Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fascinerande att det är vi som tillhör riskgrupperna som gick ut hårdast i början om behov av skydd och när det kommer vaccinering behöver befolkningen verkligen vaccineras, och då var det mycket, nej, jag är ung och frisk så jag kommer inte bli särskilt sjuk och nu är de som inte är i riskgrupperna mer eller mindre (eller inte obs!) som hoardar.
 
Jag tänker att man säkerligen kan ringa och fråga om de kan tänka sig att göra så ändå. Många butiker blir nog glada över att man inte går in och smittar ner personalen.

Försöka kan man ju göra!


Åter igen, det är spännande detta, jag får mer skit än en person som är sjuk och tänker helt medvetet åka till affären och smitta andra. :up:
Jösses! Nu får du skärpa dig,alla har inte corona för att dom snorar lite och mjlees fall så sa hen ju att hon varit så här i flera veckor men är hostfri och även feberfri,så mest troligt har hen INTE corona.
Det är sådana som du som får folk att panika,spinga till sjukvården i onödan . En del av oss vill bara leva som vanlig men med större hänsyn till andra vad gäller smitta.
Jag har hostat till o från i månader, inte sjutton belastar jag varken sjukvården eller den redan stressade personalen på tex Ica, i mitt fall så är problemet rökning o bronkit.
 
Vad är det som är att sprida panik i att jag säger att mina symptom idag inte stämmer överens med förkylning och influensa?

Alltså, jag kan verkligen inte se det?

Ta det med vården direkt. Att sitta och rada upp symptom och spekulera i vad det kan vara driver bara hysteri. Eftersom covid-19s symptom liknar så mycket annat är det omöjligt för en lekman att säga om det är det eller ej.
 
Klart man får handla, hur ska man annars klara sig? Corona eller svält eller som i @MJLee fall död.

Trodde det var självklart att man inte går och handlar om man är sjuk. Det är väl just därför man ska se till att ha mat hemma för ett par veckor så man klarar sig om (när) man blir sjuk (samtidigt som alla ondgör sig över bunkrandet vilket jag inte riktigt fattar men det beror kanske på vad man menar med att bunkra..). Har man ingen butik med hemkörning kanske man har en granne som kan handla åt en?
 
Men om du verkligen behöver isolera dig enligt föreskrifter ska du väl öht inte åka till jobbet? En dag eller fem betyder inte att du inte kan smitta/smittas

Jag har arbetsuppgifter som kräver att jag är på plats på kontoret. Men det funkar att bara vara där en dag/vecka. Givetvis får jag be en kollega göra dessa arbetsuppgifter om jag skulle få nåt typ av symptom. :)
 
Trodde det var självklart att man inte går och handlar om man är sjuk. Det är väl just därför man ska se till att ha mat hemma för ett par veckor så man klarar sig om (när) man blir sjuk (samtidigt som alla ondgör sig över bunkrandet vilket jag inte riktigt fattar men det beror kanske på vad man menar med att bunkra..). Har man ingen butik med hemkörning kanske man har en granne som kan handla åt en?

Nu har jag ingen granne av olika skäl, jag handlade dessutom den 29 februari innan hela coronahysterin. Jag bunkrar när jag inte bunkrar eftersom jag inte går till affärer särskilt ofta. Så ja, efter drygt två och en halv vecka behöver jag handla igen. Och nej, det finns inte hemkörning där jag bor. Jag blev förkyld innan corona men den är seg och vill inte ge sig, vilket är exakt vad som alltid händer med mig.
 
Jag tycker absolut inte att felaktigheter ska stå obemötta.

Det cirkulerar ju hundra andra felaktigheter i tråden och jag ser inget skäl att gå på en person på det sättet. Huruvida @SiZo har Covid-19 eller inte skadar trots allt ingen. Då är det väl bättre att gå på dem som slår fast att det inte är värre än en vanlig influensa. För det vet vi ju inte än, så vi kan varken säga bu eller bä om den saken.
 
Jag har arbetsuppgifter som kräver att jag är på plats på kontoret. Men det funkar att bara vara där en dag/vecka. Givetvis får jag be en kollega göra dessa arbetsuppgifter om jag skulle få nåt typ av symptom. :)

Och jag behöver mat så då handlar jag, men mer sällan (vilket återigen är mitt vanliga mönster). Jobb är inte riktigt lika livsviktigt som mat.
 
Det cirkulerar ju hundra andra felaktigheter i tråden och jag ser inget skäl att gå på en person på det sättet. Huruvida @SiZo har Covid-19 eller inte skadar trots allt ingen. Då är det väl bättre att gå på dem som slår fast att det inte är värre än en vanlig influensa. För det vet vi ju inte än, så vi kan varken säga bu eller bä om den saken.
Jag kom nog in ganska sent i tråden, har inte läst det (här).
 
Klart man får handla, hur ska man annars klara sig? Corona eller svält eller som i @MJLee fall död.
Jag har uppfattat det som att man inte ska vara ute bland andra alls om man är sjuk, att man ska hålla sig inne och ta hjälp. Är man frisk är det ju en annan sak. Vet inte om jag missuppfattat något. Jag förstår ju att man måste handla själv om man inte har något val men jag trodde det var stränga regler kring det om man har symtom. Nu tror ju inte @MJLee att det är Corona och frågan var lite för min skull också. När kan man börja vistas ute bland andra i affärer om man har symtom? Trodde det var 48 timmar. Men är det annorlunda om man vet att man är sjuk av andra skäl och hur vet man att det inte är Corona om man inte testats? Ifrågasätter inte, svårt att få rätt tonfall i text utan ärlig undran så jag vet hur jag ska göra
 
Fast du är sjuk och jag är frisk. Stor skillnad. Alla som har symptom på sjukdom ska hålla sig i karantän. Det måste finnas nån du kan be handla åt dig?

Nej. Och återigen, jag blev förkyld innan corona, och att det sitter i ett tag är vad som alltid händer.

Herregud, nu har corona kraschat FB :nailbiting:
 
Jag har uppfattat det som att man inte ska vara ute bland andra alls om man är sjuk, att man ska hålla sig inne och ta hjälp. Är man frisk är det ju en annan sak. Vet inte om jag missuppfattat något. Jag förstår ju att man måste handla själv om man inte har något val men jag trodde det var stränga regler kring det om man har symtom. Nu tror ju inte @MJLee att det är Corona och frågan var lite för min skull också. När kan man börja vistas ute bland andra i affärer om man har symtom? Trodde det var 48 timmar. Men är det annorlunda om man vet att man är sjuk av andra skäl och hur vet man att det inte är Corona om man inte testats? Ifrågasätter inte, svårt att få rätt tonfall i text utan ärlig undran så jag vet hur jag ska göra
I ditt fall, när du varit feberfri utan medicin i minst 2 dygn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 491
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp