Här har det hänt väldigt mycket de senaste 48 timmarna känns det som. Från och med i förrgår rekommenderas vi att hålla oss ifrån ställen där det ofta samlas många människor på samma gång. Det innebär att saker som restauranger, pubar, kontor och kollektivtrafik har varit
väldigt tomma de senaste dagarna.
Idag meddelade min stad att de stänger samtliga museum, teatrar och de gym som drivs av kommunen. Restauranger, barer och liknande får fortfarande ha öppet, men det rekommenderas inte att man går dit. Flera av favoritställena i våra kvarter har bestämt sig för att helt enkelt stänga tillsvidare. Svägerskans yogastudio likaså.
Idag meddelades även att skolorna i hela landet (Skottland) stänger från och med på fredag, och England + Wales har nu beslutat att göra samma sak.
Vi hoppas undvika en total "lockdown" som de som pågår i t.e.x Italien och Spanien, men det beror ju på hur pass mycket folk respekterar de här nya regulationerna. Senast igår såg jag ett gäng som måste ha varit 70+ gå in på en irländsk pub - det var ju St Patrick's Day
Själv jobbar jag hemifrån från och med idag, och sambon gör detsamma. Vi har båda slutat gå till gymmet och undviker att träffa folk. Försöker att underhålla oss med träningspass utomhus, matlagning, bakning, Netflix, böcker och kortspel istället. Vi ska också försöka stötta små lokala aktörer så mycket vi kan - något säger mig att jag kommer att lägga mer pengar än nånsin på takeouts och internetshopping de kommande veckorna
Funderar på exakt hur många kanelbullar jag kan beställa från bageriet runt hörnet, som just meddelade att de kommer att börja leverera sina varor från och med nu för att undvika att folk kommer dit, utan att framstå som en galen bunkrare