Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortfarande testade? Du får det att låta som det testas mindre?

Det sker lika många tester som tidigare. Men man har övergått till att bara testa de som man kan misstänka är sjuka samt vårdpersonal och andra viktiga.
Det testas mindre, ja. Endast sjuksjukvårdspersonal och människor som behöver sjukhusvård testas. Övriga får vackert gissa sig fram och hålla sig hemma när de har symptom.
 
Var har du fått det ifrån att ingen under 60 skulle behöva intensivvård då du uppenbarligen vill korrigera den uppgiften? De yngre har större chans att klara sig däremot.
Jag har inte påstått något sådant som du skriver. Läs gärna inläggen du citerar innan du svarar så behöver det inte bli så fel i dina inlägg.
 
Ang coronapatienter under IVA så har jag hittat siffror om 9 personer i Stockholm och det tolkar jag som aktuellt från igår. Hittade dom sifforna på SVT nyheter Stockholm.

Läser just nu en artikel från DN och bara på karolinska har man fyra stycken.
Citat

"Enligt Zoëga är det under tisdagseftermiddagen fyra coronasmittade patienter på intensivvårdsavdelningen, och ytterligare 22 smittade, allvarligt sjuka på infektionsavdelningen."

Blir väl ny pressträff idag, då lär sifforna uppdateras. Men som någon skrev förr så är dom egentliga siffrorna svåra att veta och dom mest korrekta blir då dödstalen istället.
 
Det testas mindre, ja. Endast sjuksjukvårdspersonal och människor som behöver sjukhusvård testas. Övriga får vackert gissa sig fram och hålla sig hemma när de har symptom.
Man har väl hela tiden gjort olika prioriteringar gällande vilka som testas?
Jag har inte koll på några siffror för antal testade men jag har uppfattat att man, precis som innan, försöker hushålla med resurser och testmaterial bara.
Man har väl aldrig testat alla med symptom?
 
Aha, jag förstår. De äldre i min närhet är mer som pappa, de förstår allvaret men ja... de har varit med om så mycket att de inte tänker hetsa upp sig för något litet virus ;) men naturligtvis vidtar lämpliga åtgärder.

Att inte hetsa upp sig tycker jag låter klokt. Vi behöver ju komma ur detta med den mentala hälsan i behåll också.

Mina besparingar har minskat med 20 %, men eftersom jag inte behöver dem på 15-20 år så sparar jag bara mer. Man får försöka tänka att en dag är detta en historia att berätta för yngre. ”Och sen förstår du, så tog allt toapapper slut. Fast vi hade inhemsk produktion.” ;)
 
Vi på naturbruk har en hel del huvudbry hur vi ska kunna ge framför allt treorna de praktiska moment som inte är gjorda. Svårt att mjölka kor på distans. :(
Detta gäller förstås alla praktiska program.

Jag förstår det. Vi har direktiv om att avsteg från kursplan kan behöva göras, men det behöver i så fall beslutas i fakultetsnämnderna. Jag antar att även gymnasieskolorna kan behöva genomgå likande procedurer.

För de programstudenter som jag ansvarar för är det största problemet att det kommer bli svårt att genomföra vissa uppsatser som planerat (och i vissa fall redan påbörjat). Observationsstudier kommer t.ex, vara i princip omöjligt att genomföra, så vissa kommer få justera sina upplägg helt - vilket givetvis skapat stress hos berörda studenter.
 
Det testas mindre, ja. Endast sjuksjukvårdspersonal och människor som behöver sjukhusvård testas. Övriga får vackert gissa sig fram och hålla sig hemma när de har symptom.
Blandar vi ihop färre och mindre?

antalet tester ska enligt upgift vara lika. Men man testar inte lika brett.

Jag kan tycka det är klokt. Är man krasslig men inte rejält sjuk kan man ta sitt ansvar och sätta sig i frivillig karantän. Ser inte vad ett test skulle göra för nytta.
Är man allvaligt sjuk kontaktar man vården.
 
Att inte hetsa upp sig tycker jag låter klokt. Vi behöver ju komma ur detta med den mentala hälsan i behåll också.

Mina besparingar har minskat med 20 %, men eftersom jag inte behöver dem på 15-20 år så sparar jag bara mer. Man får försöka tänka att en dag är detta en historia att berätta för yngre. ”Och sen förstår du, så tog allt toapapper slut. Fast vi hade inhemsk produktion.” ;)
min mentala hälsa är på upphällningen då det är sjukt stressigt på jobbet pga hysterin runt corona :(
 
Det testas mindre, ja. Endast sjuksjukvårdspersonal och människor som behöver sjukhusvård testas. Övriga får vackert gissa sig fram och hålla sig hemma när de har symptom.
Enligt FHM testades om det var ca 5000 pers vecka 10 och 9500st vecka 11. Är det att testa färre? 🤔
Nu kommer jag inte in på deras sida för att dubbelkolla men det stod i någon text i samband med den bild som visade staplar över antal bekräftade fall per dag.
 
Jag förstår det. Vi har direktiv om att avsteg från kursplan kan behöva göras, men det behöver i så fall beslutas i fakultetsnämnderna. Jag antar att även gymnasieskolorna kan behöva genomgå likande procedurer.

För de programstudenter som jag ansvarar för är det största problemet att det kommer bli svårt att genomföra vissa uppsatser som planerat (och i vissa fall redan påbörjat). Observationsstudier kommer t.ex, vara i princip omöjligt att genomföra, så vissa kommer få justera sina upplägg helt - vilket givetvis skapat stress hos berörda studenter.
Jag är just nu mest stressad över om lärplattformarna kommer fungera. it´s Learning var redan i går mer än lovligt seg.
 
Man har väl hela tiden gjort olika prioriteringar gällande vilka som testas?
Jag har inte koll på några siffror för antal testade men jag har uppfattat att man, precis som innan, försöker hushålla med resurser och testmaterial bara.
Man har väl aldrig testat alla med symptom?
Alla som man trodde skulle kunna vara smittade testade man. Här missades säkerligen ett stort antal symptomfri personer. Men det var ändå betydligt fler som testades.
 
Att inte hetsa upp sig tycker jag låter klokt. Vi behöver ju komma ur detta med den mentala hälsan i behåll också.

Mina besparingar har minskat med 20 %, men eftersom jag inte behöver dem på 15-20 år så sparar jag bara mer. Man får försöka tänka att en dag är detta en historia att berätta för yngre. ”Och sen förstår du, så tog allt toapapper slut. Fast vi hade inhemsk produktion.” ;)

Frågan är vad som kommer att bevaras bäst i det kollektiva minnet? Coronasmittan eller bunkrandet/bristen på toapapper... :meh:
 
För min pappa var det bökigt att ta sig till vårdcentralen. Jag sa ingenting om "alla" i mitt inlägg, eller hur? Men jag vet att flera äldre (en del i saligt minne) i min närhet anser att sådant är bökigt. Det betyder inte att de inte inser riskerna med att låta bli tex vaccineringar men att de är villiga att ta chansen.

Det kanske är svårt för någon som inte haft närmare dagligt kontakt med äldre att förstå.
Nu kanske vi pratar om olika saker. Jag menade att det inte behöver vara så bökigt att stanna hemma mer. Inte tvärt om.
 
Fortfarande testade? Du får det att låta som det testas mindre?

Det sker lika många tester som tidigare. Men man har övergått till att bara testa de som man kan misstänka är sjuka samt vårdpersonal och andra viktiga.
Fortfarande testade brett menar jag, trodde det hängde kvar av diskussionen från innan.
Nu testar man väl de som behöver sjukhusvård och personal som arbetar med dessa patienter vad jag förstått det som.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 691
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp