Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här sitter 2/3 av familjen i någon form av påtvingad nästan-karantän och funderar typ på om vi ska gå ut och leta reda på någon som är smittad så vi kan passa på att skaffa oss den där immuniteten vi behöver för att komma vidare.
Maken är påtvingad arbete hemifrån, de äldsta tonåringarna får gymnasieundervisning på distans från i morgon (jag körde in dem till skolan i stan i morse så de fick nödvändig information och tömma sina skåp) och jag har inget jobb att gå till. Bara de 2 yngsta barnen som går i skolan - och då håller även deras skolor på att förbereda sig på att försöka med någon form av distansundervisning.
Känns som att tredje världskriget kommer bryta ut i vårt hus om alla ska tvingas hålla sig hemma en längre period... 🙄

Nej, jag vet att det är förebyggande åtgärder, det känns bara tröstlöst. Och då har vi ändå en helt gård att röra oss på och bor en glesbebyggd by på landet.
 
Tar med mig en klocka så jag kan ringa och skrika corona, corona, corona så ingen går nära mig. Fungerade det för spetälska så fungerar det nog mot corona.

Äsch, se bara till att snörvla med jämna mellanrum, för extra effekt lägg till nysning och prata med sängkammarröst. :D

Jag känner mig som en paria när jag går ut. Jag är allergisk under fällningstider (hund på kudden varje natt) men fysiskt kärnfrisk.
 
Funderar lite på hur vi lyckades klara av svininfluensan utan att stänga med hela samhället. Den slog väl hårdare vill jag minnas och de avlidna var i alla åldrar. Fortfarande avlider folk, både unga och äldre, även om svininfluensan är under kontroll nu.

Beror det på att vi inte använde sociala medier lika frekvent då som nu? Eller att utbrottet kom 2009, efter det ekonomiska sammanbrottet 2008? Ingen regering hade kunnat införa restriktioner på det sätt som görs nu, då man förtvivlat försökte klara sig ur lågkonjunkturen. Nu har vi haft det bra ekonomiskt i många år, men även om det utlovas hjälp till krisande företag så finns inte oändligt med pengar.

Vad händer när nästa virus kommer? Ska hela världen stanna helt med några års mellanrum? Idag talade kungen till folket, man kunde tro att vi stod inför tredje världskriget. Jag tycker det känns aningen överspänt...
 
Funderar lite på hur vi lyckades klara av svininfluensan utan att stänga med hela samhället. Den slog väl hårdare vill jag minnas och de avlidna var i alla åldrar. Fortfarande avlider folk, både unga och äldre, även om svininfluensan är under kontroll nu.

Beror det på att vi inte använde sociala medier lika frekvent då som nu? Eller att utbrottet kom 2009, efter det ekonomiska sammanbrottet 2008? Ingen regering hade kunnat införa restriktioner på det sätt som görs nu, då man förtvivlat försökte klara sig ur lågkonjunkturen. Nu har vi haft det bra ekonomiskt i många år, men även om det utlovas hjälp till krisande företag så finns inte oändligt med pengar.

Vad händer när nästa virus kommer? Ska hela världen stanna helt med några års mellanrum? Idag talade kungen till folket, man kunde tro att vi stod inför tredje världskriget. Jag tycker det känns aningen överspänt...

Du får ett hjärta för det inlägget! Det går definitivt för långt. Jag förstår vissa åtgärder för att inte överbelasta vården men mest vill jag dunka huvudet i karantänväggen.
 
Fascinerande att det är vi som tillhör riskgrupperna som gick ut hårdast i början om behov av skydd och när det kommer vaccinering behöver befolkningen verkligen vaccineras, och då var det mycket, nej, jag är ung och frisk så jag kommer inte bli särskilt sjuk och nu är de som inte är i riskgrupperna mer eller mindre (eller inte obs!) som hoardar.
Eh, har du suttit och registrerat vem som skrivit vad. vilka som är riskgrupp och inte, och spanar nu på vilka som hoardar?

Fascinerande.

PS. Vilka har förresten skrivit att de inte tänker vaccinera sig mot Corona när det kommer vaccin? Det har jag missat.
 
Funderar lite på hur vi lyckades klara av svininfluensan utan att stänga med hela samhället. Den slog väl hårdare vill jag minnas och de avlidna var i alla åldrar. Fortfarande avlider folk, både unga och äldre, även om svininfluensan är under kontroll nu.

Beror det på att vi inte använde sociala medier lika frekvent då som nu? Eller att utbrottet kom 2009, efter det ekonomiska sammanbrottet 2008? Ingen regering hade kunnat införa restriktioner på det sätt som görs nu, då man förtvivlat försökte klara sig ur lågkonjunkturen. Nu har vi haft det bra ekonomiskt i många år, men även om det utlovas hjälp till krisande företag så finns inte oändligt med pengar.

Vad händer när nästa virus kommer? Ska hela världen stanna helt med några års mellanrum? Idag talade kungen till folket, man kunde tro att vi stod inför tredje världskriget. Jag tycker det känns aningen överspänt...
Nej Svininfluensan drabbade oss inte alls särskilt hårt, men det var en himla hysteri runt vaccineringen.
 
Funderar lite på hur vi lyckades klara av svininfluensan utan att stänga med hela samhället. Den slog väl hårdare vill jag minnas och de avlidna var i alla åldrar. Fortfarande avlider folk, både unga och äldre, även om svininfluensan är under kontroll nu.

Beror det på att vi inte använde sociala medier lika frekvent då som nu? Eller att utbrottet kom 2009, efter det ekonomiska sammanbrottet 2008? Ingen regering hade kunnat införa restriktioner på det sätt som görs nu, då man förtvivlat försökte klara sig ur lågkonjunkturen. Nu har vi haft det bra ekonomiskt i många år, men även om det utlovas hjälp till krisande företag så finns inte oändligt med pengar.

Vad händer när nästa virus kommer? Ska hela världen stanna helt med några års mellanrum? Idag talade kungen till folket, man kunde tro att vi stod inför tredje världskriget. Jag tycker det känns aningen överspänt...

Jag tillhör skaran som sällar mig till dina tankegångar. Absolut har media och folks större användande - ffa HANTERING av sociala media en stor roll i det hela, men självklart är det inte den enda variabeln. Allt hänger ihop, tex den misstro och missnöje som finns mot regeringar väger in och får luft i Coronas namn. Att viruset politiseras globalt väger självklart tungt även det.
 
Passade på att handla när jag ändå var tvungen att jobba lite på annan ort idag. Jag var in i tre butiker innan jag hittade ett packet sportknäcke! Funderade faktiskt på att köpa två paket men struntade i det, behövde bara ett. Makaroner fanns ingenstans. Grannen ska handla i morgon, ska be honom kolla om han hittar något men annars kan det kvitta, jag har annan mat.

Lyssnade även lite på presskonferensen på radion och vilka korkade frågor reportrarna ställer!
Fritt från minnet. ;)
- Hur vet man vilka yrken som är samhällsviktiga?
- Det finns en lista på MSB.
- Ni hänvisar alltid till MSB, hur vet man om man har ett samhällsviktigt yrke?

Spontant känner jag att om du inte vet om du har ett samhällsviktigt yrke så har du inte det! :meh:

- Varför kan man inte tillverka andningsskydd till alla som bor i Sverige och dela ut för att minska smittspridningen?
- Nej, för du måste gå en utbildning för att använda det rätt för annars gör det ingen nytta och det är väldigt tungandat att använda, efter en stund känns det som att ha sprungit ett maratonlopp, så de skydd som finns ska användas i vården där de gör nytta.
- Men hade det inte varit bra ur smittosynpunkt? :banghead:
 
87169914-DD39-42D1-9B5F-3FE1B4DC6093.png
 
WHO: Första vaccintester mot corona har påbörjats
De första testerna för ett vaccin mot det nya coronaviruset har påbörjats – 60 dagar efter att virusets genetiska kod kartlagts. Det säger världshälsoorganisationen WHO:s generalsekreterare Tedros Adhanom Ghebreyesus på en presskonferens.
WHO kommer att samordna en internationell studie mellan flera länder, där olika slags vaccintest och behandlingar ska kunna jämföras så att man snabbt kan komma fram till vad som fungerar mot coronaviruset.
Argentina, Kanada, Frankrike, Iran, Norge, Sydafrika och Thailand är några av länderna som redan nu meddelat att de tänker ingå i studien.
– Jag tror att många fler kommer ansluta sig, säger Tedros Adhanom Ghebreyesus.

https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902


Vi får väl se hur snabbt det går. Väldigt otäckt att läsa om Italien och alla dödsfall på så kort tid.
 
Alltså, egentligen är det viktigaste inte att gömma sig från andra människor med "karantän", utan att inte sprida smittan, och för det är faktiskt renligheten ute i samhället det viktigaste. Man kan inte garantera att man inte sprider någon smitta såvida man inte isolerar sig i typ en och en halv månad; hela inkubationstiden och (förväntad) sjuktid + ca 9 dagar för att eventuella virus från en själv ska dö i hemmiljön. "Karantänerna" är ju bäst för att eliminera alla möjligheter att föra vidare smittan (framförallt de grejer som en gör omedvetet), men de blir ju helt verkningslösa om smittade personer drar med sig virus från hemmet när de blivit friska, det drar ju bara igång allt igen.

Så vitt jag kunnat förstå är viruset inkapslat i ett lipidhölje som gör att vanlig tvål kan förstöra viruset helt, och det är delvis lipidhöljet som gör det så smittsamt då kroppen inte direkt kan identifiera det som ett hot. Det betyder dock också att ännu levande, men "tvålskadade", virus inte utgör samma hot för kroppen. Det finns ju även tecken på att folk till viss del blir sjuka proportionellt med hur mycket virus de utsätts för, så även "slarvig" rengöring gör skillnad. Att hålla sig så ren som möjligt ute bland folk är det som i slutändan är det som avgör om viruset är här för att stanna eller dör ut.

Jag har varit sjuk med allergisymptom sen innan Italien-resenärerna kom hem pga någon överkänslighet jag har, men jag kan inte garantera att jag inte smittats under tiden. Samtidigt har jag behövt handla mat, toapapper (lyckligtvis innan folk länsade hyllorna :cautious:) och diverse mediciner och saker för att kunna kurera mina symptom. Vissa saker har jag behövt fylla på eller har tagit slut under tiden (har gått igenom 3 burkar honung t.ex.) och jag kan bara bära med mig så mycket per gång. Bor i lägenhet så jag måste ändå ut i gemensamma utrymmen om jag ska kunna tvätta eller slänga sopor. Dessutom rinner näsan på mig så fort jag går utanför dörren på vintern så jag kommer inte vara helt "symptomfri" förrän till sommaren.

1 gång i veckan rider jag (behöver det för både kropp och knopp) och passar på att handla på vägen hem, så min "interaktion med samhället" sker sällan och när det är lite folk i rörelse, och jag kan då relativt lätt eliminera 99% av virusets smittovägar genom att:

1) Vara så ren som möjligt (både kropp o kläder) när jag går ut, rena händer i rena handskar (så jag kan hålla på med mobilen med rena händer) och rengjord mobil, nycklar m.m., så att jag inte tar med mig ev. virus från min hemmiljö.

2) Håll folk på armlängds avstånd, undvika så mycket kontaktytor som möjligt, undviker ansiktet, har handsprit eller annat så jag kan göra rent händerna när jag måste ta på t.ex. pekskärmar, så jag varken tillför eller sprider virus från annat.

3) Gör rent allt igen när jag kommer hem så att jag tar med så lite som möjligt in. Tvättar främst det som rört vid kontaktytor och det jag kan behöva snart igen (så ev. virus inte hinner dö) och tvättar händerna i omgångar.

Jag kan förstå att man inte vill att folk ska tro att de kan göra som de vill bara de tvättar händerna ibland, men det går faktiskt att skydda både sig själv och andra utan att helt stänga ner sitt liv, och är vad folk måste göra om samhället ska kunna hålla igång under tiden.
 
Senast ändrad:
Funderar lite på hur vi lyckades klara av svininfluensan utan att stänga med hela samhället. Den slog väl hårdare vill jag minnas och de avlidna var i alla åldrar. Fortfarande avlider folk, både unga och äldre, även om svininfluensan är under kontroll nu.

Beror det på att vi inte använde sociala medier lika frekvent då som nu? Eller att utbrottet kom 2009, efter det ekonomiska sammanbrottet 2008? Ingen regering hade kunnat införa restriktioner på det sätt som görs nu, då man förtvivlat försökte klara sig ur lågkonjunkturen. Nu har vi haft det bra ekonomiskt i många år, men även om det utlovas hjälp till krisande företag så finns inte oändligt med pengar.

Vad händer när nästa virus kommer? Ska hela världen stanna helt med några års mellanrum? Idag talade kungen till folket, man kunde tro att vi stod inför tredje världskriget. Jag tycker det känns aningen överspänt...

Håller med. Folkhälsomyndigheten har ju även sagt att de räknar med ytterligare en corona-våg i höst. Är tanken att isolera så många som möjligt igen?

https://omni.se/tegnell-kommer-troligen-en-andra-vag-under-hosten/a/OpAmWV
 
Man kan göra beställning online och bara hämta kassen tex. Det måste ju vara mkt bättre ut smittskyddssynpunkt!
Här får man vänta en vecka på kassen så att onlinehandla går inte om en vill ha varorna inom ett par dagar. (I vanliga fall kan man hämta kassen inom ett dygn)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 491
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp