Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter i typ samma sits och funderar också!

Jag och en vän har tänkt åka buss, bo på spa en natt och sen bil hem till en kompis för en natt och sen tåg och buss hem...

Jag/vi velar fram och tillbaka... själva spa-vistelsen känns inte som problemet och nu tänker jag också att det kommer ju troligtvis att vara väldigt glest på bussarna och tåget...?
Jag jobbar med människor i riskgrupp.
Men, jag känner lite också att kanske bäst att passa på att åka innan vi får skarpare restriktioner?
Men, kollektivtrafiken blir kanske inställd snart så slipper vi fundera 😕 :p.

Det finns väl inte något direkt ja eller nej på att åka men jag skulle undvikit det, men om allt är bokat och man inte får pengarna tillbaks... Annars så kan ni ju skjuta upp det.

Att passa på innan vi får skarpare restriktioner känns lite att om man gör så på gruppnivå så är det som att be om att få det, inget personligt men så fungerar det med nödvändig frivillighet.
 
Mitt jobb har ställt in alla avtackningar eller egentligen alla fysiska möten.

I och för sig ombads alla som kunde jobba hemifrån göra det dagen efter det beskedet.
Visst är det tråkigt. Självklart kommer dom ändå få sina presentkort från både företaget, facket och avdelningen och fin blomsterbuket, fast idag blir det vid grinadarna och bara chefen och inte inne bland oss.

Bygga lastbilar går inget vidare att göra hemifrån och uppstartsmöte gör inte till eller från då vi ändå jobbar så nära varandra.
 
Detta blir inte bara som svar till dig utan ett inlägg i diskussionen om sociala medier.

För mig och mitt jobb skulle det vara otroligt svårt att arbeta hemifrån utan sociala medier! Genom Facebook använder vi grupper för att samla engagerade och förtroendevalda medan vi i ledningen kommunicerar främst via Slack. Genom Instagram sprider vi information och på Twitter håller vi koll på vad som händer inom politiken som kan påverka oss. Inget ont som inte har något gott med sig, typ.
...Och det skulle gå utmärkt att jobba utan att använda just dessa plattformar, utan att att för den delen sluta använda kommunikationsplattformen Internet.

Varför Facebook? Varför inte en hemsida?
Har du informenrats om varför man valt just den plattformen? Finns ingen sådan information, så kanske man egentligen inte "valt" plattformen, utan bara tagit något som råkade finnas finns till hands, och var hajpat för tillfället. Eller vill man aktivt stödja massinsamling av data om folk, för vidareförsäljning till dubiösa företag som Cambridge Analytica och spridning av "fake news"?

Hur fan "sprider man information" med Instagram? Det går inte att nå andra de som använder instagram. Vill man verkligen "sprida information", så får man nog anstränga sig lite mer.

Det är ett fåtal politiker som verkligen använde Twitter, den mesta trafiken består av botar. Vill man verkligen ha reda på vad som pågår inom politiken, kanske man ska ta den långa, men säkrare vägen, och verkligen ha kontakt med politiker direkt. Twitter är ju bara ett slags glorifierade "one-liners" utan eftertanke. Verklig politik kräver en del tankemöda.
 
...Och det skulle gå utmärkt att jobba utan att använda just dessa plattformar, utan att att för den delen sluta använda kommunikationsplattformen Internet.

Varför Facebook? Varför inte en hemsida?
Har du informenrats om varför man valt just den plattformen? Finns ingen sådan information, så kanske man egentligen inte "valt" plattformen, utan bara tagit något som råkade finnas finns till hands, och var hajpat för tillfället. Eller vill man aktivt stödja massinsamling av data om folk, för vidareförsäljning till dubiösa företag som Cambridge Analytica och spridning av "fake news"?

Hur fan "sprider man information" med Instagram? Det går inte att nå andra de som använder instagram. Vill man verkligen "sprida information", så får man nog anstränga sig lite mer.

Det är ett fåtal politiker som verkligen använde Twitter, den mesta trafiken består av botar. Vill man verkligen ha reda på vad som pågår inom politiken, kanske man ska ta den långa, men säkrare vägen, och verkligen ha kontakt med politiker direkt. Twitter är ju bara ett slags glorifierade "one-liners" utan eftertanke. Verklig politik kräver en del tankemöda.

Det som behövs är en form av chattfunktion, på en normal hemsida kan inte vem som helst lägga in saker.
 
Det finns väl inte något direkt ja eller nej på att åka men jag skulle undvikit det, men om allt är bokat och man inte får pengarna tillbaks... Annars så kan ni ju skjuta upp det.

Att passa på innan vi får skarpare restriktioner känns lite att om man gör så på gruppnivå så är det som att be om att få det, inget personligt men så fungerar det med nödvändig frivillighet.

Pengarna för resan får vi (högst troligtvis) inte tillbaka, men boendet är inte betalt än tack och lov. Så det är ca 600:- var i sjön, men det kunde ju vart värre.

Jo, alltså visst kan jag vara hemma, det är ju en bagatell i sammanhanget. Frågan är om det egentligen går på ett ut, men visst lite större blir väl smittorisken när man rör sig ute, förstås.
Här hemma kan jag undvika kontakter. Mat har jag så jag klarar mig. Beställde bara schampoo (helt slut) häromdan, vilket kanske var dumt då det tyvärr inte kommer i lådan 👎utan jag behöver hämta det på Ica Maxi såg jag. Blä på det.
 
Det här säger mer om dig än om facebook då man skapar sitt flöde själv. Det är ingen som tvingar dig att följa skvallersidor eller vara med i några skvallergrupper på facebook. Du kan ha helt seriösa sidor du följer och seriösa grupper du är med i. Det är klart att det finns en massa skit på facebook precis som i övriga samhället men det är inget som man behöver följa om man inte vill det.

Mitt flöde fylls av diverse seriösa nyhetssajter men också av lokala grupper och min egen grupp. Inlägg från vänner och bekanta med såklart men inget skvaller alls.
Inlägg från vänner och bekanta, där de berättar om vad de gjort, på ett medium som Facebook, är "skvaller". Människor gillar att prata om sig själva och om andra människor, och hela den processen är "skvaller", även om du tydligen vill lägga någon slags värdering i att någon viss sorts "skvaller" är bättre än annat "skvaller".

Man väljer kanske till viss del vad man själv gör på facebook, men man väljer absolut inte hur facebook använder data om användarna, för att bl.a. sedan sälja dessa data vidare.

Men visst vill man stödja denna oetiska verksamhet, så gör man det.

Vore det inte trevligare att betala några kronor om året för en tjänst, där man inte själv är varan, där ens integritet inte är hotad, och där man ständigt utsätts för an massa subtila propagandistiska signaler?
 
Det som behövs är en form av chattfunktion, på en normal hemsida kan inte vem som helst lägga in saker.
Varför ska alltid vem som helst få skriva vad som helst, var som helst i realtid? En enkel meddelande funktion, offline, är enkel att inkorporera i en hemsida.

Inte ens Bukefalos är en realtidsplattform.
 
Alltså,
man hjälper till måttligt med att minska någon smittspridning i samhället,
om man sätter igång att resa tvärs över hela Sverige.

Det är allvarligt om DU blir sjuk (och tar med smittan hem igen) för att någon smittad på en rastplats råkar ta i ett dörrhandtag 45 sekunder innan du gör det.

Men det är etter värre om DU är smittad utan att veta om det, och därigenom råkar smitta ned någon annan som tar hem den smittan - till ett ställe som ännu inte har någon Covid-19.


Här i tråden talas det nu om hur duktiga vi är i Sverige, som släcker ned smittspridning utan att myndigheterna behöver blanda sig i - samtidigt som vi planerar att resa runt i landet.

Borde vi inte tillsammans minimera vårt resande till de allra viktigaste just nu, och samtidigt göra de så korta som möjligt? Eller så slutar vi att slå oss på bröstet över hur duktiga vi är.

Känner nån ett behov av att hjälpa en restaurang, ät då på den närmsta till ditt hem.
Eventuellt har de hämtmat.
Om, jag vet ju inte, du "bara" befunnit dig i Sverige så vet jag inte om du vet att skillnaden i beteendet är oändligt. Det går liksom inte att jämföra. Jag har åtminstone inte slått mig/Sverige på bröstet utan bara konstaterat att medan restauranger, lokaltrafik, nöjen mm går under här i Sverige för att ingen vågar röra sig ute så fortgick helt normal verksamhet med folk som trängde ihop sig på små ytor inomhus, åkte på semester osv som om inget hänt, där jag befann mig. Detta då med samma restriktioner som vi har i Sverige nu.

Jag är, trots att jag följt svenska medier förvånad över hur mkt folk faktiskt sköter sig här. De som rör sig ute är ungefär det antal som ändå skulle behöva gå ut men där det idag krävs ett formulär för att få gå ut i Frankrike om du inte vill bli belagd med böter.

Att belägga hela landet med utegångsförbud känns ur mitt perspektiv där jag jämför med hur det ser ut före och efter restriktioner i annat land, helt onödigt. Kommer det ändå, då beror det nog mer på press från de som tycker att Sverige inte gör lika mycket som alla andra länder, inte för att det kommer dra ner på mängden folk ute för den är redan i nivå med, om inte lägre, än de länder som har restriktioner.
 
Jag sitter i typ samma sits och funderar också!

Jag och en vän har tänkt åka buss, bo på spa en natt och sen bil hem till en kompis för en natt och sen tåg och buss hem...

Jag/vi velar fram och tillbaka... själva spa-vistelsen känns inte som problemet och nu tänker jag också att det kommer ju troligtvis att vara väldigt glest på bussarna och tåget...?
Jag jobbar med människor i riskgrupp.
Men, jag känner lite också att kanske bäst att passa på att åka innan vi får skarpare restriktioner?
Men, kollektivtrafiken blir kanske inställd snart så slipper vi fundera 😕 :p.
Jag hade inte sett kollektivtrafiken som värsta risken i det läget (det är generellt såpass glest med resenärer nu att en matbutik lär vara värre), dock ett spa - i alla fall om badande finns med i planerna. Bassänger är väl en rätt stor risk när det kommer till smittspridning, så jobbar du med riskgrupper hade jag definitivt ställt in av den anledningen.
 
Hur fan "sprider man information" med Instagram? Det går inte att nå andra de som använder instagram. Vill man verkligen "sprida information", så får man nog anstränga sig lite mer.

Det bör givetvis inte vara den enda kommunikationskanalen men nog är det en relativt effektiv. 2019 använde 83 procent av internetanvändande svenskarna sociala medier totalt sett. Det dagliga användandet ligger på 65%. I och med att det är relativt prisvärt att sponsra inlägg på t.ex. Instagram (plus enkel distribuering) så är det inte konstigt att den utnyttjas.

(Förra året användes Instagram då och då av 61% av internetanvändande svenskarna, och dagligen av 40%).
 
Varför ska alltid vem som helst få skriva vad som helst, var som helst i realtid? En enkel meddelande funktion, offline, är enkel att inkorporera i en hemsida.

Inte ens Bukefalos är en realtidsplattform.

Om man ska jobba hemifrån är det för många en förutsättning för att det ska fungera.
 
Alltså,
man hjälper till måttligt med att minska någon smittspridning i samhället,
om man sätter igång att resa tvärs över hela Sverige.

Det är allvarligt om DU blir sjuk (och tar med smittan hem igen) för att någon smittad på en rastplats råkar ta i ett dörrhandtag 45 sekunder innan du gör det.

Men det är etter värre om DU är smittad utan att veta om det, och därigenom råkar smitta ned någon annan som tar hem den smittan - till ett ställe som ännu inte har någon Covid-19.

Här i tråden talas det nu om hur duktiga vi är i Sverige, som släcker ned smittspridning utan att myndigheterna behöver blanda sig i - samtidigt som vi planerar att resa runt i landet.

Borde vi inte tillsammans minimera vårt resande till de allra viktigaste just nu, och samtidigt göra de så korta som möjligt? Eller så slutar vi att slå oss på bröstet över hur duktiga vi är.

Känner nån ett behov av att hjälpa en restaurang, ät då på den närmsta till ditt hem.
Eventuellt har de hämtmat.
Ja, det är vad vi får oss itutat från kommunens ansvariga -att inte resa till andra orter, inte ta in medverkande elelr föreläsare från andra städer. Framförallt inte från de större städerna som har smittspridning.

På min ort finns knappt någon smitta. Troligen i stort sett smittfritt. Vill gärna att det förblir så under lång tid.
 
Visst är det tråkigt. Självklart kommer dom ändå få sina presentkort från både företaget, facket och avdelningen och fin blomsterbuket, fast idag blir det vid grinadarna och bara chefen och inte inne bland oss.

Bygga lastbilar går inget vidare att göra hemifrån och uppstartsmöte gör inte till eller från då vi ändå jobbar så nära varandra.
Det är mycket som inte går att göra hemifrån men beslutet om att inte ha fysiska möten och samlas i samma lokal kom dock dagen innan beslutet att alla som kan ska jobba hemifrån och är helt oberoende av att vi numera jobbar hemma. Vid möte hade vi fått sitta på jobbet och köra via teams.
 
Jag hade inte sett kollektivtrafiken som värsta risken i det läget (det är generellt såpass glest med resenärer nu att en matbutik lär vara värre), dock ett spa - i alla fall om badande finns med i planerna. Bassänger är väl en rätt stor risk när det kommer till smittspridning, så jobbar du med riskgrupper hade jag definitivt ställt in av den anledningen.

Jag läste nånstans (källgranskning = noll jag vet, lär mig gärna!) att detta virus trivs som sämst i badhus-miljö?
 
Lista från Expressen om vilka som skall få barnomsorg:

Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning

Personal vid hamnar och flygplatser

Personal till storkök

Personal inom vård och omsorg

Larmcentralen

Kritisk personal inom finansiella sektorn

Begravningsverksamhet

Sanering

Personal till transporter av material

Krisledningspersonal

Kommunalteknisk försörjning

Bevakning

Stödfunktioner inom IT telefoni och HR

Dagligvaruhandel

Energibolag

Gränskontroll

Underrättelseverksamhet

Räddningstjänst

Barnomsorg

Rättsväsendet

Personal till kollektivtrafik

😱Alltså, varför inte veterinärer ????
Veterinärer är väl inte direkt nödvändiga för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner?
 
Jag hade inte sett kollektivtrafiken som värsta risken i det läget (det är generellt såpass glest med resenärer nu att en matbutik lär vara värre), dock ett spa - i alla fall om badande finns med i planerna. Bassänger är väl en rätt stor risk när det kommer till smittspridning, så jobbar du med riskgrupper hade jag definitivt ställt in av den anledningen.
Simbassssänger är bland de säkraste ställena du kan vara på. :) Kloret tar hand om virusen.
Det är orsaken till att ortens badhus håller öppet.
 
Låter ju helt rätt agerat, och även om smittskyddsutrustning osv. låter fett obehagligt så är det ju egentligen inte det. Hoppas att det inte är lunginflammation oavsett, för det är verkligen inte roligt :( Lycka till!
Precis, det är bra att dom är så noga med allt. Om det visar sig vara en förkylning så har jag aldrig sett på maken till förkylning i hela mitt liv. Hoppas få hjälp med hostan och andningen. Att ta så mycket Bricanyl som jag måste just nu är inte optimalt, den är inte gjord för dom här doserna. Den hjälper men gör mig helt darrig och skakig och i längden är det inte bra att ta så mycket. Men har ju inte haft/har inte något alternativ just nu.
 
...Och det skulle gå utmärkt att jobba utan att använda just dessa plattformar, utan att att för den delen sluta använda kommunikationsplattformen Internet.
Utan internet hade jag inte kunnat jobba hemifrån, eller ens på jobb, en del av våra verktyg hostas och driftas i annat land . Vi är helt beroende av internet.

Chattar gör jag många gånger under dagen, bara för att jag använder ett chattprogram innebär det inte att folk svarar omedelbart. Det är mycket mindre beroende av omedelbar respons såsom telefon.


Edit: förlåt jag missade visst att du skilde FB och liknande och internet.
 
...Och det skulle gå utmärkt att jobba utan att använda just dessa plattformar, utan att att för den delen sluta använda kommunikationsplattformen Internet.

Varför Facebook? Varför inte en hemsida?
Har du informenrats om varför man valt just den plattformen? Finns ingen sådan information, så kanske man egentligen inte "valt" plattformen, utan bara tagit något som råkade finnas finns till hands, och var hajpat för tillfället. Eller vill man aktivt stödja massinsamling av data om folk, för vidareförsäljning till dubiösa företag som Cambridge Analytica och spridning av "fake news"?

Hur fan "sprider man information" med Instagram? Det går inte att nå andra de som använder instagram. Vill man verkligen "sprida information", så får man nog anstränga sig lite mer.

Det är ett fåtal politiker som verkligen använde Twitter, den mesta trafiken består av botar. Vill man verkligen ha reda på vad som pågår inom politiken, kanske man ska ta den långa, men säkrare vägen, och verkligen ha kontakt med politiker direkt. Twitter är ju bara ett slags glorifierade "one-liners" utan eftertanke. Verklig politik kräver en del tankemöda.

Nej, det går inte utmärkt för oss att arbeta utan dessa plattformar...

Facebook vs Hemsida: Dessa två är helt olika kommunikationsplattformar. Facebook har möjlighet till tvåvägskommunikation på ett helt annat sätt än en hemsida, som mer är "här är all information i text och bild", statiskt helt enkelt.

Om jag informerats: både ja och nej. Inför varje verksamhetsår väljer man hur man vill kommunicera. Vi har valt att lägga stor del på Slack och mejl för oss arvoderade, medan det finns vissa grupper och chattar på Facebook för ideellt engagerade. Ett väl grundat val inom organisationen som fungerar bra för de olika typerna av användargrupperna.

Hur fan vi sprider information via Instagram: Instagram är en plattform för mindre information, möjlighet till länkar till hemsidor osv. Vi har statistik över våra användare på hemsida, Instagram och Facebook, hemsida besöks absolut minst men där har vi möjlighet att ge en större massa av information. Därav använder vi Instagram och andra sociala medier för att få användare till hemsidan. Och jo, det går alldeles utmärkt att nå folk som inte använder Instagram dels eftersom man inte behöver ha ett konto för att nå informationen, och dels eftersom det bara är ett komplement och en del av den stora kommunikationsplanen.

Twitter: Inom mitt område använder många politiker, myndigheter och andra verksamma Twitter. Hört talas om källkritik någon gång? Det är ju liksom inte att jag litar på vad som sägs av icke verifierade så kallade "ägg-konton". Twitter är en utmärkt plattform för diskussion, följa debatt, och enkelt nå olika typer av beslutsfattare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 411
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 688
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp