Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Typiskt att anta att alla som är bekymrade (oavsett anledning, ekonomisk, hälsomässig eller annan) är livrädda eller panikslagna.
Med tanke på hur många som trängs i affärerna varje dag så tror jag faktiskt inte speciellt många är så panikslagna som folk vill få det att låta.
Jag känner inte ens någon som är speciellt rädd, alla kah känner åker till jobbet 🐴/stallet/affären osv som vanligt.
Jag tror folk fattar att det här är ett relativt milt virus och inte någon luftburen aids. Kunde ju varit värre. Tex 30% dödlighet.
Det värsta med det här viruset utöver alla gamla och svaga som riskerar stryka med, är effekten på ekonomin anser jag.
Min pension sjönk med 200 000 på bara ett dygn, det är skrämmande 😑
Har jag skrivit livrädda och panikslagna? 🤔

Jag tror att det största problemet inte är den sjukliga smittspridningen utan den spridning av felaktig/vagt underbyggd fakta som sprids. En värre form av smittspridning imho.

Det är ett lika stort samhällsansvar att hålla inne med "Jag har hört/läst någonstans" som att hålla sig inne om man har symptom. Felaktiga påstående kan skapa oerhört mycket större skada hos många än att de eventuellt skulle drabbas av viruset.
 
Självklart är jag oroad för ekonomin och hur detta ska slå i stort, men jag tror också att det kommer ge en omstart av samhället som kanske gör att vi gör andra klokare val och ändra vår livsstil till något sundare.

Detta hoppas jag också!

Tyvärr tror jag att de flesta individer kommer att glömma detta fort och leva alldeles som vanligt efter detta. Men kanske att det leder till nya lagar eller nya höga beslut som gör att vi måste ändra livsstil lite.
 
Har jag skrivit livrädda och panikslagna? 🤔

Jag tror att det största problemet inte är den sjukliga smittspridningen utan den spridning av felaktig/vagt underbyggd fakta som sprids. En värre form av smittspridning imho.

Det är ett lika stort samhällsansvar att hålla inne med "Jag har hört/läst någonstans" som att hålla sig inne om man har symptom. Felaktiga påstående kan skapa oerhört mycket större skada hos många än att de eventuellt skulle drabbas av viruset.
Att folk berättar vad man hört och sett kommer du aldrig komma ifrån. Det är lite så mänskligheten överlevt, genom att skvallra 😄
 
Detta hoppas jag också!

Tyvärr tror jag att de flesta individer kommer att glömma detta fort och leva alldeles som vanligt efter detta. Men kanske att det leder till nya lagar eller nya höga beslut som gör att vi måste ändra livsstil lite.
Tror tyvärr också att folk glömmer för fort och lätt. När vardagen är igång och rullar på som vanligt ingen så är man tillbaka i sina gamla hjulspår
 
Lunginflammation orsakad av mykoplasma ger normalt lindriga symptom, lite feber och mycket hosta och trötthet är vanliga symptom.
Det är inte den info jag fick. Jag har haft några lunginflammationer och den som orsakades av mycoplasma var absolut värst. Värre än de som orsakades av bakterier och värre än den som sviktande hjärta orsakade. Av mycoplasman var jag sjuk i månader först med just hosta och feber och febern kom och gick och sedan var jag helt däckad i en månad när lunginflammationen väl var ett faktum. Det tog närmare ett halvår innan jag var som vanligt igen efter.
Lustigt, vill minnas att min lunginflammation var just pga mykoplasma. Men jag kanske är ett udda fall ;)
Nej det tror jag inte.
 
Typiskt att anta att alla som är bekymrade (oavsett anledning, ekonomisk, hälsomässig eller annan) är livrädda eller panikslagna.
Med tanke på hur många som trängs i affärerna varje dag så tror jag faktiskt inte speciellt många är så panikslagna som folk vill få det att låta.
Jag känner inte ens någon som är speciellt rädd, alla kah känner åker till jobbet 🐴/stallet/affären osv som vanligt.
Jag tror folk fattar att det här är ett relativt milt virus och inte någon luftburen aids. Kunde ju varit värre. Tex 30% dödlighet.
Det värsta med det här viruset utöver alla gamla och svaga som riskerar stryka med, är effekten på ekonomin anser jag.
Min pension sjönk med 200 000 på bara ett dygn, det är skrämmande 😑
Panikslagna och livrädda verkar det ju finnas gott om. Annars hade inte hyllorna i affärer eka tomma. Alla som hamstrar: handsprit, febernedsättande mediciner, toapapper, munskydd m.m. är enligt min mening mer än bara bekymrade. De som är bekymrade är de som kanske köper 1-2 extra paket av något. Eller förbereder sig för att sitta i karantän 2 veckor. Men många köper ju på sig betydligt mer än så. Vilket i sin tur kan leda till att det inte finns till de som behöver tex.
 
Sommarkurser för treorna. Undrar om det finns något sätt att tvinga lärare att undervisa på lovet om omständigheterna är extraordinära?
Så länge som distansundervisning erbjuds så tror jag inte det går. Skulle undervisningen ställas in så blir det något annat.
 
Så länge som distansundervisning erbjuds så tror jag inte det går. Skulle undervisningen ställas in så blir det något annat.
Den praktiska undervisningen är som sagt svår att genomföra på nätet. OM det blir så att gymnasierna är stängda till sommarlovet undrar jag hur det blir. Lite synd är det om treorna.

Själv är jag som aldrig fick någon undervisning inställd i skolan på grund av yttre omständigheter avundsjuk. Som kortsynt tonåring när alla nära släktingar fortfarande var friska och starka, hade jag tyckt att det var jättespännande.
 
Panikslagna och livrädda verkar det ju finnas gott om. Annars hade inte hyllorna i affärer eka tomma. Alla som hamstrar: handsprit, febernedsättande mediciner, toapapper, munskydd m.m. är enligt min mening mer än bara bekymrade. De som är bekymrade är de som kanske köper 1-2 extra paket av något. Eller förbereder sig för att sitta i karantän 2 veckor. Men många köper ju på sig betydligt mer än så. Vilket i sin tur kan leda till att det inte finns till de som behöver tex.
Jag gav istället bort en halv flaska handsprit till en kompis vars pappa är 73 och hade lite panik över att han inte hade hittat någon handsprit.
Jag lär ju inte behöva det lika mycket nu när jag redan är smittad. Spritade hela flaskan innan jag ställde ut den utanför dörren.

Jag har ca 750 ml handsprit hemma just nu och det känns mer än tillräckligt, lär ju räcka 2 månader åtminstone. Mer om jag håller mig isolerad länge. Det är ungefär den mängden jag brukar ha hemma.
 
Jag gav istället bort en halv flaska handsprit till en kompis vars pappa är 73 och hade lite panik över att han inte hade hittat någon handsprit.
Jag lär ju inte behöva det lika mycket nu när jag redan är smittad. Spritade hela flaskan innan jag ställde ut den utanför dörren.

Jag har ca 750 ml handsprit hemma just nu och det känns mer än tillräckligt, lär ju räcka 2 månader åtminstone. Mer om jag håller mig isolerad länge. Det är ungefär den mängden jag brukar ha hemma.
Har du blivit smittad? 😬 Har missat den detaljen
 
Jag gav istället bort en halv flaska handsprit till en kompis vars pappa är 73 och hade lite panik över att han inte hade hittat någon handsprit.
Jag lär ju inte behöva det lika mycket nu när jag redan är smittad. Spritade hela flaskan innan jag ställde ut den utanför dörren.

Jag har ca 750 ml handsprit hemma just nu och det känns mer än tillräckligt, lär ju räcka 2 månader åtminstone. Mer om jag håller mig isolerad länge. Det är ungefär den mängden jag brukar ha hemma.
Är man hemma är det ju tvål och vatten som rekommenderas före handsprit. Handsprit är bra om man är på språng och behöver göra sig ren där det inte finns möjlighet till handtvätt.
 
Har du blivit smittad? 😬 Har missat den detaljen
Haha, japp!

Ingen fara på taket! Lite tyngre andning vid raska promenader med hundarna. I övrigt känner jag mig helt bra nu! Både jag o sambon hade en dag med halsont. Kanske något lägre blodtryck än vanligt (jag har alltid lågt blodtryck!) då det har känts som det lite mer när jag har rest på mig. Men jag har samtidigt slutat ta mitt kortison för att se om hypofysen har lust att vakna till lite nu när jag är så lindrigt sjuk, och det ger ju oxå lägre blodtryck. Läkaren vill ju att jag ska sänka dosen så hon är väl nöjd nu :p
 
Jag gav istället bort en halv flaska handsprit till en kompis vars pappa är 73 och hade lite panik över att han inte hade hittat någon handsprit.
Jag lär ju inte behöva det lika mycket nu när jag redan är smittad. Spritade hela flaskan innan jag ställde ut den utanför dörren.

Jag har ca 750 ml handsprit hemma just nu och det känns mer än tillräckligt, lär ju räcka 2 månader åtminstone. Mer om jag håller mig isolerad länge. Det är ungefär den mängden jag brukar ha hemma.
Jag har en oöppnad 75 ml flaska. Tvål och vatten fungerar ju. Handsprit är ett alternativ när man inte har tillgång till tvål och vatten.
 
Haha, japp!

Ingen fara på taket! Lite tyngre andning vid raska promenader med hundarna. I övrigt känner jag mig helt bra nu! Både jag o sambon hade en dag med halsont. Kanske något lägre blodtryck än vanligt (jag har alltid lågt blodtryck!) då det har känts som det lite mer när jag har rest på mig. Men jag har samtidigt slutat ta mitt kortison för att se om hypofysen har lust att vakna till lite nu när jag är så lindrigt sjuk, och det ger ju oxå lägre blodtryck. Läkaren vill ju att jag ska sänka dosen så hon är väl nöjd nu :p
Du vet ju inte om det är Corona du har, även om du brukar bli totaldäckad av vanliga förkylningar så är det ju inte säkert att detta är just Corona.
 
Är man hemma är det ju tvål och vatten som rekommenderas före handsprit. Handsprit är bra om man är på språng och behöver göra sig ren där det inte finns möjlighet till handtvätt.
Jag har en oöppnad 75 ml flaska. Tvål och vatten fungerar ju. Handsprit är ett alternativ när man inte har tillgång till tvål och vatten.
Ja precis. Därav min bedömning att jag inte behöver det speciellt mkt nu eftersom vi ändå bara sitter hemma. Vi använder de stora flaskorna främst till att fylla på de små som är smidiga att ha med sig :)

Jag kommer säkert ge bort med handsprit innan det här är slut.
 
Ja precis. Därav min bedömning att jag inte behöver det speciellt mkt nu eftersom vi ändå bara sitter hemma. Vi använder de stora flaskorna främst till att fylla på de små som är smidiga att ha med sig :)

Jag kommer säkert ge bort med handsprit innan det här är slut.
Jag äger inte ens någon handsprit. Sambo nojade lite om det för ett tag sen men jag fattar inte varför. Tvätta händerna med tvål funkar ju jättebra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp