Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själva bassängen ja, men allt runt omkring då? Duschar, omklädningsrum och så.
Jag tänker att tvättning är ett effektivt medel mot sjukan. De som är på badhuset tvättar sig och många badar bastu. Dessutom är det nog rätt osannolikt att man simmar och badar bastu om man är krasslig. Plus att det finns klor även i luften.

Myndighetspersonerna i min kommun har gått ut med att simhallen är "säker". De är trovärdiga personer i vanliga fall.
 
Men visst är det ironiskt att hela den här soppan sannolikt är myrkottarnas hämnd (de är utpekade som mellanvärdar).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvg0rM/rapport-avslojar-bestialisk-jakt-pa-myrkottar

This should teach everubody not to mess with the myrkotts
Kan inte se något ironiskt alls i att djurplågeri, jakt på utrotningshotade arter och dålig djurhållning orsakar nya smittor, det är inte första gången det händer i Kina och lär tyvärr inte vara den sista heller.
 
Dessutom är det nog rätt osannolikt att man simmar och badar bastu om man är krasslig.
För en 20 år se'n fick jag en lungsäcksinflammation.

Jag var frisk (tyckte jag) då jag på en strand i Barcelona gick ned i vattnet. Ganska djupt direkt, och ganska höga vågor. Hopp i. Men nästan omedelbart insåg jag att nåt var genuint fel.
Jag vände om och fick kämpa för mitt liv i vågorna, för att till slut kunna kravla upp på fast mark igen.

Det var rätt osannolikt.
 
Jag tänker att tvättning är ett effektivt medel mot sjukan. De som är på badhuset tvättar sig och många badar bastu. Dessutom är det nog rätt osannolikt att man simmar och badar bastu om man är krasslig. Plus att det finns klor även i luften.

Myndighetspersonerna i min kommun har gått ut med att simhallen är "säker". De är trovärdiga personer i vanliga fall.
Ja, det kanske mer är en känsla. Jag skulle tycka att det kändes obehagligt.
 
Ja, det kanske mer är en känsla. Jag skulle tycka att det kändes obehagligt.
Ja nog definitivt en känsla. De du träffar i bassängområdet är ju tvättade och duschade. Få går runt och hostar där dessutom ;)

Fast detta med hostande känns väldigt sällsynt just nu. De gånger jag varit "på stan" har jag inte sett en enda en med hosta eller snuva. Folk verkar fatta att de ska vara hemma.
 
Jäkla skit.

Har just sjukanmält mig för allra första gången i mitt 33-åriga liv.

Kände huvudvärk och lite varm panna och sådär lite tung över ögonen, lite svidande ögon... har tyvärr ingen febertermometer :( men mammas sambo skulle köpa en åt mig nu.
Ringde chefen o vi bollade lite o kom fram till att jag blir hemma. Hon vet ju som sagt att jag ALDRIG sjukat mig förr och inte ska ut o roa mig med annat direkt. Jag har ju tråkigt hemma. Blä.

Hoppas nu att det bryter ut ordentligt nu bara, annars känns det ju löjligt.

Och nu har vi avbokat vår resa också, jag o mina kompisar.
 
Du och flera med dig verkar inte förstå att gamla och sjuka dör varje dag , det kan inte vara värre med corona än annan influensa, magsjuka, eller vad det nu är som gör att äldre och sjuka personer dör.

I New York (hela staten) ligger lika manga personer under 40 pa intensiv vard som aldre personer i samma sjukdom. Det drabbar inte bara aldre.
 
Du och flera med dig verkar inte förstå att gamla och sjuka dör varje dag , det kan inte vara värre med corona än annan influensa, magsjuka, eller vad det nu är som gör att äldre och sjuka personer dör.
Fast det handlar inte om det. Det handlar om att så oerhört många kommer bli sjuka eftersom ingen är immun (och för att så himla många verkar bli väldigt lindrigt sjuka, med en influensa eller magsjuka går du ju oftast inte ut och smittar folk) fler kommer sannolikt dö av detta än av en vanlig influensa i våra sköraste grupper, men kan vi hjälpas åt att avlasta vården minskar risken för att även andra grupper som tex cancersjuka för i onödan. Jag tycker att FHM är helt trovärdiga men att de kanske är lite dåliga på att få fram budskapet trots att det upprepas om och om igen, att man hela tiden pratar om belastningen på vården och inte om massdöd. Men när man råkar formulera sig som ”toppen av ett isberg” så missar man liksom andemeningen bakom. Jag hoppas en kommunikatör kan hjälpa till lite så rubrikerna blir mer rättvisande.
 
Fast det handlar inte om det. Det handlar om att så oerhört många kommer bli sjuka eftersom ingen är immun (och för att så himla många verkar bli väldigt lindrigt sjuka, med en influensa eller magsjuka går du ju oftast inte ut och smittar folk) fler kommer sannolikt dö av detta än av en vanlig influensa i våra sköraste grupper, men kan vi hjälpas åt att avlasta vården minskar risken för att även andra grupper som tex cancersjuka för i onödan. Jag tycker att FHM är helt trovärdiga men att de kanske är lite dåliga på att få fram budskapet trots att det upprepas om och om igen, att man hela tiden pratar om belastningen på vården och inte om massdöd. Men när man råkar formulera sig som ”toppen av ett isberg” så missar man liksom andemeningen bakom. Jag hoppas en kommunikatör kan hjälpa till lite så rubrikerna blir mer rättvisande.
De har blivit lite bättre, i början var de under all kritik när det gällde att framföra budskap.

Och ja, jag vet inte hur många gånger jag m.fl påpekat att det inte handlar om dödligheten primärt utan att sjukvården inte ska kollapsa. Det verkar inte gå fram.
 
Det stämmer säkert, men frågan är när det är gott nog för att börja "leva" igen - hur räknar man ut så exakta siffror förresten? Även 10% immuna minskar både risken för att sprida smitta och trycket på sjukvården men givetvis i mindre omfattning eller än bättre 30/40 eller 50%.

Det var just därför att absoluta tal avseende sådant som flockimmunitet eller dödstal, lätt blir missvisande, när vi lekmän försöker oss på att använda dessa, jag i ett tidigare inlägg skrev något om att "exakta siffror är inte intressanta just nu".

Dels därför att "vi" inte riktigt vet, dels därför att de som är experter och begriper sånt som flockimmunitet och kan göra kvalificerade riskbedömningar, behöver få göra sina beräkningar i lugn och ro.

Och dels för att vi inte ska skrämma varandra i onödan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 067
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 403
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 259
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 687
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp