Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast där står ju just det jag skrev "Ännu finns dock inga råd om huruvida skidanläggningar ska stängas eller inte.". Dvs finns inga direktiv än.

Jag har inte avsett att de skulle vara stängda nu som sagt. Utan att utifrån den gällande rekommendationen tror jag det beslutet kommer komma. Diskussionen om hur det ska bli och specifikt då påsklovet och skidorterna fortsätter aktivt som sagt.
 
+ @julgrisen Jag skrev att de avråder, men att beslut inte officiellt tagits, men att jag tror att det är logiskt att det beslutet kommer komma. Men jag ser att hur jag uttryckte det kan misstolkas. Skidorterna har ju heller inte mycket ekonomi i att hålla anläggningarna öppna i sig, det kommer kosta ännu mer när ingen åker.
Såg det här när jag redan svarat mer. Tyvärr finns det nog ekonomi i att hålla det öppet, många som avbokat resa till alperna har bokat hit istället. En del kanske avbokar här också, men många kommer åka. Många som åker bil kommer nog tycka att det är ju ingen risk... bilresa och sen utomhus.
 
Såg det här när jag redan svarat mer. Tyvärr finns det nog ekonomi i att hålla det öppet, många som avbokat resa till alperna har bokat hit istället. En del kanske avbokar här också, men många kommer åka. Många som åker bil kommer nog tycka att det är ju ingen risk... bilresa och sen utomhus.

tveksamt tycker jag. Det kostar ofantliga summor för anläggningarna att hålla öppet, så fåtalet som ändå åker lär inte bära upp det ens så det är tillnärmelsevis värt det ekonomiskt.
 
tveksamt tycker jag. Det kostar ofantliga summor för anläggningarna att hålla öppet, så fåtalet som ändå åker lär inte bära upp det ens så det är tillnärmelsevis värt det ekonomiskt.
Tror inte det blir fåtal, som sagt många bokade om sin resa till alperna hit. Men de håller ju öppet många dagar när det är ganska glest med folk, och glest lär det inte vara i påsk om det är öppet även om det blir färre än vanligt.
 
Nyss hemkommen från Vårdcentralen.

Det lyssnades på lungor och hjärta och kollades sänka. Resultatet blev att jag har ett virus med alla symptom på Corona men att läkaren inte fick säga till 100% att det är just Corona då dom inte testar ens i troliga fall på min VC men att det är det mest troliga scenariot. Vet inte hur det görs med testning på andra vårdcentraler men förstår att det är viktigast att lägga det på dom allra sjukaste som behöver läggas in även om jag hade uppskattat att få svart på vitt ifall det är så att det kommer fram att man är immun när man haft det.

Läkaren konstaterade också att jag har rossel i lungorna och att jag har en lunginflammation som nu börjar läka ut så vi ska vänta några dagar med att behandla lunginflammationen i och med att den börjat bli bättre.

Även om lunginflammationen går åt rätt håll mår jag fortfarande jätte dåligt med feber, trötthet, hosta och svårt att andas och läkaren sa att det inte är så konstigt då jag har en infektion i kroppen även om lunginflammationen är bättre så är jag ju inte frisk. Har ju fortfarande alla symtom på Corona så nu måste jag bli frisk både från det och en lunginflammation. Det var tur att mamma tvingade mig att ringa vården imorse för blir inte lungorna bättre nästa vecka behöver jag ju behandling för lunginflammationen. Och jag som har svårt att ta min kropp på allvar får nu ett tydligt exempel på varför jag ska vila för till och med envisa jag fattar ju att hög feber och lunginflammation innebär att man ska vila.
 
Fy fan säger jag bara. Kommer ni ihåg den första tråden där jag blev i närmast dumförklarad när jag pratade om hur dåligt kina skött allt och hur WHO inte vågar ge någon kritik till Kina. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kina-dolde-coronautbrottet-morkningen-dag-for-dag/
Blev du dumförklarad? Jag minns att vi diskuterat det och åsikterna var lite blandade men ingen var väl odelat nöjd. Var det här i tråden?

Det mesta om inte allt det är känt sedan tidigare. Angående om de skött det väl eller inte så är det relativt och på hur man definierar bra. De har gjort mycket fel men trots allt har de lyckats väl i att bekämpa utbrottet nationellt.
 
Anders Tegnell: "Sannolikt att fler än 100 000 svenskar är smittade"

För bara några dagar sedan hade vi ingen smittspridning i Sverige enligt Tegnell, nu verkar hans uppskattningar slagit över åt andra hållet.
Nja lite längre sen, det var den 10/3 det konstaterades smittspridning inom landet där smittkedjorna var brutna och faran flaggades upp. Mycket har hänt sedan dess och att kalla 9 dagar några dagar är att underdriva. Personligen anser jag att FHM gjorde fel här angående strategin med att testa. Kanske hade vi inte resurser till mer dock.

Vad får dig att tro att smittspridningen är lägre en de uppskattade. Problemet med smittan är att när den fått fäste så sprids den snabb. Som FHM nämnt vid ett flertal tillfälle så är det som syns toppen av ett isberg. Det gäller troligen alla länder med smitta. Massor blir sjuka utan att få vård, det ha alla data pekat på.

Hur många vet du att är smittade då du anser FHM har fel?
 
Fascinerande hur (jag) sitter och kollar på Expressen och AB hela dagarna när jag i vanliga fall går in och läser sporten (hockey).

Har nu definitivt bestämt mig för att inte åka till Stockholm även om det är om en vecka. Känns ganska onödigt att åka med tåg och t-bana och pendel till Stockholm, särskilt som jag riskerar att hamna i karantän där. Blir lite fundersam dock, skulle dela lägenhet med min systerdotter som går på universitet i Uppsala men bor tillfälligt i Stockholm och hon var tydligen oroad och stressad av att jag skulle komma dit. Frisk 22 universitetsstudent och jag, i riskgruppen dubbelt (diabetes och högt blodtryck) fascinerande hur olika människor reagerar.

Nu klättrar jag på väggarna trots att jag inte brukar göra det trots frivillig karantän bara för att jag helst inte ska gå ut.
 
Anders Tegnell: "Sannolikt att fler än 100 000 svenskar är smittade"

För bara några dagar sedan hade vi ingen smittspridning i Sverige enligt Tegnell, nu verkar hans uppskattningar slagit över åt andra hållet.
Jag tycker reporter borde ställt följdfrågan hur vi kunnat gå från ingen samhällsspridning till mer än 100000 smittade på så kort tid. Antingen hade Tegnell helt fel då eller så har han helt fel nu för de två går inte att förena, eller så är båda fel vilket nog är det mest troliga.
 
Jag tycker reporter borde ställt följdfrågan hur vi kunnat gå från ingen samhällsspridning till mer än 100000 smittade på så kort tid. Antingen hade Tegnell helt fel då eller så har han helt fel nu för de två går inte att förena, eller så är båda fel vilket nog är det mest troliga.
Men det är ju överen vecka sen han sa så? Och troligen var det sant då. Nu är det inte sant längre, då säger han som det är? Vad är det som blir tokigt tänker du? De två går att förena eftersom väldigt många inte blir speciellt sjuka. Då sprids smitta snabbt. vad skulle vara en rimlig åtgärd enligt dig? Sätta samhället i karantän och vänta på nästa våg i höst?
 
För den som är intresserad kommer siffran 100000 smittade i Sverige från en professor i matematisk statistik vid Stockholms högskola som i sin tur fått den från Island där man tagit slumpmässiga prov och sett att ungefär 1% av de 700 prov man analyserat gett positivt resultat, dvs 7 personer. Även den som inte har kunskaper i statistik inser att det är ett alldeles för osäkert resultat för att man med någon tillförlitlighet skall kunna extrapolera det på en befolkning på 10 miljoner.

Däremot att mera omfattande tester för att se hur allmän spridningen är är viktiga, vilket nog är det egentliga budskapet statistikern vill få fram, håller jag helt med om till skillnad från en del här på forumet som helt förkastade det när jag skrev om det innan.
 
Anders Tegnell: "Sannolikt att fler än 100 000 svenskar är smittade"

För bara några dagar sedan hade vi ingen smittspridning i Sverige enligt Tegnell, nu verkar hans uppskattningar slagit över åt andra hållet.
Jag tycker detta sköttes oerhört dåligt av Tegnell i början men att fortsätta förfölja honom nu för de misstagen börjar bli lite tjatigt. Ja han begick misstag, det kan vi alla göra.
Vad vill du uppnå med vad som börjar likna någon typ av personlig vendetta för att ta ära och heder av honom?
 
Historisk tillbakablick, för ge perspektiv på nuet.

Jag har ägnat mig åt att göra ovetenskapliga studier på mediarapporteringen runt Hongkonginfluensan 1968-1969, genom att söka runt och läsa i DN:s arkiv.

Överlag, så kan man kalla rapportering för "laid back" jämfört med dagens Corona rapportering.

När Hongkong (-influensan) började närma sig ffa från USA, så varnar man från myndighetshåll men säger också att "det blir nog inte så farligt", sätter igång med att tillverka vaccin, för ge till prioriterade grupper i första hand.

När epidemin sätter igång mer på allvar, årsskiftet 1968-1969, så fortsätter de lugnande uttalandena från experter som statsepidemiologen och infektionsläkare. En och annan bakgrundsartikel av typen "Vad är influensa", "När ska man kontakta vården", och "historiska influensaepidemier" dyker också upp.

I form av mindre notiser så redogörs för antalet sjukskrivna för tillfället, och dessa siffror jämförs med hur det vanligen brukar se ut. I viss mån så redogörs för var smittan är vanligast.

Man oroar sig för konsekvenserna av många sjukskrivningar, och bortfall i arbetskapacitet, och man beställer tillverkning av vaccin ett flertal gånger.

Den vanligaste artikeln/notisen där Hongkong nämns, tycks faktiskt vara relaterad till sport.
Det gäller sådant som att "Lag x vann matchen eftersom motståndarna hade ett reservbetonat lag, beroende på influensa", eller "många matcher i helgens omgång av av Engelska ligan ställs p.g.a. att många spelare är sjuka", eller "Tre kronor har stuvats om till oigenkännlighet p.g.a. influensasjuka spelare", och så spekulerar man hur det ska gå i VM i hockey.

När väl de första dödsfallen relaterade till Hongkong rapporteras, så skriver man så här:
Citat från DN 6 februari 1969:
"De rapporterade dödsfallen bör inte föranleda någon oro. Dödsfall i sviterna efter infektionssjukdomar förekommer alltid, och risken är större för gamla, svårt medtagna patienter.

Någonstans bland artiklarna stötte jag på en artikel om "det synnerligen hårt drabbade Italien", med många sjukdomsfall och dödsfall.
 
I Bollnäs har de stängt VC för allt utom andningsbesvär och liknande. Förvånar inte ett dugg med tanke på att befolkningen i 'centrala' Bollnäs verkar mest bestå av folk som stapplar runt med rullatorer.
Hos läkaren idag konstaterade dom att jag troligtvis har Coronaviruset men dom fokuserade inte på det utan just på mina andningsproblem och konstaterade att jag har en lunginflammation. När det pratades ev. behandling var det lunginflammationen vi pratade om men läkaren vill vänta några dagar med antibiotika eftersom det verkar som att lunginflammationen är på väg bort. Så fokus ligger nog på dom sakerna man faktiskt kan behandla. Att jag till 99,99% säkerhet har Corona kan dom inte göra något åt men en lunginflammation går att behandla om den inte blir bättre och då är det bra att man lägger fokus där. Nu hoppas jag det läker ut av sig själv som läkaren trodde. Annars får jag höra av mig om några dagar sa hon.
 
När det skrivs om antal döda i Italien tex, gäller det då människor som dött på sjukhus/vårdhem eller även om människor dött i sitt hem tror ni? Om man dör hemma lär det ju ändå rapporteras men jag vet inte om det går att testa människor som redan dött för Corona eller om det ens är första prio i ett sådant läge som Italien är i nu.
 
I
Här är det så mycket regler nu om hur man ska göra när man behöver vård så jag orkar inte ens försöka. Ska väl försöka skriva ett meddelande iaf och fråga om jag ska avvakta eller om jag kan få hjälp. Problemet för mig är att jag redan avvaktat flera veckor pga sportlov.

Vad är det för regler kring att söka vård hos er? Ta kontakt med dom i alla fall tycker jag. Inte ska du behöva må dåligt om du behöver hjälp.
 
På ett sätt kan jag förstå varför vissa äldre inte bryr sig så mycket om coronarisken. Är man 85 och har levt ett långt liv så kanske det är viktigare med det sociala umgänget än att sitta hemma ensam och isolerad när den enda fördelen är att leva något, några år till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 400
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 253
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp