Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, japp!

Ingen fara på taket! Lite tyngre andning vid raska promenader med hundarna. I övrigt känner jag mig helt bra nu! Både jag o sambon hade en dag med halsont. Kanske något lägre blodtryck än vanligt (jag har alltid lågt blodtryck!) då det har känts som det lite mer när jag har rest på mig. Men jag har samtidigt slutat ta mitt kortison för att se om hypofysen har lust att vakna till lite nu när jag är så lindrigt sjuk, och det ger ju oxå lägre blodtryck. Läkaren vill ju att jag ska sänka dosen så hon är väl nöjd nu :p
Aj då, men då får vi hoppas att immuniteten sitter länge. Krya på dig :heart
 
Blir lite fundersam när jag läser att några av er fått lite ont i halsen.
Själv har jag sedan åtminstone 15 år en svullnad i halsen och lite ömt från och till. Hur vet jag om det är mina normala halsproblem eller om det är symtom på covid-19, de kan ju gå i varandra så att säga. :confused:
Det verkar som om man måste vara väldigt uppmärksam på kroppen.
 
Du vet ju inte om det är Corona du har, även om du brukar bli totaldäckad av vanliga förkylningar så är det ju inte säkert att detta är just Corona.
Vad skulle det annars vara menar du?
Det är ju symptom på corona, inte förkylning.


Jag äger inte ens någon handsprit. Sambo nojade lite om det för ett tag sen men jag fattar inte varför. Tvätta händerna med tvål funkar ju jättebra.
Min partner pendlade mellan Uppsala och Stockholm varje dag, där känns det som att handsprit var alldeles ypperligt att använda eftersom det inte gick att använda tvål och vatten under resan.


Precis, det finns ju massor av virus man får dessa symptom av en vanlig vårvinter och de finns ju nu med.
Jag är ganska säker på att jag känner min kropp bättre än vad du gör. Jag har aldrig någonsin haft en förkylning där jag har mått i närheten av det jag gör nu. Jag får alltid extremt påverkade slemhinnor, extrem snormängd, AT som är under all kritik (ja jag kan ju inte ens stå upp någon längre period så...). Och det här är varenda gång. Jag har aldrig i mitt liv haft en sådan förkylning som andra verkar ha "Äh jag är bara lite förkyld" och springer runt som vanligt. Den absolut "bästa" förkylningen jag har haft var när jag kunde gå upprätt till toaletten, gå på toa och sedan gå nerför trappen utan att hela världen snurrade.

Tro mig, det här är inte en förkylning.
 
Blir lite fundersam när jag läser att några av er fått lite ont i halsen.
Själv har jag sedan åtminstone 15 år en svullnad i halsen och lite ömt från och till. Hur vet jag om det är mina normala halsproblem eller om det är symtom på covid-19, de kan ju gå i varandra så att säga. :confused:
Det verkar som om man måste vara väldigt uppmärksam på kroppen.
Enbart halsont lär inte vara covid, men det är ju ett av flera symptom så jag arbetar hemifrån. Var uppmärksam på om du får fler symptom.
 
Vad skulle det annars vara menar du?
Det är ju symptom på corona, inte förkylning.



Min partner pendlade mellan Uppsala och Stockholm varje dag, där känns det som att handsprit var alldeles ypperligt att använda eftersom det inte gick att använda tvål och vatten under resan.



Jag är ganska säker på att jag känner min kropp bättre än vad du gör. Jag har aldrig någonsin haft en förkylning där jag har mått i närheten av det jag gör nu. Jag får alltid extremt påverkade slemhinnor, extrem snormängd, AT som är under all kritik (ja jag kan ju inte ens stå upp någon längre period så...). Och det här är varenda gång. Jag har aldrig i mitt liv haft en sådan förkylning som andra verkar ha "Äh jag är bara lite förkyld" och springer runt som vanligt. Den absolut "bästa" förkylningen jag har haft var när jag kunde gå upprätt till toaletten, gå på toa och sedan gå nerför trappen utan att hela världen snurrade.

Tro mig, det här är inte en förkylning.
Alla symptom vid Corona kan man ju ha vid en vanlig förkylning.
 
Vad skulle det annars vara menar du?
Det är ju symptom på corona, inte förkylning.



Min partner pendlade mellan Uppsala och Stockholm varje dag, där känns det som att handsprit var alldeles ypperligt att använda eftersom det inte gick att använda tvål och vatten under resan.



Jag är ganska säker på att jag känner min kropp bättre än vad du gör. Jag har aldrig någonsin haft en förkylning där jag har mått i närheten av det jag gör nu. Jag får alltid extremt påverkade slemhinnor, extrem snormängd, AT som är under all kritik (ja jag kan ju inte ens stå upp någon längre period så...). Och det här är varenda gång. Jag har aldrig i mitt liv haft en sådan förkylning som andra verkar ha "Äh jag är bara lite förkyld" och springer runt som vanligt. Den absolut "bästa" förkylningen jag har haft var när jag kunde gå upprätt till toaletten, gå på toa och sedan gå nerför trappen utan att hela världen snurrade.

Tro mig, det här är inte en förkylning.

Det är ju typiska symptom på ÖLI, övre luftvägsinfektion och lunginflammation, både bakteriell och virusinducerad. Kan ju vara vad som helst av det, och det behöver inte vara likt vad du tidigare haft.
 
Alla symptom vid Corona kan man ju ha vid en vanlig förkylning.
Fast att få andnöd i början av en förkylning måste väl ses som högst otroligt? Efter ett tag, när man är tvärsjuk eller om det håller på att utvecklas till lunginflammation, ja absolut. Men i början?
Och när sambon har precis samma symptom som mig? Och det absolut tydligare är med andningen?

Det är ju typiska symptom på ÖLI, övre luftvägsinfektion och lunginflammation, både bakteriell och virusinducerad. Kan ju vara vad som helst av det, och det behöver inte vara likt vad du tidigare haft.
Ja, det jag beskrev av hur det brukar se ut när jag är förkyld.

Men det är inte symptomen jag har idag.

Jag har inte varit snorig eller täppt i näsan en enda sekund.

KL
Ni behöver ju inte tro på mig om ni inte vill det. Det är helt valfritt! Men jag vet hur jag mår under förkylningar, och det här är inte en förkylning.
 
Jag äger inte ens någon handsprit. Sambo nojade lite om det för ett tag sen men jag fattar inte varför. Tvätta händerna med tvål funkar ju jättebra.

Jag kom på att jag har en pytteliten flaska handsprit i hästarnas sjukvårdslåda. Så om jag skulle få akut behov av att ha med handsprit så kan jag alltid ta den. :) Tror även att jag har nån typ av våtservetter där också.
 
Fast att få andnöd i början av en förkylning måste väl ses som högst otroligt? Efter ett tag, när man är tvärsjuk eller om det håller på att utvecklas till lunginflammation, ja absolut. Men i början?
Och när sambon har precis samma symptom som mig? Och det absolut tydligare är med andningen?


Ja, det jag beskrev av hur det brukar se ut när jag är förkyld.

Men det är inte symptomen jag har idag.

Jag har inte varit snorig eller täppt i näsan en enda sekund.

KL
Ni behöver ju inte tro på mig om ni inte vill det. Det är helt valfritt! Men jag vet hur jag mår under förkylningar, och det här är inte en förkylning.
Jag har läst dina symptom du du beskrivit innan, men jag svarade på resten av det inlägget. Jag förstod att det var dina symptom vid en vanlig förkylning.
Dina symptom nu, är samma för ÖLI och lunginflammation. Det går inte att säga så tvärsäkert som du gör att du fått corona.
 
Jag har läst dina symptom du du beskrivit innan, men jag svarade på resten av det inlägget. Jag förstod att det var dina symptom vid en vanlig förkylning.
Dina symptom nu, är samma för ÖLI och lunginflammation. Det går inte att säga så tvärsäkert som du gör att du fått corona.
Hur menar du att jag har symptom på övre luftvägsinflammation? Jag har ju noll och inga problem med näsan/halsen eller dylikt.
 
Fast att få andnöd i början av en förkylning måste väl ses som högst otroligt? Efter ett tag, när man är tvärsjuk eller om det håller på att utvecklas till lunginflammation, ja absolut. Men i början?
Och när sambon har precis samma symptom som mig? Och det absolut tydligare är med andningen?


Ja, det jag beskrev av hur det brukar se ut när jag är förkyld.

Men det är inte symptomen jag har idag.

Jag har inte varit snorig eller täppt i näsan en enda sekund.

KL
Ni behöver ju inte tro på mig om ni inte vill det. Det är helt valfritt! Men jag vet hur jag mår under förkylningar, och det här är inte en förkylning.
Men ser alla dina förkylningar alltid likadana ut? Jag tycker det kan variera en hel del vilka symptom man känner av och hur dålig man blir. Förkylningsvirus är väl inte exakt likadana tänker jag..
Jag har absolut blivit tungandad osv vid helt vanliga förkylningar. I början.

Jag kom på att jag har en pytteliten flaska handsprit i hästarnas sjukvårdslåda. Så om jag skulle få akut behov av att ha med handsprit så kan jag alltid ta den. :) Tror även att jag har nån typ av våtservetter där också.
Ah ja men det har ju faktiskt jag också! Köpte alkogel när Nelly hade regnskållor i vintras!
 
Jag har också fått feber, tungt att andas och torrhosta. Är inte heller täppt i näsan. Får såklart bete mig som om det är corona, iom att man inte kan testa sig om det nu inte blir allvarligt nog att bli inlagd, för att inte riskera något, men det kan ju såklart vara något annat virus med.

Om man misstänker lunginflammation, när är det dags att höra av sig till sjukvården?
 
Men ser alla dina förkylningar alltid likadana ut? Jag tycker det kan variera en hel del vilka symptom man känner av och hur dålig man blir. Förkylningsvirus är väl inte exakt likadana tänker jag..
Jag har absolut blivit tungandad osv vid helt vanliga förkylningar. I början.
Ja, hittills iaf! Och då har jag haft ett gäng eftersom jag blir smittad så himla lätt :cautious:
 
Den praktiska undervisningen är som sagt svår att genomföra på nätet. OM det blir så att gymnasierna är stängda till sommarlovet undrar jag hur det blir. Lite synd är det om treorna.

Själv är jag som aldrig fick någon undervisning inställd i skolan på grund av yttre omständigheter avundsjuk. Som kortsynt tonåring när alla nära släktingar fortfarande var friska och starka, hade jag tyckt att det var jättespännande.
Som tur är så är våra treor ute på APL och gymnasiearbete nu och som det ser ut så kan de göra klart det.
 
200 000 smittade i Sverige nu, enligt Johns Hopkins institute. Sa nyhetsuppläsaren på TV4. Sa han fel? :confused:
På Johns Hopkins hemsida står det drygt 200 000 bekräftade fall i världen.
 
Lunginflammation orsakad av mykoplasma ger normalt lindriga symptom, lite feber och mycket hosta och trötthet är vanliga symptom.
Lustigt, vill minnas att min lunginflammation var just pga mykoplasma. Men jag kanske är ett udda fall ;)

När jag hade mykoplasma tog det lång tid att få en diagnos, det var så diffusa symptom att det kunde vara vilken luftvägsinflektion som helst. Sen tog det väldigt lång tid innan det läkte ut helt också, men det var aldrig solklart "det här är lunginflammation". Framförallt inte med tanke på att jag redan innan har dålig motståndskraft mot ÖLI.

Vad skulle det annars vara menar du?
Det är ju symptom på corona, inte förkylning.
Det är ju typiska symptom på ÖLI, övre luftvägsinfektion och lunginflammation, både bakteriell och virusinducerad. Kan ju vara vad som helst av det, och det behöver inte vara likt vad du tidigare haft.
Fast att få andnöd i början av en förkylning måste väl ses som högst otroligt? Efter ett tag, när man är tvärsjuk eller om det håller på att utvecklas till lunginflammation, ja absolut. Men i början?
Och när sambon har precis samma symptom som mig? Och det absolut tydligare är med andningen?

Det finns ju fler sjukdomar än "förkylning med snuva" och covid? Varifrån tror du folk har fått ÖLI tidigare? Jag har den typen av infektioner ett par gånger per år, och nån gång emellanåt smittas andra familjemedlemmar också... Känslan av andnöd eller "dåligt med luft" är faktiskt ofta första symptomet, alt. att vakna med lite öm hals. Ofta är det faktiskt enda symptomen. Ingen snuva eller liknande vid den typen av infektioner.

(Sen är det klart att just nu är det inte läge att påstå att det solklart är något annat, men faktum är att det i skrivande stund cirkulerar mer än ett virus som ger just påverkan primärt på hals och andning.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 494
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp