Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
eftersom FHM gett uttryckta direktiv om att skidorter bör stänga och att även inhemska resor bör begränsas så blir det troligtvis så. Vilket för mig vore högst naturligt utifrån helheten to say the least.
När har FHM gjort det? Har inte sett något om skidorterna i Sverige (och jag har haft utkik efter detta). Kan du länka till FHMs uttalande?
 
Fast där står ju just det jag skrev "Ännu finns dock inga råd om huruvida skidanläggningar ska stängas eller inte.". Dvs finns inga direktiv än.
Kanske har kommit svar på det men det ska de diskutera i morgon tror jag det var.
Alltså berörda myndigheter
 
För den som är intresserad kommer siffran 100000 smittade i Sverige från en professor i matematisk statistik vid Stockholms högskola som i sin tur fått den från Island där man tagit slumpmässiga prov och sett att ungefär 1% av de 700 prov man analyserat gett positivt resultat, dvs 7 personer. Även den som inte har kunskaper i statistik inser att det är ett alldeles för osäkert resultat för att man med någon tillförlitlighet skall kunna extrapolera det på en befolkning på 10 miljoner.
Det stora bekymret är att Islands andel smittade med stor sannolikhet inte är den samma som Sveriges. Förutom osäkerheten du själv tar upp-

Däremot att mera omfattande tester för att se hur allmän spridningen är är viktiga, vilket nog är det egentliga budskapet statistikern vill få fram, håller jag helt med om till skillnad från en del här på forumet som helt förkastade det när jag skrev om det innan.
Det är jag övertygad om att det är det önskvärda. och jag hörde han från FHM nämna att de planerade för några dagar sedan, eller snarare åtgärder för att beräkna oklart vilka.
 
Hur tänker ni kring resor inom Sverige? Jag har sedan länge planerat att åka till Malmö och hälsa på min syster nästa helg, ska man undvika den typen av resor? Både jag, min sambo och min syster är helt friska även när vi verkligen känner efter (och det gör vi varje sekund...), ingen av oss jobbar med äldre eller andra riskgrupper (men kan såklart träffa personer inom riskgruppen även om det inte är den primära målgruppen). Vi tänkte ta egen bil dit men det kanske inte är tillräckligt skydd? Väl där tänkte vi ju bo på hotell och kanske gå ut och äta någon dag. Jag känner mig helt förvirrad kring vad jag ska göra.
Under de förutsättningar du anger så skulle jag resa. Sen skulle jag såklart iaktta de försiktighetsåtgärder som mantras just nu, dvs tvätta händerna, håll avstånd till andra människor (tänker inte nu på din syster och sambo nu) osv. :)
 
90384179_1243428625864647_4522909568405078016_n.jpg
 
I


Vad är det för regler kring att söka vård hos er? Ta kontakt med dom i alla fall tycker jag. Inte ska du behöva må dåligt om du behöver hjälp.
Vi har två mottagningar under säsong och dessa har delats upp i en för folk med förkylningssymptom och en för folk utan, med den för folk utan är främst för riskgrupper. Jag behöver bara få en injektion och det brukar jag inte ens få boka tid för utan de vill att jag ska komma på drop-in men nu tolkar jag det som att jag måste boka tid. Sen behöver jag ta prover också och normalt sett är det på den mottagningen som nu är för de med förkylningssymptom. Jag gick på drop-in tid för min injektion en gång under sportlov och fick en utskällning för att jag kom med nåt icke akut när det var lov. Men hallå, det är ju sportlov i flera veckor och jag hade inte ens tänkt på att dessa börjat. Men efter det tycker jag det är jobbigt att gå dit för är rädd för att komma vid fel tillfälle eller till fel mottagning eller ja, göra fel på nåt sätt. Denna gång hade jag koll på sportloven och tänkte att jag går dit efter, men då kom corona. Det är ju inget akut jag behöver hjälp med och jag överlever ju att vänta.
 
Under de förutsättningar du anger så skulle jag resa. Sen skulle jag såklart iaktta de försiktighetsåtgärder som mantras just nu, dvs tvätta händerna, håll avstånd till andra människor (tänker inte nu på din syster och sambo nu) osv. :)

Tack för svaret! Nu avråder de ju dock från resor även inom Sverige så då känns det inte rätt att åka även om både Malmö och Göteborg redan har mycket smittspridning, vi kommer avvakta och se hur det ser ut nästa vecka! Mycket kan ju hända tills dess.
 
Jobbet ringde men vågade inte svara för jag vill/orkar inte bli inbeordrad igen, sovit typ i två dygn innan jag vaknade upp imorse och kände mig som folk igen. Fast jag var tvungen att ta en tupplur på eftermiddagen och nu ligger jag i sängen igen. Läste nu att nåt boende hade fått in corona och att de hålls isolerade på boendet och viss personal tar han om just dessa smittade. Får lite ont i magen av att tänka på om det skulle hända hos oss med tanke på hur svårt det redan är med bemanningen ☹️.
 
Nyss hemkommen från Vårdcentralen.

Det lyssnades på lungor och hjärta och kollades sänka. Resultatet blev att jag har ett virus med alla symptom på Corona men att läkaren inte fick säga till 100% att det är just Corona då dom inte testar ens i troliga fall på min VC men att det är det mest troliga scenariot. Vet inte hur det görs med testning på andra vårdcentraler men förstår att det är viktigast att lägga det på dom allra sjukaste som behöver läggas in även om jag hade uppskattat att få svart på vitt ifall det är så att det kommer fram att man är immun när man haft det.

Läkaren konstaterade också att jag har rossel i lungorna och att jag har en lunginflammation som nu börjar läka ut så vi ska vänta några dagar med att behandla lunginflammationen i och med att den börjat bli bättre.

Även om lunginflammationen går åt rätt håll mår jag fortfarande jätte dåligt med feber, trötthet, hosta och svårt att andas och läkaren sa att det inte är så konstigt då jag har en infektion i kroppen även om lunginflammationen är bättre så är jag ju inte frisk. Har ju fortfarande alla symtom på Corona så nu måste jag bli frisk både från det och en lunginflammation. Det var tur att mamma tvingade mig att ringa vården imorse för blir inte lungorna bättre nästa vecka behöver jag ju behandling för lunginflammationen. Och jag som har svårt att ta min kropp på allvar får nu ett tydligt exempel på varför jag ska vila för till och med envisa jag fattar ju att hög feber och lunginflammation innebär att man ska vila.

Vila nu! Feber belastar hjärtat men var ändå uppe/sittande så mycket du kan för lungornas skull/ ska få lättare att ventilera😊.
 
På ett sätt kan jag förstå varför vissa äldre inte bryr sig så mycket om coronarisken. Är man 85 och har levt ett långt liv så kanske det är viktigare med det sociala umgänget än att sitta hemma ensam och isolerad när den enda fördelen är att leva något, några år till.

Jag passade på att gå bort till grannarna, båda + 80 (ja, jag stod hela tiden på rejält avstånd) i eftermiddags när jag såg att de var ute i trädgården. De har inga barn och inga anhöriga alldeles nära så jag frågade om jag kunde få hjälpa till med att handla eller hämta varor. Det uppskattades och jag ska återkomma för besked i morgon eller på lördag vad som behövs.

Annars har de också en avslappnad inställning, även om de är i en uppenbar riskgrupp. Och även om det uppskattades att någon erbjuder sig att lösa några matinköp, så tror jag att själva den spontana pratstunden - om än på några meters håll - egentligen var det som uppskattades mest.
 
Vill bara kasta in lite sköna, goa vibes här med ett tips. :)

Flera artister kör realtidslivestreamar på ffa instagram under hashtagen #togetherathome De jag sett har alltså gått ut med en tid och ett datum när den genomförs. Jag såg Chris Martin från Coldplay häromdagen och just nu kör Gary från Snow Patrol. Vet att fler gjort och fler lär haka på. Läste som hastigast att svenska artister gör något liknande under annan hashtag dock.
Supertrevligt att sitta och titta och lyssna. Blir ju väldigt spontant och personligt när de sitter hemma med en webcam liksom.

Paris opera skulle göra någon uppsättning också så kolla om ni hittar något kul som passar er.
 
Vi har två mottagningar under säsong och dessa har delats upp i en för folk med förkylningssymptom och en för folk utan, med den för folk utan är främst för riskgrupper. Jag behöver bara få en injektion och det brukar jag inte ens få boka tid för utan de vill att jag ska komma på drop-in men nu tolkar jag det som att jag måste boka tid. Sen behöver jag ta prover också och normalt sett är det på den mottagningen som nu är för de med förkylningssymptom. Jag gick på drop-in tid för min injektion en gång under sportlov och fick en utskällning för att jag kom med nåt icke akut när det var lov. Men hallå, det är ju sportlov i flera veckor och jag hade inte ens tänkt på att dessa börjat. Men efter det tycker jag det är jobbigt att gå dit för är rädd för att komma vid fel tillfälle eller till fel mottagning eller ja, göra fel på nåt sätt. Denna gång hade jag koll på sportloven och tänkte att jag går dit efter, men då kom corona. Det är ju inget akut jag behöver hjälp med och jag överlever ju att vänta.
Jag skull lämnat blodprov i onsdags men fick ställa in, det är ganska viktiga prov så jag hoppas att febern och hostan försvinner under helgen, sen två dagar hemma och sen ta dom där proverna. Har ett till prov jag behöver ta om en vecka egentligen men det är inget viktigt så det kan vänta men det här första provet som skulle tas ska helst inte skjutas upp mer, dom ville helst att jag skulle ta det senast imorgon men så blir det ju inte nu. Hoppas vårdcentralen håller öppet för provtagning här men jag tror det.

Förstår att du är rädd att göra fel med det bemötandet men jag tycker inte det är du som ska skämmas utan dom för sitt dåliga sätt att behandla patienter
 
Vill bara kasta in lite sköna, goa vibes här med ett tips. :)

Flera artister kör realtidslivestreamar på ffa instagram under hashtagen #togetherathome De jag sett har alltså gått ut med en tid och ett datum när den genomförs. Jag såg Chris Martin från Coldplay häromdagen och just nu kör Gary från Snow Patrol. Vet att fler gjort och fler lär haka på. Läste som hastigast att svenska artister gör något liknande under annan hashtag dock.
Supertrevligt att sitta och titta och lyssna. Blir ju väldigt spontant och personligt när de sitter hemma med en webcam liksom.

Paris opera skulle göra någon uppsättning också så kolla om ni hittar något kul som passar er.
Här i Sverige sände ett gäng artister live från Lina Hedlunds och Nassim al Fakirs vardagsrum, direkt på Facebooksidan som heter Karantänsessions. Det lät som att de kanske kommer göra om det.
 
Lite dystopiska lästips om livet ser likadant ut om en månad: Lawrence Wright har skrivit en bok som heter The End of October, kommer ut i april men är förhandsrecenserad från och med januari i år.

Boken lär handla om en svår pandemi pga ett virus som börjat i Asien och som leder till omfattande dödsfall och karantäner över världen.

1998 producerades filmen The Siege/Belägringen, med samma manusförfattare. En fiktiv historia om radikala islamister som utför terrordåd i New York.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 400
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 253
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp