Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tänker ni kring resor inom Sverige? Jag har sedan länge planerat att åka till Malmö och hälsa på min syster nästa helg, ska man undvika den typen av resor? Både jag, min sambo och min syster är helt friska även när vi verkligen känner efter (och det gör vi varje sekund...), ingen av oss jobbar med äldre eller andra riskgrupper (men kan såklart träffa personer inom riskgruppen även om det inte är den primära målgruppen). Vi tänkte ta egen bil dit men det kanske inte är tillräckligt skydd? Väl där tänkte vi ju bo på hotell och kanske gå ut och äta någon dag. Jag känner mig helt förvirrad kring vad jag ska göra.
 
Hur tänker ni kring resor inom Sverige? Jag har sedan länge planerat att åka till Malmö och hälsa på min syster nästa helg, ska man undvika den typen av resor? Både jag, min sambo och min syster är helt friska även när vi verkligen känner efter (och det gör vi varje sekund...), ingen av oss jobbar med äldre eller andra riskgrupper (men kan såklart träffa personer inom riskgruppen även om det inte är den primära målgruppen). Vi tänkte ta egen bil dit men det kanske inte är tillräckligt skydd? Väl där tänkte vi ju bo på hotell och kanske gå ut och äta någon dag. Jag känner mig helt förvirrad kring vad jag ska göra.

Jag sitter i typ samma sits och funderar också!

Jag och en vän har tänkt åka buss, bo på spa en natt och sen bil hem till en kompis för en natt och sen tåg och buss hem...

Jag/vi velar fram och tillbaka... själva spa-vistelsen känns inte som problemet och nu tänker jag också att det kommer ju troligtvis att vara väldigt glest på bussarna och tåget...?
Jag jobbar med människor i riskgrupp.
Men, jag känner lite också att kanske bäst att passa på att åka innan vi får skarpare restriktioner?
Men, kollektivtrafiken blir kanske inställd snart så slipper vi fundera 😕 :p.
 
Men, jag känner lite också att kanske bäst att passa på att åka innan vi får skarpare restriktioner?
Men, kollektivtrafiken blir kanske inställd snart så slipper vi fundera 😕 :p.
Det blev nog lite fel tänkt? Restriktioner i Sverige ligger hela tiden efter och om eller snarare när det kommer inskränkningar på inrikes resor har spridningen där redan pågått ett tag, jämför med alpresorna som ingen rekommenderades avstå ifrån trots att smittspridningen var i full gång i området.
 
Det blev nog lite fel tänkt? Restriktioner i Sverige ligger hela tiden efter och om eller snarare när det kommer inskränkningar på inrikes resor har spridningen där redan pågått ett tag, jämför med alpresorna som ingen rekommenderades avstå ifrån trots att smittspridningen var i full gång i området.

Jo, fast det ställs ju in avgångar nu pga sjuk personal och färre resande?
 
Jo, fast det ställs ju in avgångar nu pga sjuk personal och färre resande?
Jag menade inskränkningar på grund av risk för smittspridning. Det vi ser nu är att hade inte väldigt många företag i Sverige agerat innan FHM där företagen själv satte personer som rest i karantän och övergick till att låta folk i mån av möjlighet arbeta hemifrån hade läget varit betydligt allvarligare. Det tror jag alla inser.
 
Jag menade inskränkningar på grund av risk för smittspridning. Det vi ser nu är att hade inte väldigt många företag i Sverige agerat innan FHM där företagen själv satte personer som rest i karantän och övergick till att låta folk i mån av möjlighet arbeta hemifrån hade läget varit betydligt allvarligare. Det tror jag alla inser.

Okej, jo fast det skulle ju kunna komma fler restriktioner nu fortfarande känner jag...
Men, som sagt känns som resandet löser "sig självt"...
 
Beror nog på vad man menar med "skvaller", tror jag. Men helt klart visar ju Facebook vilka man borde vara vän med, och vilka man helt borde säga upp kontakten med, när man tittar på vad de delar och skriver i sina privata inlägg, utanför grupper och sidor.
Sant. Skvaller kan definieras olika. Ja visste man inte innan vilka åsikter folk har så kan man få veta det genom facebook. Det ser jag dock inte som skvaller utan mer som att endel har olika ansikten beroende på vem de pratar med.
 
Okej, jo fast det skulle ju kunna komma fler restriktioner nu fortfarande känner jag...
Men, som sagt känns som resandet löser "sig självt"...
Då är jag nog med på vad du menar och kanske har du rätt men det känns lite väl osäkert läge än så länge tycker jag, blir det som i Italien hade man ju inte velat vara ute och resa precis även om det är inom Sverige.
 
Ja... som sagt, jag/vi tvekar, men asså är det jätteglest på resenärer så känns de ju inte som så stor risk att smittas där? Så länge vi kommer dit vi ska...
Jag skulle ha tagit bilen, jag har tänkt undvika buss ett tag. Helt plötsligt kliver det ombord någon som sitter och hostar och då kan man ju inte direkt bara hoppa av 🤷
 
Då är jag nog med på vad du menar och kanske har du rätt men det känns lite väl osäkert läge än så länge tycker jag, blir det som i Italien hade man ju inte velat vara ute och resa precis även om det är inom Sverige.

Nä, fast man hade fått komma hem då väl? Asså rest hem och sen isolerat sig hemma?


Jag skulle ha tagit bilen, jag har tänkt undvika buss ett tag. Helt plötsligt kliver det ombord någon som sitter och hostar och då kan man ju inte direkt bara hoppa av 🤷

Tyvärr är bil inget alternativ, annars hade vi förstås åkt bil. Jag har inget körkort och min vän vill inte köra. Skulle vara om vi fått skjuts av nån annan då.
 
Stockholm är den hårdast drabbade regionen i Sverige,
förmodligen den region hos oss med mest okontrollerad spridning idag.
Det bor också mest folk här.

Vi har lyckats stänga ned den här regionen alldeles utav oss själva,
utan att myndigheterna har behövt sätta oss i karantän, utan poliser och militärer på gatorna.
De som vet med sig att de måste åka till jobbet gör det - men begränsar sina resor till just det.
De som kan jobba hemifrån gör det.

Det finns hopp.

Visa bifogad fil 47166
OT men...
Gatukonst av Michael Richter :love:
 
Nä, fast man hade fått komma hem då väl? Asså rest hem och sen isolerat sig hemma?




Tyvärr är bil inget alternativ, annars hade vi förstås åkt bil. Jag har inget körkort och min vän vill inte köra. Skulle vara om vi fått skjuts av nån annan då.
Då skulle jag boka om, jag har åkt alldeles för mycket buss för att lita på att folk ska respektera andra och inte åka sjuk.
 
@Greyshine
Då ditt inlägg var mycket långt i en annars mycket aktiv tråd, och då man försöker läsa ikapp är det kanske just sådana här inlägg som hoppas över - låter jag nu alla få en ny chans att läsa kanske det enskilt allra viktigaste stycke som skrivits i forumets alla Covid-19-trådar.


Jag gör ett tillägg också:
Torka händerna med pappershanddukar efteråt. Blås inte runt viruset i luften med varmluftsblåsande handtorkare. Och, lipid är fett - så nu behövs inte det googlas.
Tack för bra info. Jag har också tänkt på dom där hemska luft handtorkarna, fick veta vilken smittärd dom är när jag var tonåring och har sen dess aldrig använt dom.

Skönt att veta att allt tvättande av händer hjälper.

En fråga, om man går ensam hemma. Behöver man tvätta händerna extra noga då också? Jag har en ganska aktiv blåsa så kissar ju ofta så tvättar händerna typ varannan timme plus när jag ska fixa mat eller så. Att tvätta mer lär väl inte göra någon skillnad?
 
Hur tänker ni kring resor inom Sverige? Jag har sedan länge planerat att åka till Malmö och hälsa på min syster nästa helg, ska man undvika den typen av resor? Både jag, min sambo och min syster är helt friska även när vi verkligen känner efter (och det gör vi varje sekund...), ingen av oss jobbar med äldre eller andra riskgrupper (men kan såklart träffa personer inom riskgruppen även om det inte är den primära målgruppen). Vi tänkte ta egen bil dit men det kanske inte är tillräckligt skydd? Väl där tänkte vi ju bo på hotell och kanske gå ut och äta någon dag. Jag känner mig helt förvirrad kring vad jag ska göra.

Jag hade absolut åkt.
 
Hur tänker ni kring resor inom Sverige? Jag har sedan länge planerat att åka till Malmö och hälsa på min syster nästa helg, ska man undvika den typen av resor? Både jag, min sambo och min syster är helt friska även när vi verkligen känner efter (och det gör vi varje sekund...), ingen av oss jobbar med äldre eller andra riskgrupper (men kan såklart träffa personer inom riskgruppen även om det inte är den primära målgruppen). Vi tänkte ta egen bil dit men det kanske inte är tillräckligt skydd? Väl där tänkte vi ju bo på hotell och kanske gå ut och äta någon dag. Jag känner mig helt förvirrad kring vad jag ska göra.

Jag hade åkt, ni är alla friska och som det ser ut nu så är det ändå så lite folk ute i städerna att ni högst troligt inte stöter på någon som är sjuk i just covid-19. Dessutom behöver hotell och restaurang-branschen er och kommer jubla om ni dyker upp :love:

Ska själv ner på stan en sväng på lördag och försöka köpa något i någon mindre butik, dricka några öl och äta en bit mat på lokala ställen, jag vill ju gärna att de finns kvar även när det här har blåst förbi.
 
Sådärja, ännu en vända med 1177 som tycker läget är dåligt/kritiskt med mig och behöver en läkarundersökning så nu väntar jag på att vårdcentralen ska höra av sig. Jag som helst inte ber om hjälp blev "tvingad" av mamma att ringa 1177 och det första jag sa när dom svarade var "Hej, jag vill inte ta upp er tid för jag är inte döende men mamma ville att jag skulle ringa" Dumma mig, jag förtjänar också hjälp, måste inse det. Sa till mamma att jag inte vill ta hjälp från dom som är sjuka "på riktigt" vilket mamma besvarade med att jag ju också är sjuk på riktigt.

Hoppas vårdcentralen tar mig på allvar men jag har inga stora förhoppningar, tillhör inte bästa VC men det tar bara 4 minuter att ta sig dit vilket är smidigt när man väl är sjuk
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 415
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 688
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp