Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter i typ samma sits och funderar också!

Jag och en vän har tänkt åka buss, bo på spa en natt och sen bil hem till en kompis för en natt och sen tåg och buss hem...

Jag/vi velar fram och tillbaka... själva spa-vistelsen känns inte som problemet och nu tänker jag också att det kommer ju troligtvis att vara väldigt glest på bussarna och tåget...?
Jag jobbar med människor i riskgrupp.
Men, jag känner lite också att kanske bäst att passa på att åka innan vi får skarpare restriktioner?
Men, kollektivtrafiken blir kanske inställd snart så slipper vi fundera 😕 :p.
Jag hade INTE åkt buss nu - speciellt inte på "onödiga resor" och om jag arbetade med riskgrupper. Speciellt det senare gör att det känns ansvarslöst, tycker jag.
 
Ang att Sverige inte har restriktioner än så får jag säga att efter att ha befunnit mig i Frankrike så sköter ju svenska folket sig betydligt bättre utan restriktioner än vad fransmännen gjorde och gör MED restriktioner. Jag tror det helt beror på allt tjat som kommit från myndigheter här i Sverige om att stanna hemma i möjligaste mån. När restauranger fick stänga i söndags i Frankrike så flyttade ju folk ut på gatan istället bara. Lika många, lika trångt men fortfarande ok. Sen kom utegångsförbudet, som de skiter i. I Sverige går ju folk inte ut, trots att de egentligen får.

Man måste ju inte lägga restriktioner bara för att "alla andra" gör det om det fungerar utan. Frankrike och Sverige har följt varandra någorlunda i antal fall utifrån befolkningsmängd sett. Sverige ökade något mer i början av mars men det har Frankrike hämtat igen. (Kollat översiktligt på WHOs dagliga presenterade siffror)
 
Sådärja, ännu en vända med 1177 som tycker läget är dåligt/kritiskt med mig och behöver en läkarundersökning så nu väntar jag på att vårdcentralen ska höra av sig. Jag som helst inte ber om hjälp blev "tvingad" av mamma att ringa 1177 och det första jag sa när dom svarade var "Hej, jag vill inte ta upp er tid för jag är inte döende men mamma ville att jag skulle ringa" Dumma mig, jag förtjänar också hjälp, måste inse det. Sa till mamma att jag inte vill ta hjälp från dom som är sjuka "på riktigt" vilket mamma besvarade med att jag ju också är sjuk på riktigt.

Hoppas vårdcentralen tar mig på allvar men jag har inga stora förhoppningar, tillhör inte bästa VC men det tar bara 4 minuter att ta sig dit vilket är smidigt när man väl är sjuk
Men oj, missade den här utvecklingen (läste bara vad du skrev i din tråd igår). Är du mycket sämre din stackare? Vad har du för symtom? :heart
 
Ang att Sverige inte har restriktioner än så får jag säga att efter att ha befunnit mig i Frankrike så sköter ju svenska folket sig betydligt bättre utan restriktioner än vad fransmännen gjorde och gör MED restriktioner. Jag tror det helt beror på allt tjat som kommit från myndigheter här i Sverige om att stanna hemma i möjligaste mån. När restauranger fick stänga i söndags i Frankrike så flyttade ju folk ut på gatan istället bara. Lika många, lika trångt men fortfarande ok. Sen kom utegångsförbudet, som de skiter i. I Sverige går ju folk inte ut, trots att de egentligen får.

Man måste ju inte lägga restriktioner bara för att "alla andra" gör det om det fungerar utan. Frankrike och Sverige har följt varandra någorlunda i antal fall utifrån befolkningsmängd sett. Sverige ökade något mer i början av mars men det har Frankrike hämtat igen. (Kollat översiktligt på WHOs dagliga presenterade siffror)

Jag håller med dig!
Jag tror att vi i Sverige faktiskt sköter detta med frivillighet och restriktioner på ett bra sätt.
 
Då skulle jag boka om, jag har åkt alldeles för mycket buss för att lita på att folk ska respektera andra och inte åka sjuk.
Jag hade INTE åkt buss nu - speciellt inte på "onödiga resor" och om jag arbetade med riskgrupper. Speciellt det senare gör att det känns ansvarslöst, tycker jag.

Okej!

Jo, jag har hela tiden känt stort ansvar gentemot jobbet, som jag också skrivit här tidigare.
Har känts lite motigt bara när jag ställt in grejer och så har det inte synkat med mina kollegors förhållningssätt... men, jag kan ju fortsätta föregå med gott exempel då.
 
Okej!

Jo, jag har hela tiden känt stort ansvar gentemot jobbet, som jag också skrivit här tidigare.
Har känts lite motigt bara när jag ställt in grejer och så har det inte synkat med mina kollegors förhållningssätt... men, jag kan ju fortsätta föregå med gott exempel då.
Egentligen spelar det ju ingen större roll för jobbets del om du åker eller inte sålänge som du är uppmärksam på om du får symptom och då stannar hemma. Och det gäller ju oavsett resor eller inte.
Klart att risken för smitta ökar när du rör dig i samhället jämfört med om du mest är hemma, men risken att du ska smitta riskgrupper på jobbet ökar inte sålänge du inte går till jobbet med symptom.
 
Okej!

Jo, jag har hela tiden känt stort ansvar gentemot jobbet, som jag också skrivit här tidigare.
Har känts lite motigt bara när jag ställt in grejer och så har det inte synkat med mina kollegors förhållningssätt... men, jag kan ju fortsätta föregå med gott exempel då.
Jag tvivlar inte en sekund på att du är ansvarsfull - annars hade du inte ens reflekterat över huruvida du skulle åka eller inte. :D
 
Jag hade åkt, ni är alla friska och som det ser ut nu så är det ändå så lite folk ute i städerna att ni högst troligt inte stöter på någon som är sjuk i just covid-19. Dessutom behöver hotell och restaurang-branschen er och kommer jubla om ni dyker upp :love:

Ska själv ner på stan en sväng på lördag och försöka köpa något i någon mindre butik, dricka några öl och äta en bit mat på lokala ställen, jag vill ju gärna att de finns kvar även när det här har blåst förbi.

+ @lil-sis @Bison och @strawberrysylt
Tack för era svar! Jag tänker också lite som ovan, att det måste vara bra att stötta restauranger och hotell nu när det är som det är, så länge man känner sig helt frisk. Annars kommer det ju inte finnas någonting alls kvar när allt är över.
 
Nä, fast man hade fått komma hem då väl? Asså rest hem och sen isolerat sig hemma?




Tyvärr är bil inget alternativ, annars hade vi förstås åkt bil. Jag har inget körkort och min vän vill inte köra. Skulle vara om vi fått skjuts av nån annan då.

Jag åker tåg till jobbet varje dag, måste det för att komma dit, och jag tänker egentligen att det är mindre risk för smitta där än vad det är på mitt jobb där vi är 30 personer som sitter i samma minimala lunchrum tre gånger per dag. På tåget håller jag mig till ett eget säte och byter vagn om någon hostar.
 
Ang att Sverige inte har restriktioner än så får jag säga att efter att ha befunnit mig i Frankrike så sköter ju svenska folket sig betydligt bättre utan restriktioner än vad fransmännen gjorde och gör MED restriktioner. Jag tror det helt beror på allt tjat som kommit från myndigheter här i Sverige om att stanna hemma i möjligaste mån. När restauranger fick stänga i söndags i Frankrike så flyttade ju folk ut på gatan istället bara. Lika många, lika trångt men fortfarande ok. Sen kom utegångsförbudet, som de skiter i. I Sverige går ju folk inte ut, trots att de egentligen får.

Man måste ju inte lägga restriktioner bara för att "alla andra" gör det om det fungerar utan. Frankrike och Sverige har följt varandra någorlunda i antal fall utifrån befolkningsmängd sett. Sverige ökade något mer i början av mars men det har Frankrike hämtat igen. (Kollat översiktligt på WHOs dagliga presenterade siffror)

Fast det känns inte så förvånande? Det känns svårare för sydeuropeer överlag tycker jag, de är ju mer sociala än vi, umgås mer på restauranger än hemma t ex. I Sverige är vi väl mera stugsittare, lyssnar på beslut och knyter näven i fickan... men, i detta läget kan det kanske vara positivt.

Egentligen spelar det ju ingen större roll för jobbets del om du åker eller inte sålänge som du är uppmärksam på om du får symptom och då stannar hemma. Och det gäller ju oavsett resor eller inte.
Klart att risken för smitta ökar när du rör dig i samhället jämfört med om du mest är hemma, men risken att du ska smitta riskgrupper på jobbet ökar inte sålänge du inte går till jobbet med symptom.

Det har du rätt i iofs...! Fast, det lutar åt att vi är hemma...

Jag tvivlar inte en sekund på att du är ansvarsfull - annars hade du inte ens reflekterat över huruvida du skulle åka eller inte. :D

Tack, det har du ju rätt i iofs. 👍
 
Lista från Expressen om vilka som skall få barnomsorg:

Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning

Personal vid hamnar och flygplatser

Personal till storkök

Personal inom vård och omsorg

Larmcentralen

Kritisk personal inom finansiella sektorn

Begravningsverksamhet

Sanering

Personal till transporter av material

Krisledningspersonal

Kommunalteknisk försörjning

Bevakning

Stödfunktioner inom IT telefoni och HR

Dagligvaruhandel

Energibolag

Gränskontroll

Underrättelseverksamhet

Räddningstjänst

Barnomsorg

Rättsväsendet

Personal till kollektivtrafik

😱Alltså, varför inte veterinärer ????
 
+ @lil-sis @Bison och @strawberrysylt
Tack för era svar! Jag tänker också lite som ovan, att det måste vara bra att stötta restauranger och hotell nu när det är som det är, så länge man känner sig helt frisk. Annars kommer det ju inte finnas någonting alls kvar när allt är över.

Bra tänkt. Många restauranger har ju även börjat med hemkörning nu i dessa tider. Jag fick lapp i brevlådan igår från en restaurang här.
 
Men oj, missade den här utvecklingen (läste bara vad du skrev i din tråd igår). Är du mycket sämre din stackare? Vad har du för symtom? :heart
Jag har haft feber i en vecka och den stiger även om den pendlar lite. Har hosta, har börjat nysa, rosslig hals, huvudvärk, extrem trötthet och svaghet och är yr bara av att sitta upp och ha svårt att andas. Får ta väldigt mycket Bricanyl för att ens få luft.

NU ringde VC precis. Jag ska vara där kl 16, får inte gå in utan vänta utanför, minst 3 meter från alla människor men jag kommer stå så långt bort jag bara kan. Sen ropar dom upp mitt namn och jag får följa efter, en sköterska öppnar alla dörrar och jag får inte röra vid någonting alls inne på VC. Där kommer en doktor i full "smittskydsutrustning# lyssna på lungor för att se om det är lunginflammation då jag har symptom på det. Hen ska också se vad det är, om det är en rejäl förkylning eller influensa eller Corona men det är inte så lätt att veta utan provtagning så får se om jag får lämna prov eller ej.

Nu är bollen iaf i rullning och jag hoppas på hjälp av något slag och att få veta vad det är.
 
Fast det känns inte så förvånande? Det känns svårare för sydeuropeer överlag tycker jag, de är ju mer sociala än vi, umgås mer på restauranger än hemma t ex. I Sverige är vi väl mera stugsittare, lyssnar på beslut och knyter näven i fickan... men, i detta läget kan det kanske vara positivt.

Inte konstigt men hör och läser, inte bara här, att Sverige inte gör tillräckligt, inför restriktioner osv. Menade då att OM vi sköter oss utan restriktioner måste de ju inte införas bara för att alla andra gör det. :)
 
Jag har haft feber i en vecka och den stiger även om den pendlar lite. Har hosta, har börjat nysa, rosslig hals, huvudvärk, extrem trötthet och svaghet och är yr bara av att sitta upp och ha svårt att andas. Får ta väldigt mycket Bricanyl för att ens få luft.

NU ringde VC precis. Jag ska vara där kl 16, får inte gå in utan vänta utanför, minst 3 meter från alla människor men jag kommer stå så långt bort jag bara kan. Sen ropar dom upp mitt namn och jag får följa efter, en sköterska öppnar alla dörrar och jag får inte röra vid någonting alls inne på VC. Där kommer en doktor i full "smittskydsutrustning# lyssna på lungor för att se om det är lunginflammation då jag har symptom på det. Hen ska också se vad det är, om det är en rejäl förkylning eller influensa eller Corona men det är inte så lätt att veta utan provtagning så får se om jag får lämna prov eller ej.

Nu är bollen iaf i rullning och jag hoppas på hjälp av något slag och att få veta vad det är.
Låter ju helt rätt agerat, och även om smittskyddsutrustning osv. låter fett obehagligt så är det ju egentligen inte det. Hoppas att det inte är lunginflammation oavsett, för det är verkligen inte roligt :( Lycka till!
 
Alltså,
man hjälper till måttligt med att minska någon smittspridning i samhället,
om man sätter igång att resa tvärs över hela Sverige.

Det är allvarligt om DU blir sjuk (och tar med smittan hem igen) för att någon smittad på en rastplats råkar ta i ett dörrhandtag 45 sekunder innan du gör det.

Men det är etter värre om DU är smittad utan att veta om det, och därigenom råkar smitta ned någon annan som tar hem den smittan - till ett ställe som ännu inte har någon Covid-19.


Här i tråden talas det nu om hur duktiga vi är i Sverige, som släcker ned smittspridning utan att myndigheterna behöver blanda sig i - samtidigt som vi planerar att resa runt i landet.

Borde vi inte tillsammans minimera vårt resande till de allra viktigaste just nu, och samtidigt göra de så korta som möjligt? Eller så slutar vi att slå oss på bröstet över hur duktiga vi är.

Känner nån ett behov av att hjälpa en restaurang, ät då på den närmsta till ditt hem.
Eventuellt har de hämtmat.
 
Senast ändrad:
Lista från Expressen om vilka som skall få barnomsorg:

Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning

Personal vid hamnar och flygplatser

Personal till storkök

Personal inom vård och omsorg

Larmcentralen

Kritisk personal inom finansiella sektorn

Begravningsverksamhet

Sanering

Personal till transporter av material

Krisledningspersonal

Kommunalteknisk försörjning

Bevakning

Stödfunktioner inom IT telefoni och HR

Dagligvaruhandel

Energibolag

Gränskontroll

Underrättelseverksamhet

Räddningstjänst

Barnomsorg

Rättsväsendet

Personal till kollektivtrafik

😱Alltså, varför inte veterinärer ????

Antar att lärare inte räknas till barnomsorg? Blir en knepig situation för en bekant, hens skola kräver att hen fortsätter jobba där även om eleverna ska vara hemma, samtidigt som hen har barn som behöver tas om hand dagtid ifall skolorna stänger. Hens rektor tyckte att hen kunde lösa det hela genom att låta partnern ta hand om barnen (partnern är fö inte tillsammans med hen längre och jobbar inom polisen).
 
Alltså,
man hjälper till måttligt med att minska någon smittspridning i samhället,
om man sätter igång att resa tvärs över hela Sverige.

Det är allvarligt om DU blir sjuk (och tar med smittan hem igen) för att någon smittad på en rastplats råkar ta i ett dörrhandtag 45 sekunder innan du gör det.

Men det är precis lika illa om DU är smittad utan att veta om det, och därigenom råkar smitta ned någon annan som tar hem den smittan.


Här i tråden talas det nu om hur duktiga vi är i Sverige, som släcker ned smittspridning utan att myndigheterna behöver blanda sig i - samtidigt som vi planerar att resa runt i landet.

Borde vi inte tillsammans minimera vårt resande till de allra viktigaste just nu, och samtidigt göra de så korta som möjligt? Eller så slutar vi att slå oss på bröstet över hur duktiga vi är.

Men att resa från en plats där det finns smitta till en annan plats där det finns smitta känns ju inte som att man tar den med sig någonstans. Tror inte någon har pratat om att resa från Kiruna till Malmö och stanna på var och varannan rastplats. Även om en behöver stanna för att tanka eller köpa sig en dricka så betyder det inte att en går runt och pillar på allt och släpper allt vad hygien heter.
 
Lista från Expressen om vilka som skall få barnomsorg:

Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning

Personal vid hamnar och flygplatser

Personal till storkök

Personal inom vård och omsorg

Larmcentralen

Kritisk personal inom finansiella sektorn

Begravningsverksamhet

Sanering

Personal till transporter av material

Krisledningspersonal

Kommunalteknisk försörjning

Bevakning

Stödfunktioner inom IT telefoni och HR

Dagligvaruhandel

Energibolag

Gränskontroll

Underrättelseverksamhet

Räddningstjänst

Barnomsorg

Rättsväsendet

Personal till kollektivtrafik

😱Alltså, varför inte veterinärer ????
Bönder och djurskötare då? Djuren behöver ju skötas om. :cry: vi behöver ju också mat. Dumt o stänga ned matproduktionen :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 411
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 688
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp