? (Norska är inte min grej.)

104 på sjukhus, 34 på intensiv behandling varav 22 av dom 34 har andra sjukdomar förutom Corona. Dvs 12 av dom som får intensivvård inte har det. Läser jag det som, men nu blev jag osäker. Får kolla med min norrman imorgon.
 
Vi beter oss olika i olika länder. Jag vet inte var du bor, men här är det tvärtomt på restaurangerna. Skulle andra länder inte tvingats är jag tveksam på om det sett likadant ut. Vi har olika vardagsbeteenden, och vilket land i Europa verkar ha lyckats?
Inget jag säger emot, snarare tvärt om. Sverige har förhoppningsvis vunnit på det geografiska läget men även kulturella.
 
Jag förstår till 100% tänket om att fokusera på de som behöver mest.
Men samtidigt så tänker jag att man missar då lätt mörkertalen eftersom man inte testar så brett. Och att människor som har lindriga symptom blir osäkra (pga de inte kan testa sig) och tänker "äsch, inte kan jag ha det", och därmed sprider vidare smittan. Lite cyniskt kanske.
Det finns för- och nackdelar.
Men jag vet såklart inte vilket som väger tyngst, utan det får de som vet bättre bestämma :)
Hur skulle vi ens kunna organisera en mer allmän testning för att lugna oroliga? Det är många som vill testa sig och som sagt de är en färskvara, 100.000-talls test eller kanske mer i veckan är inte rimligt. Den stora nackdelen är att vi inte har resurser som det är, kanske kommer det ett hemmatest så småningom som man kan beställa på apoteket.

Här handlar det inte om att bestämma utan optimera resursfördelning.
 
Inget jag säger emot, snarare tvärt om. Sverige har förhoppningsvis vunnit på det geografiska läget men även kulturella.
Sverige förlorar nog på det geografiska läget. Säsongsflunsorna härjar under vintern mycket pga det geografiska l. Och vi har mycket kontakter utåt och åker gärna på semestrar så särskilt gynnade är vi inte av att bo lite ensligt till. Däremot gynnas vi förmodligen av kulturella vanor och att vi inte är så trångbodda samt att pensionärer ofta bor för sig själv och inte med sina barn. Vi har också mycket natur så att förbjuda folk att gå ut utom möjligen i stadskärnorna känns kontraproduktivt. Frisk luft är bra och det är inte trängre i landet än att vi på de allra flesta platser kan promenera ute utan smittrisk.
 
Jag talar lite utifrån mina egna tankar, och antar att jag troligen inte är den enda som har såna funderingar.
Tex så har jag varit hemma pga vaga små symptom men så verkade min chef stressad och be mig att komma in till jobbet. Och jag var/är osäker (pga det känns så väldigt lite) så jag åkte in till jobbet idag.
Annars hade jag kunnat vara hemma en vecka till. Jag tror inte att jag är den enda med såna tankar.
Men varför detta ältande som några håller på med, att inte börja med tester av alla har ju redan diskuterats och förklarats varför det inte fungerar, varför då älta det ytterligare några varv? Samma sak med stängningen av skolorna, det har förklarats om och om igen varför det är en dålig lösning, ändå ska det dras upp hela tiden?

Du har vad jag förstår äldre föräldrar? Utsätt dem inte för onödiga risker, om du känner dig förkyld så stanna hemma, åk inte in till jobbet oavsett vad din chef säger.
 
Hur skulle vi ens kunna organisera en mer allmän testning för att lugna oroliga? Det är många som vill testa sig och som sagt de är en färskvara, 100.000-talls test eller kanske mer i veckan är inte rimligt. Den stora nackdelen är att vi inte har resurser som det är, kanske kommer det ett hemmatest så småningom som man kan beställa på apoteket.

Här handlar det inte om att bestämma utan optimera resursfördelning.
Inte nog med det, man vill heller inte hamna i ett läge där testerna tar slut.
Region Stockholm har redan slutat testa personal ned milda synotom på sjukhus för att inte hamna i ett sånt läge där man inte kan testa patienter enligt den här artikeln.

Hoppas att snabbtesterna är både billiga och snart blir tillgängliga.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/i-takt-med-fler-coronapatienter-sjukhusper-sonal-sjukskriver-sig
 
Sverige förlorar nog på det geografiska läget. Säsongsflunsorna härjar under vintern mycket pga det geografiska l. Och vi har mycket kontakter utåt och åker gärna på semestrar så särskilt gynnade är vi inte av att bo lite ensligt till. Däremot gynnas vi förmodligen av kulturella vanor och att vi inte är så trångbodda samt att pensionärer ofta bor för sig själv och inte med sina barn. Vi har också mycket natur så att förbjuda folk att gå ut utom möjligen i stadskärnorna känns kontraproduktivt. Frisk luft är bra och det är inte trängre i landet än att vi på de allra flesta platser kan promenera ute utan smittrisk.
Syftade mer på hur Sverige ser ut geografiskt. Inte så många städer som är särskilt tätbefolkade så då kan man avlasta storstäderna genom att skicka patienter till andra regioner tex.

Kulturellt är det en enorm skillnad, inte samma uteliv i Sverige som Spanien eller Italien, inte samma sociala nätverk och liv helt enkelt.
 
Syftade mer på hur Sverige ser ut geografiskt. Inte så många städer som är särskilt tätbefolkade så då kan man avlasta storstäderna genom att skicka patienter till andra regioner tex.

Kulturellt är det en enorm skillnad, inte samma uteliv i Sverige som Spanien eller Italien, inte samma sociala nätverk och liv helt enkelt.
ok då är jag med.
 
Jag förstår till 100% tänket om att fokusera på de som behöver mest.
Men samtidigt så tänker jag att man missar då lätt mörkertalen eftersom man inte testar så brett. Och att människor som har lindriga symptom blir osäkra (pga de inte kan testa sig) och tänker "äsch, inte kan jag ha det", och därmed sprider vidare smittan. Lite cyniskt kanske.
Det finns för- och nackdelar.
Men jag vet såklart inte vilket som väger tyngst, utan det får de som vet bättre bestämma :)
Och lite kl:

Fast här tänker jag ett steg längre, tycker jag. Vad gör det att mörkertal missas? Det kommer det alltid att göra. Det är slöseri att testa alla som uppvisar minsta symptom eftersom man kan få milda symptom. Min mamma tex som när hon får magsjuka och ligger och kräks i några dagar och är riktigt risig, jämför med mig som har tagit hand om henne och på min höjd har fått lite svagt ont i magen en dag. Nog skulle man kunna säga att den där magontet kunde vara magsjuka och nog skulle jag kunna smitta andra. Jag behövde inte få det bekräftat för att hålla mig hemma utan följde råden i alla fall. Definitivt skulle mamma vara en siffra om man testade henne för magsjuka medan jag skulle vara ett mörkertal, men jag var troligen precis lika smittad och smittosam som hon.
Det är ju rätt enkelt egentligen. Är man sjuk håller man sig borta från människor tills man är frisk + 2 dagar oavsett om det är en förkylning, coronavirus eller influensa. Att veta vad det exakt är spelar ingen roll, man är hemma i alla fall tills man är frisk. Det är ju så situationen ser ut nu och det är så man ska agera.

Varför är det så viktigt att veta vad man har just nu och inte bara följa råden rakt av? Om man har oskyddat sex med någon och får veta att man kan vara smittad med HIV, tänker man på samma vis då också, att så länge man inte vet är det ok att fortsätta ha oskyddat sex med andra och därigenom eventuellt kunna smitta dem? Man har ju inte fått något svar liksom. Jag tror de flesta tycker att det är ett solklart nej till att ha oskyddat sex med andra när man fått veta att man KAN ha fått HIV. Nå, den där "förkylningen" som känns i kroppen kan vara ett coronavirus och ska inte heller spridas. Stanna hemma. Sprid inte vidare om man är sjuk.
 
När det gäller IVA-behandlingar så har jag för mig att Tegnell (?) sa att det inte alltid är bra att låta äldre genomgå en sådan intensiv behandling då de inte har styrkan för det. Om jag inte minns fel så jämförde han det med att springa ett maratonlopp. Vi skulle mer sikta in resurserna på palliativ corona-vård.
 
Och lite kl:

Fast här tänker jag ett steg längre, tycker jag. Vad gör det att mörkertal missas? Det kommer det alltid att göra. Det är slöseri att testa alla som uppvisar minsta symptom eftersom man kan få milda symptom. Min mamma tex som när hon får magsjuka och ligger och kräks i några dagar och är riktigt risig, jämför med mig som har tagit hand om henne och på min höjd har fått lite svagt ont i magen en dag. Nog skulle man kunna säga att den där magontet kunde vara magsjuka och nog skulle jag kunna smitta andra. Jag behövde inte få det bekräftat för att hålla mig hemma utan följde råden i alla fall. Definitivt skulle mamma vara en siffra om man testade henne för magsjuka medan jag skulle vara ett mörkertal, men jag var troligen precis lika smittad och smittosam som hon.
Det är ju rätt enkelt egentligen. Är man sjuk håller man sig borta från människor tills man är frisk + 2 dagar oavsett om det är en förkylning, coronavirus eller influensa. Att veta vad det exakt är spelar ingen roll, man är hemma i alla fall tills man är frisk. Det är ju så situationen ser ut nu och det är så man ska agera.

Varför är det så viktigt att veta vad man har just nu och inte bara följa råden rakt av? Om man har oskyddat sex med någon och får veta att man kan vara smittad med HIV, tänker man på samma vis då också, att så länge man inte vet är det ok att fortsätta ha oskyddat sex med andra och därigenom eventuellt kunna smitta dem? Man har ju inte fått något svar liksom. Jag tror de flesta tycker att det är ett solklart nej till att ha oskyddat sex med andra när man fått veta att man KAN ha fått HIV. Nå, den där "förkylningen" som känns i kroppen kan vara ett coronavirus och ska inte heller spridas. Stanna hemma. Sprid inte vidare om man är sjuk.
Jag tror att det svåra är att en del av dessa svaga symptom är saker som man skulle gå till jobbet med i vanliga fall.
Som snuva tex. Svårt att undvika det tänket.
 
Vi beter oss olika i olika länder. Jag vet inte var du bor, men här är det tvärtomt på restaurangerna. Skulle andra länder inte tvingats är jag tveksam på om det sett likadant ut. Vi har olika vardagsbeteenden, och vilket land i Europa verkar ha lyckats?
Jag har inte varit på någon restaurang så vet itne hur det ser ut, men beställde hem pizza i går. Normalfallet så låter det när man ringer "det tar ca en timme" men i går var det "vi kommer strax". Det gjorde han också, tog typ 20 minuter. Har nog aldrig fått så snabb hemkörning tidigare! Fick känslan av att de inte har mycket att göra precis....
 
Det tror jag också, vi har inte den tillströmningen av resenärer som en del andra länder men sen är sådant här förstås också mycket beroende av slumpen.
Vi har i och för sig inte tillströmning av turister som många andra länder däremot reser vi utomlands i stora horder så det kan jämna ut sig.

Sen har turistströmmarna i stort upphört nu så för tillfället spelar det ingen roll och solen har visat sitt fagra ansikte för mig idag.
 
Jag tror att det svåra är att en del av dessa svaga symptom är saker som man skulle gå till jobbet med i vanliga fall.
Som snuva tex. Svårt att undvika det tänket.
Fast nej, inte vad jag ser omkring mig, när jag pendlar och på jobbet. Folk är verkligen hemma nu. För minsta lilla. På tåg och buss är friska personer, inte ofta man hör någon hosta och då låter det inte särskilt sjukligt och på jobbet är det ett stort bortfall av personal. Likaså i barnens skolor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 393
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 252
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp