Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jourcentralen hade stängt pga för mycket patienter och att dom bara kan ha öppet för infektionspatienter vissa tider för att minska smittspridning. Fick rådet att ringa igen imorgon och försöka norpa åt mig en läkarkontakt alternativt åka upp akut.

Akut känns inte nödvändigt just nu så jag ringer imorgon även om sköterskan på jourcentralen lät antyda att det kommer bli svårt att få en tid för att sjukhuset här är fullt och dom har mängder av patienter. Men får som sagt ge det ett försök imorgon då sjuksköterskan på 1177 diskuterade mitt fall med några kollegor och dom kom fram till att jag behöver vård. Men att behöva vård och att den inte finns känns lite träligt.
Har du tagit panodil ännu?
 
Nej, det borde vi nog inte göra. Som med allt annat finns det för och nackdelar men med sociala medier etc så är det många fördelar som väger tungt. Jätte mycket bra finns ju, möjligheten att kommunicera med nära och kära eller även främlingar även fast du är isolerad/i karantän, läxhjälp, mathandling utan att lämna huset, underhållning för barn som är hemma med föräldrar som jobbar på hemmakontor och mycket mer. Vi behöver Internet :)

Jag läser nog @skogaliten s inlägg lite annorlunda än att hen på riktigt tycker allt borde släckas ner. Faktum är att en överväldigande massa människor inte använder internet till det viktiga du tar upp , och det kan bli/skapar problem .
 
Jag läser nog @skogaliten s inlägg lite annorlunda än att hen på riktigt tycker allt borde släckas ner. Faktum är att en överväldigande massa människor inte använder internet till det viktiga du tar upp , och det kan bli/skapar problem .

Var lite fram och tillbaka på det :p Kan ju hålla med lite sådär halvt ironiskt menat, man blir rätt matt när man läser en del kommentarer i kommentarfälten där ute 🙈
 
Så vitt jag kunnat förstå är viruset inkapslat i ett lipidhölje som gör att vanlig tvål kan förstöra viruset helt, och det är delvis lipidhöljet som gör det så smittsamt då kroppen inte direkt kan identifiera det som ett hot. Det betyder dock också att ännu levande, men "tvålskadade", virus inte utgör samma hot för kroppen. Det finns ju även tecken på att folk till viss del blir sjuka proportionellt med hur mycket virus de utsätts för, så även "slarvig" rengöring gör skillnad. Att hålla sig så ren som möjligt ute bland folk är det som i slutändan är det som avgör om viruset är här för att stanna eller dör ut.
@Greyshine
Då ditt inlägg var mycket långt i en annars mycket aktiv tråd, och då man försöker läsa ikapp är det kanske just sådana här inlägg som hoppas över - låter jag nu alla få en ny chans att läsa kanske det enskilt allra viktigaste stycke som skrivits i forumets alla Covid-19-trådar.


Jag gör ett tillägg också:
Torka händerna med pappershanddukar efteråt. Blås inte runt viruset i luften med varmluftsblåsande handtorkare. Och, lipid är fett - så nu behövs inte det googlas.
 
Nej, det borde vi nog inte göra. Som med allt annat finns det för och nackdelar men med sociala medier etc så är det många fördelar som väger tungt. Jätte mycket bra finns ju, möjligheten att kommunicera med nära och kära eller även främlingar även fast du är isolerad/i karantän, läxhjälp, mathandling utan att lämna huset, underhållning för barn som är hemma med föräldrar som jobbar på hemmakontor och mycket mer. Vi behöver Internet :)
Kan du skilja mellan "Internet", som egentligen är en kommunikationsplattform, och applikationer, som t.ex. "Facebook", som är en slags avancerad hemsida, som driftas på plattformen "Internet"?

Jag skrev att vissa typer av applikationer gärna kunde stängas ner, inte att vi skulle fimpa Internet.

Beställer du mat på "Mathem" eller liknande, så använder du Internet, men inte något socialt medium.

Facebook m.fl. är så kallade "sociala medier".

Sociala medier tycks ha förmågan att ta fram det sämsta hos människor, när man ställer sig en bit ifrån och tittar efter.

Visst det finns små gulliga insamlingar, och missing people och en massa annat, som nyttjar t.ex. Facebook, för att ropa efter frivilliga. Men det skulle man kunna göra via en hemsida lika gärna...

Genomgående i den texten använder jag ordet "Facebook", men egentligen gäller det vilket socialt medium som helst.

Facebook har utnyttjats för att sprida rykten, och falska nyheter, som destabiliserar samhällen.

T.ex. till att skapa en situation där Donald Trump blev vald till USA:s president.

Facebook är egentligen bara en skvallercentral, och ett sätt för folk att sälja information om sig själva, utan att få betalt.

Vem fan vill sälja sin själ, för att snacka med sin morsa? Inte jag i alla fall.

Det finns underbara, säkra krypterade mail, som jag kan skriva (med eventuella foton som bifogade filer), eller så kan jag ringa och prata med mamma.

Vad i hela friden skulle jag anvönda Facebook till? Alltså utom och skvallra?
 
Kan du skilja mellan "Internet", som egentligen är en kommunikationsplattform, och applikationer, som t.ex. "Facebook", som är en slags avancerad hemsida, som driftas på plattformen "Internet"?

Jag skrev att vissa typer av applikationer gärna kunde stängas ner, inte att vi skulle fimpa Internet.

Beställer du mat på "Mathem" eller liknande, så använder du Internet, men inte något socialt medium.

Facebook m.fl. är så kallade "sociala medier".

Sociala medier tycks ha förmågan att ta fram det sämsta hos människor, när man ställer sig en bit ifrån och tittar efter.

Visst det finns små gulliga insamlingar, och missing people och en massa annat, som nyttjar t.ex. Facebook, för att ropa efter frivilliga. Men det skulle man kunna göra via en hemsida lika gärna...

Genomgående i den texten använder jag ordet "Facebook", men egentligen gäller det vilket socialt medium som helst.

Facebook har utnyttjats för att sprida rykten, och falska nyheter, som destabiliserar samhällen.

T.ex. till att skapa en situation där Donald Trump blev vald till USA:s president.

Facebook är egentligen bara en skvallercentral, och ett sätt för folk att sälja information om sig själva, utan att få betalt.

Vem fan vill sälja sin själ, för att snacka med sin morsa? Inte jag i alla fall.

Det finns underbara, säkra krypterade mail, som jag kan skriva (med eventuella foton som bifogade filer), eller så kan jag ringa och prata med mamma.

Vad i hela friden skulle jag anvönda Facebook till? Alltså utom och skvallra?

Jag är av en uppfattning att internet behöver vi och då existerar även sociala medier. Går vi in och förbjuder olika sociala medier kommer man att skapa nya och alla fortsätter i samma stil. Jag ser inte nyttan i att förbjuda några av dom.

Hur du väljer att använda dig av Internet och hur du vill kommunicera med din familj är ditt fria val, såsom andra är fria att använda samma utbud såsom dom önskar, på gott och ont.
 
Scenen:
Centralstationen, Stockholm. Regionaltåg mot Uppsala. Vagn näst längst fram. Tid: mellan 17:00-18:00 en vanlig arbetsonsdag. Rusningstrafik.

Ståplats, trängsel, elände?
Nej, skribenten plus en äldre tant med rullator.

37580213-FD4C-4721-9EB6-E31FEE7EDA4E.jpeg


Pendeltåg mellan Sundbyberg och Spånga igår klockan 08.00.
 
Visa bifogad fil 47165
Pendeltåg mellan Sundbyberg och Spånga igår klockan 08.00.

Det där skulle jag ha suttit i om jag inte haft möjligheten att ta bilen. Jag trodde att många fler skulle ha gjort likadant men trafiken har varit ovanligt gles och det har funnits bra med plats på personalparkeringen.
Kompis har lagt ut bilder på öde tunnelbanestationer i rusningstid.
 
[BILD]

Pendeltåg mellan Sundbyberg och Spånga igår klockan 08.00.
Stockholm är den hårdast drabbade regionen i Sverige,
förmodligen den region hos oss med mest okontrollerad spridning idag.
Det bor också mest folk här.

Vi har lyckats stänga ned den här regionen alldeles utav oss själva,
utan att myndigheterna har behövt sätta oss i karantän, utan poliser och militärer på gatorna.
De som vet med sig att de måste åka till jobbet gör det - men begränsar sina resor till just det.
De som kan jobba hemifrån gör det.

Det finns hopp.

AlltKommerBliBra.jpg
 
Här har det hänt väldigt mycket de senaste 48 timmarna känns det som. Från och med i förrgår rekommenderas vi att hålla oss ifrån ställen där det ofta samlas många människor på samma gång. Det innebär att saker som restauranger, pubar, kontor och kollektivtrafik har varit väldigt tomma de senaste dagarna.

Idag meddelade min stad att de stänger samtliga museum, teatrar och de gym som drivs av kommunen. Restauranger, barer och liknande får fortfarande ha öppet, men det rekommenderas inte att man går dit. Flera av favoritställena i våra kvarter har bestämt sig för att helt enkelt stänga tillsvidare. Svägerskans yogastudio likaså.

Idag meddelades även att skolorna i hela landet (Skottland) stänger från och med på fredag, och England + Wales har nu beslutat att göra samma sak.

Vi hoppas undvika en total "lockdown" som de som pågår i t.e.x Italien och Spanien, men det beror ju på hur pass mycket folk respekterar de här nya regulationerna. Senast igår såg jag ett gäng som måste ha varit 70+ gå in på en irländsk pub - det var ju St Patrick's Day :banghead:

Själv jobbar jag hemifrån från och med idag, och sambon gör detsamma. Vi har båda slutat gå till gymmet och undviker att träffa folk. Försöker att underhålla oss med träningspass utomhus, matlagning, bakning, Netflix, böcker och kortspel istället. Vi ska också försöka stötta små lokala aktörer så mycket vi kan - något säger mig att jag kommer att lägga mer pengar än nånsin på takeouts och internetshopping de kommande veckorna :D Funderar på exakt hur många kanelbullar jag kan beställa från bageriet runt hörnet, som just meddelade att de kommer att börja leverera sina varor från och med nu för att undvika att folk kommer dit, utan att framstå som en galen bunkrare :angel:
 
Stockholm är den hårdast drabbade regionen i Sverige,
förmodligen den region hos oss med mest okontrollerad spridning idag.
Det bor också mest folk här.

Vi har lyckats stänga ned den här regionen alldeles utav oss själva,
utan att myndigheterna har behövt sätta oss i karantän, utan poliser och militärer på gatorna.
De som vet med sig att de måste åka till jobbet gör det - men begränsar sina resor till just det.
De som kan jobba hemifrån gör det.

Det finns hopp.

Visa bifogad fil 47166

"Stockholm ligger öde och världen håller andan" 🎶
 
Min mor säger samma sak om Stockholm. Hennes man jobbar så mkt han kan hemifrån, de har skickat hem personalen med jobb istället osv. Min Lillebror studerar hemifrån och allmänt är de väldigt lite folk i omlopp ute på gatorna, de bor 20-25 minuter utanför City. Är glad att jag hann träffa henne i slutet på förra månaden början på den här, känns som de kan dröja innan vi ses igen 😓

Jag tror att (och de är min högst personliga åsikt) om alla tar sitt ansvar så rider vi ut den här stormen också. De gäller bara att vi håller oss lugna, följer de som sägs och försöker skyddar de som ligger i riskgrupper. Jag har två i min närhet, var av den ena till 98 procent inte skulle klara att få de här viruset utan att dö, den andra skulle bli väldigt sjuk men skulle troligtvis fixa de med rätt vård.

I vår lilla kommun mitt ute i ingenstans i landet har de stängt ned badhus med tillhörande gym idag, gymnasieskolan är stängd, lika så komvux dit jag brukar gå för att se telebildssändingar från Karlstad. Affärerna håller öppet 1 timme innan ordinarie tid på morgonen nu för att riskgrupper ❤ Så de ska få chansen att handla ifred, hoppas alla respekterar detta nu även om jag tror att en del inte kommer göra de ..

Jag tröstar mig med att mina studier redan ligger på distans, så de ändå som skiljer är att jag inte kan åka på närträffar. Annars försöker jag hålla mig hemma så mycket som möjligen, träffa så lite folk som möjligen. Promenerar massor ute nu när de inte blir gymmet, och tar hand om hästarna. De är sådant man får vara glad för just nu ❤
 
Jag är av en uppfattning att internet behöver vi och då existerar även sociala medier. Går vi in och förbjuder olika sociala medier kommer man att skapa nya och alla fortsätter i samma stil. Jag ser inte nyttan i att förbjuda några av dom.

Hur du väljer att använda dig av Internet och hur du vill kommunicera med din familj är ditt fria val, såsom andra är fria att använda samma utbud såsom dom önskar, på gott och ont.
Du blandar ihop äpplen med päron.

Du använder Internet som synonymt med sociala medier ibland, och ibland inte.

Det finns några jättebra böcker som man kan läsa (tvivlar på om de finns som ljudböcker), för att förstå hur applikationer som t.ex. Facebook fungerar, och vad som skiljer det från ett harmlöst, och ofta nyttigt socialt medium som t.ex. Bukefalos.

Du kan t.ex. börja med den här: https://www.adlibris.com/se/bok/int...MIkIGS_vek6AIVgkkYCh3-uQ__EAAYAyAAEgJt4PD_BwE
 
Jag förstår inte en sak.

Väldigt många verkar vara livrädda för att bli sjuka i det nya Corona viruset.

Varför det?

Vi (som grupp) måste ju bli sjuka för att bli friska, så att säga, det är bara frågan om att se till att alla inte blir sjuka samtidigt.
 
Här har det hänt väldigt mycket de senaste 48 timmarna känns det som. Från och med i förrgår rekommenderas vi att hålla oss ifrån ställen där det ofta samlas många människor på samma gång. Det innebär att saker som restauranger, pubar, kontor och kollektivtrafik har varit väldigt tomma de senaste dagarna.

Idag meddelade min stad att de stänger samtliga museum, teatrar och de gym som drivs av kommunen. Restauranger, barer och liknande får fortfarande ha öppet, men det rekommenderas inte att man går dit. Flera av favoritställena i våra kvarter har bestämt sig för att helt enkelt stänga tillsvidare. Svägerskans yogastudio likaså.

Idag meddelades även att skolorna i hela landet (Skottland) stänger från och med på fredag, och England + Wales har nu beslutat att göra samma sak.

Vi hoppas undvika en total "lockdown" som de som pågår i t.e.x Italien och Spanien, men det beror ju på hur pass mycket folk respekterar de här nya regulationerna. Senast igår såg jag ett gäng som måste ha varit 70+ gå in på en irländsk pub - det var ju St Patrick's Day :banghead:

Själv jobbar jag hemifrån från och med idag, och sambon gör detsamma. Vi har båda slutat gå till gymmet och undviker att träffa folk. Försöker att underhålla oss med träningspass utomhus, matlagning, bakning, Netflix, böcker och kortspel istället. Vi ska också försöka stötta små lokala aktörer så mycket vi kan - något säger mig att jag kommer att lägga mer pengar än nånsin på takeouts och internetshopping de kommande veckorna :D Funderar på exakt hur många kanelbullar jag kan beställa från bageriet runt hörnet, som just meddelade att de kommer att börja leverera sina varor från och med nu för att undvika att folk kommer dit, utan att framstå som en galen bunkrare :angel:

Jag hade inte hört om skolorna, det dök inte upp i min youtubefeed idag. (Japp, jag får alla mina nyheter därifrån. 😅 ) Så trist, jag tror att det är heltokigt men hej och hå! Fler arbetstimmar till oss som inte har barn antar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 489
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp