Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här i Sverige sände ett gäng artister live från Lina Hedlunds och Nassim al Fakirs vardagsrum, direkt på Facebooksidan som heter Karantänsessions. Det lät som att de kanske kommer göra om det.
Det var nog det jag i förbifarten snappade upp från radion att de gjort. :up:
 
21/2 dog den första Coronapatienten i Italien.
Inte ens för en månad se'n.

Antal döda har multipliceras med ungefär 1.35 i Italien varje dag se'n 2020.02.21

Jösses 😮.

Åh, jag känner mig jättekorkad, men orkar inte tänka... Hur många fler är det som dött nu än en vanlig månad i antal personer? Tack.
 
Jösses 😮.

Åh, jag känner mig jättekorkad, men orkar inte tänka... Hur många fler är det som dött nu än en vanlig månad i antal personer? Tack.
Man brukar räkna på att det en ”vanlig dag” dör totalt 150 000 personer världen över.

Har tyvärr inga liknande siffror för Italien, men i Sverige dör cirka 90.000 per år (källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/) vilket motsvarar cirka 245 personer per dag. Eftersom Italien har fler invånare bör siffran vara högre där.

Jag saknar liknande, jämförande siffror i mediarapporteringen för att människor ska få lite perspektiv på saker och ting.
 
Min pappa är solklar riskgrupp, på flera sätt. Jag har bett honom sluta röka en period, jag hoppas att han lyssnar. Jag tror dock inte det, han går och handlar som vanligt och skyller på "att det är flera tanter som handlar som är 80 år, jag pratade med dom". :meh: jag tänker köpa lite nikotin produkter och lämna i hans brevlåda och hoppas att han faktiskt undviker att röka tills det värsta är över.
 
21/2 dog den första Coronapatienten i Italien.
Inte ens för en månad se'n.

Antal döda har multipliceras med ungefär 1.25 i Italien varje dag se'n 2020.02.21
Min matematiska modell hade ett nätt excelfel (snyggare namn för tankevurpa),
så korrekt siffra att multiplicera med för Italiens utbrott är 1,352
 
Dem försöker utveckla vaccin heter det nu. Men rätta mig om jag har fel; Har inte vetenskapsfolk försökt utveckla vaccin för sars/mers i typ 10 år nu, utan att lyckas 🙄
Det hela ger mig dessutom flashbacks till år 2008/2009 fiaskot med det framstressade svininfluensa vaccinet och dess härliga biverkningar på vissa barn😖
 
Man brukar räkna på att det en ”vanlig dag” dör totalt 150 000 personer världen över.

Har tyvärr inga liknande siffror för Italien, men i Sverige dör cirka 90.000 per år (källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/) vilket motsvarar cirka 245 personer per dag. Eftersom Italien har fler invånare bör siffran vara högre där.

Jag saknar liknande, jämförande siffror i mediarapporteringen för att människor ska få lite perspektiv på saker och ting.

Tack! Asså det låter ju sjukt mycket! Jag förstår att folk dör varje dag, men så många... aah.
Om man delar 3400 på 31 dvs en månad blir det 110 pers per dag... då dör alltså många fler italienare en vanlig dag av andra orsaker..?
 
Pratade med min vän A, Doctor i mikrobiologi och vanlig doktor.
Han var nedstämd över hela situationen och kände sig frustrerad över att det springer så många äldre och besöker varandra. Han är i karantän för att han är på dag 8 av att vara smittad. han ville inte ha någon hjälp idag.
 
Tack! Asså det låter ju sjukt mycket! Jag förstår att folk dör varje dag, men så många... aah.
Om man delar 3400 på 31 dvs en månad blir det 110 pers per dag... då dör alltså många fler italienare en vanlig dag av andra orsaker..?
En multipel av 1.352 innebär inte att det dör 110 personer per dag.

En multipel av 1.352 innebär att det dör 20 personer dag 10.
Att det dör 416 personer dag 20
Att det dör 8498 personer dag 30
Att det dör 173407 personer dag 40

...med reservation för att nånstans planar kurvan ut.
Italien har just levererat resultatet för dag 27.
 
Senast ändrad:
Men alltså kan vi vara realister här. Den professorn som uttalar sig hårdast är inte läkare. Forskar på helt andra saker. Och är nog jätteduktig på det, men det finns en anledning att han inte är statsepidemiolog. Sn är Tegnell inte alls bra på att föra fram sitt budskap, men lyssnar man på vad han säger så säger han något helt annat än det som skrivs i Aftonbladet.
Sen vet ju inte gemene man att vi alltid håller på sådär i medicinska akademisk världen. Det är en kultur som är väldigt osund och som jag hoppas kan debatteras efter den här stormen är över, eftersom det numera rör allmänheten.
 
blog_covid19_country_comparison_march_17.gif
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 398
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 253
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp