Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt svar gällde ang skador på lungorna. Hur vet jag vilket det är av sjukdom eller skador på lungorna av sjukdomen?

I dagsläget kommer du nog inte få svar på det, tyvärr. Man får ta tiden till hjälp, är du flåsig om typ 1 månad är det ju värt att kolla upp, dock kan det ju bli en lång kö på att få kollat det med. Förhoppningsvis har kroppen hunnit läka sig själv innan den tiden kommer. Om man kommer lindrigt undan denna situationen får man nog ändå känna en del tacksamhet över det, men ta inte ut nått i förskott. Ta hand om dig så blir det säkert bra :)
 
I dagsläget kommer du nog inte få svar på det, tyvärr. Man får ta tiden till hjälp, är du flåsig om typ 1 månad är det ju värt att kolla upp, dock kan det ju bli en lång kö på att få kollat det med. Förhoppningsvis har kroppen hunnit läka sig själv innan den tiden kommer. Om man kommer lindrigt undan denna situationen får man nog ändå känna en del tacksamhet över det, men ta inte ut nått i förskott. Ta hand om dig så blir det säkert bra :)
Ja jag är så jäkla förvånad! Tillhör ju riskgrupp och blir helt däckad av en förkylning. Kan i regel inte stå upp någon längre tid då jag tuppar av då.

Men detta var mkt behagligare!

OT; min granne lånar min bil och åker o köper tentagodis! Crisis averted! (Stavning?)
 
Hur vet du att jag inte har lunginflammation? Det står ju i flera studier att man får det även om man har mkt lätta symptom.
Står det verkligen att man har lunginflammation med lätta symptom?
Man bli i regel jättesjuk om man har lunginflammation. Det måste vara extremt osannolikt att du, som knappt ens märker symptom alls förutom vid ansträngning, skulle ha lunginflammation.
 
Hur vet du att jag inte har lunginflammation? Det står ju i flera studier att man får det även om man har mkt lätta symptom.
I all vänlighet och omsorg om dig själv, avstå att läsa allt du läser. Du går ju i spinn och läser in domedagen i allt och mycket du tolkat är helt fel. Det hjälper ingen, inte minst dig själv. Stanna hemma, begränsa ditt läsande till det som krävs för hemtentan, käka ditt godis och chilla lite.
Och detta sägs helt i omsorg av dig och inte elakt menat på något sätt.
 
Hur vet du att jag inte har lunginflammation? Det står ju i flera studier att man får det även om man har mkt lätta symptom.
Men oavsett så går ju inte den o behandla med antibiotika? Du har ju så lindriga symtom så stanna hemma och ta det lugnt. Blir du sämre och får väldigt svårt att andas så skall du uppsöka vård. Om de om någon månad när du är frisk fortf har problem med lungorna så skall du också uppsöka vården. Just nu finns det ju inte så mycket att göra förutom att vänta?
 
Står det verkligen att man har lunginflammation med lätta symptom?
Man bli i regel jättesjuk om man har lunginflammation. Det måste vara extremt osannolikt att du, som knappt ens märker symptom alls förutom vid ansträngning, skulle ha lunginflammation.

Vi i vår familj har haft några lunginflammationer och det har yttrat sig i seghet och trötthet, inte mycket mer. Vi har sökt vård p.g.a det och fått veta att det är lunginflammation och fått penicillin.

Jag hade lindrigare symptom av det än av mina jäkla luftrörskatarrer.
 
I all vänlighet och omsorg om dig själv, avstå att läsa allt du läser. Du går ju i spinn och läser in domedagen i allt och mycket du tolkat är helt fel. Det hjälper ingen, inte minst dig själv. Stanna hemma, begränsa ditt läsande till det som krävs för hemtentan, käka ditt godis och chilla lite.
Och detta sägs helt i omsorg av dig och inte elakt menat på något sätt.
Det är uppenbart att du inte känner mig. Jag går inte i spinn det minsta och läser precis så mkt som jag själv vill. Jag är mer orolig att jag av misstag ska smitta någon eftersom symptomen är så otroligt diffusa. För egen del är jag inte det minsta orolig. Jag har mkt hellre det här än förkylningar eller influensa.
Men tack för omtanken!


Men oavsett så går ju inte den o behandla med antibiotika? Du har ju så lindriga symtom så stanna hemma och ta det lugnt. Blir du sämre och får väldigt svårt att andas så skall du uppsöka vård. Om de om någon månad när du är frisk fortf har problem med lungorna så skall du också uppsöka vården. Just nu finns det ju inte så mycket att göra förutom att vänta?
Vem har sagt något om antibiotika?
Jag vet allt det du skriver, och har inte skrivit något som skulle tyda på motsatsen, så vad är syftet med ditt inlägg?
Står det verkligen att man har lunginflammation med lätta symptom?
Man bli i regel jättesjuk om man har lunginflammation. Det måste vara extremt osannolikt att du, som knappt ens märker symptom alls förutom vid ansträngning, skulle ha lunginflammation.
Nej man behöver inte bli speciellt påverkad av lunginflammation. Det finns ju alltid olika grader. Men jag läste en artikel där de presenterade röntgenbilder av lungor på även personer med mkt lindriga symptom, och att det var tydligt även där att de hade lunginflammation.

Nu har jag tyvärr stängt ner alla sådana sidor (jag hade 90+ flikar :angel:) till förmån av hemtentan så att datorn orkar med.
 
Vi i vår familj har haft några lunginflammationer och det har yttrat sig i seghet och trötthet, inte mycket mer. Vi har sökt vård p.g.a det och fått veta att det är lunginflammation och fått penicillin.

Jag hade lindrigare symptom av det än av mina jäkla luftrörskatarrer.
Det vanligaste är väl ändå att man har feber och/eller märkbara problem med andningen.

Jag har bara haft lunginflammation en gång men då var jag jättedålig. Var många år sedan men minns att jag var uppe för lungröntgen och svimmade på sjukhuset så de fick köra runt mig i rullstol och ringa efter skjuts åt mig.. :crazy:
 
Nej man behöver inte bli speciellt påverkad av lunginflammation. Det finns ju alltid olika grader. Men jag läste en artikel där de presenterade röntgenbilder av lungor på även personer med mkt lindriga symptom, och att det var tydligt även där att de hade lunginflammation.

Nu har jag tyvärr stängt ner alla sådana sidor (jag hade 90+ flikar :angel:) till förmån av hemtentan så att datorn orkar med.
Okej. Det vanligaste är nog att man känner sig sjuk när man har lunginflammation. Feber är vanligt.
Men det går ju aldrig att veta. Som flera andra skrivit så får man avvakta.
I nuläget ska du ju absolut isolera dig tills du är symptomfri, och skulle du mot förmodan fortsätta ha svårt med andningen när du anstränger dig så får du ta det då :)
 
Okej. Det vanligaste är nog att man känner sig sjuk när man har lunginflammation. Feber är vanligt.
Men det går ju aldrig att veta. Som flera andra skrivit så får man avvakta.
I nuläget ska du ju absolut isolera dig tills du är symptomfri, och skulle du mot förmodan fortsätta ha svårt med andningen när du anstränger dig så får du ta det då :)
Jo men det vanligaste är nog bakteriell lunginflammation med. Gissar att det kan vara skillnad när det är virus?
 
Det är uppenbart att du inte känner mig. Jag går inte i spinn det minsta och läser precis så mkt som jag själv vill. Jag är mer orolig att jag av misstag ska smitta någon eftersom symptomen är så otroligt diffusa. För egen del är jag inte det minsta orolig. Jag har mkt hellre det här än förkylningar eller influensa.
Men tack gör omtanken!

Du läser absolut så mycket du själv vill, men du kanske kan undvika att sprida allt du läser utifrån dina egna tolkningar, eftersom du ibland verkar tolka texten fel. Länka gärna direkt till studierna och artiklarna du refererar till så är det lättare att förstå helheten.
 
Jaså? Hur skulle jag märka det menar du? Det behöver ju inte vara värre än det är nu tänker jag.
Visst kan man ha en tystare variant av lunginflammation, men majoriteten av de som får lunginflammation får inte några permanenta skador och jag har inte sett något som tyder på att lättare symtom av covid-19 skulle leda till skador på lungorna utan att man varit speciellt sjuk. Dessutom är skador på lungorna ingen större fara, de har så enorm överkapacitet, så har man ingen muskelsjukdom eller liknande i grunden, alternativt utvecklad KOL så känner man inte av lite ärrvävnad ens om man är elitidrottare. Det är därför man som regel inte röntgar lungor för att kolla om någon är frisk.
 
Det är uppenbart att du inte känner mig. Jag går inte i spinn det minsta och läser precis så mkt som jag själv vill. Jag är mer orolig att jag av misstag ska smitta någon eftersom symptomen är så otroligt diffusa. För egen del är jag inte det minsta orolig. Jag har mkt hellre det här än förkylningar eller influensa.
Men tack för omtanken!



Vem har sagt något om antibiotika?
Jag vet allt det du skriver, och har inte skrivit något som skulle tyda på motsatsen, så vad är syftet med ditt inlägg?

Nej man behöver inte bli speciellt påverkad av lunginflammation. Det finns ju alltid olika grader. Men jag läste en artikel där de presenterade röntgenbilder av lungor på även personer med mkt lindriga symptom, och att det var tydligt även där att de hade lunginflammation.

Nu har jag tyvärr stängt ner alla sådana sidor (jag hade 90+ flikar :angel:) till förmån av hemtentan så att datorn orkar med.
Men vad är då syftet med dina inlägg? Du verkar vara rädd för att du har lunginflammation och/eller skador på lungorna men finns ju inget att göra ändå i dagsläget? Ingen vet ju alls om du eller någon annan kommer få skador på lungorna vid lindriga symtom. Varför då riskera att skrämma upp andra?
 
Det är uppenbart att du inte känner mig. Jag går inte i spinn det minsta och läser precis så mkt som jag själv vill. Jag är mer orolig att jag av misstag ska smitta någon eftersom symptomen är så otroligt diffusa. För egen del är jag inte det minsta orolig. Jag har mkt hellre det här än förkylningar eller influensa.
Men tack för omtanken!



Vem har sagt något om antibiotika?
Jag vet allt det du skriver, och har inte skrivit något som skulle tyda på motsatsen, så vad är syftet med ditt inlägg?

Nej man behöver inte bli speciellt påverkad av lunginflammation. Det finns ju alltid olika grader. Men jag läste en artikel där de presenterade röntgenbilder av lungor på även personer med mkt lindriga symptom, och att det var tydligt även där att de hade lunginflammation.

Nu har jag tyvärr stängt ner alla sådana sidor (jag hade 90+ flikar :angel:) till förmån av hemtentan så att datorn orkar med.
Nej, jag känner inte dig utan läser det du skriver här och det är mycket tolkningar till det värsta, felaktiga tolkningar (tex detta med antalet testade alldeles precis) osv.
Ja, symtomen är diffusa. Håll dig hemma och sluta tro det värsta. Det som du beskriver om dig själv är oavsett inget sjukvården behöver belastas med just nu så varför snurra runt alla dessa "tänk om"-tankar?

90+ flikar säger ju en del... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 691
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp