Har jag skrivit livrädda och panikslagna?Typiskt att anta att alla som är bekymrade (oavsett anledning, ekonomisk, hälsomässig eller annan) är livrädda eller panikslagna.
Med tanke på hur många som trängs i affärerna varje dag så tror jag faktiskt inte speciellt många är så panikslagna som folk vill få det att låta.
Jag känner inte ens någon som är speciellt rädd, alla kah känner åker till jobbet /stallet/affären osv som vanligt.
Jag tror folk fattar att det här är ett relativt milt virus och inte någon luftburen aids. Kunde ju varit värre. Tex 30% dödlighet.
Det värsta med det här viruset utöver alla gamla och svaga som riskerar stryka med, är effekten på ekonomin anser jag.
Min pension sjönk med 200 000 på bara ett dygn, det är skrämmande
Jag tror att det största problemet inte är den sjukliga smittspridningen utan den spridning av felaktig/vagt underbyggd fakta som sprids. En värre form av smittspridning imho.
Det är ett lika stort samhällsansvar att hålla inne med "Jag har hört/läst någonstans" som att hålla sig inne om man har symptom. Felaktiga påstående kan skapa oerhört mycket större skada hos många än att de eventuellt skulle drabbas av viruset.