Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag ser som problematiskt är att just nu lufta sina funderingar kring lunginflammation, lungskador och liknande på ett offentligt forum där du inte har en aning om vilka som läser. Även när man själv inte känner sig speciellt orolig bidrar det till en ackumulerad mängd "input" vilket i sig triggar oroskänslor i stort. Precis som att fler köper toapapper idag enbart för att det "finns längst fram i hjärnan" utan att man själv egentligen har någon oro kring just det. Jag är också hemma pga luftvägssymptom (har varit hemma i tre veckor, så det är högt troligt inte covid), och håller koll på utvecklingen i samhället men tänker ett extra varv på var jag diskuterar detta. I orostider är det bäst att hålla de rent spekulativa funderingarna privata.

Det andra är (som @VLMF skriver) risken att man tror att man redan haft viruset och därmed släpper försiktigheten som är till för att skydda hela samhället just nu. Utan formell diagnos: agera som om du inte haft det. Det gäller ju alla smittsamma risksjukdomar. Alltid.

Krya på dig!

(Och som en som åkt ambulas pga andningssvårigheter många gånger så kan jag säga att skillnaden i upplevelse mellan "orkar inte gå till badrummet utan flåspaus" och "akut fara" är väldigt stort, även om det känns skitjobbigt när man är där att allt utom halvsittande sängläge känns omöjligt.)
Sen måste man ju få ventilera sin oro oxå, och jag tänker att det är bättre att göra det på ett ställe där det ju finns viss kompetens att tolka forskning osv. Jag reagerade oxå på det som skrevs om ”att jag hört att man får lungskador”. Men här kan ju sånt bemötas på ett ganska bra sätt tycker jag.
Därmed måste man ju vara medveten om att man inte kommer kunna veta vad man haft för virus och att de restriktioner kring att hålla sig hemma vid sjukdom fortsätter gälla alla (troligen även de som haft covid-19 konstaterat då man inte vet tillräckligt om immuniteten än) under en troligen lång tid, minst ett år gissar jag, men vi får väl se.

En viss oro behöver vi för att detta ska följas, jag var på Ikea idag och hörde ingen som snörvlade eller hostade, och jag skämdes som en hund när jag nös (Jag nyser alltid, kronisk irritation i slemhinnorna). Samtidigt har jag ju många många gånger stått och tagit patienter i hand med hosta, lätt feber och ont i halsen, precis som de flesta av mina kollegor. Vi måste ändra detta beteende och ”sjuksamvetet” även på sikt i hela samhället.
 
Det jag ser som problematiskt är att just nu lufta sina funderingar kring lunginflammation, lungskador och liknande på ett offentligt forum där du inte har en aning om vilka som läser. Även när man själv inte känner sig speciellt orolig bidrar det till en ackumulerad mängd "input" vilket i sig triggar oroskänslor i stort. Precis som att fler köper toapapper idag enbart för att det "finns längst fram i hjärnan" utan att man själv egentligen har någon oro kring just det. Jag är också hemma pga luftvägssymptom (har varit hemma i tre veckor, så det är högt troligt inte covid), och håller koll på utvecklingen i samhället men tänker ett extra varv på var jag diskuterar detta. I orostider är det bäst att hålla de rent spekulativa funderingarna privata.

Det andra är (som @VLMF skriver) risken att man tror att man redan haft viruset och därmed släpper försiktigheten som är till för att skydda hela samhället just nu. Utan formell diagnos: agera som om du inte haft det. Det gäller ju alla smittsamma risksjukdomar. Alltid.

Krya på dig!

(Och som en som åkt ambulas pga andningssvårigheter många gånger så kan jag säga att skillnaden i upplevelse mellan "orkar inte gå till badrummet utan flåspaus" och "akut fara" är väldigt stort, även om det känns skitjobbigt när man är där att allt utom halvsittande sängläge känns omöjligt.)
Det övre har vi redan dragit, så den diskussionen ser jag som avslutad och kommer därför inte kommentera det mer.
Eftersom att jag är infektionskänslig (vilket jag har skrivit i tråden) så agerar jag inte det minsta annorlunda nu mot i vanliga fall. Gjorde inte innan och kommer inte göra efteråt. Jag är alltid hemma när jag är sjuk, tvättar händerna ofta, försöker att inte ta i saker alls med händerna osv osv. Det är inget som är unikt för i år. Det blir lite knasigt att försöka knäppa någon på fingrarna såhär som uppenbarligen inte behöver det.

Jag vet inte vad det inom parentes skulle syfta på. Jag får inte problem med flåset vid förkylning utan med blodtrycket. Det är därför jag tuppar av om jag står upp för länge. Aldrig haft problem med andningen vid förkylning någonsin.
Du behöver inte oroa dig att jag skulle besöka sjukvården för tidigt heller. Jag sökte ju knappt sjukvård när jag hade krossat 2 ryggkotor för tusan.


Det står ingenstans att man måste ha ont i halsen under hela sjukdomsförloppet varken vad gäller covid eller andra virus utan det kan vara så som du och din sambo haft. Men de två absolut vanligaste symptomen är hosta och feber, och det är det väl några i tråden som har. Jag hoppas såklart att alla som är sjuka, oavsett i vad, blir bättre, men jag tror man ska vara försiktig i att tvärsäkert sätta diagnos på sig själv så som du gör.
Jag har inte sagt att man måste ha ont i halsen hela sjukdomsförloppet. Men vid förkylning så är det kortaste jag har haft ont i halsen 4 dagar.

Jag säger inte att det absolut måste vara covid-19, men jag vet att det varken är förkylning eller influensa. Något nytt för min kropp är det absolut, det kan jag garantera dig.
 
Inställd ESC kan man ju raljera om litet grann, men produktionen sysselsätter ganska många människor och utgör en betydande del av årsomsättningen för en hel massa stora och små företag. Nöjes- och eventbranchen är djupt nere för räkning.
 
Kan inte ni höra av er till lärarna om vad som gäller nu?
Sonen hade ringt men de visste typ ingen, de skulle ev få några uppgifter.
Fattar ju självklart att inte allt kan vara klart på ngn vecka, men tycker de kunde säga något öht, så sonen inte ligger o sover till 15 på dagarna. Han gick upp 8 i morse för att kolla med lärare efter påtryckande hot från mig :angel:
Men nu har jag svårt att motivera för att inte bete sig som om de vore lov.. Men men, det är väl inte så farligt i dessa tider, hans utbildning ordnar sig nog :)
 
Det övre har vi redan dragit, så den diskussionen ser jag som avslutad och kommer därför inte kommentera det mer.
Eftersom att jag är infektionskänslig (vilket jag har skrivit i tråden) så agerar jag inte det minsta annorlunda nu mot i vanliga fall. Gjorde inte innan och kommer inte göra efteråt. Jag är alltid hemma när jag är sjuk, tvättar händerna ofta, försöker att inte ta i saker alls med händerna osv osv. Det är inget som är unikt för i år. Det blir lite knasigt att försöka knäppa någon på fingrarna såhär som uppenbarligen inte behöver det.

Jag vet inte vad det inom parentes skulle syfta på. Jag får inte problem med flåset vid förkylning utan med blodtrycket. Det är därför jag tuppar av om jag står upp för länge. Aldrig haft problem med andningen vid förkylning någonsin.
Du behöver inte oroa dig att jag skulle besöka sjukvården för tidigt heller. Jag sökte ju knappt sjukvård när jag hade krossat 2 ryggkotor för tusan.



Jag har inte sagt att man måste ha ont i halsen hela sjukdomsförloppet. Men vid förkylning så är det kortaste jag har haft ont i halsen 4 dagar.

Jag säger inte att det absolut måste vara covid-19, men jag vet att det varken är förkylning eller influensa. Något nytt för min kropp är det absolut, det kan jag garantera dig.
Oavsett vad tycker inte jag att du ska behöva försvara ditt mående inför andra. Du mår dåligt, ingen vet säkert vad det är men den som känner sig själv bäst är du. Oavsett varför du mår dåligt hoppas jag du mår bättre snart. Känn inte att du måste ta av din energi nu när du är sjuk att behöva skriva och förklara dig gång på gång. Ta hand om dig istället :heart
 
Jag har inte sagt att man måste ha ont i halsen hela sjukdomsförloppet. Men vid förkylning så är det kortaste jag har haft ont i halsen 4 dagar.

Jag säger inte att det absolut måste vara covid-19, men jag vet att det varken är förkylning eller influensa. Något nytt för min kropp är det absolut, det kan jag garantera dig.

Men covid ger ju influensaliknande sjukdomsförlopp och -symptom, och nu är du plötsligt säker på att det inte är influensa? Enda sättet att skilja covid från andra virus som ger influensa är ju just det exakta testet av vilket virus det är? Och även när man vet svaret behandlas det som en vanlig influensa. Inte ens med CT av lungor kan du skilja det från en vanlig virus-inducerad influensa.
 
Men alltså, jag är förkyld och snorig och i riskgruppen, vilket verkligen inte är något problem eftersom jag har en fenomenal förmåga att bli förkyld. Men bara för att jag går in här och läser så börjar jag nu hosta psykosomatiskt! :D Ska och handla och det kan bli kul om jag inte kan hålla mig för att hosta.
 
Men varför ska du handla om du är sjuk?

Därför att jag behöver mat, och jag har varit förkyld i två veckor (där jag dessutom varit hemma men av andra skäl) och det är en förkylning. Dessutom behöver jag hämta ut ett viktigt paket innan de skickar tillbaka det. Och alltså, jag är förkyld, snorig osv, inte covid/influensa/lunginflammation + att myndigheterna redan gått ut med direktiv att man får gå och handla men inte ska röra sig socialt bland människor och helst inte heller i jobbsammanhang.

Det var lite av ironi att skriva att jag började hosta efter att alla skrivit i tråden att covid innebär hosta. Jag har inte hostat öht innan.
 
Nu har jag haft samtal med chefen (per telefon då hen är sjuk, oklart i vad) och from nu jobbar jag hemifrån fyra av fem dagar i veckan. Jag väljer själv vilken dag jag åker in på kontoret. Känns riktigt skönt, både ur smittsynpunkt och för mig personligen.

Däremot hade jag och mamma ett samtal idag om att jag kanske inte ska komma och hälsa på i maj. :( Jag vill så himla gärna träffa henne och pappa, men jag vill inte riskera att jag smittar ned dem. Enda chansen skulle väl vara om jag blir sjuk, testas positivt för covid-19 och hinner tillfriskna innan jag ska åka upp, men jag tror inte att jag kommer bli särskilt sjuk om jag skulle få covid-19 dvs jag skulle inte testas. Blä. Hoppas det kommer ett vaccin snart så de kan vaccineras och livet kan bli lite lättare för alla.
 
Det som är så sjukt är att jag till för bara en vecka sedan helt hade stängt ute allt med coronaviruset. Hade inte en tanke på att köpa hem någon extra mat eller något annat, inte oroade mig alls för att bli smittad, inte tänkte på några rubriker och varningar, inte kände minsta anledning till att inte vara i stora folksamlingar och kände att det hela låg så långt borta. Nu en vecka senare är det som att hela samhället snurrar runt i pandemin. Jag tycker det går så snabbt med allt, det kommer nya besked varje dag och hela samhället påverkas ju extremt mycket.

Samtidigt är det svårt att fatta hur det är i "samhället" då jag sitter här på min rumpa i min lilla lägenhet men när jag läser om hur det är i affärer och oron som många har blir det mer tydligt.

Det blir också tydligt hur viktigt det är att ha lite extra saker hemma då hela min familj varit hemma i veckan och nu har mormor och morfar lite smått börjat inse att dom inte ska vistas i affärer framöver och min extra systers son är krasslig så hon är hemma med honom och vi som ska gå ihop och hjälpa varandra sitter i karantän på olika håll. Alla har definitivt inte covid, det är lite olika symtom men nu måste man ju stanna hemma för att inte riskera någon annans hälsa. Men det visar på hur skört det är när man har en liten krets kring sig och alla blir dåliga samtidigt. Fint då om dom initiativ jag läst om där grannar och okända människor hjälper varandra. :heart
 
Därför att jag behöver mat, och jag har varit förkyld i två veckor (där jag dessutom varit hemma men av andra skäl) och det är en förkylning. Dessutom behöver jag hämta ut ett viktigt paket innan de skickar tillbaka det. Och alltså, jag är förkyld, snorig osv, inte covid/influensa/lunginflammation + att myndigheterna redan gått ut med direktiv att man får gå och handla men inte ska röra sig socialt bland människor och helst inte heller i jobbsammanhang.

Det var lite av ironi att skriva att jag började hosta efter att alla skrivit i tråden att covid innebär hosta. Jag har inte hostat öht innan.

Finns det ingen annan som kan handla och hämta ut paketet? Även om det "bara" är en förkylning är det onödigt att smitta andra. Alla symptom på sjukdom = hålla sig hemma är de direktiv jag hörde nyss.
 
Fascinerande jag ringde till Södersjukhuset för att försöka få tag på min diabetesläkare. För första gången så var det inte några samtal före var god dröj, utan en hel lite sak om du är orolig för corona ring 1177 och något mer om corona. Fråga lite nyfiket telefonisten när jag kom fram om de får många som ringer om corona, man hörde att han var lite trött när han sa ja. Sedan bad jag honom koppla mig diabetesmottagningen vilket han gjorde, och där har de också corona inspelat om man har frågor om det. Bara alla som ringer måste ta stora resurser från sjukvården.

Samma här när jag ringde till Mag-tarm angående recept.
 
Därför att jag behöver mat, och jag har varit förkyld i två veckor (där jag dessutom varit hemma men av andra skäl) och det är en förkylning. Dessutom behöver jag hämta ut ett viktigt paket innan de skickar tillbaka det. Och alltså, jag är förkyld, snorig osv, inte covid/influensa/lunginflammation + att myndigheterna redan gått ut med direktiv att man får gå och handla men inte ska röra sig socialt bland människor och helst inte heller i jobbsammanhang.

Det var lite av ironi att skriva att jag började hosta efter att alla skrivit i tråden att covid innebär hosta. Jag har inte hostat öht innan.

Var har du läst eller sett det? Googlade när jag läste vad du skrev i och med att jag funderat på hur jag ska få hem varor nu och hittar inget skrivet om att man får handla om man är sjuk
 
Finns det ingen annan som kan handla och hämta ut paketet? Även om det "bara" är en förkylning är det onödigt att smitta andra. Alla symptom på sjukdom = hålla sig hemma är de direktiv jag hörde nyss.
Precis, oavsett om du varit sjuk länge och inte riskerar att bli sjukare så finns det kanske sköra och utsatta individer som om dom utsätts för en extra förkylning utöver coronaviruset kanske blir väldigt allvarligt sjuka.
 
Därför att jag behöver mat, och jag har varit förkyld i två veckor (där jag dessutom varit hemma men av andra skäl) och det är en förkylning. Dessutom behöver jag hämta ut ett viktigt paket innan de skickar tillbaka det. Och alltså, jag är förkyld, snorig osv, inte covid/influensa/lunginflammation + att myndigheterna redan gått ut med direktiv att man får gå och handla men inte ska röra sig socialt bland människor och helst inte heller i jobbsammanhang.

Det var lite av ironi att skriva att jag började hosta efter att alla skrivit i tråden att covid innebär hosta. Jag har inte hostat öht innan.
Alla som har corona hostar inte. Du bör stanna hemma!

Det finns ju inget som säger att du inte är både förkyld och har corona tex. Så den snoriga näsan behöver inte betyda så mkt.


Men covid ger ju influensaliknande sjukdomsförlopp och -symptom, och nu är du plötsligt säker på att det inte är influensa? Enda sättet att skilja covid från andra virus som ger influensa är ju just det exakta testet av vilket virus det är? Och även när man vet svaret behandlas det som en vanlig influensa. Inte ens med CT av lungor kan du skilja det från en vanlig virus-inducerad influensa.
Jag har helatiden varit helt säker på att det inte är influensa. Det är inte utan att jag undrar hur bra koll du egentligen har på covid-19?
Jag mår väldigt mkt sämre när jag har influensa. Och flera av symptomen som jag får vid influensa saknar jag nu.

Eftersom du uppenbarligen inte lyssnar på mig så gör jag såhär istället;
https://www.livescience.com/coronavirus-symptoms.html
https://www.livescience.com/coronavirus-undiagnosed-spread.html

Lägg speciellt märke till den här meningen;
Most of those cases would be mild, and some people might show no symptoms at all.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 491
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp