Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@SiZo Här är siffror på tagna prov. Det togs alltså mer än dubbelt så många prov förra veckan än vad det gjordes vecksn innan. Och som också redovisas kollas även covid vid prover egentligen tagna för influensa för att få en vidare syn och mer kunskap.
Screenshot_20200318-095103_Samsung Internet.jpg
 
Som svar på era inlägg så kan jag tala om att jag är typ 100% säker på att jag själv är smittad. Jag och sambon hade ont i halsen en (1) dag. Inte mkt, utan bara litegrann. Dagen efter så kändes det lite tungandat. Inte jobbigt på något sätt, men jag märkte att jag satt och suckade mer än vanligt och hade ett lätt tryck över bröstet. Jag är lika pigg som vanligt. Hostar inte, har inte feber. Ev något lös i magen (jag är hård i vanliga fall, och är nu "normal").

Men när jag igår gick en rask promenad med hundarna så upptäckte jag att jag inte kunde prata med sambon undertiden utan att dra efter andan med jämna mellanrum.(Det behövs annars ett hyfsat joggtempo för att det ska hända). Jag är alltså HELT symptomfri i övrigt. Någon som inte har för vana att gå raska promenader, eller träna på annat sätt skulle inte märka att de var sjuka alls. Min onda hals var i lördagskväll.

Jag är en potentiell stor smittspridare eftersom jag har så otroligt lindriga symptom att jag egentligen måste ge mig ut och motionera för att se om andningen är påverkad.

Att det inte är förkylning vet jag, för jag blir helt däckad av varenda förkylning.
Både jag och sambon har samma symptom, han var en dag före mig med sin onda hals.
Jag har, som tur är, hållt mig hemma. Men hur många andra hade gjort det när man inte känns sig sjuk överhuvudtaget?
Det blir väldigt många potentiella smittspridare som inte ens vet att de är sjuka om man inte testar allmänheten.

Och min nästa fråga; hur tusan ska jag veta när jag är frisk?!

Men kontentan är fortfarande densamma. Man har ingen aning om hur många smittade vi har i samhället.
Frågan är vad tester skulle tillföra rent praktiskt? Även om man testade samtliga invånare idag (till astronomiska kostnader för samhället och belastning på dem som kör testerna) finns det ju inget som hindrar att de som testar negativt blir smittade efter att testet tagits. Jag tror snarare att ett negativt test kan bidra till falsk säkerhet ("jag testade negativt förra veckan så jag kan gå till jobbet med förkylningssymptom idag") och därmed ökad spridning.
 
Om man inte ens märker sina symptom kommer man ju inte heller söka vård för test.
Nej så är det ju. Men de som kanske hade som jag, ont i halsen en dag, kanske skulle det om man uppmanades till det. Både jag och sambon hade iaf gjort det :)

Men som sagt, den biten är inte så viktig för mig personligen. Utan jag är mer fundersam över hur jag ska veta att jag är frisk? Ska jag jogga en sväng o se hur det går? Går det bra så är jag frisk? Samtidigt så kan ju en sådan sak vara påverkad länge om man får skador på lungorna. Det tar ju tid att läka tänker jag. 🤔

Jag lär ju oavsett hålla mig isolerad veckan ut, och hålla tummarna för att någon av mina grannar vill köpa godis åt mig då jag har hemtenta undertiden.
Frågan är vad tester skulle tillföra rent praktiskt? Även om man testade samtliga invånare idag (till astronomiska kostnader för samhället och belastning på dem som kör testerna) finns det ju inget som hindrar att de som testar negativt blir smittade efter att testet tagits. Jag tror snarare att ett negativt test kan bidra till falsk säkerhet ("jag testade negativt förra veckan så jag kan gå till jobbet med förkylningssymptom idag") och därmed ökad spridning.
Ja det är helt klart en annan aspekt. Jag tänkte först skriva att det måste ju folk fatta själva, meeeeen sedan kom jag o tänka på toalettrullar och insåg att jag nog överskattar folks intelligens :angel::angel:
 
Pratade just med grannen 80+ med diverse hjärtsmällar bakom sig. Hon anser, citat, "Folk är helt tokiga!" :D

Hon planerar heller inte för att dö inom närmaste tiden utan planerar renoveringen av sitt uthus och vad hon ska odla till sommaren. Dvs försöker leva som vanligt, inom rimliga gränser (jag vet att hon vaccinerar sig för säsongsinfluensan).
 
Nej inte för mig. Men poängen är att det lär finnas x antal personer som inte är som mig och ändå är ute och jobbar.

Och som sagt; hur ska jag veta när jag är frisk?
Och det är därför FHM går ut med info om att ta minsta symptom på allvar. Jag och många med mig känner efter mycket mer hur man mår, något man kanske inte gör på samma detaljnivå som innan.

Du är frisk när du inte har ont i halsen längre och inte blir sådär andfådd av det du vanligtvis inte blir andfådd av +2 dygn.

Jag vaknade med halsont imorse, ingen feber, alltså jobbar jag hemifrån idag istället för att vara på jobbet som jag hade varit i vanliga tider.
 
Nej så är det ju. Men de som kanske hade som jag, ont i halsen en dag, kanske skulle det om man uppmanades till det. Både jag och sambon hade iaf gjort det :)

Men som sagt, den biten är inte så viktig för mig personligen. Utan jag är mer fundersam över hur jag ska veta att jag är frisk? Ska jag jogga en sväng o se hur det går? Går det bra så är jag frisk? Samtidigt så kan ju en sådan sak vara påverkad länge om man får skador på lungorna. Det tar ju tid att läka tänker jag. 🤔

Jag lär ju oavsett hålla mig isolerad veckan ut, och hålla tummarna för att någon av mina grannar vill köpa godis åt mig då jag har hemtenta undertiden.

Ja det är helt klart en annan aspekt. Jag tänkte först skriva att det måste ju folk fatta själva, meeeeen sedan kom jag o tänka på toalettrullar och insåg att jag nog överskattar folks intelligens :angel::angel:

När du är symptomfri + ett par dagar extra.
Har du skador på lungorna lär du märka det och då kan du kontakta vården för vidare hjälp.
 
Och det är därför FHM går ut med info om att ta minsta symptom på allvar. Jag och många med mig känner efter mycket mer hur man mår, något man kanske inte gör på samma detaljnivå som innan.

Du är frisk när du inte har ont i halsen längre och inte blir sådär andfådd av det du vanligtvis inte blir andfådd av +2 dygn.
Ont i halsen hade jag endast en dag, så det är borta sedan länge. Du tror att gränsen är så tydlig? Jag är mer osäker. Nu har vi ju distansundervisning så jag kan ju isolera mig längre än så med lätthet. Det är bara tentagodiset som ger mig problem! :D
 
När du är symptomfri + ett par dagar extra.
Har du skador på lungorna lär du märka det och då kan du kontakta vården för vidare hjälp.
Jaså? Hur skulle jag märka det menar du? Det behöver ju inte vara värre än det är nu tänker jag.
 
Ont i halsen hade jag endast en dag, så det är borta sedan länge. Du tror att gränsen är så tydlig? Jag är mer osäker. Nu har vi ju distansundervisning så jag kan ju isolera mig längre än så med lätthet. Det är bara tentagodiset som ger mig problem! :D
Jag säger inte att gränsen är tydlig, men instruktionerna är det. Minsta symptom = håll dig hemma tills allt är borta + 2 dygn. Vid allvarlig sjukdom ring sjukvården för instruktioner.
 
Nej så är det ju. Men de som kanske hade som jag, ont i halsen en dag, kanske skulle det om man uppmanades till det. Både jag och sambon hade iaf gjort det :)

Men som sagt, den biten är inte så viktig för mig personligen. Utan jag är mer fundersam över hur jag ska veta att jag är frisk? Ska jag jogga en sväng o se hur det går? Går det bra så är jag frisk? Samtidigt så kan ju en sådan sak vara påverkad länge om man får skador på lungorna. Det tar ju tid att läka tänker jag. 🤔

Jag lär ju oavsett hålla mig isolerad veckan ut, och hålla tummarna för att någon av mina grannar vill köpa godis åt mig då jag har hemtenta undertiden.

Ja det är helt klart en annan aspekt. Jag tänkte först skriva att det måste ju folk fatta själva, meeeeen sedan kom jag o tänka på toalettrullar och insåg att jag nog överskattar folks intelligens :angel::angel:
Jag är rätt säker på att jag också är smittad med tanke på de symptom jag har. Jag har lätta symptom som jag normalt sett inte hade varit hemma för, men med dessa rekommendationer som är chansar jag inte utan isolerar mig hemma tills jag är symptomfri + 2 dagar till. Det är det här som är så viktigt att alla verkligen är hemma vid minsta symptom! Och jag tror att många som ”smittat innan symptom” inte har uppmärksammat sina första symptom som antagligen varit väldigt lindriga.
 
Nej så är det ju. Men de som kanske hade som jag, ont i halsen en dag, kanske skulle det om man uppmanades till det. Både jag och sambon hade iaf gjort det :)

Men som sagt, den biten är inte så viktig för mig personligen. Utan jag är mer fundersam över hur jag ska veta att jag är frisk? Ska jag jogga en sväng o se hur det går? Går det bra så är jag frisk? Samtidigt så kan ju en sådan sak vara påverkad länge om man får skador på lungorna. Det tar ju tid att läka tänker jag. 🤔

Jag lär ju oavsett hålla mig isolerad veckan ut, och hålla tummarna för att någon av mina grannar vill köpa godis åt mig då jag har hemtenta undertiden.
Ja, du kan väl absolut både testa att gå i trappor och jogga om det är då du märker tydliga symptom. Jag har väldigt svårt att tro att du får skador på lungorna av lindriga symptom så det behöver du nog inte oroa dig för.
 
"Hej!
På denna sida kan du som gymnasie och grundskolestudent ställa frågor av alla slag. Både konkreta frågor i olika ämnen och sådant du vill diskutera är välkommet. Kanske är det svårt att finna motivation? Det finns ingen dum fråga, Vi är flera universitetsutbildade inom en rad olika ämnen som finns på sidan men vi uppmuntrar att ni elever också försöker svara varandra. Bäst lär man sig när man måste förklara något för en annan. Sidan är tillfällig under tiden skolorna är stängda."

https://www.facebook.com/Läxhjälp-108228847477068/
 
Jag är rätt säker på att jag också är smittad med tanke på de symptom jag har. Jag har lätta symptom som jag normalt sett inte hade varit hemma för, men med dessa rekommendationer som är chansar jag inte utan isolerar mig hemma tills jag är symptomfri + 2 dagar till. Det är det här som är så viktigt att alla verkligen är hemma vid minsta symptom! Och jag tror att många som ”smittat innan symptom” inte har uppmärksammat sina första symptom som antagligen varit väldigt lindriga.

Vad bra att du är hemma!
Vad jobbar du med?

Jag hoppas verkligen *peppar peppar* att jag inte kommer få några symtom. Jag jobbar på ett äldreboende och vi är ont om personal redan som det är. Att då få väldigt lätta symtom och vara tvungen att sitta hemma och rulla tummarna när jag vet att det skriks efter folk hade inte känts kul alls 😕.
 
Jag är rätt säker på att jag också är smittad med tanke på de symptom jag har. Jag har lätta symptom som jag normalt sett inte hade varit hemma för, men med dessa rekommendationer som är chansar jag inte utan isolerar mig hemma tills jag är symptomfri + 2 dagar till. Det är det här som är så viktigt att alla verkligen är hemma vid minsta symptom! Och jag tror att många som ”smittat innan symptom” inte har uppmärksammat sina första symptom som antagligen varit väldigt lindriga.
Ja jag fick ont i sakroilitlederna i torsdags. Det skulle kunna vara ett symptom rent tekniskt. Men inte tusan tänkte jag på det då! Snarare "Jag har haft praktik hela veckan och ryggen som inte är van börjar säga ifrån". Men såhär i efterhand så har jag ju ingen aning om ifall det verkligen är så.
Varför tror du att du skulle få skador på lungorna? Det är ju väldigt osannolikt.
För att studier visar att man får det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 691
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp