Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inlägg från vänner och bekanta, där de berättar om vad de gjort, på ett medium som Facebook, är "skvaller". Människor gillar att prata om sig själva och om andra människor, och hela den processen är "skvaller", även om du tydligen vill lägga någon slags värdering i att någon viss sorts "skvaller" är bättre än annat "skvaller".

Man väljer kanske till viss del vad man själv gör på facebook, men man väljer absolut inte hur facebook använder data om användarna, för att bl.a. sedan sälja dessa data vidare.

Men visst vill man stödja denna oetiska verksamhet, så gör man det.

Vore det inte trevligare att betala några kronor om året för en tjänst, där man inte själv är varan, där ens integritet inte är hotad, och där man ständigt utsätts för an massa subtila propagandistiska signaler?
Då har du en udda definition av skvaller. Med skvaller brukar man mena att prata om andra. https://www.synonymer.se/sv-syn/skvaller

Men visst, det kanske med rätt glasögon på kan ses som skvaller att få veta när något är eller att få veta om något är fel med VA i området man bor i och liknande också.

Det är samma sak där. Du väljer i mångt och mycket vad du vill dela med dig av. Du behöver inte spela spel och göra diverse tester. Du behöver inte fylla i någon info om dig själv eller lägga ut bilder. Övrig info är i stort samma som samlas in när du surfar på andra sidor som buke t ex.

Fixar du det?
 
Men snälla, hur mycket motståndare man än händelsvis är till att äta kött, så ska väl ändå inte miljoner djur som finns inom primärproduktionen utsättas för lidande, sjukdomar död i brist på veterinärer?

Om samhället tar ett gemensamt beslut om att inga djur ska hållas i fångenskap, så gör man en ordnad avveckling att djuren, men man släpper dom inte i skogen bara, för att självdö.
Jag är inte det minsta motståndare till att äta kött, har själv jobbat många år inom djurhållning och har flera vänner som jobbar inom jordbruket. Det är inte vad det här handlar om.

Jag är väl medveten om hur viktiga bönder är för vårt samhälle, men vid en (tillfällig) kris anser jag inte att djurskydd är en av de viktigaste funktionerna vi har för att upprätthålla samhällsfunktioner.
 
Håller med om att veterinärer är extremt viktiga både i matproduktionsindustrin (se till att djuren där inte lider mer än vanligt) och förhindra smittor från sjuka djur som kan komma ut till oss människor eller spridas bland djuren.

Dessutom är det nog inte bara jag som ser mina hundar som lika mycket sin familj som sina mänskliga familjemedlemmar. Gammelhunden har till stora delen varit skonad från sjukdomar, haft 2 omgångar svamp i ett öra men förra sommaren blev han rejält sjuk och inlagd med dropp. Annars hade han dött.

Jag förstår att alla kanske inte tycker våra husdjur är prio ett i samhället men dom är på min prio lista iaf.
 
Jag är inte det minsta motståndare till att äta kött, har själv jobbat många år inom djurhållning och har flera vänner som jobbar inom jordbruket. Det är inte vad det här handlar om.

Jag är väl medveten om hur viktiga bönder är för vårt samhälle, men vid en (tillfällig) kris anser jag inte att djurskydd är en av de viktigaste funktionerna vi har för att upprätthålla samhällsfunktioner.

Nej, men hålla igång matproduktionen är det. Plus att med tanke på var covid-19 kommer ifrån är det väl ändå intressant att hålla våra produktionsdjur friska.
 
Jag är inte det minsta motståndare till att äta kött, har själv jobbat många år inom djurhållning och har flera vänner som jobbar inom jordbruket. Det är inte vad det här handlar om.

Jag är väl medveten om hur viktiga bönder är för vårt samhälle, men vid en (tillfällig) kris anser jag inte att djurskydd är en av de viktigaste funktionerna vi har för att upprätthålla samhällsfunktioner.

Men om du jobbat inom djurproduktionen, så har du väl sett t.ex. kor som har fellägen vid kalvningen, eller juverinflammationer som måste behandlas?

De enkla fallen klara man oftast som djurhållare själv, och större producenter har dessutom VILA, så att de kan påbörja behandling av sådant de har rätt till.

Men det är långtifrån allt som är "enkelt", och av djurskyddsskäl, så måste djurhälsovården upprätthållas.

Man ska nog inte tro, att det här handlar om en veckas stängning av förskolor och annan barnomsorg, jag tror, att går man den vägen så att man stänger skolor och förskolor, så handlar det om ett par månader.

Så länge kan vi inte vara utan veterinärer (och en hel del annat).
 
Det här är en mycket intressant nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-rapporterar-noll-nya-inhemska-fall-i-coronaviruset/

I kina har man alltså, som jag tolkar artikeln, inte nått en nivå med "flockimmunitet", utan istället med rigorösa begränsningar av individernas möjlighet att röra sig, "rensat ut"/"fått bort" smittan ur samhället (tror man i alla fall).
Istället är man rädd för importfall.

Kina har alltså framförallt skapat en situation, där man snabbt kan återstarta produktionen av varor.

Runt den här nyheten, så skulle man kunna ägna sig åt att diskutera, "vad är det egentligen vi (samhället) vill göra"?

Vill vi på ett ordnat sätt ("lagom långsam" smittspridning) uppnå flockimmunitet?
Vill vi (likt Kina) trycka undan smittan, så att vi kan återgå till normal produktion, hela tiden med hotet om "nästa våg av smittspridning" hängande över oss?
Hur viktigt är det att bevara demokratiska fri- och rättigheter i samband med extraordinära insatser?

Uppenbarligen, så har i varje fall Kina inte "löst problemet" med det nya Coronaviruset, utan de har endast gjort en quick-fix, så att fabrikerna ska kunna köra igen...

Kinas quick-fix, inkluderar inte respekt för mänskliga rättigheter i varje fall.
 
Det här är en mycket intressant nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-rapporterar-noll-nya-inhemska-fall-i-coronaviruset/

I kina har man alltså, som jag tolkar artikeln, inte nått en nivå med "flockimmunitet", utan istället med rigorösa begränsningar av individernas möjlighet att röra sig, "rensat ut"/"fått bort" smittan ur samhället (tror man i alla fall).
Istället är man rädd för importfall.

Kina har alltså framförallt skapat en situation, där man snabbt kan återstarta produktionen av varor.

Runt den här nyheten, så skulle man kunna ägna sig åt att diskutera, "vad är det egentligen vi (samhället) vill göra"?

Vill vi på ett ordnat sätt ("lagom långsam" smittspridning) uppnå flockimmunitet?
Vill vi (likt Kina) trycka undan smittan, så att vi kan återgå till normal produktion, hela tiden med hotet om "nästa våg av smittspridning" hängande över oss?
Hur viktigt är det att bevara demokratiska fri- och rättigheter i samband med extraordinära insatser?

Uppenbarligen, så har i varje fall Kina inte "löst problemet" med det nya Coronaviruset, utan de har endast gjort en quick-fix, så att fabrikerna ska kunna köra igen...

Kinas quick-fix, inkluderar inte respekt för mänskliga rättigheter i varje fall.
Fast du, man måste ta kinas egna officiella siffror med både tre och fyra skopor salt.
 
Det här är en mycket intressant nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-rapporterar-noll-nya-inhemska-fall-i-coronaviruset/

I kina har man alltså, som jag tolkar artikeln, inte nått en nivå med "flockimmunitet", utan istället med rigorösa begränsningar av individernas möjlighet att röra sig, "rensat ut"/"fått bort" smittan ur samhället (tror man i alla fall).
Istället är man rädd för importfall.

Kina har alltså framförallt skapat en situation, där man snabbt kan återstarta produktionen av varor.

Runt den här nyheten, så skulle man kunna ägna sig åt att diskutera, "vad är det egentligen vi (samhället) vill göra"?

Vill vi på ett ordnat sätt ("lagom långsam" smittspridning) uppnå flockimmunitet?
Vill vi (likt Kina) trycka undan smittan, så att vi kan återgå till normal produktion, hela tiden med hotet om "nästa våg av smittspridning" hängande över oss?
Hur viktigt är det att bevara demokratiska fri- och rättigheter i samband med extraordinära insatser?

Uppenbarligen, så har i varje fall Kina inte "löst problemet" med det nya Coronaviruset, utan de har endast gjort en quick-fix, så att fabrikerna ska kunna köra igen...

Kinas quick-fix, inkluderar inte respekt för mänskliga rättigheter i varje fall.
Kanske kommer en ny våg, kanske kommer ett vaccin?
 
Runt den här nyheten, så skulle man kunna ägna sig åt att diskutera, "vad är det egentligen vi (samhället) vill göra"?

Vill vi på ett ordnat sätt ("lagom långsam" smittspridning) uppnå flockimmunitet?
Vill vi (likt Kina) trycka undan smittan, så att vi kan återgå till normal produktion, hela tiden med hotet om "nästa våg av smittspridning" hängande över oss?
Hur viktigt är det att bevara demokratiska fri- och rättigheter i samband med extraordinära insatser?

Uppenbarligen, så har i varje fall Kina inte "löst problemet" med det nya Coronaviruset, utan de har endast gjort en quick-fix, så att fabrikerna ska kunna köra igen...

Kinas quick-fix, inkluderar inte respekt för mänskliga rättigheter i varje fall.
Det här tycker jag är kärnan i det hela idag. Många verkar tro att man kan bli av med smittan genom att isolera samhället. Tyvärr kommer inte det funka. Det räcker ju att en person i yttre Mongoliet bär på det så är cirkusen snart igång igen.
Det finns endast två lösningar
1. Flockimunitet
2. Vaccin
Idag saknas möjlighet till nummer 2 så det är nog smart att rikta in sig på 1 om vi vill ha något som kan liknas vid samhälle och fungerande ekonomi kvar då det här är över.
 
Vill vi på ett ordnat sätt ("lagom långsam" smittspridning) uppnå flockimmunitet?
Vill vi (likt Kina) trycka undan smittan, så att vi kan återgå till normal produktion, hela tiden med hotet om "nästa våg av smittspridning" hängande över oss?
Hur viktigt är det att bevara demokratiska fri- och rättigheter i samband med extraordinära insatser?
Du tolkar eländet fel.
De har tryckt undan smittan, skjutit upp den.

Utanför Hubei (där Wuhan ligger), har man registerat (enligt senaste tillgängliga statistik 2020.03.17) precis 13085 smittade.

Det betyder att av de 1.368.627.786 kineser (enligt estimat 2018.01) som bor utanför Hubei som ännu inte smittats är 1.368.614.701 icke immuna mot nästa våg.

(Ja, låt oss säga att de har ett enormt mörkertal på 200 miljoner som haft/har smittan utanför statistiken, då är det fortfarande 1.168.614.701 kvar som icke immuna.

Gissa varför man är rädd för återsmitta från hemvändare?


Källor:
http://www.stats.gov.cn/tjsj/ndsj/2018/indexch.htm
(be mig inte översätta, den engelska sidan laddar långsammare)

https://github.com/CSSEGISandData/C...ime_series/time_series_19-covid-Confirmed.csv
 
Det här är en mycket intressant nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-rapporterar-noll-nya-inhemska-fall-i-coronaviruset/

I kina har man alltså, som jag tolkar artikeln, inte nått en nivå med "flockimmunitet", utan istället med rigorösa begränsningar av individernas möjlighet att röra sig, "rensat ut"/"fått bort" smittan ur samhället (tror man i alla fall).
Istället är man rädd för importfall.

Kina har alltså framförallt skapat en situation, där man snabbt kan återstarta produktionen av varor.

Runt den här nyheten, så skulle man kunna ägna sig åt att diskutera, "vad är det egentligen vi (samhället) vill göra"?

Vill vi på ett ordnat sätt ("lagom långsam" smittspridning) uppnå flockimmunitet?
Vill vi (likt Kina) trycka undan smittan, så att vi kan återgå till normal produktion, hela tiden med hotet om "nästa våg av smittspridning" hängande över oss?
Hur viktigt är det att bevara demokratiska fri- och rättigheter i samband med extraordinära insatser?

Uppenbarligen, så har i varje fall Kina inte "löst problemet" med det nya Coronaviruset, utan de har endast gjort en quick-fix, så att fabrikerna ska kunna köra igen...

Kinas quick-fix, inkluderar inte respekt för mänskliga rättigheter i varje fall.
Det är kanske inte vad vi vill som är det viktiga.

Kina kan isolera sig om de vill, det klarar inte alla nationer, så länge viruset finns i någon omfattning i andra delar av världen är det svårt att inte få in det igen och igen efter att ha blivit av med det. Vi måste lägga om livet totalt i Sverige om inte Norge, Danmark och Finland inte utrotar smittan samtidigt. Och Danmark har gräns mot Tyskland med samma problem och så vidare. Utan någon from av immunitet får vi ordentlige bekymmer med turism, handel och gemensam arbetsmarknad i Europa.

Det räcker med att en enda person missas och eländet kan vara igång igen.
 
Du tolkar eländet fel.
De har tryckt undan smittan, skjutit upp den.

Utanför Hubei (där Wuhan ligger), har man registerat (enligt senaste tillgängliga statistik 2020.03.17) precis 13085 smittade.

Det betyder att av de 1.368.627.786 kineser (enligt estimat 2018.01) som bor utanför Hubei som ännu inte smittats är 1.368.614.701 icke immuna mot nästa våg.

(Ja, låt oss säga att de har ett enormt mörkertal på 200 miljoner som haft/har smittan utanför statistiken, då är det fortfarande 1.168.614.701 kvar som icke immuna.

Gissa varför man är rädd för återsmitta från hemvändare?
Men det var ju precis det jag sa?

Uttryckte jag mig så illa?

Quick-fix = trycka undan smittan...
 
En crazy tanke och säkert oetiskt och icke genomförbart men: Om man skulle medvetet smitta en grupp människor och sedan isolera dessa i sjukhus miljö till dess de är friska samt inte smittar längre. Hur många personer skulle man då behöva utsättas för detta för att uppnå en imunitet på samhällsnivå?
 
Det är kanske inte vad vi vill som är det viktiga.

Kina kan isolera sig om de vill, det klarar inte alla nationer, så länge viruset finns i någon omfattning i andra delar av världen är det svårt att inte få in det igen och igen efter att ha blivit av med det. Vi måste lägga om livet totalt i Sverige om inte Norge, Danmark och Finland inte utrotar smittan samtidigt. Och Danmark har gräns mot Tyskland med samma problem och så vidare. Utan någon from av immunitet får vi ordentlige bekymmer med turism, handel och gemensam arbetsmarknad i Europa.

Det räcker med att en enda person missas och eländet kan vara igång igen.
Javisst, det är vad jag också insett.

Vi måste skaffa oss den där flockimmuniteten, och hoppas att det "till hösten" eller så, dessutom finns ett fungerande vaccin.

Medan vi skaffar flockimmuniteten, så gäller det att tänka till, så att det inte blir alltför många allvarliga fall samtidigt som kräver avancerad vård, och dessutom se till att vi åtminstone har en tillräcklig "styrfart" på samhällsfunktioner och näringsliv, så att vi kan återstarta utan alltför skadliga efterräkningar i form av personliga tragedier och ekonomiskt elände.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 406
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 687
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp