Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
blog_covid19_country_comparison_march_17.gif
Och där kan man ju inte ens säga att Sverige sköter något annorlunda snyggt, det där beror ju på att man inte testar folk i lika stor skala som de andra länderna.
:cautious:
Utan att säga bu eller bä om vilken metod som är bäst, så känns det där lite farligt. Lätt att tro att man gör något bra. Men förhoppningsvis har tillräckligt många personer koll på varför.
 
För övrigt så lät min chef lite stressad och verkade be mig att komma till jobbet så jag gick dit idag. Men det var typ lugnt för vår lilla avdelning, det var chefen som var stressad :grin: Jag hann t.o.m med lite studier.
Hade dock ingen feber imorse. Får se hur jag känner mig i helgen och till nästa vecka.
 
Och där kan man ju inte ens säga att Sverige sköter något annorlunda snyggt, det där beror ju på att man inte testar folk i lika stor skala som de andra länderna.
:cautious:
Utan att säga bu eller bä om vilken metod som är bäst, så känns det där lite farligt. Lätt att tro att man gör något bra. Men förhoppningsvis har tillräckligt många personer koll på varför.
Tegnell säger dock att man testar lika många nu. Men borde inte behovet vara att testa fler ju fler bekräftade fall man får in, iom att varje smittad i snitt smittar ytterligare 2,5 personer?
 
Tegnell säger dock att man testar lika många nu. Men borde inte behovet vara att testa fler ju fler bekräftade fall man får in, iom att varje smittad i snitt smittar ytterligare 2,5 personer?

Tegnell säger vad som helst, det senaste jag läste var att det är "otroligt få" personer under 70-år som behöver intensivvård "– Jag har sett statistik från Frankrike där man bara hittade något enstaka fall som intensivvårdats i åldrarna under 70 år." [SvD idag] sas det bl.a.

Det här är alltså från idag, jag blev väldigt hårt påhoppad tidigare i tråden bara för att jag länkade till en artikel som sa att mer än hälften av patienterna som behöver intensivvård i Frankrike är under 60 år, eftersom det redan var "allmänt känt" och något man visst sedan långt tid. Tydligen vet inte FHM det, i varje fall inte enligt dagens artikel i SvD.
 
Tegnell säger dock att man testar lika många nu. Men borde inte behovet vara att testa fler ju fler bekräftade fall man får in, iom att varje smittad i snitt smittar ytterligare 2,5 personer?
Jaså? Är det fritt fram att testa nu om man misstänker något?
Det är väl fortfarande bara de akut multisjuka som testas?
 
Jaså? Är det fritt fram att testa nu om man misstänker något?
Det är väl fortfarande bara de akut multisjuka som testas?

Det har avhandlats tidigare. :) Det utförs till och med fler tester än tidigare men i andra målgrupper, som bland vårdkrävande och vårdpersonal till exempel istället för på människor som lika gott kan självisolera sig med lindriga symptom.
 
En översikt på dom i intensivbehandling i Norge idag, ingen rolig läsning.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling

Någon som vet om det finns det någon liknande artikel på svenska patienter?
Troligen inte, de har ju varit väldigt noga med patientsäkerheten (eller vad det heter).

12 personer som inte har annan sjukdom i bakgrunden ligger alltså på sjukhus med corona, fast det står inte hur allvarligt sjuka de är om jag uppfattat rätt? (Norska är inte min grej.)
 
Det har avhandlats tidigare. :) Det utförs till och med fler tester än tidigare men i andra målgrupper, som bland vårdkrävande och vårdpersonal till exempel istället för på människor som lika gott kan självisolera sig med lindriga symptom.
Tänkte om jag hade missat något men då förstår jag :up:
Fler tester men inte ännu lika mycket som andra länder om jag uppfattat rätt?
 
Att testa tar tid och ffa resurser från vården vilket gör att bara de som anses som riskgrupper testas dvs äldre, de med bakomliggande sjukdomar och personer med samhällsviktiga tjänster. De som inte är i riskgrupper och visar upp lindriga syndrom anses det därför räcka med att sitta i själv-karantän. Problemet är väl mest om de medvetet bryter sin karantän och därmed sprider smittan.
 
Tänkte om jag hade missat något men då förstår jag :up:
Fler tester men inte ännu lika mycket som andra länder om jag uppfattat rätt?

Jag vet faktiskt inte hur många som testas i andra länder, men det är ju många olika strategier som följs. Även här i uk hänvisas och råds det till att stanna hemma vid lindriga symptom. Inte att gå och försöka testa sig, de resurserna ska gå till andra grupper.
 
Tänkte om jag hade missat något men då förstår jag :up:
Fler tester men inte ännu lika mycket som andra länder om jag uppfattat rätt?
Inte lika omfattande tester eftersom det inte anses vara lönt eller av värde för ingen har exakta siffror oavsett, inte ens Italien. Testresultaten är dessutom en färskvara.
Vi får väl se resultat på den svenska metoden om inte allt för lång tid.

Nu dog förresten en 12:te patient 😔
 
Inte lika omfattande tester eftersom det inte anses vara lönt eller av värde för ingen har exakta siffror oavsett, inte ens Italien. Testresultaten är dessutom en färskvara.
Vi får väl se resultat på den svenska metoden om inte allt för lång tid.

Nu dog förresten en 12:te patient 😔
Det är inte riktat mot dig alltså men jag tycker inte alls om att det beskrivs som den "svenska metoden":mad:
 
Att testa tar tid och ffa resurser från vården vilket gör att bara de som anses som riskgrupper testas dvs äldre, de med bakomliggande sjukdomar och personer med samhällsviktiga tjänster. De som inte är i riskgrupper och visar upp lindriga syndrom anses det därför räcka med att sitta i själv-karantän. Problemet är väl mest om de medvetet bryter sin karantän och därmed sprider smittan.
Jag förstår till 100% tänket om att fokusera på de som behöver mest.
Men samtidigt så tänker jag att man missar då lätt mörkertalen eftersom man inte testar så brett. Och att människor som har lindriga symptom blir osäkra (pga de inte kan testa sig) och tänker "äsch, inte kan jag ha det", och därmed sprider vidare smittan. Lite cyniskt kanske.
Det finns för- och nackdelar.
Men jag vet såklart inte vilket som väger tyngst, utan det får de som vet bättre bestämma :)
 
Nej, hålla sig hemma om sjuk. Inte ta resurser från sjukvården. Precis som vid influensa. Har alla sagt på presskonferensen, varenda dag i någon vecka.
Ja och vad vill du såga med det? Jag har knappast missat den infon.
Det finns lika många strategier som det finns drabbade länder.
 
Tänkte om jag hade missat något men då förstår jag :up:
Fler tester men inte ännu lika mycket som andra länder om jag uppfattat rätt?
Här är antal test per 1miljon invånare. Sverige ligger väl vare sig bättre eller sämre än något annat land. Vill tillägga att såna här siffror säkert laggar lite och ska tas med viss nypa salt men ger ändå en liten bild.
20200319_233549.jpg


Tidigare i tråden visade jag antal tester. Vecka 10 gjordes 4200 st och vecka 11 gjordes 9100 tester. Vi är i vecka 12 nu och har därmed inga sammanslagna siffror än. Det finns säkert per dag någonstans iom bildens siffra säger fler tester per 1miljon invånare än vad 9100st är vilket är lite mindre än 1000/miljon.
 
Det har du ju skrivit. Jag behöver inte tillrättavisa någon och ingen har facit, men att ständigt undergräva de som sitter närmast facit blir så himla fel så jag känner att jag måste försöka säga till.
Vem sitter närmast facit då? Det finns som sagt lika många strategier och metoder som det finns drabbade länder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 398
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 253
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp